No SSO cookie

PREMIERĂ MONDIALĂ: Prototipul Audi PB18 e-tron

voteaza
(0/ 0)
PREMIERĂ MONDIALĂ: Prototipul Audi PB18 e-tron
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

La Pebble Beach Automotive Week din Monterey, California, Audi prezintă în premieră un conceptcar tehnic şi de design.

 
 

Automobilul pur electric Audi PB18 e-tron întruchipează o viziune radicală a automobilului sport de înaltele performanţe de mâine. Lat şi scund, vizibil inspirat din tunelul aerodinamic şi de pe pista de curse, prezenţa sa semnalează fără echivoc că este predestinat să împingă limitele. Proiectul şi designul au fost create la noul studio Audi de design din Malibu, California. Aici designul mărcii este actualizat în permanenţă, fiind pregătit pentru viitor. Conceptul tehnic de la baza prototipului PB18 e-tron beneficiază de numeroasele victorii repurtate de marca Audi la Le Mans. Experţii de la Audi Sport GmbH, subsidiara responsabilă de automobilele Audi de înalte performanţe, s-a ocupat şi acum de implementare. Abrevierea "PB18 e-tron" provine de la locul premierei, Pebble Beach, precum şi de la ADN-ul tehnic pe care prototipul îl are în comun cu bolidul LMP1 de curse, Audi R18 e-tron, cunoscut pentru succesul său.

Încă de la prima privire, Audi PB18 e-tron îşi dezvăluie înrudirea cu un alt concept spectaculos al mărcii: Audi Aicon din 2017. Este vizibil în elementele caracteristice de design, precum geamurile laterale aplecate în parte superioară spre interior, precum şi pasajele roţilor extrem evazate. Cele două prototipuri din 2017 şi 2018 împărtăşesc şi sistemul electric de propulsie, având ca acumulator de energie o baterie de tip solid-state.

Totuşi, sunt aşezate la poluri opuse, din punctul de vedere al scopului lor de utilizare. Astfel, Aicon este un automobil de lux, complet automatizat, conceput pentru distanţe lungi - practic un business-jet pentru şosea. În schimb, PB18 e-tron a fost conceput de către creatorii săi ca un bolid radical pentru pista de curse şi pentru şosea. Lista sa de specificaţii este completată cu un caracter extrem de dinamic şi emoţional.

a189693_large

 

Parametrii, precum puterea de propulsie, acceleraţia laterală şi ergonomia perfectă determină fiecare detaliu. Iar orientarea spre pilot atinge niveluri nemaiîntâlnite.

Denumirea internă a proiectului în lucru a fost "Level Zero", pentru a diferenţia explicit modelul de nivelurile 3, 4 şi 5 de autonomie pe care se concentrează în prezent Audi. La bordul modelului Audi PB18 e-tron, pilotul este cel care controlează direcţia şi calcă pedalele de acceleraţie şi frână. Astfel, la bord nu există sisteme complexe de condus autonom şi nici funcţii de confort care ar creşte greutatea. În schimb, la bord găsim scaunul pilotului şi planşa de bord, integrate în carcasa monococă, glisantă lateral. Când bolidul este ocupat de o singură persoană, monococa poate fi poziţionată central în maşină, asemeni unui monopost: poziţia perfectă pentru pista de curse. Această flexibilitate este posibilă, nu în ultimul rând, datorită sistemului by-wire implementat pentru direcţie şi pedalier. Astfel nu este necesară o conexiune mecanică a elementelor de comandă.

Gael Buzyn este directorul studioului Audi Design Loft din Malibu, unde a luat naştere Audi PB18 e-tron. El descrie cel mai important aspect al specificaţiilor: "Intenţia noastră a fost de a oferi pilotului o experienţă de care altfel poate avea parte doar într-un automobil de curse precum Audi R18. De aceea, am dezvoltat interiorul pornind de la poziția centrală a pilotului. Dar totodată, am urmărit, de asemenea, să-i conferim modelului PB18 e-tron calităţile necesare utilizării cotidiene, nu doar pentru şofer, ci şi pentru un eventual pasager."

Când monococa pilotului este glisată în lateral, de unde PB18 e-tron poate fi condus în condiţii uzuale, asemeni unui automobil obişnuit de şosea, se creează spaţiu şi pentru un pasager. Lângă scaunul şoferului poate fi accesat un scaun adiţional. Acesta este integrat în poziţie joasă, aproape de asfalt şi este echipat cu o centură de siguranţă cu prindere în trei puncte. Şoferul beneficiază de poziţia laterală a scaunului şi la urcarea în maşină şi la coborâre.

a189700_large

 

Pachetul Audi PB18 e-tron are arhitectura tradiţională a unui automobil sport cu motor central şi cu cabină poziţionată în faţă. Centrul de greutate al automobilului se află în spatele scaunelor, dar în faţa punţii posterioare, ceea ce avantajează caracteristicile dinamice. În acest sens, rolul important nu este jucat de unitatea motor/transmisie, ca la automobilele convenţionale, ci de pachetul de acumulatori.

Mixul de aluminiu, carbon şi material compozit asigură o greutate de bază redusă a prototipului Audi PB18 e-tron. Nu în ultimul rând datorită bateriei inovatoare, de tip solid-state, cu masă relativ redusă, greutatea totală la care ne putem aştepta este de sub 1.550 kg.

Audi PB18 e-tron are o lungime de 4,53 metri, lăţimea de 2 metri şi înălţimea de doar 1,15 metri.

Chiar şi numai aceste dimensiuni sunt semne clare de automobil sport clasic. Ampatamentul este de 2,70 metri, iar consolele sunt compacte. Privind din lateral, se remarcă plafonul cu linia descendentă a plafonului, tras mult spre spate, precum şi montanţii C masivi. Având în vedere şi luneta mare şi aproape verticală, designul aminteşte de un aşa-numit cocept shooting-brake: sinteza unui coupe, cu partea din spate a unui combi. Astfel nu rezultă doar o siluetă distinctivă, ci şi un spaţiu de transport avantajos, de 470 de litri. Iar acesta este un aspect, de regulă, deficitar la cele mai multe automobile sport. Un set de geamantane personalizate pentru a se potrivi perfect în portbagaj, optimizează exploatarea spaţiului, chiar dacă bagajul cel mai des transportat de acest automobil va fi compus doar din cască şi costumul de pilot.

O bandă de lumini roşii este trasată pe întreaga lăţime a părţii posterioare, subliniind orientarea orizontală a caroseriei automobilului. Cabina aşezată pe umerii laţi ai pasajelor roţilor pare aproape delicată, când este privită din spate. Difuzorul din spate este ridicat la înălţime mare, reprezentând un alt aspect funcţional împrumutat din motorsport. Difuzorul poate fi coborât mecanic, pentru a creşte apăsarea aerodinamică. Eleronul, care, de regulă, este fix, poate fi prelungit, în acelaşi scop.

Pasajele extrem de evazate ale roţilor şi aşezate în poziţie opusă faţă de cabina centrală sunt vizibile din orice unghi, accentuând ecartamentul extrem de mare şi ilustrând astfel potenţialul modelului Audi PB18 e-tron în privinţa caracteristicilor dinamice laterale, precum şi tracţiunea quattro obligatorie. Roţile mari, de 22 de inchi, fiecare cu câte opt spiţe asimetrice amintesc de o turbină. Rotaţia lor, împreună cu prizele de aspiraţie şi de evacuare a aerului din pasajele roţilor asigură răcirea eficientă cu aer a discurilor de frână realizate din carbon.

Partea frontală este dominată de forma hexagonală familiară a grilei Singleframe, cu un design deosebit de lat şi orizontal. Emblema mărcii este aşezată în partea din faţă a capotei frontale, specific automobilelor sport marca Audi. Prizele mari de aer din stânga şi din dreapta grilei Singleframe asigură aerul necesar pentru răcirea frânelor şi a motorului electric frontal. Blocurile optice faţă late şi subţiri, cu tehnologie digital matrix integrată şi cu lumini de drum laser completează chipul noului Audi PB18 e-tron.

a189699_large

 

Farurile cu lumini laser de drum permit distanţe de iluminare enorme, fiind totodată o dotare emblematică din motorsport:  tehnologia a fost lansată la automobilul de curse Le Mans R18, model la care puterea maximă de iluminare oferă un avantaj de siguranţă esenţial, la viteze de peste 300 km/h şi pe timp de noapte.

Designerii Audi au ales un sistem nou pentru dirijatea fluxului de aer sub capota frontală. Astfel, capota adâncită îndeplineşte şi rolul de punte între aripile evazate, plus rolul de deflector. Designul de acest tip este deja cunoscut de la prototipurile de automobile de curse.

Totodată, această configuraţie îi oferă celui de la volan o calitate unică a vizibilităţii, şi nu doar pe pista de curse. Privind prin parbrizul mare de pe poziţia sa joasă, pilotul vede cu înaltă precizie prin deschiderea capotei ventilate, asupra pistei, putând astfel aprecia perfect traiectoria optimă şi unghiul virajelor. În câmpul vizual este instalată o suprafaţă OLED transparentă. Pe aceasta poate fi redată, de exemplu, linia optimă a virajului următor, datele fiind generate cu precizie, în baza informaţiilor de navigaţie şi a sistemului electronic al automobilului. În condiţii de trafic normal, pe de altă part, săgeţile de direcţie şi alte simboluri din sistemul de navigaţie sunt perfect poziţionate în câmpul vizual al pilotului, similar afişajului head-up.

Panoul mare de bord este conceput ca o unitate care poate fi liber programată şi permite trecerea de la un layout la altul, pentru circuit sau şosea, în funcţie de utilizare.

Conceptul face uz de trei motoare electrice puternice: unul frontal şi două posterioare. Propulsoarele din spate sunt poziţionate central, între articulaţiile direcţiei, fiecare motor antrenând direct câte o roată. Puterea transmisă către puntea faţă este de 150 kW. Către spate, motoarele transmit 350 kW, Audi PB18 e-tron fiind, desigur, un quattro. Puterea maximă este de 500 kW, iar cu boost, pilotul poate beneficia temporar de 570 kW. Cuplul total de 830 Nm permite accelerarea de la 0 la 100 km/h în doar puţin peste 2 secunde: o valoare care diferă doar uşor de cea generată de prototipul LMP1 actual.

În condiţii de trafic normal, şoferul poate limita viteza maximă, ceea ce favorizează autonomia. Această limitare poate fi dezactivată cu uşurinţă pe pista de curse şi poate fi adaptată condiţiilor locale.

Tehnologia nu se concentrează doar asupra performanţelor de putere, ci şi asupra eficienţei. Când este în mişcare, Audi PB18 e-tron recuperează o cantitate mare de energie: până la un nivel moderat de frânare, decelerarea automobilului este asigurată exclusiv de motoarele electrice. Frânele hidraulice intră în acţiune doar la manevrele de frânare puternică.

Cele două motoare electrice separate de pe puntea spate oferă avantaje majore în ceea ce priveşte manevrabilitatea sportivă. Sistemul de control al cuplului, care funcţionează în tandem cu sistemul de control al stabilităţii (ESC), distribuie activ puterea asupra roţilor punţilor din faţă şi din spate, în funcţie de necesar. Acest sistem de control al cuplului asigură caracteristici dinamice şi stabilitate la niveluri maxime. Datorită răspunsului, practic, instantaneu al motoarelor electrice, intervenţiile de control sunt ultra-rapide. Conceptul de propulsie al prototipului Audi PB18 e-tron se adaptează perfect la orice situaţie atât în ceea ce priveşte dinamica transversală, cât şi cea longitudinală.

a189681_large

 

Bateria de tip solid-state cu răcire cu lichid are o capacitate de 95 kWh. Complet încărcată, bateria asigură o autonomie de peste 500 de kilometri, conform ciclului WLTP. Audi PB18 e-tron este deja conceput pentru încărcarea la 800 volţi. Aceasta înseamnă că bateria poate fi încărcată complet în aproximativ 15 minute.

Audi PB18 e-tron poate fi încărcat şi fără cablu, prin inducţie, cu sistemul Audi Wireless Charging (AWC). Acesta funcţionează prin poziţionarea unei plăci cu bobină integrată pe suprafaţa pe care urmează a fi parcată maşina. Placa va fi apoi conectată la curent. Câmpul magnetic induce tensiune alternativă în bobina secundară instalată în podeaua automobilului.

Maşina este echipată în faţă şi în spate cu suspensii independente pe braţe de control transversale inferioare şi superiore şi, după cum se uzitează la maşinile de curse, pe puntea faţă este instalat un sistem de tacheţi, iar pe spate unul de tije de transmisie, ambele cu amortizoare magnetice adaptive. Suspensiile maşinii de curse Audi R18 e-tron quattro Le Mans au servit ca model pentru arhitectura de bază.

Jantele au diametru de 22 inchi sunt echipate cu anvelope de 275/35 în faţă şi 315/30 în spate. Discurile mari de frână din carbon, de 19 inchi, în combinaţie cu frânele electrice, frânează sigur şi ferm modelul Audi PB18 e-tron, inclusiv pe pista de curse.

Audi dezvoltă autovehicule pur electrice sau hibride încă din anii 80. Primul model de acest fel oferit în producţia de serie combina un motor cu ardere cu unul electric: Audi duo, în 1997, în caroseria unui A4 Avant. Un reper în domeniul dezvoltării automobilelor electrice a fost R8 e-tron, prezentat în premieră în 2009, la Salonul Auto de la Frankfurt. În 2012, acest model a reuşit un tur-record de circuit la clasa automobilelor electrice, pe North Loop de pe Nürburgring.

Audi şi-a adăugat în gamă primul hibrid plug-in în 2014, sub forma modelului Audi A3 e-tron de 150 kW (204 CP). Bateriile acestui model pot fi încărcate prin recuperare şi prin cablu, oferind o autonomie pur electrică de până la 50 de kilometri, conform NEDC. Q7 e-tron a fost lansat în 2016: antrenat de un motor 3,0 TDI, combinat cu un motor electric, cu performanţe totale de 275 kW (373 CP) şi 700 Nm. Acest model accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,2 secunde, remarcându-se totodată prin eficienţă. În modul pur electric, autonomia sa este de până la 56 de kilometri, distanţă pe care maşina generează zero emisii. Acesta este, de asemenea, primul hibrid plug-in din lume, cu un motor V6 cu aprindere prin compresie şi tracţiune quattro.

Un alt prototip dezvăluit de Audi în 2015 la Salonul Auto de la Frankfurt a fost conceptul e-tron quattro, înaintaşul primului automobil pur electric din producţia de serie a mărcii. Fiind un SUV radical reconfigurat, acest model oferă o autonomie de peste 400 de kilometri conform ciclului WLTP şi, totodată, spaţiul şi confortul caracteristice modelelor Audi de talie mare. Versiunea din producţia de serie a acestui e-SUV avangardist se numeşte Audi e-tron şi va fi lansată în septembrie 2018.

Încă din 2017, Audi lucrează la construirea unei noi familii vizionare de automobile. Acestea reprezintă o reală avanpremieră a deceniului viitor, fiind modele electrice, adaptate special scopului lor de utilizare. Automobilele aflate în prezent pe piață sunt concepute ca o sinteză versatilă a unor cerinţe contradictorii, iar în practică, această înseamnă adeseori că trebuie făcute compromisuri. În schimb, noile prototipuri vor ocupa o nouă poziţie, corespunzătoare utilizării lor, într-o piaţă tot mai diversificată. Modelul Audi Aicon este un automobil de lux pentru drum lung, lansat în anul 2017 la IAA Frankfurt, iar Audi PB18 e-tron marchează acum un alt punct de referinţă. Sunt deja dezvoltate şi alte concepte auto, precum cele pentru traficul urban. Acestea vor fi prezentate publicului în lunile următoare şi vor fi, de asemenea, introduse în parcuri auto de car-sharing, dând mărcii Audi o formă şi mai bine conturată, de furnizor de produse şi servicii adaptate clienţilor pretenţioşi, care doresc să îmbine mobilitatea cu pasiunea şi experienţele ieşite din comun în toate situaţiile vieţii. Aceşti clienţi pot apoi decide dacă doresc să utilizeze aceste modele doar temporar şi să le schimbe cu alte modele când este necesar, sau dacă doresc să facă o achiziţie permanentă, aşa cum se întâmplă în prezent pe piaţă.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:

Stiri asemanatoare

Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1977 :: 17.82MB