No SSO cookie

Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

voteaza
(0/ 0)
Grandland X este un model emblematic și distinct
Nota redactor
4.7
Nota cititor
0.0

Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

Opel Grandland X este cel mai mare model al producătorului cu sediul în Rüsselsheim, care a fost oficial dezvăluit la Salonul Auto de la Frankfurt în aprilie 2017 și a debutat în showroom-uri în luna septembrie 2017. Modelul de segment C se bazează pe platforma PSA EMP2 și este înrudit cu cea de-a doua generație a modelului Peugeot 3008. În Marea Britanie este comercializat ca Vauxhall Grandland X.

Grandland X este cel de-al treilea membru al familiei X de la Opel și înlocuiește vechiul Opel Antara, fiind vândut numai în Europa în acest moment și făcând parte din ofensiva de modele Opel, care prevede lansarea a 29 de modele noi în perioada 2016 - 2020. Noul crossover a intrat pe o piață cu o creștere rapidă, în ritmul segmentului din care face parte. În Europa cota de piață a modelelor SUV/CUV a crescut de la 7% la 20% din totalul autovehiculelor noi vândute.

Am testat un Opel Grandland X  cu motorizarea Diesel de 1,6 litri și 120 CP, alături de transmisia manuală în 6 trepte.

 

MOTOR

În prezent Grandland X poate fi achiziționat cu unul dintre cele 4 motoare diferite. Fanii motoarelor pe benzină pot alege doar motorizarea 1.2 TURBO ECOTEC de 130 CP. Gama motorizărilor Diesel este ceva mai largă și întâlnim 3 motorizări disponibile în portofoliul modelului german, respectiv 1.6 CDTI ECOTEC de 120 CP,  noul 1.5 CDTI ECOTEC de 130 CP sau vârful de gamă 1.7 CDTI ECOTEC de 177 CP.

Noi am testat motorizarea 1.6 CDTI ECOTEC în 4 cilindri, care vine cu o capacitate cilindrică de 1.560 cmc și 120 CP, disponibili la 3.750 rpm. Cuplul generos de 300 Nm își face simțită prezența la 1.750 rpm, fiind unul dintre punctele forte ale motorizării testate tocmai datorită zonei joase din plaja de turație în care se remarcă, această motorizare fiind caracterizată de altfel și prin emisii de CO2 scăzute.

Cuplat la o cutie manuală cu 6 rapoarte și având în vedere că are de pus în mișcare o masă destul de mare de 1.400 kg, oferă resurse foarte bune de putere la aproape orice turație și se descurcă onorabil în ceea ce privește economia de combustibil, protejând în același timp mediul înconjurător datorită emisiilor de CO2 cu o valoare de 104 g/km și normei Euro 6 în care se încadrează cu succes.

Motorul este echipat, de asemenea, cu un sistem eficient de control al emisiilor cu injecție AdBlue (SCR, reducere catalitică selectivă), care elimină oxizii de azot (NOx) din gazele de eșapament. Soluția de uree și apă ce conține amoniac (NH3) intră în reacție cu oxizii de azot în convertizorul catalitic SCR, rezultând vapori inofensivi de azot și apă.

Combinația dintre motorizarea Diesel de 1,6 litri și cutia de viteze manuală cu 6 trepte este una reușită, însă considerăm că pentru o utilizare intensă în oraș ar fi bine să luați în calcul opțiunea unei cutii de viteze automate în 8 trepte, cea montată pe noul Diesel de 1,5 litri, care va contribui în mod activ la menținerea consumului în limite rezonabile și la sporirea confortului șoferului.

 

COMPORTAMENT

Germanii de la Opel au mizat în cazul lui Grandland X pe un mix între rafinamentul motorizării, un tren de rulare echilibrat atât pentru condusul pe drumuri asfaltate cât și pentru un off-road ușor și o manevrabilitate excelentă în oraș.

În ciuda supoziției unui ruliu crescut, Grandland X ne-a demonstrat că nu este așa și în plus ne-a dezvăluit că are parte de o suspensie foarte bine setată pentru toate situațiile, chiar dacă puntea spate beneficiază de o soluție semi-independentă, cei de la Opel alegând aici prezența unei bare de torsiune.

Zgomotul în interior este semnificativ redus, însă la viteze mari se simte un pic mai tare cel făcut de oglinzile supradimensionate și zgomotul vântului în general. Nu este totuși un lucru enervant, dar marchează un punct important pe lista de îmbunătățiri a unei viitoare generații.

Faptul că vă doriți să ieșiți cu Grandland X din oraș și să evadați pe un drum ușor accidentat este perfect natural și modelul german nu va fi elementul obstructiv în această ecuația, chiar dimpotrivă, vă va ajuta să treceți cu brio aceste situații și va avea grijă de confortul pasagerilor.

Este disponibil opțional și vine în pachetul All Road, sistemul IntelliGrip care asigură tracțiune și stabilitate optime pe orice tip de suprafață. În funcție de condițiile de conducere și având în vedere că avem în oferta actuală doar modele cu tracțiune față, acest sistem oferă șoferului posibilitatea de a selecta modul de tracțiune adecvat cu ajutorului comutatorului rotativ situat lângă schimbătorul de viteze. Apoi, sistemele electronice adaptează imediat distribuția cuplului către roți și setările ESP la modul selectat.

Sunt disponibile modurile „Normal”, „Zăpadă”, „Noroi”, „Nisip” și „ESP Oprit”. Modul „Normal” este activat implicit și în cadrul acestuia tracțiunea și sistemul ESP sunt calibrate pentru condiții normale de conducere în oraș, pe autostradă sau în afara orașului. Modul „Zăpadă” asigură tracțiune optimă pe carosabil acoperit cu polei sau cu zăpadă, la viteze de până la 50 km/h. Controlul tracțiunii adaptează patinarea roților din față, reducând viteza roții care patinează și transferând cuplul către cealaltă roată față. Modul „Noroi” permite o patinare mai mare a roților. Această patinare intenționată a roții cu cea mai mică tracțiune atunci când autovehiculul pornește permite îndepărtarea noroiului de pe pneu, putând fi restabilită tracțiunea. În acest timp, mare parte a cuplului este distribuită către roata cu cea mai bună aderență. Acest mod este activ la viteze de până la 80 km/h. Modul „Nisip” permite o patinare redusă, simultană a ambelor roți din față, asigurând înaintarea autovehiculului și reducând riscul de scufundare. Modul „ESP oprit” dezactivează sistemul ESP la viteze de până la 50 km/h. Din motive de siguranță, IntelliGrip revine automat la modul „Normal” la viteze mai mari de 50 km/h.

Masa de 1.400 kg este propulsată de la 0 la 100 km/h în 11,8 secunde iar viteza maximă a acestei motorizări, declarată de producător, este de 189 km/h.

Cei de la Opel declară un consum urban de 4,9 l/100 km, cel real situându-se în jurul valorii de 7,5 l/100 km, fiind valabil în cazul unui București aglomerat și în cazul folosirii aerului condiționat pe modul AUTO. În extraurban este prezentat un consum oficial de 3,9 l/100 km. Noi am reușit să obținem în extraurban un consum de 4,7 l /100 km, în timpul unei rulări mixte pe drumuri naționale și autostradă, cu viteza legală însă fără a pune vreun moment accent pe reducerea consumului.

Consumul mixt declarat este de 4,3 l/100 km, cel real din timpul testului fiind de 5,8 l/100 km, o valoare foarte apropiată de cea oficială, fiind obținută în cazul unei rulări în proporție de 50% în mediul urban și 50% în extraurban pe o distanță totală de aproximativ 700 km, pe tot parcursul călătoriei fiind pornit aerul condiționat setat pe AUTO.

Este disponibil sistemul Start-Stop care opreşte motorul la semafor sau în alte condiţii de staţionare, foarte util în cazul deplasărilor urbane, unde se dovedește a fi foarte puțin intruziv în confortul șoferului.

 

DESIGN

Chiar dacă este urmașul lui Antara, modelul testat de către noi vine cu dimensiuni mai mici atât în cee ace privește lungimea cât și înălțimea, nefiind un model impunător din punctul de vedere al gabaritului, însă asta se traduce într-un comportament rutier foarte bun, alături de o manevrabilitate crescută, după cum vom vedea în continuare.

Opel Grandland X a primit din partea designerilor germani un exterior sportiv și totodată adaptat segmentului din care face parte, care arată foarte bine și dacă este completat cu o vopsea metalizată Albastru Topaz captează multe priviri pe stradă, dat fiind faptul că am testat o versiune bine stilizată. Întreg exteriorul este bine proprționat și ajută mult la o manevrabilitate crescută în oraș, o vizibilitate bună și o corectă înțelegere a limitelor caroseriei.

Germanii au ascuns originile lui Grandland X cu brio și chiar dacă nu pare atât de distinctiv ca un Peugeot 3008, acesta beneficiază de linii extrem de bine proporționate și mai „curate” decât majoritatea modelelor din acest segment.

Partea frontală a lui Grandland X beneficiază de o grilă împrumutată de la modelul Insignia, care vine cu o cameră video integrată în imediata vecinătate a siglei. Paleta bogată de culori vizează exteriorul și pe lângă aceasta cei de la Opel oferă posibilitatea personalizării culorii plafonului și a montantului A cu negru, aspect care în opinia noastră oferă un aer special modelului, fiind cel care schimbă total percepția exterioară așa cum se poate vedea în fotografiile din testul nostru, sportivitatea și rafinamentul fiind amplificate extrem de mult prin adăugarea acestui artificiu pentru design.

Zona frontală încorporează blocurile optice care dau o notă de sportivitate întregului exterior, dotate cu lumini de zi cu tehnologie LED și semnătură luminoasă în formă de boomerang în partea superioară. Grila trapezoidală ce include două bare cromate dominante cu forma unor aripi şi sigla Opel se încadrează perfect în filozofia actuală a mărcii germane și face modelul ușor de recunoscut.

Față de predecesorul său, Opel Antara, are dimensiuni puțin diferite, astfel că lungimea este mai mică cu 98 mm, înălțimea mai mică cu 95 mm, ecartamentul față a fost mărit cu 26 mm, cel spate mărit cu 34 mm și ampatamentul micșorat cu 32 mm.

Lungime (mm) Lățime (mm) Înălțime (mm) Ampatament (mm)
Opel Grandland X 4477 1856 1609 2675
SEAT Arona 4138 1780 1552 2566
Kia Stonic 4140 1760 1520 2580
Volkswagen T-ROC 4234 1819 1573 2593
Peugeot 3008 4447 1841 1615 2675
ŠKODA Karoq 4382 1841 1603 2638
Hyundai Kona 4165 1801 1565 2600

INTERIOR

Prima impresie atunci când pătrundem în interior este una bună, regăsind aici o tehnologizare intensă și o ergonomie adaptată nevoilor curente ale utilizatorilor. Consola centrală este simplă și aerisită, organizată într-un mod logic, elementele de control fiind grupate în funcție de funcționalitate și împărțite pe trei „niveluri”. Și, din fericire, cei de la Opel oferă butoane fizice pentru controlul climatizării, ușor de operat. În modelul înrudit de la Peugeot, 3008, este necesar controlul acestui aspect cu ajutorul ecranului sistemului de infotainment și poate fi deranjant în opinia multor cumpărători. O altă componentă a impresiei pozitive regăsită la interiorul lui Grandland X o constituie dotările tehnologice numeroase, mai exact prezența sistemului Opel OnStar, a sistemului de infotainment cu display mare și a zonei de încărcare wireless pentru telefonul mobil.

Poziția la volan este una înaltă, dar acest lucru nu este deranjant, astfel crescând vizibilitatea exterioară în toate direcțiile și oferind atât șoferului cât și pasagerilor o senzație de siguranță sporită și de încredere atunci când pornesc la drum. Unul dintre puținele lucruri care nu au fost pe placul nostru este poziționarea pedalierului un pic înălțată și depărtată de șofer. Sentimentul întâlnit la nivelul interiorului este de durabilitate a materialelor și încredere, datorită comenzilor concentrate pe șofer.

Vizibilitatea bună întâlnită la Grandland X este completată de un sistem cu senzori de parcare atât pentru spate cât și pentru față și, de asemenea, un sistem de camere video 360 grade care vă oferă în orice moment imaginea completă a zonelor adiacente autovehiculului.

Locurile din spate beneficiază de un spațiu extrem de generos, în special pentru genunchi și cap, acolo unde am fi tentați să credem că nu este așa la o primă vedere, datorită dimensiunilor compacte ale SUV-ului german.

Portbagajul modelului german are în standard un volum de 514 litri până la linia centurilor de siguranță, iar acest lucru se traduce printr-un spațiu foarte bun așa cum ar fi de așteptat de la un SUV de familie, având ca principale puncte forte suprafața de acces generoasă, zonele laterale largi contribuind la acest aspect. Spătarul banchetei spate rabatabil 60:40 oferă o podea aproape plană atunci când este utilizat și conduce la obținerea unui spațiu de 1.652 litri până la limita din spate a scaunelor față și până la plafon.

Portbagajul lui Grandland X nu este unul dintre cele mai mari din segment, însă cei 514 litri disponibili îi oferă o poziție bună în segment, acesta putând transporta mai multe bagaje față de Seat Arona (400 litri), Kia Stonic (332 litri) și Volkswagen T-ROC (445 litri). Are un volum mai mic față de Peugeot 3008 (520 litri), Skoda Karoq (521 litri) și Hyundai Kona (544 litri). Încărcarea obiectelor mari sau având forme neregulate este foarte ușoară, hayonul cu deschidere largă facilitând acest aspect.

MODULARITATE

 

 

TEHNOLOGIE

La capitolul tehnologie putem menționa foarte multe dotări interesante care sunt disponibile fie în standard, fie opțional. Putem menționa aici asistentul personal Open OnStar, parbrizul încălzit, camera video 360 grade, farurile LED AFL cu asistență la faza lungă, încărcătorul wireless pentru telefon, luminile de zi cu LED și instrumentele de bord cu display îmbunătățit.

Sistemul de infotainment Navi 5.0 IntelliLink este uşor de utilizat, funcţiile acestuia putând fi comandate prin intermediul unui ecran color tactil de 8 inch, fără posibilitatea utilizării unui centru de comandă pe tunelul median. Şoferul poate accesa de pe ecranul de pornire toate funcţiile principale şi sub-meniurile, cum ar fi posturile radio, lista melodiilor, lista fotografiilor sau videoclipurilor salvate pe un suport extern sau conexiunea cu smartphone-ul prin intermediul ecranului tactil, precum şi al unui buton de pe volan sau prin comandă vocală. Sistemul IntelliLink oferă conectivitate Apple CarPlay și Android Auto, putând utiliza toate aplicațiile suportate și a le afișa pe display-ul generos de 7 inch, generând o ușurință în utilizarea funcțiilor principale ale telefonului.

Panoul de instrumente cu un design nou are un display monocrom de 3,5 inch poziționat central ce permite, de asemenea, afişarea tuturor informaţiilor în câmpul vizual al şoferului. Pentru accesarea meniurilor din computerul de bord, şoferul utilizează butoanele situate pe maneta de semnalizare. Butoanele situate pe volan sunt foarte bine grupate pentru a ajuta la o ergonomie exemplată. Astfel, cele situate în partea stângă a acestuia controlează funcţii ce țin de confort sau rulare, precum cruise control sau limitatorul de viteză, alături de încălzirea volanului. Cele situate în partea dreaptă sunt dedicate exclusiv sistemului de infotainment.

Am lăsat la final cea mai interesantă dotare tehnologică prezentă pe noul Grandland X, respectiv asistentul personal OnStar. Acesta oferă în primul rând un răspuns automat în caz de accident și vă poate salva viața pentru că un consultant va evalua situaţia şi, dacă este necesar, va notifica serviciile de urgenţă şi le va furniza coordonatele GPS exacte. Pe lângă modul automat, serviciul apel de urgență poate fi accesat în permanență de către șofer sau pasageri, atunci când aveți nevoie de asistență medicală sau doriți să raportați un incident petrecut în trafic. În caz de furt al autoturismului acest sistem ajută la localizarea sa, prin transmiterea coordonatelor GPS către Poliție, cât și blocarea posibilității pornirii motorului, pentru a facilita astfel găsirea rapidă a mașinii. În cazul imobilizării autovehiculului puteți apela cu încredere la serviciul de asistență Opel, utilizând butonul OnStar, însă fără a avea neapărat o problemă puteți oricând să solicitați OnStar să verifice de la distanţă câteva dintre sistemele importante ale mașinii precum motorul, transmisia, nivelul emisiilor sau airbagurile.

O altă funcție interesantă a sistemului OnStar este realizarea unui hotspot Wi-Fi în mașină pentru toți pasagerii, putându-se conecta până la 7 dispozitive simultan. În plus, cu ajutorul unui cont și a unei aplicații pentru mobil, denumită MyOpel, aveți întotdeauna acces la datele despre autoturism. Puteți vedea în orice moment și oriunde vă aflați, chiar și atunci când autoturismul este parcat, nivelul de combustibil rămas în rezervor, kilometrajul, consumul mediu, presiunea din anvelope, calitatea uleiului și locația exactă unde se află autovehiculul. Pe lângă acestea puteți oricând încuia sau descuia autovehiculul, puteți activa claxonul sau farurile în parcare, cu scopul de a găsi autoturismul. Dacă este echipat cu sistem de navigație, cu ajutorul aplicației MyOpel se pot trimite destinațiile către autoturism, astfel că atunci când ajungeți la volan nu va mai trebui să vă setați adresa unde trebuie să ajungeți.

Pentru a vă simți confortabil, sistemul OnStar beneficiază și de posibilitatea de a ascunde în orice moment locaţia autovehiculului, menținând apăsat butonul Privacy timp de aproximativ 5 secunde, aceeași procedură fiind necesară și în cazul reactivării funcției.

 

SIGURANTA

Opel Grandland X a obţinut 5 stele la testele EuroNCAP desfăşurate în 2017, cu un punctaj de 84% pentru ocupanţii adulţi, 87% pentru copii, 63% pentru protecţia pietonilor şi 60% pentru sistemele de siguranţă din dotarea sa.

În standard există disponibile airbag-uri frontale pentru şofer şi pasagerul din dreapta faţă, airbag-uri cortină pentru cap în față și în spate și airbag-uri laterale pentru ocupanții locurilor din față.

Sistemele de siguranţă existente în dotarea standard sunt numeroase: sistem pentru evitarea blocării roţilor la frânare (ABS), program electronic de stabilitate (ESP), control electronic al tracțiunii și asistenţă la pornirea în pantă (HSA).

Sistemul de asistență la condus „Opel Eye” beneficiază de o cameră frontală pentru recunoașterea diferitelor situații din trafic, oferind un indicator pentru distanța dintre autoturismul din față și mașina condusă, un sistem evitare pentru coliziuni frontale, recunoașterea semnelor de circulație, avertizare la părăsirea benzii de rulare, alertă de coliziune și frânare automată și sistem de selectare automată a fazei lungi.

Sistemul de asistare avansată a șoferului la parcare (APA 2) se regăsea montat pe mașină testată, inclus în pachetul Park&Go 3 și include controlul direcției în timpul manevrelor de parcare. Alături de acesta, în pachet se regăsesc și oglinzile exterioare electrice și încălzite, pliabile electric și cu lumină, avertizarea pentru unghi mort și camera 360 grade.

Împreună cu sistemul de senzori radar sunt disponibile mai multe funcţii: funcția de indicare a distanţei de urmărire (FDI) informează şoferul prin semnale vizuale în legătură cu distanţa faţă de autovehiculul din faţă, sistemul de avertizare privind coliziunea frontală (FCA) emite un semnal sonor şi vizual pentru a avertiza şoferul privind o coliziune iminentă cu autovehiculul din faţă şi sistemul de frânare de urgenţă în caz de coliziune iminentă (CIB) care decelerează automat autovehiculul în cazul în care este detectat pericolul de coliziune.

Sistemul de recunoaştere a indicatoarelor de circulaţie identifică mai multe tipuri de semne de circulaţie utilizate în formatul standard UE. Pe lângă indicatoarele rotunde, noua cameră video frontală recunoaşte acum şi indicatoarele dreptunghiulare, spre exemplu autostradă, în zone cu restricţionarea traficului. Datorită tehnologiei cu expunere multiplă, rata de detectare a semnelor dinamice a fost îmbunătăţită, de exemplu pe podurile luminate de LED-uri.

 

CALITATE-PRET

Preţul de pornire al Opel Grandland X în România este de 18.700 Euro inclusiv TVA pentru versiunea Selection echipată cu motorul pe benzină 1.2 TURBO ECOTEC cu 130 CP și transmisie manuală cu 6 trepte. Versiunea testată costă în standard 24.400 Euro inclusiv TVA, la care se adaugă toate opționalele montate, ajungându-se la un total de 31.090 Euro inclusiv TVA. De reținut faptul că dacă vă comandați un Grandland X echipat astfel, nu veți achita chiar suma menționată, pentru că mașina testată este configurată special pentru a beneficia de mai multe dotări chiar dacă existau anumite restricții, iar unele dotări din pachete se suprapun cu alte opționale, astfel că prețul este dublat în multe cazuri.

În timp ce Mokka X și Crossland  X se luptă pentru aceiași cumpărători, Grandland X este un model emblematic și distinct, fiind considerabil mai mare și deci mai scump. Fratele mai mic al lui Crossland X și fiul lui Antara se distinge printr-un exterior dinamic și corect proporționat, curat și cu ușoare influențe franțuzești, dar perfect adaptat segmentului. Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări.

Text şi foto: Andrei Marin

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

  • Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.5513 :: 17.08MB