No SSO cookie

Chevrolet utilizează în premieră un „material inteligent” cu greutate redusă

voteaza
(5/ 1)
Chevrolet utilizează în premieră un „material inteligent” cu greutate redusă
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
5.0

GM utilizează pentru prima dată aliajul cu activare la căldură şi cu memoria formei ce înlocuieşte o componentă motorizată mai grea

 
 

De la caroseria din fibră de sticlă din 1953 şi pană la şasiul din aluminiu ce va fi disponibil în 2014, Chevrolet are în palmares şase decenii de experienţă în utilizarea de materiale uşoare care îmbunătăţesc performanţele autovehiculelor. Această tendinţă va continua prin lansarea în 2014 a modelului Corvette care cântăreşte cu 44,9 kg mai puţin decât predecesorul său.

Cea de-a şaptea generaţie a acestui autovehicul sport reproiectat este primul model la care au fost utilizate materiale din aliaj uşor cu memoria formei dezvoltate de General Motors, în locul unui dispozitiv de acţionare motorizat mai greu, cu rolul de a deschide şi închide orificiul de ventilaţie care evacuează aerul din portbagaj. Astfel, portbagajul poate fi închis mai uşor decât la modelele anterioare, la care capacul portbagajului se închidea cu o mai mare dificultate din cauza aerului blocat în portbagaj.

Dat fiind că într-un autovehicul obişnuit există aproximativ 200 de componente motorizate mobile care pot fi înlocuite cu materiale inteligente cu greutate redusă, GM are în vedere pe viitor o reducere semnificativă a greutăţii autovehiculelor.

Aliajele cu memoria formei – formate de obicei din cupru-aluminiu-nichel sau nichel-titan – sunt materiale care îşi pot modifica forma, rezistenţa şi/sau rigiditatea prin activare la căldură, sarcină, câmp magnetic sau tensiune electrică. Aliajele cu memoria formei „îşi amintesc” forma originală şi revin la aceasta după dezactivare.

La fabricarea noului model Corvette, un cablaj din aliaj cu memoria formei deschide orificiul de ventilaţie de fiecare dată când portbagajul este deschis, utilizând căldura generată de curentul electric în mod similar lămpilor de iluminare a portbagajului. Când este activat, cablajul se contractă şi deplasează un braţ de pârghie care deschide orificiul de ventilaţie, facilitând astfel închiderea portbagajului. După închiderea portbagajului, curentul electric este oprit, cablajul se răceşte şi revine la forma iniţială, ceea ce determină închiderea orificiului de ventilaţie pentru a menţine temperatura din habitaclu.

„Materialele inteligente, precum aliajul cu memoria formei, oferă noi posibilităţi în ceea ce priveşte componentele mobile ale autovehiculelor”, a declarat Jon Lauckner, director tehnic al GM. „Aceste noi materiale fac posibil designul inovator şi noi caracteristici îmbunătăţite la preţuri mai accesibile comparativ cu motoarele şi dispozitivele de acţionare tradiţionale.

De asemenea, aliajul cu memoria formei contribuie la reducerea greutăţii nedorite, îmbunătăţind performanţele autovehiculelor şi reducând consumul de carburant. Dispozitivul de acţionare din cablaj utilizat la noul model Corvette este cu aproximativ 0,5 kilograme mai uşor decât un sistem motorizat obişnuit.

„Aliajul cu memoria formei utilizat la noul model Corvette este rezultatul celor aproape cinci ani de cercetări şi lucrări de dezvoltare în domeniul materialelor inteligente pentru care GM a obţinut 247 de brevete”, a declarat Paul Alexander, cercetător în domeniul materialelor şi structurilor inteligente în cadrul companiei GM. „Şi acesta este doar începutul. Pe agenda de lucru avem multe alte aplicaţii pentru materialele inteligente care vor aduce şi mai multe îmbunătăţiri autovehiculelor noastre în viitor.”

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:

Stiri asemanatoare

Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.2345 :: 22.2MB