No SSO cookie

Toyota RAV4 Hybrid Luxury

voteaza
(0/ 0)
Spiritul practic este cel care domnește în SUV-ul japonez, deoarece interiorul său versatil și spațios este cel mai important aspect pozitiv
Nota redactor
4.8
Nota cititor
0.0

Toyota RAV4 Hybrid Luxury

RAV4 este un SUV compact, produs de japonezii de la Toyota. Acesta a fost primul crossover compact și a debutat în Japonia și Europa în anul 1994, iar în America de Nord un an mai târziu, în 1995. Acest model a fost conceput pentru consumatorii care doresc un automobil care să aibă cele mai multe beneficii specifice SUV-urilor, cum ar fi portbagajul mare, vizibilitatea sporită și opțiunea de tracțiune integrală permanentă, împreună cu manevrabilitatea și economia de combustibil ale unei mașini compacte. Deși nu toate echipările beneficiază de tracțiune integrală, denumirea de RAV4 vine de la  „Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive”.

În majoritatea țărilor RAV4 a fost singurul SUV compact sau crossover disponibil de la Toyota, până la apariția modelului C-HR. Pe alte piețe, acesta este omologul din gama SUV al Toyota FJ Cruiser.

Începând cu cea de-a treia generație din 2006, Toyota a oferit ambele versiuni de RAV4 cu ampatament scurt și lung. Versiunile cu ampatament scurt sunt vândute în Japonia și Europa, iar versiunile cu ampatament lung în Australia și America de Nord. Totuși dealerii din Japonia vând și versiunea cu ampatament lung cu denumirea de Toyota Vanguard, în locațiile Toyopet Store. Versiunile japoneze sunt vândute în două tipuri de locații, dealerii Toyota Corolla Store și Toyota NETZ Store.

Cea de-a patra generație și actuala a fost lansată în anul 2013 și mai este cunoscută sub numele de cod XA40, japonezii aducând odată cu aceasta o redesenare completă a exteriorului. A fost prezentată în cadrul Salonului Auto din Los Angeles din luna noiembrie 2012, iar vânzările în SUA au început în ianuarie 2013. În Europa și Australia, cea de-a patra generație a început să fie vândută în februarie 2013.

În anul 2015 pentru Model Year 2016, Toyota a lansat un facelift pentru seria XA40. Faceliftul a debutat chiar pe RAV4 Hybrid prezentat la Salonul Auto de la New York, în aprilie 2015. Modelul facelift include blocurile optice cu LED-uri din față și spate redesenate și instrumentar de bord actualizat, cu afișaj central TFT full color.

Am testat un RAV4 Hybrid cu o motorizarea pe benzină de 2,5 litri și una electrică, în echiparea de top Luxury, cu transmisia automată Multidrive S și tracțiune integrală.

 

MOTOR

În prezent RAV4 poate fi achiziționat în România cu unul dintre cele doar 3 motoare diferite. Clienții pot alege între motorizările pe benzină 2.0 VALVEMATIC cu 151 CP sau versiunea hibridă 2.5 HSD cu 197 CP. Fanii motorizărilor diesel au o gamă mai puțin variată de unități disponibile, una mai exact.  Pentru a putea face o alegere în această privință, aceștia pot selecta doar motorizarea 2.0 D-4D cu 143 CP.

Noi am testat motorizarea hibridă 2.5 HSD, care vine cu un motor pe benzină de 2,5 litri în 4 cilindri cu o capacitate cilindrică exactă de 2.494 cmc și 155 CP, disponibili la 5.700 rpm. Cuplul de 210 Nm își face simțită prezența foarte sus în plaja de turație, mai exact între 4.200 și 4.400 rpm, însă nu este deloc o problemă, având în vedere că avem un cuplu foarte mare disponibil la orice turație, provenit de la motoarele electrice.

Motorul electric montat pe puntea față are o putere de 143 CP și un cuplu de 270 Nm, în timp ce puntea spate este propulsată doar în cazul modelelor cu 4x4, tot de un motor electric dar cu 68 CP, care generează un cuplu de 139 Nm.

Puterea maximă combinată a motorului pe benzină și a celor electrice este de 197 CP, disponibili la 5.700 rpm, iar cuplul maxim este de 210 Nm, disponibili între 4.200 și 4.400 rpm. Bateria necesară acționării motoarelor electrice are o capacitate de 6,5 Ah.

Cuplat la transmisia automată tip CVT și având în vedere că are de pus în mișcare o masă destul de mare, oferă resurse foarte bune de putere la orice turație și este economic, protejând în același timp mediul înconjurător datorită emisiilor CO2 de doar 115 g/km și normei Euro 6 în care se încadrează cu succes. Combinația dintre motorizarea hibridă și transmisia automată de tip CVT se traduce într-un confort decent, realizat prin schimbările line dar mai puțin eficiente ale treptelor de viteză, alături de simplitatea utilizării prin maneta deja clasică a modelelor Toyota.

 

COMPORTAMENT

Modelul testat de noi beneficia de tracțiunea integrală, însă ea nu este una clasică. Sistemul de tracțiune se numește Hybrid AWD și este realizat ca la alte modele similare ale producătorilor concurenți, prin adăugarea unui motor electric pe puntea spate, pentru antrenarea acesteia. Practic punțile motoare nu sunt legate între ele prin niciun ax cardanic, nu există nici măcar un diferențial central și fiecare punte este acționată separat, cea din față de către motoarele pe benzină și electric, iar cea spate doar de către unul electric. Transmisia de putere între punți este complet electronică, fără nicio intervenție mecanică.

Această soluție adoptată de aproape toți producătorii mașinilor hibrid, indiferent că sunt hibride clasice sau plug-in, vine la pachet cu avantaje și dezavantaje. Ca și avantaje avem costuri de întreținere mai scăzute, datorită riscului mai mic de stricare al soluțiilor mecanice clasice, însă dispar și anumite zone de frecare și astfel puterea nu mai este irosită, iar consumul de carburant este scăzut, cu o valoare infimă, dar există. La capitolul dezavantaje putem menționa o performanță ușor mai scăzută mai ales în situații limită precum zăpadă foarte mare, nisip, noroi, acolo unde diferențialul central blocabil și-ar fi arătat eficiența.

Din punct de vedere dinamic, RAV4 Hybrid se dovedeşte a fi un companion plăcut datorită faptului că motoarele sale oferă valori de putere și cuplu foarte bune la orice turație, ceea ce face din depăşirile realizate la volanul său o joacă de copil, chiar dacă la prima vedere masa de 1.775 kg ar trebui să fie potrivnică unui comportament dimanic decent. Nivelul ruliului este unul normal pentru acest segment, așa că nu vă puteți aștepta la un comportament rutier exemplar în curbe, acest mic neajuns fiind compensat prin confortul oferit atât pe drumuri asfaltate cât și pe cele neasfaltate. Suspensia este setată perfect pentru a gestiona toate situațiile din timpul rulării, unde atât denivelările mici cât și cele mari sunt filtrate într-un mod exemplar dar uneori ușor zgomotos.

În timpul utilizării motoarelor electrice RAV4 este foarte silențios, iar când motorul pe benzină pornește devine ușor zgomotos, dar nefiind deranjant, mulțumită insonorizării bune.

Masa de 1.775 kg este propulsată de la 0 la 100 km/h într-un timp onorabil de doar 8,3 secunde iar viteza maximă a acestei motorizări, declarată de producător, este de 180 km/h.

Cei de la Toyota declară un consum urban de 5,1 l/100 km, cel real situându-se în jurul valorii de 8,5 l/100 km, fiind valabil în cazul unui București aglomerat, fără un accent deosebit pe utilizarea energiei electrice pentru propulsi și în cazul folosirii tot timpul a aerului condiționat pe modul AUTO. În extraurban este prezentat un consum oficial de 4,9 l/100 km, această valoare putând fi atinsă foarte ușor la o rulare constantă cu 90-100 km/h maxim, anticipând foarte mult traficul și cu aerul condiționat setat pe o temperatură rezonabilă. Noi am reușit să obținem în extraurban un consum de 6,5 l /100 km.

Consumul mixt declarat este de 5,0 l/100 km, cel real din timpul testului fiind de 7,4 l/100 km, obținut în cazul unei rulări în proporție de 30% în mediul urban și 60% în extraurban pe autostradă și drumuri naționale, pe tot parcursul călătoriei fiind activat aerul condiționat setat pe AUTO.

Este disponibil sistemul Start-Stop care opreşte motorul la semafor sau în alte condiţii de staţionare, iar motorul nu pornește imediat la plecarea de pe loc, inițial propulsia realizându-se electric, dacă se apasă cu grijă pedala de accelerație și bateriile sunt încărcate suficient. Pentru a verifica nivelul de încărcare al bateriei este nevoie doar de o interogare simplă a meniului sistemului de infotainment, acolo unde alături de graficele consumului veți regăsi o formă grafică pentru a vizualiza starea bateriei.

În timpul decelerărilor efectuate prin eliberarea completă a pedalei de accelerație se oprește motorul termic și continuă să funcționeze motoarele electrice dacă toate condițiile pornirii sunt întrunite. Această oprire și mai apoi pornirea motorului se resimt puțin spre deloc în habitaclu, dacă nu puneți un accent vădit pe acest aspect sau aveți muzica pornită pe un volum ridicat este foarte probabil nici să nu vă dați seama când se întâmplă aceste modificări în sistemul hibrid de propulsie.

 

DESIGN

Fața de vechea generație, lungimea totală a noului RAV4 a crescut cu 35 mm până la 4.605 mm, iar lungimea ampatamentului rămâne nemodificată la 2.660 mm. Partea frontală a SUV-ului hibrid pe care l-am testat reflectă stilul său mai puternic și dinamic, cu o prezență puternică a limbajului de design Toyota Under Priority și Keen Look.

Logo-ul Toyota este amplasat în mod proeminent pe calandru într-un grilaj superior subțire, care ancorează și noile blocuri optice cu LED-uri Keen Look sau faruri de halogen, ambele încorporând LED-uri de funcționare pe timp de zi (DRL) pentru a da noului SUV compact o semnătură frontală ușor identificabilă.

Grila din zona mediană a fost lărgită, cea care încorporează și camera frontală, iar grila trapezoidală inferioară a fost mărită semnificativ în conformitate cu stilul impus de limbajul de design Under Priority de la Toyota. Liniile ce pornesc de la extremitățile grilei din mijloc și ale celei inferioare se îmbină pentru a forma un artificu de design care generează un aspect frontal ușor agresiv, formând astfel o zonă „scobită” ca și locaș pentru lămpile de ceață, plasate chiar la extremitățile barei de protecție față, pentru a evidenția lățimea frontală și a transmite subtil ideea de stabilitate și siguranță.

Protecția inferioară din plastic a fost restilizată și vopsită în argintiu mat pentru a oferi un accent vizual mai puternic, consolidând ideea unui SUV capabil, pregătit oricând pentru off-road. În zona laterală, pasajele de roți stilizate într-un mod nou și zonele inferioare îmbrăcate în plastic negru oferă un accent mai curat, mai îndrăzneț al profilului său, îmbunătățit cu o gamă de noi modele pentru jantele de aliaj, cu dimensiuni de 17 și 18 inch.

Zona posterioară a vehiculului prezintă noi blocuri optice care încorporează tehnologia LED, oferind modelului testat o semnătură luminoasă cu accente vădit tehnologice. Bara de protecție a fost restilizată și ea pntru a conferi o mai mare proeminență accentuată a spatelui și pentru a pune un accent mai mare pe lățimea și stabilitatea vehiculului. Și protecția inferioară a barei din spate a fost, de asemenea, reproiectată, integrându-se în aceeași linie precum cea din față, vopsită tot în argintiu mat.

Actuala generație RAV4 este disponibilă cu 9 culori exterioare ale caroseriei, iar cea care atrage cel mai mult atenția asupra liniilor îndrăznețe ale caroseriei se pare că este chiar albul perlat, pe care l-am avut și noi pe mașina testată.

Lungime (mm) Lățime (mm) Înălțime (mm) Ampatament (mm)
Toyota RAV4 4605 1845 1705 2660
Nissan X-Trail 4640 1830 1710 2705
Skoda Kodiaq 4697 1882 1676 2791
Suzuki Vitara 4175 1775 1610 2500
Kia Sportage 4480 1855 1645 2670
Honda CR-V 4605 1820 1685 2630
Renault Koleos 4673 1843 1670 2705
Mazda CX-5 4550 1840 1675 2700
Mitsubishi Outlander 4695 1810 1680 2670
Volkswagen Tiguan 4486 1839 1654 2677
Hyundai Tucson 4475 1850 1660 2670
Ford Kuga 4524 1838 1689 2690
Lexus NX 4630 1845 1645 2660



INTERIOR

Arhitectura ușor anostă dar elegantă a interiorului vechiului RAV4 a fost îmbunătățită pentru a combina o mai bună funcționalitate cu o armonie vizuală mai bună, mizând pe consistență și o calitate senzorială îmbunătățită. Tabloul de bord, consola centrală și consola de pe tunelul median au fost reproiectate, iar întreg bordul, panourile ușilor și zona cotierei au primit finisaje cu o calitate superioară.

Instrumentarul de bord are acum un design mai modern, cu două cadrane clasice analogice, dar care încorporează un display multi-informativ full color de 4,2 inch. Panoul central al consolei a fost reproiectat pentru a încorpora un ecran tactil de mari dimensiuni, de 7 inch mai exact.

Întreg bordul, panourile ușilor și zona cotierei centrale au fost restilizate pentru un confort mai mare și o senzație de calitate superioară percepută, iar finisajele negru și argintiu mat au fost aplicate în tot habitaclul pentru o senzație plăcută la atingere, dar și pentru o durabilitate crescută în zonele de uzură cotidiană. O mai bună armonizare vizuală a interiorului a fost realizată prin utilizarea unui instrumentar de bord modern cu iluminare albastră, dar și datorită iluminării ambientale.

Spiritul practic și flexibilitatea spațiilor de stocare la nivelul habitaclului au fost îmbunătățite datorită adăugării unui nou spațiu pentru depozitare la baza consolei centrale, remodelării suportului pentru pahare de pe tunelul median pentru a găzdui căni sau termosuri cu mânere, căptușirii zonei de deasupra consolei centrale cu un material anti-alunecare și adăugarea unui compartiment pentru depozitare în zona oglinzii retrovizoare.

Absolut toți pasagerii beneficiază de un spațiu generos, în speical pentru cap, acolo unde am fi tentați să credem că nu este așa la o primă vedere, datorită liniei joase a acoperișului în partea posterioară. Spațiul la genunchi nu este deloc limitat, specific segmentului său, iar senzația pe locurile spate nu este de claustrofobie, în ciuda tonurilor de negru și a geamurilor fumurii care ar putea amplifica acest sentiment.

Portbagajul modelului japonez are în standard un volum de 501 litri, până la linia centurilor de siguranță, iar acest lucru se traduce printr-un spațiu extrem de mare pentru segmentul său, mai ales datorită faptului că suprafața de acces este una foarte generoasă, marginea inferioară poziționată destul de jos și zonele laterale largi contribuind la acest aspect. Spătarul banchetei spate rabatabil 60:40 nu oferă o podea plată atunci când este utilizat, tocmai datorită faptului că bateriile sistemul hibrid sunt poziționate în spatele său și sunt ușor ridicate făță de nivelul podelei portbagajului, însă compensează acest aspect negativ prin posibilitatea obținerii unui spațiu de 1.633 litri până la limita din spate a scaunelor față și plafon.

Portbagajul lui RAV4 nu este unul dintre cele mai mari din segment, însă cei 501 litri disponibili sunt extrem de aproape de valorile concurenților săi, acesta putând transporta mai multe bagaje față de Suzuki Vitara (375 litri), Ford Kuga (456 litri) și Lexus NX (475 litri). Are un volum mai mic față de Skoda Kodiaq (560 litri), Nissan X-Trail (550 litri), Kia Sportage (503 litri), Honda CR-V (589 litri), Renault Koleos (563 litri), Mazda CX-5 (506 litri), Mitsubishi Outlander (550 litri), Volkswagen Tiguan (615 litri) și Hyundai Tucson (513 litri). Încărcarea obiectelor mari sau având forme neregulate este foarte ușoară, hayonul cu deschidere largă facilitând acest aspect.

 

TEHNOLOGIE

Principala modificare a generației actuale o reprezintă instalarea celei mai recente versiuni a sistemului de infotainment, respectiv Toyota Touch 2. Acesta a fost montat pe RAV4 după ce a fost prezentat în premieră la Salonul Auto de la Geneva din 2016, iar principalele caracteristici sunt ecranul principal reproiectat și accesul simplificat la portalul online My Toyota.

Pachetul de navigație prin satelit a fost inclus într-o singură variantă a unei dotări opționale ce poate fi achiziționată, respectiv Toyota Touch 2 with Go, cu avantajul suplimentar al celor trei ani de update-uri gratuite pentru hărți și domeniul conectivității. Acest termen poate fi prelungit cu încă doi ani la cererea clientului. Sistemul menționat anterior oferă călătorii care pot fi planificate până în cel mai mic detaliu, oferind  în funcție de țară și zonă informații recente asupra fluxului de trafic, vreme, prețuri ale combustibilului, disponibilitatea locurilor de parcare și alte informații utile. Sistemul poate fi conectat la numeroase servicii precum Google Search, Google Streetview, Aupeo!, Aha sau Twitter.

RAV4 beneficiază de un display LCD generos de 4,2 inch situat în mijlocul instrumentarului de bord, foarte ușor de citit și util în timpul condusului, furnizând informațiile oferite de către computerul de bord într-o manieră modernă. Sistemul de infotainment, integrat în consola centrală, are o diagonală de 7 inch şi beneficiază de funcție touchscreen, pentru o utilizare mai simplă și mai intuitivă.

Toate dotările tehnologice se pare că sunt acum mai ergonomic montate și mai simplu de accesat pentru cel aflat la volan, această generație mizând pe o interactivitate la bord crescută, dar menținând același design sobru și de calitate. Această optimizare se continuă și în cazul tipului afișajelor din habitaclu, alături de o modificare a fonturilor pentru a contribui la ușurința citirii diverselor informații.

 

SIGURANTA

Generația actuală a lui RAV4 nu a beneficiat de un test EuroNCAP, însă cel mai probabil ar fi primit un calificativ de 5 stele, la fel ca vechea generație pentru care procentele pentru protecţia adulţilor şi cea a copiilor au fost de 89%, respectiv 82%. Pentru siguranţa pietonilor procentul acordat a fost de 66%, iar pentru asistenţa sistemelor de siguranţă de 66%.

În standard este disponibil un sistem de reținere suplimentară (SRS) cu 7 airbag-uri: pentru şofer şi pasagerul din dreapta faţă, airbag-uri cortină (windowbag), airbag-uri laterale față și airbag pentru genunchi în cazul șoferului.

Lista cuprinzătoare de echipamente de siguranță activă și pasivă prezente pe modelul RAV4 a fost îmbogățită cu noi tehnologii. Sistemele de siguranţă existente în dotarea standard sunt sistemul pentru evitarea blocării roţilor la frânare (ABS), sistemul de distribuție electronică a forței de frânare (EBD), semnalizarea frânării de urgență (EBS), sistemul de asistență la frânarea de urgență (BA), sistemul de asistență pentru pornirea din rampă (HAC), sistemul de control al stabilității (VSC+), controlul dinamic al tracțiunii (TRC), sistemul de avertizare pentru ieșirea din parcare (RCTA) și sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare (LDA).

 

CALITATE-PRET

Toyota RAV4 pornește în România de la 26.658 Euro inclusiv TVA pentru versiunea Comfort cu motorizarea diesel de 2,0 litri cu 143 CP, tracțiune față și cutie de viteze manuală în 6 trepte. Modelele Hybrid pornesc  de la 33.450 Euro inclusiv TVA, iar echiparea Luxury pe care am testat-o costă în standard 38.816 Euro inclusiv TV și dispune de vopseaua metalizată Alb Perlat (726 Euro) alături de plasa de amarare pentru portbagaj (57 Euro), ajungând să coste nu mai puțin de 39.599 Euro inclusiv TVA, un preț foarte corect pentru toate dotările și finisajele de care dispune.

Spiritul practic este cel care domnește în SUV-ul japonez, deoarece interiorul său versatil și spațios este cel mai important aspect pozitiv. RAV4 este un SUV cu dimensiuni considerabile disponibil și în varianta fără tracțiune integrală. Ar putea părea ciudat, însă viitorii cumpărători pun întotdeauna pe primul plan utilizarea cotidiană în oraș, înainte de orice escapadă off-road. Este o formulă urmată și de către mulți rivali, după ce Toyota a pus bazele acestui tip de automobil începând cu anii 90, creând astfel unul dintre cele mai populare tipuri de mașini la nivel mondial.

Lucrurile s-au schimbat radical de atunci și cel mai nou model RAV4 este mult mai mare și mai practic decât oricând. A devenit astfel o mașină potrivită pentru familie, înglobând tot spațiul pentru pasageri sau bagaje pe care l-ați putea dori, majoritatea cumpărătorilor putând fi mulțumiți în schimb și de accentul pus de RAV4 asupra confortului și comportamentului rutier.

Text şi foto: Andrei Marin

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

  • Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.3269 :: 17.07MB