Sa fim clari inca de la inceput: marii producatori au reusit, de-a lungul timpului, sa produca hatchback-uri de succes, ba chiar de un imens succes si in mod clar, primul exemplu care vine in mintea oricui, este Golf. Dar au constatat ca publicul, clientela, are nevoie de mai mult spatiu de depozitare. Si ce s-au gandit producatorii? Ia sa atasam un portbagaj la masina si dintr-un hatchback, cu un efort sitilistic si ingineresc minim, sa scoatem un sedan. Pe alocuri au schimbat si numele noului produs, care pana la urma, nu a fost si nu este decat un hatchback cu portbagaj. Exemple? Golf-Jetta, respectiv Bora sau Vento, Astra-Astra sedan, Focus-Focus sedan (despre care vorbim acum), iata cele cateva exemple epice ale transformarii unui hatchback de succes intr-un banal sedan.
Ford Focus sedan, testat de Masini.ro are sub capota motorizarea 1.6 Ti-VCT de 105 CP. Clasic si aspirat, intr-o asemenea masura, incat inca de la data testului stiam ca va fi inclouit de motorul 1.0 EcoBoost, fabricat la Craiova.
Cuplul motor,aflat la ani-lumina distanta de cel al motorizarii anterior prezentate, adica 1.6 EcoBoost, ofera doar 150 Nm, la 4000 rpm. Deci vorbim in termeni modesti, nu-i asa? Si cei 105 CP stau marturie suplimentara.
Lent si deloc agresiv, construit in jurul ideii de masina de familie, un pic puternic, un pic economic, un pic din toate, fara a excela la vreo categorie, acest motor se inscrie in tot mai rarul banal cotidian.
Fara sa luam in seama cifrele enuntate de constructor, Ford Focus 1.6 Ti-VCT ofera un consum in trafic preponderent urban, de 9,3 l/100 km, fara a abuza prea tare de pedala de acceleratie.
O masina clasica, cu un comportament clasic si deloc agresiv. Suspensia este cea care aduce un plus de confort, deoarece masina se duce catre segmentul banal, in detrimentul celui in care se inscrie hatchback-ul, adica segmentul celor care doresc sa iasa in evidenta sau cel putin vor sa fie cat mai exclusivisti, cu bani putini.
Confort, care alaturi de modificarea centrului de greutate si al intregii dinamici, prin adaugarfea portbagajului, se traduce intr-o manevrabilitate mai greoaie, dar si intr-o tinuta de drum mai putin dinamica. Apare ruliul, obligativitatea abordarii de viraje intr-un ritm mai putin alert, se revine cu picioarele pe pamant, intr-un mod aferent unei masini de familie.
De gustibus, insa ma repet: un hatchback reusit, la care ii adaugi un portbagaj, nu poate deveni decat un sedan banal. Este adevarat, Focus sedan reuseste sa depaseasca granita de maxima uratenie a generatiei sedan anterioare, trece si delimita inferioara a urateniei auto sedan, impusa de Peugeot 206 sedan sau de ce nu de terifiant de uratul Fiat Albea (e drept, e din alta clasa, dar tot un hatchback cu portbagaj se numeste).
Nu vorbim deci, despre un sedan frumos, putem doar nota ca avem in fata o incercare stilistica mai reusita decat a altor producatori. In rest, masina e cam aceeasi cu hatchback-ul.
Globalizarea nu inseamna doar ca avem sansa sa conducem aceleasi masini ca americanii, ci si faptul ca desi vorbim de variante diferite, sau de ce nu, de modele diferite, cel putin la nivelul interiorului se pastreaza senzatia de deja-vu. Un aer familiar, pe care-l regaseai pana in prezenta cu precadere la modelele grupului Volkswagen, isi face asadar aparitia si la Ford.
Mai sarac decat Focus 1.6 EcoBoost, deoarece varianta sedan este in echipare Trend, nu Titanium, masina vine in plus cu ceva spatiu interior mai decent pentru picioarele pasagerilor din spate si evidfent cu spatiul de depozitare evident marit. In rest, aceeasi marie, insa mai saraca, fiind dotata mai slab.
Si la acest capitol, Focus sedan sufera, din acelasi motiv, al echiparii inferioare. Insa chiar si asa, Focus vine cu cea ami bogata oferta de dotari standard din intreg segmentul sau, devanzand chiar traditionalii "gadgetisti" coreeni. Aer conditionat automat, insa doar monozonal, oglinzi si geamuri electrice, faruri de ceata, computer de bord, sistem audio cu intrare auxialiara USB. Decent, generos fata de concurenta, insa sarac in comparatie cu ceea ce si-ar dori fiecare sa aiba la bord.
Nu mai este nevoie sa spun, insa EuroNCAP a oferit toate cele cinci stele, ca si la varianta hatchback. Focus este construit in jurul sigurantei. In standard, modelul vine cu ESP, ABS, controlul tractiunii, airbag-uri frontale, laterale si cortina pentru sofer si pasager, airbag-uri cortina pentru pasagerii din spate, sistem de control avansat al cuplului motor - Torque Vectoring, sistem de fixare ISOFIX.
La aceasta ora, versiunea testata nu mai exista in oferta Ford, deoarece asa cum spuneam, a fost inlocuita de cea cu motorizarea 1.0 EcoBoost. Chiar si asa, pentru cei care doresc sa aiba cei 1600 cmc sub capota, exista in continuare o versiune a acestui motor, care ofera acum 125 CP. La data testului masina avea un pret de pornire, in aceasta echipare, de 17.050 €. Astazi, la acesti bani poti comanda versiunea 1.0 Ecoboost 125 CP Start Stop -- M6, in timp ce 1.6 Ti-VCT 125 CP -- Powershift -- M6 Euro 5 4 usi costa 18.400 €.
In comparatie cu jucatorii din segment, Focus sedan are un pret apropiat doar de cel al celor dela Volkswagen, cu modelul Jetta, in timp ce Toyota Corolla, Renault Fluence sau Chevrolet Cruze au oferte de pret semnificativ mai mici.
Cristian Szilvassy
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.
Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.
Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort
Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.