No SSO cookie

Jeep Compass, mezinul american cu ADN european

voteaza
(4/ 2)
Americanii faceau masini bune. Au venit italienii si i-au invatat cum sa le strice.
Nota redactor
3.2
Nota cititor
4.0

Jeep Compass, mezinul american cu ADN european

Mariajul dintre Fiat si Chrysler a nascut una dintre strutocamilele pe care nu le mai intelege nimeni. Nici americanii nu sunt fericiti cu alianta, nici italienii nu inteleg nimic din masinile americane care vin in Europa cu sigla lor. Unul dintre rezultatele acestui mariaj, despre care indraznesc sa afirm ca este complet nesatisfacator, se numeste Compass si este produs de americanii de la Jeep, brand apartinand Chrysler, dar asupra caruia s-a pus amprenta nefasta a degetelor lui Sergio Marchionne de la Fiat-Lancia-Alfa Romeo. Multumiri pe aceasta cale Domeniilor Stirbey din Buftea pentru spatiul mirific in care am fost lasati sa realizam galeria foto, una dintre cele mai frumoase facute vreodata in aceasta sectiune, si AutoItalia pentru ca ne-a pus exemplarul la dispozitie.

MOTOR

Europenii au vandut un mic secret americanilor: pe Batranul Continent, un SUV trebuie musai sa fie diesel, atfel nu ti-l cumpara nimeni. De fapt nu era o mare noutate pentru Jeep, ale carui modele Cherokee si Grand Cherokee au ajuns in Europa in mare parte cu motorizari pe motorina, insa sa ne facem ca suna bine si ca da, italienii au pus coada la cireasa americana.
Unitatea testata este de 2,2 litri, cuplata la o transmisie manuala in sase trepte si tractiune intregrala permanenta, dotata cu diferenial blocabil electric cu comanda din habitaclu.
Cei 163 CP pe care-i ofera motorizarea sunt la prima vedere suficienti, mai ales ca si cuplul motor este generos, adica 320 Nm, disponibil de jos, de la o turatie in jurul valorii de 1500 rpm. Exista si o varianta mai domoala a aceluaisi motor, de numai 136 CP, insa noi am avut sansa sa testam versiunea superioara. Insa cand vorbesti despre un SUV, trebuie sa-l compari cu ce ofera concurenta si aici, atat coreenii, cu al lor ix35, cat si nemtii, cu Tiguan, vin cu motorizari de sub 2 litri, sau denumite 2.0 litri, insa cu 1900 si ceva de centimetri cubi, fata de Compass, care are nevoie de 2,2 litri. Si asta costa in Europa, atat la impozit, cat si la asigurare, ca sa nu mai vorbim de raportul cilindree/putere, care deodata nu mai e atat de satisfacator pentru Jeepul americano-italian. Trebuie retinut aspectul ca aceasta motorizare este considerata ca fiind mezinul gamei, varianta superioara diesel fiind de 3.0 litri, disponibila doar pe fratele mai mare, Grand Cherokee. Pana si coreenii de la Ssang Yong reusesc sa scoata pe piata un 2.0 TDI, care dezvolta 176 CP la 4000 rpm si un
cuplu motor de 360 Nm. De aici si reticenta mea in a lauda sau a aprecia in vreun fel motorizarea americano-italiana, care de fapt nu aduce nimic nou sau interesant.
Nici macar consumul nu este unul demn de lauda, avand in vedere faptul ca masina a fost conceputa pentru un trafic exclusiv de asfalt cu rare interferente de genul drumurilor forestiere, iata ca in regim urban. unde Compass isi va petrece majoritatea vietii, a cosnumat 9,6 l/100 km, la drum lung consumul scazand cu pana la 1,5-1,6 l/100 km mai putin, ajungand, insa destul de chinuit la un minimum de 7,2-7,5 l/100 km.

COMPORTAMENT

Americanii au un cult al confortului si la asta  nu au facut rabat. Astfel calatoria intr-un Compass este eleganta si reconfortanta. Nu se poate insa spune ca acesta ar fi un avantaj pentru vreo escapada off-road, deoarece aici esti amendat imediat de suspensia mult prea moale, chiar daca garda la sol iti permite oarecari bravade.
Timoneria nu este la fel de precisa ca la modele deja consacrate din segmentul SUV, iar ambreiajul da senzatia ca este din prima generatie, actionat prin cablu.
Desi cuplul motor apare la turatii joase si da senzatia de surplus de putere, motorul se tureaza relativ rapid si exista riscul parasirii plajei de cuplu maxim, moment in care desi turat, motorul devine neperformant. De aceea n-am inteles nicio clipa de ce Compass 2,2 CRD nu a fost dotat strict cu transmisie automata, avand in vedere ca oricum nu s-a emis nicio clipa vreo pretentie de off-road extrem, unde cutia manuala este obligatorie.

DESIGN

De gustibus.... insa Jeep Compass in cea mai noua interpretare a sa este departe de spartanul care trebuia sa fie, si nu se apropie nici de elegantele SUV-uri americane interpretate defratii mai mari Cherokee si Grand Cherokee. Desi la partea frontala pastreaza linia Cherokee si farurile rectangulare, ideea pasajelor de roti in unghiuri drepte face ca masina sa aiba un aer stupid, in totala discordanta cu liniile generale care sunt rotunjite.
Per ansamblu, Jeep Compass arata mai degraba ca o masina stilizata de chinezi, despre care se stie ca nu prea au mare legatura cu designul auto.

INTERIOR

Daca exista o zona in care paradoxul sa fie mai evident decat in interiorul noului Compass, anuntati-ma sa scriu despre asta. Partea frontala a interiorului, vine cu un afisaj tacil cu o configuratie bizara, unde numai o parte a functiilor este disponibila cu ajutorul touch screenului. Ce este de neinteles este lipsa navigatiei in dotare standard la o masina care vine cu piele, clima, geamuri electrice, trapa electrica, insa navigatia, cand ai la dispozitie un ecran tactil de 6,5" este dotare optionala.
Trecand peste neintelegerile de prim contact, o alta nota discordanta o face imbinarea pielii de pe scaune, de cea mai buna calitate cu plasticul ieftin de pe bord si de pe panourile usilor.
In rest confort american, cu finisaje austere italienesti si spatii de depozitare suficiente.

TEHNOLOGIE

Cum spuneam, navigatia lipseste, avem touchscreen, sistem multimedia, comenzi vocale (daca ai o dictie corespunzatoare in limba elgleza), CD/MP3 player, sistem UConnect, Bluetooth, aer conditionat automat si evident monozonal, ca doar e criza, comenzi audio pe volan, patru geamuri electrice. Lipseste camera pentru mersul inapoi, un lucur deja esential la o anumita incadrare intr-o anumita clasa cu oarecare pretentii, dar avem incalzire in scaunele actionate electric.

SIGURANTA

Chiar daca ESP este echipare standard, chiar daca Compass are tot in standard sase airbaguri, sau o tehnologie proprie care dozeaza franarea in functie de tipul terenului, Euro NCAP a amendat dur masina americana, punctand-o cu numai doua stele, ceea ce o face mai nesigura decat insus regele nesigurante din domeniul cross-ver SUV de mici dimensiuni si medii, adica autohtonul Duster.
Incredibil pentru un produs american, insa credibil daca reamintim ca la fabricarea sa au intervenit italienii care au mai taiat de ici, de colo, cu scuza crizei economice mondiale.

CALITATE-PRET

Faptul ca Jeep Compass nu este o masina ieftina, este evident de la prima vedere. Faptul ca nu este nici pe departe popular, se vede iarasi cu ochiul liber, deoarece pe strada am vazut un singur exemplar, in afara celui de drive test pus la dispozitie de AutoItalia. Cat costa de fapt Jeep Compas 2.2 CRD 4WD, Limited, adica varful de gama? 30.950 € cu TVA inclus. Este inutil sa comparam Compass cu concurenta, deoarece, la acest nivel de echipare si motorizare, Korando costa 26.496 €, Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 6M, costa 32.900 €, insa lista de dotari este mult superioara, cel mai scump Tiguan dotat cu filtru de particule si 170 CP, costa 32.262 €, iar aici vorbim de cel mai ridicat nivel al valorii de revanzare din segment. In plus, la niciunul dintre modelele enumerate nu s-a inregistrat un rezultat atat de dezastruos in ceea ce priveste siguranta, asadar, comparatiile nu isi mai au rostul.

Cristian Szilvassy

 

Comentarii (0)

Pentru a comenta vă rugăm să vă autentificaţi sau să vă înregistraţi.

Cauta drive test:

Cauta

Drive Test

  • MINI Cooper S F56

    MINI Cooper S F56

    Designul compact al lui Alec Issigonis și proiectarea sportivă a lui John Cooper au definit MINI încă de la început și se pare că au rămas în ADN-ul micilor modele până în prezent, lucru care îi va bucura nespus de mult pe puriști.

  • Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Jaguar F-PACE 2.0 i4D AWD Prestige

    Deși este un SUV, cei de la Jaguar s-au concentrat foarte mult pe experiența de condus on-road, chiar dacă multe versiuni beneficiază de tracțiune integrală și diverse tehnologii pentru rulare în off-road. Ca urmare, șasiul este foarte rigid și există o structură ușoară din aluminiu și alte materiale ușoare pentru a menține greutatea cât mai redusă și implicit pentru a îmbunătăți agilitatea.

  • Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Mazda 6 G192 AT6 Revolution Top

    Întregul comportament dinamic este bazat pe agilitate, stabilitate și precizie, oferind senzația plăcută de confort

  • Toyota RAV4 Hybrid Luxury

    Toyota RAV4 Hybrid Luxury

    Spiritul practic este cel care domnește în SUV-ul japonez, deoarece interiorul său versatil și spațios este cel mai important aspect pozitiv.

  • Mercedes-Benz E 200 W213 AT9

    Mercedes-Benz E 200 W213 AT9

    Exercițiul de echilibru între o rulare confortabilă dar totuși sigură și controlabilă a fost realizat într-un mod desăvârșit în Clasa E, comportamentul său fiind unul închegat, ce transmite șoferului un feedback foarte bun în ceea ce privește rularea.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.5138 :: 17.12MB