Motoarele pe benzina sunt simple si se folosesc in mod simplu.
Cand nu te grabesti nicaieri tii motorul la turati relativ joase. E silentios, consuma putin, toata lumea e fericita.
Cand te grabesti, retrogradezi, o treapta, doua, trei si il tii aproape de rosu. Zgomotul e placut, acceleratia e sensibila, consumul irelevant.
E ca si cum ai avea doua motoare in masina.
La diesel in acelasi interval de turatii, in functie de cum apesi acceleratia, te baga in scaun sau nu. Si din cauza asta esti tentat sa il accelerezi mai mult decat e necesar. Cel putin eu sunt tentat.
Lipseste linearitatea intre turatie, performanta oferita si apasarea acceleratiei. Si "throttle control", dar aici nu ma bag, ca pana la Budapesta si inapoi am fost cel mai varza la capitolul asta
Si apoi e celebra intrebare: cum schimbam atunci cand mergem sportiv?
Vreau un sofer de diesel manuala sa afirme de la sine putere ca el pe motorul X schimba la anume numarul de turatii si aia este solutia absolut ideala pe care nu o poate contesta nimeni.