No SSO cookie

Majorarea de pret la motorina justificata de cresterea accizelor

voteaza
(5/ 1)
Majorarea de pret la motorina justificata de cresterea accizelor
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
5.0

În anul 2012 până în decembrie, transportatorii rutieri au înregistrat o creştere a preţului la carburanţi (motorină) în România cu cca 10% (cu un vârf de 15% la finalul verii).

 
 

Dacă anul 2011 a început cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburanților - acciza la benzină a ajuns la pragul minim din UE de 359 Euro/1000 litri, încheind perioada de tranziție de 4 ani, iar acciza la motorină majorată la 302,51 Euro/1000 litri își urmează calendarul până la 01.01.2013 când trebuie să atingă un minim de 330 Euro/100 litri.

La începutul lui 2012, acciza la motorină a înregistrat o creștere de 4,46% în Euro, de la 302,51 Euro/1000 litri la 316,03 Euro/1000 litri, iar datorită diferenței de curs dintre ratele oficiale de schimb Euro/leu pentru calculul accizelor, dat de Banca centrală europeană în prima zi lucrătoare a lunii octombrie pentru anul următor și publicată în Jurnalul oficial al Uniunii Europene, s-a inregistrat o creștere de la 4,2555 lei pentru 1 euro în 2011, la 4,3001 lei pentru 1 euro în 2012, adică 0,8%.

Astfel a rezultat o creștere în lei a accizei de 5,27%, ceea ce a putut justifica o majorare a prețului motorinei de maxim 2%. (8,53 bani pe litru)

Având în vedere ponderea costului motorinei în operațiunile de transport rutier, am considerat necesară o majorare imediată de la 01.01.2012, a tarifelor de transport cu minim 1%.

La începutul lui 2013, acciza la motorină va înregistra o creștere de 4,54% în Euro, de la 316,03 Euro/1000 litri la 330,395 Euro/1000 litri, iar datorită diferenței de curs dintre ratele oficiale de schimb Euro/leu pentru calculul accizelor, dat de Banca centrală europeană în prima zi lucrătoare a lunii octombrie pentru anul următor și publicată în Jurnalul oficial al Uniunii Europene, se va înregistra o creștere de la 4,3001 lei pentru 1 euro în 2012, la 4,5223 lei pentru 1 euro în 2013, adică 5,16%.

Astfel va rezulta o creștere în lei a accizei de 9,7%, ceea ce poate justifica o majorare a prețului motorinei de maxim 13,5 bani pe litru. TVA-ul aferent acestei creșteri este de 3,2 bani/litru. Creșterea prețului final cu TVA datorată strict impactului accizei și ratei de schimb este de 16,7 bani pe litru, adică o creștere de maxim 3% a prețului final al motorinei.

Variațiile prețului petrolului și ratei de schimb leu/euro pot atenua sau accentua impactul majorării accizei la motorină.

Având în vedere ponderea costului motorinei în operațiunile de transport rutier, considerăm necesară o majorare imediata de la 01.01.2013. Firmele de transport rutier sunt obligate să transfere imediat aceste costuri, printr-o majorare de minim 2% a tarifului de transport.

Ținând seama de faptul că ponderea costului cu transportul rutier în valoarea finală a produselor, poate reprezenta de cele mai multe ori maxim 5% din valoarea finală a produselor pe raft, estimăm că datorită creșterii prețului la carburant, nu este justificată o creștere mai mare de 0,1% a prețurilor finale ale produselor, orice majorare suplimentară fiind datorată altor cauze, care nu implică transportul rutier.

Reamintim că prețul petrolului pe piețele internaționale, după creșteri de la 110 la peste 125 USD/baril (Brent) și scăderi la aproape 90 USD/baril (Brent) pretul petrolului, este similar cu prețul de acum 12 luni, iar diferența ratei de schimb leu/euro este de cca 4,3%.

 

Reamintim că în România din 2009, s-a înregistrat conform datelor oficiale, un consum de:

2009

Benzina 1.63 mii tone (densitate 0,77) - 2,11 miliarde litri

Motorina 4.06 mii tone (densitate 0,84) - 4,83 miliarde litri

2010

Benzina 1.65 mii tone (densitate 0,77) - 2,14 miliarde litri

Motorina 4.2 mii tone (densitate 0,84) - 5,0 miliarde litri

2011

Benzina 1.6 mii tone (densitate 0,77) - 2,07 miliarde litri

Motorina 4.4 mii tone (densitate 0,84) - 5,23 miliarde litri

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:

Stiri asemanatoare

Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.2298 :: 17.79MB