Este putin probabil sa vedem o masina cum era Kit din Knight Rider sau Christine a lui Stephen King, dar in istoria recenta, au fost facuti niste pasi uriasi spre construirea unei masini complet autonome.
Primul exemplu al unui vehicul autonom a aparut in Japonia, in 1977, printr-un mijloc de transport fabricat de Laboratorul de Inginerie Mecanica Tsukuba, care a atins o viteza de 32 km/h pe un traseu clar definit. Aceasta incercare a fost primitiva, dar destul de eficienta, insa, cu toate acestea, nu prea a atras atentia industriei auto.
In anii 1980, Mercedes-Benz a creat o autoduba-robot, care a atins viteze de peste 96 km/h pe strazile fara trafic. Acest eveniment a atras atentia Comisiei Europene, care a inceput finantarea unui proiect EUREKA, de 800 milioane de euro, proiect numit Prometeu. Tot in anii 80, in SUA a fost creat si Vehiculul Terestru Autonom, care era capabil sa se deplaseze mai mult de 600 de metri, cu o viteza de aproximativ 3 km/h, traversand medii terestre complexe.
In 1994, vehiculele-robot gemene Vita-2 si VaMP realizate de Daimler-Benz si Ernst Dickmanns au fost capabile sa se deplaseze mai mult de 1000 km pe o autostrada din Paris, cu trafic aglomerat, atingand viteze de pana la 128 km/h, cu interventie umana neglijabila. Aceste vehicule au fost capabile sa treaca pe benzi libere, sa mearga in coloana si sa efectueze depasirea altor masini complet autonom.
In anul urmator, un Mercedes-Benz autonom, seria S-Class, s-a deplasat de la Munchen la Copenhaga si inapoi, folosind tehnologii autonome. Vehiculul a atins viteze in jur de 177 km/h, fiind condus 95% din timp complet autonom. Grupul Navlab al Universitatii Carnegie Mellon a creat si el un vehicul in acest an, care a parcurs aproximativ 5000 km, cu un timp de conducere autonoma de 98,2%.
Au existat si cateva incercari guvernamentale, de vehicule capabile sa parcurga distante mari pe teren accidentat, cu obstacole obisnuite. Aceste vehicule, in curs de dezvoltare, sunt - Demo I si Demon III (armata SUA) si Demo II (DARPA – Agentia de Proiecte pentru Cercetare Avansata pentru Aparare).
Recent, in 2008, General Motors a anuntat ca vor testa masini fara pilot pana in anul 2015, ceea ce inseamna ca acestea pot fi vazute pe strazi pana in 2018, in functie de rezultatele obtinute.
De la un proiect de baza relativ reprezentat de Autoduba Mercedes-Benz, pana la un Audi Coupe care este de asteptat sa parcurga 12.800 km, masinile fara sofer au cunoscut o evolutie majora. Cu testari ulterioare, bani si increderea sa iti lasi masina sa conduca pentru tine, aceste vehicule pot deveni foarte bine o prezenta obisnuita pe sosele.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!