Noul model, cel de-al patrulea din gama Skoda
si-a facut debutul in Romania la Miercurea Ciuc. Roomster este o masina
cu un design deosebit unde s-a pus accentul pe comfort, simt practic,
spatiu si functionalitate. Masina beneficieaza de trei motorizari pe
benzina si trei diesel cu puteri intre 47 kW (64 CP) si 77 kw (105 CP)
iar preturile se situeaza intre 12.400 euro si 18.000 euro cu toate
taxele incluse in functie de motorizarea si dotarile alese.
Principalele caracterisitici ale Skoda Roomster:
- Un spatiu interior exceptional intr-o masina care masoara 4.205 mm in lungime
- Sistemul VarioFlex pentru locurile din spate, cu versatilitate maxima
- Configuratie cu cinci sau patru scaune pentru si mai mult confort
- Pozitie mai inalta a scaunelor pasagerilor din spate si geamuri laterale mari pentru o perspectiva mai ampla
- Scaunele spate pot fi scoase individual, pot fi deplasate in fata, in
spate si in lateral, iar spatarul poate fi inclinat si rabatat total
- Volumul portbagajului este de pana la 1.780 litri iar sarcina utila de pana la 515 kg
- Capac portbagaj cu posibilitate de fixare pe doua nivele pentru mai multa flexibilitate si siguranta
- Sistem de partitionare a compartimentului portbagaj si fixare a obiectelor transportate
- Compartimente de depozitare functionale in habitaclu
- Patru airbaguri si cinci centuri de siguranta cu sistem de prindere in trei puncte ca dotare standard
- Faruri adaptive, pentru prima oara in acest segment
- Spatiul interior este divizat in dinamicul “driving room” si in practicul si confortabilul “living room”.
CONCEPTUL ROOMSTER
Pentru a maximiza spatiul interior, echipa de design de la Skoda a
creat doua spatii diferite in habitaclu. Partea frontala este
proiectata sa raspunda cerintelor soferului – un “driving room” cu o
plansa de bord atat functionala cat si estetica, cu instrumente de bord
si comenzi ergonomice, si cu scaune confortabile care pot fi reglate
exact pe masura fiecaruia.
Partea din spate a habitaclului este un “living room” – un spatiu mare
si versatil pentru pasageri. Geamuri laterale cu suprafata mare, scaune
spate plasate cu 46 mm mai sus ca cele din fata si inovativul sistem
VarioFlex fac posibila configurarea spatiului dupa dorinta. Spatarul
scaunului din mijloc spate poate fi rabatat si utilizat ca o cotiera
centrala intre celelalte doua scaune spate. De asemenea, scaunul spate,
care cantareste 11 kg, poate fi scos complet. Scaunele laterale pot
culisa 110 mm inspre interior, creand un aranjament cu patru locuri,
marind astfel spatiul pentru confortul lateral. De asemenea, scaunele
de pe extremitati pot culisa inainte si inapoi cu 150 mm. Spatiul
pentru cap are o valoare exceptionala de 1.009 mm la pasagerii din
spate, in timp ce unghiul spatarelor scaunelor spate poate fi modificat
individual cu pana la 13,5 grade.
Flexibilitatea este o caracteristica exceptionala a portbagajului lui
Skoda Roomster. Prin Volumul acestuia, intre 450 - 530 litri cu
spatarele scaunelor spate ridicate, Roomster stabileste un record in
segmentul sau. Prin rabatarea spatarelor scaunelor spate, se creaza un
spatiu de incarcare cu o lungime maxima de 1.022 mm. Utilizand la maxim
sistemul VarioFlex, capacitatea de incarcare creste la 1.555 litri.
Scaunele spate pot fi rabatate partial (spatar) sau total
(spatar+sezut) permitand ca volumul portbagajului sa fie adaptat dupa
cerinte. De asemenea, scaunele spate pot fi scoase complet, o manevra
care de asemenea poate fi efectuata fara efort si extrem de rapid. In
aceasta configuratie, Roomster are doar doua locuri si un volum de
incarcare de 1.780 litri. Spatiul de incarcare poate fi partitionat,
iar bagajele pot fi ancorate cu ajutorul unor plase in portbagaj.
Hayonul foarte larg se deschide in sus, imbinarea cu caroseria fiind
realizata printr-un set de balamale plasate in zona superioara.
Rezultatul este un acces facil la spatiul de incarcare, care a crescut
considerabil in marime, permitand chiar si obiectelor lungi sa fie
incarcate cu usurinta. Peretii laterali lini si podeaua plata permit
utilizarea compartimentului de bagaje cat mai eficient posibil. Alte
compartimente de depozitare sunt localizate deasupra pasajelor rotilor.
In fata, pasagerii beneficiaza de alte solutii
de stocare cum ar fi buzunarele din capitonajul usilor, acestea fiind
destul de mari pentru a permite plasarea sticlelor. Spatiul din consola
mediana si buzunarele de pe spatarele scaunelor fata, ofera solutii
suplimentare pentru depozitarea monedelor, a cardurilor, revistelor sau
hartilor. Doua torpedouri mari stau de asemenea la dispozitie. La
versiunile echipate cu aer conditionat, torpedoul inferior este
refrigerat.
COMPLET PROASPAT SI ORIGINAL: DESIGNUL EXTERIOR
Designul exterior inovativ al lui Roomster ii reflecta personalitatea.
Dinamica parte frontala este caracterizata de noua grila a radiatorului
cu rama cromata. Farurile cu geam clar se extind si pe aripi, creand o
puternica linie ce se continua cu montantul B. Farurile cu halogen,
care asigura o iluminare excelenta, ii confera lui Roomster un stil
aparte. Prizele de aer centrale si cele laterale din bara de protectie
fata intaresc prezenta automobilului, in timp ce proiectoarele de ceata
(standard pentru Comfort) completeaza pachetul vizual.
Datorita montantului A negru, parbrizul si geamurile laterale par a se
imbina, creand o forma unica si armonioasa, care imbraca practic partea
frontala a masinii.
Partea din spate difera de cea frontala avand geamuri mai mari, care se
intind pana la plafon. Acestea asigura o iluminare mai buna a
habitaclului si ofera pasagerilor din spate o viziune excelenta asupra
lumii inconjuratoare. Acest efect de “panorama” va fi apreciat
indeosebi de cei mai tineri membrii ai familiei. Experienta a
demonstrat ca atunci cand nu vad nimic din peisaj, copiii se plictisesc.
Cand geamurile spate sunt deschise, geamul ramane deasupra ramei usii,
minimizand sansele ca jucariile sau alte obiecte sa cada in afara.
Usile spate cu unghi de deschidere larg pemit un acces confortabil la
intrarea si iesirea din masina. In spate, linia inalta a plafonului
sporeste abilitatile de caraus ale lui Roomster, in timp ce stopurile
dispuse preponderent vertical sunt pozitionate in partea superioara a
montantului D. Cand luminile sunt aprinse, o suprafata in forma literei
C este iluminata – o caracteristica intalnita si la Octavia si Superb.
Chiar si pe intuneric, Roomster este usor de recunoscut drept membru al
familiei Skoda.
PUTERE SI ECONOMIE PENTRU A INDEPLINI TOATE CERINTELE: MOTOARELE
Trei motoare pe benzina si trei diesel sunt oferite pentru Roomster.
Gama motoarelor pe benzina incepe cu un motor de 1,2 litri cu 3
cilindri si 12 supape, dezvoltat de Skoda Auto la Mlada Boleslav.
Acesta genereaza 47 kW (64 CP) si produce un cuplu maxim de 112 Nm la
3.000 rpm. Deasupra lui se situeaza motorul de 1,4 litri cu 4 cilindri
si 63 kw (86 CP) care produce un cuplu maxim de 132 Nm la 3.800 rpm.
Cel mai puternic motor pe benzina disponibil este cel de 1,6 litri cu
77 kw (105 CP) si un cuplu de 153 Nm la 3.800 rpm.
Gama diesel consta in doua motoare de 1,4 litri si unul de 1,9 litri.
Motorul de 1,4 litri cu trei cilindri este oferit in doua trepte de
putere: 51 si 59 kw (70 respectiv 80 CP) in timp ce cuplul maxim este
de 155 si 195 Nm la 1.600-2.800 rpm respectiv 2.200 rpm. Cel mai
puternic diesel este cel de 77 kw (105 CP) cu 4 cilindri din familia
motoarelor de 1,9 litri. Acesta genereaza un cuplu puternic de 240 Nm
la 1.800 rpm, Roomster oferind cu acest motor cele mai bune reprize. In
treapta a cincea, Roomster poate accelera de la 80 la 120 km/h in doar
12,9 secunde. In treapta a patra, acelasi test poate fi absolvit in
doar 10,4 secunde.
In functie de motorizare, Roomster atinge o viteza maxima intre 155 si
184 km/h. Sprintul de la 0 la 100 km/h variaza intre 16,9 secunde (1,2
HTP) si 10,9 secunde (1,6 MPI, cutie manuala). Toate motoarele respecta
normele EU4.
Rezervorul de combustibil are o capacitate de 55 litri.
Toate motoarele sunt cuplate standard cu o cutie de viteze manuala cu 5
trepte. O transmisie automata cu sase trepte este disponibila optional
pentru motorizarea 1.6 MPI / 77 kW (102 CP).
VIATA PE SOSEA: TRENUL DE RULARE
Skoda Roomster are o platforma modulara si combina subansamble
existente pentru a forma un tren de rulare unic. Ampatamentul masoara
2.617 mm, cu 39 mm mai mult ca la Octavia Combi. Extensia
ampatamentului a fost necesara in scopul de a oferi lui Roomster un
remarcabil spatiu interior.
In functie de versiune, pot fi montate jante de pana la 16". In ceea ce
priveste layout-ul suspensiei, in fata se utilizeaza o suspensie tip
McPherson iar pe spate una semi-independenta, semi-rigida. Datorita
acestei solutii inovative, sarcina utila poate atinge pana la 515 kg.
ABS (sistem antiblocaj la franare) si MSR (regulator al cuplului motor)
sunt standard, in timp ce ASR (sistem anti-derapaj) si sistemul de
control electronic al stabilitatii (ESP) sunt optionale. Tinuta de drum
neutra si inaltul nivel de siguranta pasiva si activa fac din calatoria
cu Roomster o experienta sigura si placuta.
Trenul de rulare al lui Roomster este realizat in scopul de a oferi
stabilitate exceptionala. Latimi diferite ale ecartamentului ajuta
pentru a oferi un excelent control al caroseriei in viraje. In fata,
distanta dintre roti este de 1.436 mm iar in spate ecartamentul este de
1.500 mm. Masa proprie mica a lui Roomster imbunatateste performantele
dinamice. Masa la gol se situeaza in intervalul 1.150 si 1.345 kg, in
functie de nivelul de echipare. Sarcina utila maxima este de 515 kg.
Toate modelele Roomster sunt echipate cu servodirectie
electrohidraulica iar combinatia intre un diametru de bracaj de doar
10,5 m si vizibilitatea neobstructionata din postul de conducere fac ca
manevrele de parcare sa fie simple.
UN REPER SOLID: SIGURANTA
Nivelul de siguranta al lui Skoda Roomster il face un prieten pentru
familie. Airbag-uri frontale si laterale fata protejeaza pasagerii in
caz de accident. Pretensionarea centurilor de siguranta intra de
asemenea in actiune daca este nevoie. Punctul superior de ancorare a
centurilor de siguranta pentru sofer si pasager este reglabil in
inaltime si acelasi reglaj se aplica si tetierelor fata si spate. In
spate, toti pasagerii dispun de centuri de siguranta cu sistem de
prindere in trei puncte. In completare, scaunele laterale spate sunt
echipate cu pregatire ISOFIX pentru ancorarea unor scaune speciale
pentru copii.
Roomster este primul model din clasa sa echipat cu faruri adaptive.
Cand se conduce pe intuneric, farurile principale urmaresc unghiul
directiei rotilor frontale, iluminand drumul in fata si oferind
soferului un unghi de vizibilitate mai mare. Aceasta abilitate de
iluminare in directia virajelor permite soferului sa reactioneze in caz
de urgenta mai rapid decat in cazul farurilor conventionale. La
angajarea intr-un viraj este iluminata suprafata de rulare situata pe
traiectoria curbei, astfel fiind mai usoara recunoasterea pietonilor
sau a biciclistilor. Farurile adaptive sunt disponibile ca optiune.
Structura caroseriei lui Roomster este proiectata in asa fel incat, in
cazul unei coliziuni, elemente portante disipa energia generata intr-o
maniera controlata, dirijand-o spre subansamblele din podeaua masinii.
Partea frontala a masinii se poate deforma controlat; habitaclul ramane
un spatiu de protectie pentru pasageri. In toate crash testele interne,
fortele biomecanice care actioneaza asupra pasagerilor sunt mult sub
valorile prescrise.
Skoda Roomster este protejat impotriva furtului de un imobilizator
electronic si, in completare, seria sasiului (VIN) este inscriptionata
cu laser pe toate geamurile, astfel incat informatii precum originea si
adevaratul propietar al lui Roomster pot fi aflate rapid daca masina
este furata.
O MASINA MAI COMPLETA: ECHIPAMENTE
Skoda Roomster continua traditia de a oferi “o masina mai completa”. In
dorinta de a oferi un raport pret/valoare imbatabil, Roomster este
echipat cu numeroase elemente pentru siguranta si functionalitate, ce
cresc senzatia de confort.
Oglinzile exterioare pot fi ajustate manual sau electric din interior,
in functie de nivelul de echipare. Lampile pentru citit din fata si
plafoniera spate ofera o iluminare suplimentara in timp ce lumina
principala din habitaclu este prevazuta cu temporizator. Toate modelele
Roomster au volan reglabil vertical si axial. Sistemul audio permite
conectarea unor surse audio externe precum iPod sau MP3-player. O priza
de 12V furnizeaza curent pentru un laptop sau pentru telefonul mobil. O
priza suplimentara de 12V se gaseste in compartimentul portbagaj. Si
pentru ca podeaua portbagajului sa nu fie deteriorata prin
transportarea unor obiecte voluminoase si grele, aceasta este acoperita
cu o carpeta durabila. Compartimentul portbagaj este prevazut cu un
capac ajustabil pe doua trepte de inaltime.
Sistemul VarioFlex pentru ajustarea multipla a scaunelor spate individuale este de asemenea prezent in echiparea standard.
Ingeniosul sistem de plase pentru fixarea bagajelor si carligele
practice pentru agatarea sacoselor, amplasate in peretii laterali ai
portbagajului, sunt oferite optional pentru versiunile Style si Sport.
Pentru versiunile Sport si Style, instalatia de aer conditionat
Climatic, geamurile electrice fata, inchiderea centralizata,
radio-CD&MP3-player-ul Dance cu 4 difuzoare si scaunul soferului
reglabil pe inaltime sunt standard. In plus, Comfort dispune, printre
altele, de climatizare automata Climatronic, jante aliaj usor 14" sau
15" (in functie de motorizare), oglinzi laterale reglabile si incalzite
electric, proiectoare de ceata si cotiera centrala fata.
SIMPLY CLEVER: OPTIUNI INOVATIVE PENTRU ROOMSTER
Skoda Auto a dezvoltat o gama completa de optiuni speciale pentru
Roomster. Plafonul panoramic din sticla lumineaza interiorul si, daca
soarele straluceste prea puternic, plafonul poate fi acoperit cu
ajutorul a doua jaluzele interioare.
Dimensiunile interioare generoase ale lui Roomster fac posibila
transportarea unei biciclete in compartimentul portbagaj. SkodaAuto a
dezvoltat in acest scop un suport special pentru fixarea sigura a
bicicletelor. Acest sistem previne atat deteriorarea bicicletei, cat si
a interiorului.
Roomster poate fi ghidat catre destinatie utilizand sistemul de
navigatie cu functie dinamica TMC (receptionarea mesajelor de trafic).
Ca o alternativa atractiva se ofera un sistem mobil de navigatie “Via
Michelin”.
UNDE TRADITIA DEVINE MODERNITATE
Roomster este produs la uzina Skoda din Kvasiny. In perioada
interbelica, acolo au fost construite automobile Jawa 700 si Jawa
Minor. In 1947, la Kvasiny a inceput productia modelului Skoda Superb.
In anii '50 a fost construita o serie restransa a modelelor Skoda
Roadster 1101 si Skoda 1200, iar la inceputul anilor '60 gama sport a
modelului Felicia a parasit liniile de productie.
Ulterior renovarii cladirilor si a modernizarii liniei de fabricatie,
in 2002 a inceput la Kvasiny productia noului model Skoda Superb.
In prezent, doua modele, care sunt pe cat de diferite pe atat de
exceptionale, impart o singura mostenire: modelul de top cu o forma
clasica si un nume ancorat in traditie si noua gama Roomster, cu care
Skoda paseste pe taramuri complet noi.
Productia de serie a modelului Skoda Roomster a inceput in luna iunie 2006.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!