No SSO cookie

Porsche Targa - partea II

voteaza
(0/ 0)
Porsche Targa - partea II
Prezentari · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Combinarea armonioasa a tehnologiei 911 cu confortul

 
 
1.jpg
Tren de rulare si tractiune integrala

Rafinamentul si eleganta noilor 911 Targa 4 si Targa 4S nu se datoreaza numai stilului exclusivist al designului lor, ci si calitatilor intrinseci ale sistemului de rulare si suspensiilor - capitole la care specialistii Porsche au lucrat intens pentru obtinerea unei combinari armonioase a confortului cu dinamica rularii la tempo sustinut.

Similar cu modelele seriei 911 Carrera Coupé, 911 Targa 4 este echipat cu suspensie cu arcuri elicoidale si amortizoare hidraulice, in timp ce Targa 4S dispune de sistemul PASM (Porsche Active Suspension Management).

2.jpg
In principiu, componentele trenului de rulare sunt similare celor ale lui 911 Carrera 4 si Carrera 4S, cu exceptia arcurilor elicoidale si ale barelor stabilizatoare anti-ruliu; acestea au fost proiectate in mod special pentru a asigura un grad mai mare de confort pentru versiunile Targa 4 si Targa 4S, arcurile elicoidale avand un grad de elasticitate crescut.

In contrast cu aceasta masura, barele stabilizatoare au bucse de dimensiuni majorate care asigura o rigiditate crescuta a acestora si implicit o contracarare mai eficienta a miscarilor de ruliu ale caroseriei, pe orice suprafata de rulare. Si amortizarea la detensie a suspensiei rotilor fata este setata diferit, cu un raspuns ceva mai lent, in acelasi scop de stabilizare a oscilatiilor caroseriei in orice situatie.

Sistemul activ de suspensii dispune de asemenea de noi setari, care includ si reducerea garzii la sol a versiunii Targa 4S cu 10 mm. Prin intermediul avansatului sistem de control PASM (Porsche Active Suspension Management), conducatorul poate alege intre doua variante de reglare a fermitatii amortizarii: Normal este prima setare - sportiva, dar confortabila, asigurand parcurgerea in conditii optime a croazierelor pe distante lungi gratie absorbirii denivelarilor scurte in conditii chiar mai bune decat suspensiile clasice. Pentru pilotii cu veleitati sportive exista posibilitatea alegerii setarii Sports, care activeaza o harta programata pentru raspunsuri mai ferme ale amortizarii si implicit o eficienta dinamica maxima a parcurgerii in tempo sustinut a celor mai dificile si sinuoase trasee.

Sistemul Porsche Active Suspension Management este compus din amortizoare adaptive cu diagrama fortelor de raspuns modificabila continuu, doua accelerometre care determina valoarea vitezei miscarilor in plan vertical ale puntilor fata/spate si unitatea de comanda centrala PASM. Aceasta preia in timp real informatiile provenite de la accelerometrele plasate deasupra amortizoarelor fata/dreapta si spate/stinga si le coroboreaza cu datele privind acceleratia laterala a automobilului, gradul bracarii, viteza de rulare, presiunea hidraulica din circuitul de franare si puterea dezvoltata de motor.
Pasul urmator consta in setarea instantanee, prin intermediul sistemului CAN-bus, a fortei reactiilor individuale ale amortizorului fiecarei roti in parte.

Transmisie integrala permanenta pentru o siguranta maxima a rularii

Setarea sportiva, dar rafinata a ambelor tipuri de suspensii disponibile pentru 911 Targa 4 si Targa 4S este in prefecta armonie cu avansatul sistem Porsche de transmitere a puterii la toate cele patru roti. Acest tip de tractiune integrala permanenta dispune de un viscocuplu multidisc care permite distribuirea variabila, in functie de conditiile specifice ale suprafetei de rulare, dar si de stilul de pilotaj adoptat, a 5 pana la 40% din puterea motorului catre rotile fata. Functiile sistemelor PSM (Porsche Stability Management) si ABS raman neafectate in cursul acestui proces, asigurand o dinamica de exceptie a rularii.

Viscocuplul multidisc este amplasat in carcasa transmisiei finale a puntii fata, distribuind puterea in mod variabil acesteia si egalizand diferentele vitezelor de rotatie ale rotilor celor doua punti motoare. Tipic pentru sistemele de blocare a diferentialului cu discuri multiple, viscocuplul Porsche variaza transmiterea puterii la fiecare roata prin intermediul presiunii diferentiate a fluidului siliconic rezultata din vitezele diferite de rotatie ale discurilor fixe si mobile din cavitatea etansa a mecanismului viscocuplului.

Ecartament majorat pentru un plus de stabilitate

Ambele versiuni 911 Targa dispun, pe langa sistemul de tractiune integrala permanenta, si de ecartamentul apreciabil al modelului Carrera 4. Varianta 911 Targa 4 are roti fata cu jante din aliaj usor de dimensiunea 8J x 18, echipate cu pneuri 235/40 ZR 18, iar 911 Targa 4S - jante 8J x 19 si pneuri 235/35 ZR 19.

Cauciucurile rotilor spate - 295/35 ZR 18 pentru Targa 4, respectiv 305/30 ZR 19 in cazul lui Targa 4S ofera o suprafata si mai mare a petelor de contact. In plus, aceste pneuri extralargi sunt montate pe jante cu adancime redusa a punctelor de prindere, permitand astfel o valoare remarcabila a ecartamentului spate, de 1.548 mm.

Acest ecartament larg nu numai sugereaza o dinamica sportiva, ci si contribuie efectiv la obtinerea unui grad inalt de stabilitate in viraje prin minimizarea ruliului si cresterea valorii acceleratiilor laterale posibile.

Ca rezultat implicit al acestor echipari de inalt nivel, noul Porsche 911 Targa 4 (S) ofera performante dinamice net superioare predecesorului sau. La aceasta contribuie si sistemul optional de control al presiunii pneurilor TPC (Tyre Pressure Control) care asigura, pe langa un grad absolut de siguranta prin evitarea penelor de cauciuc intempestive, prevenirea uzurii inegale a pneurilor si implicit consumul excesiv de carburant.


Grup motopropulsor si sistem de franare
Puterea celor doua motoare boxer

In premiera, Porsche ofera modelul Targa in doua versiuni de motorizare si, implicit, de putere: motorul cu sase cilindri boxer de 3,6 l al lui Targa 4 dezvolta 325 CP (239 kW) la 6.800 rpm, iar cel cu capacitate cilindrica mai mare (3,8 l) montat pe 911 Targa 4S prezinta valori si mai impresionante ale puterii: 355 CP (261 kW) dezvoltati la 6.600 rpm.

Ambele propulsoare beneficiaza de cele mai inalte standarde tehnologice Porsche, reusind sa combine performantele de cel mai inalt nivel cu fiabilitatea, economia de combustibil si preocuparea pentru protectia mediului - tradusa printr-un nivel minim de noxe.

Aceste caracteristici au fost obtinute prin aplicarea solutiilor tehnice avansate precum tehnologia celor patru supape pe cilindru, galeria de admisie cu rezonanta controlata in doua trepte, sistemul de control individualizat al detonatiilor, aprinderea cu bobine de inductie de inalta tensiune pentru fiecare cilindru ori dublul senzor de control al proportiei oxigenului din gazele arse - toate acestea contribuind la un proces de combustie extrem de eficient.

Elementul-cheie in atingerea acestor specificatii de inalta performanta este sistemul de distibutie variabila VarioCam Plus, actionand asupra supapelor de admisie prin varierea diagramei ridicarii acestora. Axele cu came ale admisiei fiecarui rand de cilindri isi modifica in acest scop pozitionarea unghiulara, in functie de mai multi parametri (regimul de turatie, depresiunea din galeria de admisie, temperatura si presiunea exterioara, viteza de rulare, treapta de viteza) pentru a produce un plus de cuplu motor, in conditiile unei functionari mai rafinate si mai economice a propulsorului.

Tehnologii avansate pentru cerinte sportive maxime

Sistemul de ungere al ambelor versiuni de motor cu sase cilindri boxer este de tipul cu carter uscat, colectand si redistribuind fluxuri suficiente de ulei in toate zonele sensibile ale pieselor in miscare ale motorului, indiferent de valorile acceleratiei laterale din virajele parcurse rapid. Spre deosebire de majoritatea motoarelor cu ardere interna de mare serie (la care sursa de presiune negativa este galeria de admisie), agregatele Porsche isi produc gradientul de presiune negativa necesara sistemelor servo prin intermediul unei pompe de vid celulare.

Motor S cu rezerve suplimentare de putere

Propulsorul cu capacitatea cilindrica de 3,8 l al versiunii 911 Targa 4S este o dezvoltare a variantei de 3,6 l, majorarea alezajului de la 96,0 la 99,0 mm fiind insotita de optimizarea corespunzatoare a circulatiei interne a gazelor. Valoarea de 400 Nm a cuplului maxim al acestui motor si diagrama armonioasa a dezvoltarii puterii sunt factori care contribuie decisiv la obtinerea unei dinamici de top.

Acceleratii fulminante, consum de combustibil redus

In ciuda usoarei cresteri a masei proprii (cu numai 60 kg) comparativ cu variantele Coupé, modelele 911 Targa 4 si Targa 4S ofera aproape aceleasi performante dinamice: astfel, Targa 4 accelereaza de la 0-100 km/h in 5.3 secunde, iar Targa 4S - in numai 4.9 secunde, gratie motorului mai puternic, cu cilindreea de 3,8 l.

Timpul de repriza de la 80-120 km/h obtinut in penultima treapta a cutiei de viteze manuale cu sase rapoarte este de 6.8 secunde pentru Targa 4 si 6.5 secunde in cazul lui Targa 4S - cu numai 0.2, respectiv 0.3 secunde mai mult decat valorile obtinute de 911 Carrera Coupé (S).

Viteza maxima atinsa de cele doua versiuni 911 Targa 4(S) este identica cu valorile realizate de versiunile 911 Coupé corespunzatoare: 280 km/h pentru Targa 4, respectiv 288 km/h in cazul lui Targa 4S.
Consumul de combustibil al ambelor versiuni Targa 4(S) este mai mult decat rezonabil, daca luam in calcul performantele dinamice de cel mai inalt nivel; astfel, motorul “flat-six” al lui Targa 4 consuma in medie numai 11,3 l/100 km (conform normelor UE), iar motorul cu cilindreea de 3,8 l al lui Targa 4S - doar 11,8 l/100 km. La fel de important din punct de vedere ecologic este si faptul ca ambele propulsoare respecta strictele norme antipoluare Euro 4, in Statele Unite fiind de altfel certificate conform extrem de exigentei norme Low Emission Vehicle (LEV II).

Cutie de viteze manuala cu sase rapoarte ori automata cu cinci trepte

Toate modelele din seria 911 sunt livrate standard cu o cutie de viteze manuala cu sase rapoarte extrem de precisa si usor manevrabila. In cazul versiunilor Targa 4 (S), aceasta dispune de un cuplaj suplimentar de iesire, in scopul transmiterii puterii la rotile puntii fata.

Cutia automata cu cinci rapoarte Tiptronic S este disponibila optional, ca o alternativa ce include managementul electronic al transmisiei (ETM); acesta permite alegerea strategiei optime de schimbare a rapoartelor, conform unor progame complexe adaptate celor mai diferite maniere de pilotaj - de la croaziera relaxata pana la stilul racing -, dar si profilului traseului parcurs.

Conducatorul are, fireste, si optiunea schimbarii manuale a rapoartelor in cazul echiparii cu cutia Tiptronic S, prin simpla mutare a selectorului acesteia din pozitia “automatic” spre stanga, urmata de actionarea padelelor din spatele bratelor volanului. Transmisia puterii la roti se face in acest caz lin, practic continuu, fara necesitatea reducerii sensibile a gazului in procesul accelerarii.

In plus, exista si posibilitatea schimbarii manuale instantanee a treptelor de viteza prin actionarea padelelor chiar in regim de rulare automatic, precum in cazul retrogradarilor cerute de inceperea unor depasiri ori inainte de intrarea in virajele stranse.

Un plus suplimentar de dinamica prin pachetul Sports Chrono Package Plus

Entuziastii pilotajului sportiv au la dispozitie echiparea optionala Sports Chrono Package Plus care modifica anumite functii ale lui 911 Targa 4(S) in sensul unei dinamici superioare, mai performante, prin simpla apasare a unui buton.
Actionarea acestui buton amplasat pe consola centrala schimba nu doar setarile managementului motorului, ci si modul de actiune a transmisiei Tiptronic S si caracteristica setarii complexelor sisteme PSM (Porsche Stability Management) si PASM (Porsche Active Suspension Management).

Pilotii cu veleitati sportive au posibilitatea de a cronometra efectiv progresele datorate sistemului Sports Chrono, cu ajutorul cronometrului analog/digital activabil de pe displayul computerului de bord; acesta are numeroase functiuni de stocare si comparare a timpilor de runda obtinuti pe diverse trasee ori circuite. Aceste rezultate pot fi vizualizate grafic in orice moment prin intermediul sistemului PCM (Porsche Communication Management).

Sistem de franare extrem de performant

Noul 911 Targa 4 dispune de etriere fixe monobloc din aluminiu eloxat cu cate patru pistonase pentru fiecare roata, actionand asupra celor patru discuri de frana ventilate si cu perforatii dispuse in cruce; diametrul discurilor este apreciabil (318 mm pentru cele ale rotilor fata, 299 mm in cazul discurilor rotilor spate).

Versiunea S este echipata cu un sistem de franare si mai performant, in acord cu nivelul crescut al resurselor sale dinamice; astfel, etrierele lui Targa 4S sunt de dimensiuni mai mari si finisate in culoarea rosie, iar toate cele patru discurile de frana ventilate si perforate au un diametru majorat la 330 mm. Aceasta solutie constructiva a permis si majorarea dimensiunii placutelor de frana si respectiv a suprafetei active de franare a acestora.

Celelalte componente ale sistemului de franare sunt la acelasi inalt standard tehnologic cerut de performantele dinamice ale unui automobil Porsche cu tractiune integrala: actionarea servo in tandem, cilindrul master de dimensiuni apreciabile, sistemul de management al stabilitatii PSM ori cel de antiblocare ABS - toate contribuie la atingerea unui grad inegalabil de siguranta a franarii, pe orice suprafata de rulare si de la cele mai mari viteze. In plus, sisteme de preincarcare a presiunii hidraulice din circuit pentru cazul franarilor de urgenta ori de amplificare a fortei de franare contribuie si ele la obtinerea unor distante de oprire imbatabile.

Discuri de frana ceramice optionale

Ambele modele 911 Targa pot fi echipate cu discuri de frana ceramice PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes). Aceste discuri fabricate din carbura de siliciu ranforsata cu fibre de carbon au un diametru de 350 mm si sunt ventilate si perforate similar celor metalice (din fonta cenusie), dar sunt cu 50% mai usoare decat acestea. In conjunctie cu etrierele si placutele speciale, eficienta franarii creste considerabil gratie indicelui de frictiune superior obtinut, in paralel cu cresterea gradului de rezistenta la fading. Rata uzurii prin abraziune a acestui tip evoluat de discuri este, in schimb, net inferior celor clasice, durata de viata a discurilor din material ceramic putand depasi de cinci-sase ori pe cea a discurilor de frana normale.

Interior si echipare
Exclusivitate si stil

Arhitectura interioara a lui 911 Targa urmeaza principiile designului si echiparii lui 911 Carrera Coupé, demonstrand aceeasi atentie maxima acordata armoniei culorii si texturii materialelor de finisare; calitatea optica si tactila a acestora este de cel mai inalt nivel.

Pielea este materialul de finisare de serie folosit pentru volan, maneta schimbatorului de viteze si cea a franei de mana, acoperirile compartimentelor de depozitare de pe consola centrala si din panourile usilor fiind tot din piele de cea mai buna calitate. Aceasta este utilizata si pentru acoperirea tetierelor scaunelor, ca si a zonei centrale a sezutului si spatarului scaunelor fata si a banchetei.

Modelul Targa S dispune de echipari suplimentare: volan sport si finisare in aluminiu a instrumentelor de bord - prezenta si pe alte componente din habitaclu, precum gurile sistemului de ventilatie ori modulul selectorului schimbatorului de viteze.

Individualizarea stilistica a lookului interior este asigurata in plus de atractive combinatii bicolore optionale Porsche, in versiunile Black/Terracotta, Black/Stone Grey si Black/Sand Beige.

Interior unic

Designerii Porsche au conceput un interior in armonie cu forma eleganta si functionalitatea avansata a noului sistem de pavilion culisant din sticla. Forma parasolarelor a fost astfel modificata pentru o potrivire perfecta cu linia cadrului parbrizului, iar panourile interioare ale montantilor laterali ai plafonului sunt finisate in culoarea interiorului. Sinele de ghidare a pavilionului culisant si sistemul de ridicare a acestuia sunt acoperite cu material textil de culoare neagra.

Panoul de acoperire a barei transversale posterioare a pavilionului a fost mutata mult in spate, oferind o capacitate sporita de incarcare in compartimentul pentru bagaje rezultat prin rabatarea spatarului banchetei spate. Centurile de siguranta din spate sunt amplasate in panourile laterale ale montantilor posteriori, carcasa mecanismului de derulare a acestora incluzand cate o lampa interioara suplimentara.

Numeroase optiuni personalizate

Porsche ofera optional un volan multifunctional ca alternativa la cel de serie cu trei brate al lui Targa 4 (reglabil de serie in profunzime si inaltime), iar pentru Targa 4S este disponibil de serie exclusivul volan tip sport. In functie de echiparea specifica a fiecarei masini, pilotul are posibilitatea de control al unor functiilor sistemelor audio, de navigatie ori telefonie mobila, prin intermediul a sase butoane amplasate pe volan.

Scaunele tip sport sunt o alta optiune importanta pentru pasionatii pilotajului dinamic, oferind cu 50% mai mult sprijin lateral decat scaunele standard. Modalitatile de reglare ale acestora sunt multiple, fiecare conducator avand posibilitatea de a adapta suportii laterali si curbura spatarului in functie de conformatia lui individuala.

Sistem media sofisticat

Ambele versiuni 911 Targa sunt echipate standard cu sistemul PCM (Porsche Communication Management), suplimentat optional de alte module precum un sistem de navigatie cu DVD ori un sistem de telefonie celulara. Echiparea de serie generala este de altfel extrem de bogata, incluzand sistemul de climatizare automat cu filtru de polen, alarma cu immobilizer ori sistemul audio complet Porsche Sound Package Plus care include un radio-CD si noua difuzoare. Aceasta oferta este completata de o serie intreaga de optiuni suplimentare, cum ar fi sistemul audio de inalta fidelitate BOSE Surround Sound System, dispozitivul de asistenta la parcare ParkAssistant cu patru senzori pentru obstacole incastrati in bara de protectie spate ori sistemul programabil pentru deschiderea garajului HomeLink System care indeplineste functiile cumulate a doua sau chiar trei telecomenzi.


Istoric
A treia generatie Targa cu pavilion din sticla

Noile 911 Targa 4 si Targa 4S continua cu succes traditia a peste 40 de ani de constructie a sportivelor modele Porsche Targa, marcand un progres tehnologic si stilistic remarcabil gratie inovativului concept de pavilion culisant din sticla. Placerea rularii in aer liber este astfel din nou combinata cu siguranta pasiva si confortul comparabile cu cele ale unui coupé, la standarde mai inalte decat in trecut.

Brandul Targa deriva din denumirea celebrei competitii automobilistice Targa Florio, care a devenit trade-mark pentru automobilele Targa produse de Porsche incepand cu mijlocul anilor ’60. In septembrie 1965, Porsche a prezentat in premiera modelul 911 Targa la Frankfurt Motor Show; acesta a inaugurat nisa automobilelor denumite “Safety Cabriolet”, cucerind instantaneu sufragiile cumparatorilor europeni, dar mai ales pe cele ale clientilor americani, preocupati in si mai mare masura de securitatea pasiva; rollbarul solid, plafonul amovibil si luneta pliabila au convins pe deplin in utilizarea cotidiana.

Productia modelului 911 a debutat in anul 1966, versiunea “semi-deschisa” Targa fiind lansata pe piata in 1967; pe vremea aceea, pretul ei era mai mare cu 1.400,- DM decat cel al variantei Coupé. Conceptul initial de pavilion Targa a evoluat continuu, timp de 27 de ani - perioada in care unul din zece cumparatori de Porsche 911 a ales, in medie, aceasta varianta de caroserie.

Lansata in 1996, versiunea cu numar de cod 993 a lui Porsche 911 Targa a marcat aparitia unui nou concept de pavilion monobloc culisant din sticla care a inlocuit clasicul plafon amovibil. Iar la finele anului 2001, varianta 911 Targa derivata din tipul 996 a fost primul Porsche Targa cu luneta pivotanta in plan lateral. Actuala generatie 911 Targa 4(S) reprezinta ultima - si cea mai perfectionata tehnologic - evolutie a acestui concept de succes, intr-o configuratie care imbina armonios senzatiile conducerii in aer liber cu performantele dinamice si gradul inalt de securitate specifice automobilelor Porsche.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0791 :: 22.13MB