Domnule de’ Silva, ce reprezinta designul pentru dumneavostra?
Walter de’ Silva: In termeni abstracti, designul este o suma de semnale
individuale, care se combina pentru a produce un semnal general
puternic. Designul bun este, fara indoiala, rezultatul idei eminamente
rationale. Si aceasta face munca noastra si mai dificila. Pana la urma,
designul este o reflectare a atitudinilor fata de viata, a viziunilor
si a convingerilor.
Ce parere aveti despre design prin prisma generatiilor?
Walter de’ Silva: Au fost foarte multe schimbari. Intotdeauna, designul
a fost o disciplina care a pus formele si tehnologiile in conexiune
directa. Nimic nu s-a schimbat sub acest aspect. Dar, astazi, designul
este punctul pe care se concentreaza intreaga atentie - este cea mai
importanta sursa de motivare pentru dorinta clientului de a cumpara. Cu
alte cuvinte, designul inca mai ia in considerare functionalitatea, dar
trebuie sa transmita ideea marcii. O intreaga gama de cerinte diferite
converg de la toate departamentele catre cel de design. In sens invers,
ca si companie, Audi s-a autodefinit, in ultimele decenii, prin cultura
sa de design.
Aceasta suna precum un mecanism prolific?
Walter de’ Silva: Da, este o cultura cu spectru larg. Oricand vorbim
despre ceva referitor la masini, tema designului intra automat in
discutie, chiar si cand luam in calcul detaliile - asa ceva nu era
valabil in trecut. Cand mi-am inceput activitatea in urma cu 30 de ani,
orientarea productiei era singurul aspect al designului - astazi, este
un domeniu care acopera si reflecta grupul in intregime. Astazi,
aproape in toate cazurile se intampla ca designul bun din industria
auto sa emane - in contrast cu anii '70-'80 - dintr-o relatie
dialectica intre creativitate si istorie. Este vorba despre dezvoltarea
n care nu putem uita originile marcii, pentru a continua analogia
mecanismului.
Ce rol joaca designul pentru Audi?
Walter de’ Silva: Inainte de a fi responsabil pentru designul grupului
de marci Audi in 2002, Audi avea deja un design specific - In special,
precizia pentru forma si tehnologie.
Pentru a apela nu doar la inteligenta, ci si la suflet si astfel la
emotiile oamenilor, a fost nevoie de un vocabular nou, complet
modificat in ceea ce priveste designul - nu doar pentru a fi deosebit
de ceilalti intr-o era a concurentei acerbe.
O misiune suplimentara pentru mine a fost aceea de a stabili o
asemanare in cadrul unei game variate de modele, aflata intr-o continua
dezvoltare, in timp ce accentuam caracterele individuale ale
automobilelor noastre. Chiar daca aceste doua notiuni par a fi
contradictorii, universul ne-a oferit o solutie de exceptie la aceasta
problema. Am facut o analogie serioasa cu familiile umane si, prin
acest lucru, am definit blocurile genetice de constructie a marcii,
tiparul ADN, asa cum erau. Rezultatul a fost un tipar estetic ce
defineste designul pentru arhitectura, stilul si detaliile viitoarelor
modele Audi.
Sub dumneavostra, designul modelelor Audi s-a schimbat radical - nu doar in fata, la grila radiatorului. De ce?
Walter de’ Silva: Fara indoiala, punctul de pornire al tuturor ideilor
a fost notiunea unei grile a radiatorului formata dintr-o singura
piesa. Benzile verticale din grila single-frame sunt suport pentru
emblema marcii, prnuntata si tridimensionala. Suprafetele concave din
jurul pasajelor alungite ale rotilor imprumuta
ceva din latimea partii frontale. Dar sunt multe altele decat acestea.
Astazi, punem un accent suplimentar - mai mult ca niciodata - pe rolul
detinut de Audi ca marca.
Indiferent daca vorbit despre Audi A3, Audi Q7 sau noul Audi R8, pentru
fiecare se foloseste acelasi voacbular in privinta designului si pot fi
recunoscute imediat, ca modele Audi, in orice propozitie. Partea
frontala sau cea posterioara, laturile sau intreaga arhitectura radiaza
un sentiment de sinergie. Magia modelelor Audi emana din designul
industrial si din declaratiile pe care le fac prin intermediul
designului. Fiecare automobil vorbeste pentru el insusi, dar si pentru
Audi ca marca. Am devenit mai orientati spre sculptura, avem mai mult
sex appeal si acestea sunt argumente care tin de atitudinea noastra
fata de viata.
De ce a ales Audi sa participe la expozitii de design?
Walter de’ Silva: Ca si la inceputul anului cand a avut loc "Design
Annual" la Frankfurt, am facut un schimb de experienta. Ca prima si
singura marca de automboile dintre firmele expozante, am atras atentia
prin conceptul neobisnuit in privinta expunerii, standul fiind un
acoperis de mari dimensiuni pentru noul Audi TT Coupé. Am continuat
aceasta linie de succes la unul din cele mai prestigioase targuri de
design, Design Miami/ 2006. Pentru prima data in istoria evenimentului
din Florida, Audi a devenit primul producator de automobile ce a fost
prezent la Miami, ca expozant.
De ce s-a implicat Audi in "Design Miami/ 2006"?
Walter de’ Silva: Spre deosebire de majoritatea companiilor care
participa doar ca sponsori la asemenea evenimente, Audi are alte
cerinte. Ne caracterizeaza aspectul creator si atragem atentia asupra
limbajului de design folosit de Audi prin utilizarea unor exponate
neconventionale care provin in mare din prezentarea produselor
obisnuite. Piesa centrala a obiectului de design, Ignition R8, este
noul model coupé sport, Audi R8. Se imbina cu designul si scena artei
gratie designului sculptural, care transmit senzatia sportiva a
modelului intr-un mod ce este pe gustul oricarei persoane, oricat ar fi
de critica.
Cum ati descrie prezentarea "Ignition R8"?
Walter de’ Silva: Ansamblul, inalt de aproape zece metri, este amplsat
intre grinzile unui fost depozit, cunoscut sub numele Moore Building.
Instalatia simbolizeaza momentul de combustie si, prin urmare, dinamica
modelului R8, care a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris.
Sagetile de forma lacrimilor traverseaza incaperea catre automobilul de
culoare argintie si formeaza, in jurul masinii, o sculptura puternica
din punct de vedere emotional. R8 este piesa centrala, celula dinamica
a ansamblului.
Ce ne rezerva viitorul?
Walter de’ Silva: Vom cauta sa dezvoltam acest concept prin participari viitoare la expozitii internationale de design. Este clar ca publicul ne va considera un expozant contemporan al ideilor avangardiste. Asa cum este si sloganul marcii noastre - "Vorsprung durch Technik", vom cauta sa atragem atentia prin masuri neobisnuite si sa cream curente inainte de a deveni tendinte.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!