No SSO cookie

Piata auto: Dealerii au probleme de pe urma cresterii bruste a vanzarilor

voteaza
(0/ 0)
Piata auto: Dealerii au probleme de pe urma cresterii bruste a vanzarilor
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Cresterea pietei auto a prins in offsaid infrastructura. Cu toate ca multe domenii au castigat, alaturi de dealerii de masini, daca autoritatile nu vor reactiona rapid, drumurile din Romania risca sa se sufoce.

 
 
[poza1s]Pentru industria auto din Romania, anul 2000 a fost catastrofal. Vanzarile de masini noi au atins un record negativ, de numai aproximativ 90.000 de unitati. Acesta a fost, insa, punctul de minim, pentru ca, in perioada urmatoare, tendinta s-a inversat. Cineva venit din Occident in Romania in anul 2004 ar fi fost foarte uimit afland ca piata s-a dublat in doar patru ani: in Vest, astfel de rate de crestere apar doar in manualele de teorie economica. Piata autohtona este insa o realitate. Anul trecut a fost considerat un an de exceptie, cu vanzari de 180.000 de bucati si o crestere de peste 33% fata de 2003. Pentru 2005, cei mai optimisti analisti prevedeau o crestere de 15%. Piata i-a contrazis flagrant, in primele patru luni avand o rata de crestere de 65% fata de aceeasi perioada a anului trecut. La prima vedere, toata lumea ar trebui sa fie bucuroasa, insa orice crestere brusca aduce cu sine si noi probleme sau le accentueaza pe cele deja existente. La umbra ascensiunii pietei auto, au scos totusi bani buni si alte domenii. Cel al asigurarilor este unul dintre ele. In 2004, primele subscrise din asigurari directe au fost de 1,18 miliarde de dolari, in crestere nominala cu 30% fata de anul anterior. In aceasta categorie, circa doua treimi din valoarea contractelor incheiate este reprezentata de asigurarile auto, fie RCA, fie casco. "Politele auto au sustinut, practic, cresterea pietei de asigurari. Apar insa si probleme: o data cu innoirea parcului auto national, creste si valoarea autovehiculelor aflate in circulatie si, implicit, cea a daunelor", spune Marius Onofrei, purtator de cuvant al Allianz Tiriac. Comertul cu carburanti a crescut proportional cu parcul auto. In anul de minim al pietei auto, consumul de benzina a fost de 2,2 milioane de tone, iar cel de motorina de 1,7 milioane de tone. Patru ani mai tarziu, s-au vandut 2,7 milioane de tone de benzina si 2,2 milioane de tone de motorina. In dolari, vanzarile de carburanti la pompa in 2004 s-au ridicat la circa 2,4 miliarde. Pentru acest an, se prevede o pastrare a tendintei. Mai exact, daca preturile raman la nivelul actual, benzinarii ar incasa cu aproximativ 150 de milioane de dolari in plus. Bancile sunt si ele mai mult decat multumite. Cresterile pietei s-au facut in principal cu ajutorul creditelor. "Banca Romana pentru Dezvoltare (BRD), de exemplu, a inregistrat, in primele trei luni ale lui 2005, o crestere in termeni reali cu 205% a imprumuturilor pentru achizitia de masini", declara Traian Traicu, de la Directia de Comunicare a institutiei. In ascensiunea vanzarilor de masini noi nu sunt vizibile doar efecte pozitive. Inchipuiti-va ca 50.000 de masini sunt parasutate deasupra Bucurestiului. Ganditi-va unde ar avea loc ele, avand in vedere ca, puse una langa alta, acestea ocupa suprafata a 50 de terenuri de fotbal. Adica aproximativ 320.000 de metri patrati. Asta intr-un oras deja sufocat de trafic si de lipsa locurilor de parcare. In realitate, anul acesta in Capitala sunt asteptate sa intre in circulatie 50.000 de autovehicule noi. La care se vor adauga achizitiile second-hand. Cat despre retragerile din circulatie, numarul acestora este nesemnificativ in raport cu inmatricularile. Soselele nu mai fac fata traficului Chiar si actorii pietei auto recunosc faptul ca explozia vanzarilor devine o problema pentru infrastructura din Romania. Nicolas Ianculescu, directorul general al Renault Nissan Romania, spune ca "vom ajunge rapid, in special in Bucuresti, sa nu mai circulam in conditii bune". In opinia sa, autoritatile ar trebui sa accelereze investitiile in domeniu. "Cresterea vanzarilor este o motivatie in plus pentru ca Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) sa faca pasi reali in dezvoltarea si modernizarea sistemului de strazi si a parcarilor publice", afirma Gheorghe Udriste, directorul general al Directiei Transporturi din PMB. In acest moment, la ore de varf, viteza de deplasare prin Capitala tinde spre zero, iar gasirea unui loc de parcare este o adevarata aventura. Toti se uita cu jind peste granita la parkingurile private, insa, pana in prezent, singura initiativa de acest gen este parcarea etajata din spatele Magazinului Unirea. O investitie de 17 milioane de euro, realizata in parteneriat public-privat de Primaria Sectorului 3 si Nova Trade SA, actionarul majoritar al centrului comercial. "Parcarea are 40.000 de metri patrati si 1.000 de locuri. Pretul unei ore de parcare este de 30.000 de lei. Am vrea sa recuperam investitia cat mai repede, dar proiectul nu a fost vazut neaparat ca o afacere, ci ca o necesitate", explica Cosmin Udor, directorul de marketing al Nova Trade. Situatia Bucurestiului nu este singulara. Practic, toate orasele importante incep sa fie sufocate de traficul auto. Cristian Anghel, primarul din Baia Mare, spune ca va fi realizat un studiu de trafic care sa indice modul in care orasul poate scapa de aglomeratie si de lipsa locurilor de parcare. "Incercam, de asemenea, sa completam si sa largim soseaua de centura, astfel incat traficul de tranzit sa nu mai treaca prin localitate", afirma el. Si pe drumurile extra-urbane exista aceeasi problema. Numarul mic de kilometri de autostrada, densitatea scazuta a drumurilor si faptul ca mai mult de jumatate din infrastructura are termenul de viata depasit fac deja din traficul rutier din Romania un adevarat calvar. "Orice crestere a parcului auto conduce la scaderea capacitatii portante, adica a rezistentei mecanice a drumului, si a capacitatii de circulatie, respectiv numarul maxim de vehicule ce pot circula fluent", spun specialistii din Ministerul Transporturilor. Cel mai mare impact il au vehiculele de transport marfa. Un camion cu greutatea maxima admisa (44 de tone) provoaca asupra carosabilului aceeasi uzura ca si cinci autobuze, 11 camioane de 7,5 tone sau 275.000 de autoturisme. Iar pe drumurile principale 20-30% din trafic e reprezentat de cel de marfa. Cat despre fluenta circulatiei, lucrurile stau si mai rau. Desi la 16.000 de vehicule pe 24 de ore se impune constructia unei autostrazi, pe soseaua Bucuresti – Brasov traficul mediu atinge deja 40.000 de vehicule zilnic. Vanzarile de carburanti vor creste anual cu 3,3% • In 2000, consumul de benzina a fost de 2,2 milioane de tone, iar cel de motorina de 1,7 milioane de tone. • In 2004, vanzarile au ajuns la 2,7 milioane de tone de benzina si 2,2 milioane de tone de motorina, in valoare de circa 2,4 miliarde de dolari. • Este vizibila influenta exercitata de vanzarile de masini noi, dar si cea a cresterii economice in general. • Pentru acest an, previziunile de consum sunt de 2,8 milioane de tone de benzina, respectiv 2,3 milioane de tone de motorina, in valoare de 2,55 miliarde de dolari. • Marirea numarului de masini, dar si cresterea distantei medii parcurse de un autovehicul cu circa 15% ar putea trage consumul de carburanti, in anul 2010, la 3,3 milioane de tone de benzina si 2,9 milioane de tone de motorina. • Practic, in fiecare an este prevazuta o crestere medie a consumului cu 3,3%. Masinile noi, motoarele pietei bancare si de asigurari • In 2004, primele subscrise din asigurari directe au fost de 1,18 miliarde de dolari, in crestere nominala cu 30% fata de anul anterior. • In aceasta categorie, circa doua treimi din valoarea contractelor incheiate e reprezentata de asigurarile auto, fie RCA (39% din total), fie casco (27%). • In acelasi timp, valoarea daunelor platite a crescut mai repede decat cea a primelor. Rata de crestere a fost de 57%, lucru datorat, probabil, si inmatricularilor de masini noi. Daca acestea sunt implicate intr-un accident, valoarea pagubelor este, evident, mai mare. • In domeniul bancar, creditele pentru achizitia de autoturisme reprezinta circa o treime din totalul creditelor pentru persoane fizice. La BRD, in primul trimestru al lui 2005, creditele auto s-au triplat ca valoare in termeni reali. Infrastructura se resimte • Volumul de marfuri transportate rutier si distanta acoperita de marfuri vor creste in 2005 cu peste 7% fata de 2003, in timp ce numarul de pasageri transportati va fi cu 5,45% mai mare, arata datele Autoritatii Rutiere Romane (ARR). • "Autoritatile trebuie sa aiba o abordare proactiva a problemelor pe care cresterea traficului le pune infrastructurii. Din pacate, probabil ca va fi o abordare reactiva – intai ne vom sufoca si apoi vom construi drumuri", spune Radu Dinescu, secretarul general al UNTR. • La 11.000 de vehicule pe 24 de ore se impune largirea la patru benzi a unui drum, la 16.000 - constructia unei autostrazi. Pe soseaua Bucuresti – Brasov traficul mediu atinge deja 40.000 de vehicule zilnic. • Pe langa sugrumarea traficului, uzura infrastructurii creste direct proportional cu piata auto, mai ales cu cea a vehiculelor grele. Evolutia pietei apasa pe balanta comerciala • In primele patru luni ale lui 2005, in Romania au fost importate mijloace de transport in valoare de 902 milioane de euro, in crestere cu 44% fata de perioada similara a lui 2004. Aceste tranzactii au reprezentat 9,8% din totalul importurilor (9,191 miliarde de euro). • Exporturile de mijloace de transport realizate in aceeasi perioada au fost de 467 de milioane euro (6,8% din totalul de 6,881 de miliarde de euro al exporturilor si in crestere cu 30% fata de primele patru luni ale lui 2004). • La acest capitol, deficitul balantei comerciale este evident: 435 de milioane de euro. • Pe langa volumele net superioare, majoritatea importurilor auto au fost din clasele B si C, unde pretul mediu trece de 10.000 de euro, iar exporturile s-au bazat pe Dacia, o marca mult mai ieftina. Prima scadere a vanzarilor de masini noi poate da o lovitura fatala unor afaceri prost cladite Dincolo de profituri, vanzarile din ce in ce mai mari le-ar putea crea probleme chiar dealerilor si importatorilor de autovehicule care nu stiu cum sa gestioneze explozia cererii. Tendinta fireasca pentru orice comerciant de masini, atunci cand piata e luata cu asalt de cumparatori, este sa neglijeze totul in favoarea atragerii de clienti. Iar pentru asta face orice: deschide showroom-uri noi, face promotii si reclama. Insa, marea problema tine de neglijarea unor investitii obligatorii pentru aceasta industrie, dar care nu asigura rate imediate de profit. Serviciile postvanzare sau deschiderea de nise de piata trebuie luate in seama chiar si atunci cand cererea de automobile noi este exploziva. "Costurile cresc corespunzator cu volumul vanzarilor, dar siintrarile de bani cresc o data cu piata", spune Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Asadar, piata in urcare sustine planurile dealerului. Insa, aparitia unei sincope, de altfel foarte fireasca, poate aduce cu sine si dezastrul. Costurile deja ridicate ale retelei se mentin, in timp ce intrarile financiare nu mai sunt la acelasi nivel. Acesta este si pericolul pentru actorii pietei auto romanesti. Multi pot fi luati de valul cresterilor fara precedent din ultima perioada, insa primul soc al pietei ii poate afecta grav. "Trebuie profitat de perioada de crestere pentru intarirea structurii financiare a unei companii. Nu trebuie sa uitam ca domeniul auto evolueaza foarte repede si in sus si in jos", spune Nicolas Ianculescu, directorul general al Renault Nissan Romania. Intrebarea care se pune este daca cresterea sustinuta din ultimii ani, si mai ales cea de la inceputul lui 2005, a fost sau nu conjuncturala. Pe langa cresterea economica si aprecierea nivelului de trai, primele luni ale acestui an au adus cota unica de impozitare, deprecierea monedei euro fata de leu si Programul de reinnoire a parcului auto. Fiecare dintre acestea a contribuit la explozia cererii. "In ultimele doua luni, vanzarile de pe piata romaneasca de autovehicule le-au depasit numeric, pentru prima oara, pe cele din Ungaria. Apoi, sa nu uitam ca in toate tarile din jur cresterile sunt mult mai mici, daca nu vorbim de stagnare sau chiar de recul", explica Brent Valmar. Faptul ca jumatate din parcul auto este compus din masini vechi, de slaba calitate si prost intretinute, arata ca piata are resurse de mentinere a unui nivel ridicat de vanzari. Valmar afirma ca ritmul nebunesc de crestere se va tempera spre sfarsitul anului. Desi in decembrie 2004 chiar el prevedea o apreciere medie pentru 2005 de 10-15%, acum rectifica prognoza la 30%. Nicolas Ianculescu e un pic mai optimist, spunand ca se vor vinde cel putin 250.000 de unitati pana la 31 decembrie. Jean-Michel Sicre, director executiv Comercial International Dacia, spune ca pentru a vedea pana unde poate creste piata autohtona trebuie sa ne uitam la tarile din jur. "In Ungaria, se vand 200.000 de masini pe an la o populatie de circa 10 milioane. Prin urmare, si piata romaneasca poate tinde spre 400.000 de unitati anual", explica el. Pana la urma, cresterea in sine este o evolutieabsolut pozitiva, insa rapiditatea ei poate crea probleme. Unele dintre efectele de supraincalzire a pietei s-au facut deja simtite, altele urmeaza. "Deja multi au fost luati prin surprindere in lunile octombrie-noiembrie 2004, cand stocurile s-au epuizat repede", explica Ianculescu. Dacia, care reprezinta aproape 50% din piata romaneasca, are dificultati in a raspunde cererii pentru modelul Logan. "Fabrica functioneaza la capacitate maxima, in trei schimburi si un schimb suplimentar sambata. Facem fata cererii prin investitii si eventuale reorganizari", afirma Sicre. El mai spune ca in acest an se vor vinde 87.000 de autoturisme Logan in Romania si sunt prevazute exporturi de 55.000 de unitati, excluzand kit-urile CKD. Totusi, s-ar putea ca prognozele de export sa fie depasite din cauza cererii din Europa Occidentala. "Oricum, anul viitor vom vinde peste 100.000 de modele Logan la export, valoare superioara celei de pe piata romaneasca", continua Sicre. Alte efecte ale supraincalzirii sunt asteptate de acum inainte. Serviciile postvanzare nu au tinut ritmul cu vanzarile. Fiind vorba de automobile noi, presiunea pe service-uri nu este foarte mare. Insa acest lucru se va schimba pe masura ce varsta masinilor va creste. Pentru dealeri investitiile in infrastructura de service vor fi consistente. Iar cine isi va permite sa le faca va profita de pe urma veniturilor semnificative din aceasta zona. «In ultimele doua luni, vanzarile de pe piata romaneasca de autovehicule le-au depasit numeric, pentru prima oara, pe cele din Ungaria.»

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Dacia Sandero Stepway

    Dacia Sandero Stepway

    În puține cuvinte Sandero Stepway poate fi caracterizat ca o mașină perfectă pentru cei nepretențioși, relativ robustă și fiabilă, care beneficiază de un aspect veritabil de crossover, această transformare a modelului supermini Sandero fiind realizată cu succes.

  • Mazda MX-5 Revolution MT6

    Mazda MX-5 Revolution MT6

    MX-5 vă captivează încă din primele secunde de condus și vă face să treceți peste orice considerent logic sau practic legat de ce anume v-ați dori de la un automobil

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1730 :: 18.68MB