Jumatate SUV, jumatate masina sport. Partea de jos a caroseriei Juke este latura SUV, cu garda la sol inalta, rotile mari, pasajele rotilor accentuate si finisate cu profile robuste, la fel ca pragurile. Inspira protectie, soliditate. Partea de sus a caroseriei se remarca insa prin stilul pur sportiv. De la parbriz la plafonul inclinat, forma si dimensiunile ferestrelor din spate, totul aduce a masina sport. Plafonul incorporeaza un eleron care creste stabilitatea la viteze mari iar forma haionului a fost perfectionata cu tehnologiile Computational Fluid Dynamics si testata in tunelul aerodinamic. Iesirile lichidului de spalare a parbrizului au fost ingenios plasate, pentru a nu fi la vedere si a nu altera designul capotei. Grupurile optice duble reflecta agilitatea crossover-ului Juke. Elementele superioare contin luminile de pozitie si semnalizatoarele iar cele rotunde, inspirate de lampile suplimentare ale masinilor de raliu de altadata, functioneaza pentru faza lunga si faza scurta. Farurile de ceata sunt pozitionate in zona de protectie inferioara.
Si interiorul reflecta agilitatea crossover-ului Juke. Consola centrala inspirata de designul motocicletelor si finisajele portierelor sunt total inedite, creand o atmosfera antrenanta. Maneta schimbatorului este foarte aproape de volan, dar pozitia de condus este inalta, pentru totala vizibilitate, ca in SUV. La pornirea motorului, acele turometrului si ale vitezometrului parcurg un tur de ceas, ca la masinile si motocicletele sport. Senzatia de nou si spectaculos a interiorului este amplificata de atentia la detalii, culorile si calitatea materialelor. In loc de o banala placa de protectie a portbagajului, Juke dispune de un sistem de tipul tonneau cover, care se ridica odata cu haionul si se lipeste de luneta, fara sa atarne si fara sa incurce.
Juke a fost proiectat pe platforma B a Aliantei Renault-Nissan, upgradata pentru aplicatia crossover si pentru a permite folosirea trenului de rulare cu pneuri 215/ 55 R17. Juke beneficiaza de o aplicatie mai lunga, mai lata, mai robusta si mai usoara a platformei B. Geometria suspensiilor urmareste confortul si rafinamentul, iar in combinatie cu garda la sol inalta nu produce acelasi disconfort ca la masinile conventionale de segment B la trecerea pe denivelari si peste sistemele de incetinire a traficului. In acelasi timp, centrul de greutate a fost plasat cat mai jos posibil pentru a se reduce ruliul in viraje. Juke foloseste si o noua structura in forma de inel, prin care suspensia spate este conectata la caroserie, structura ce creste rigiditatea torsionala. Sistemul de tractiune integrala All Mode 4x4-i disponibil la Juke, in combinatie cu suspensiile spate Multilink si cu noul sistem Torque Vectoring System este o premiera pentru segmentul B. Torque Vectoring System amplifica agilitatea si manevrabilitatea, in ciuda garzii la sol inalte si a confortului fara compromisuri. Daca sistemul de tractiune integrala este capabil sa gestioneze permanent distributia cuplului intre puntea fata si puntea spate, sistemul TVS redistribuie cuplul si intre cele doua roti posterioare, intre 0 si 100%. Acest ansamblu optimizeaza controlul asupra cuplului transmis la roti, adaptat la stilul de condus al soferului si la conditiile de drum. Rezultatul este o tinuta de drum in viraje neobisnuita pentru un crossover, cu o agilitate remarcabila si in control deplin. Indiferent de conditiile suprafetei de rulare, sistemul asista cu rapiditate si cu fidelitate traiectoriile si manevrele gandite de cel aflat la volan. Placerea de a conduce si siguranta sunt astfel garantate. In viraj, sistemul creste cuplul transmis rotii din exterior. Diferenta de cuplu acordata celor doua roti, stanga si dreapta, permite masinii sa urmeze cu precizie traiectoria stabilita, virajul fiind parcurs mai rapid, fara devieri. Sistemul TVS "intelege" intentia de virare a soferului, masurand unghiul directiei, forta asupra pedalei si viteza la roata. Monitorizand rotatia fata de axul central vertical al masinii, sistemul optimizeaza cuplul pentru parcurgerea virajului asa cum intentioneaza soferul.
Gama Juke ofera trei variante de motorizare, doua pe benzina si una diesel. Varful de gama este noul motor turbo pe benzina DIG-T cu cilindree de 1,6 litri, care dezvolta 190 CP, Euro5. Sistemul de injectie directa pe benzina beneficiaza de o noua pompa de combustibil. Puterea si cuplul cresc semnificativ, datorita optimizarii camerei de ardere, formei colectorului si gratie caracteristicii jetului de injectie. Avand distributie variabila VTC, motorul ofera eficienta maxima la admisia aerului comprimat de turbocompresor. Sistemul de injectie atinge astfel randamentul optim, rezultand un raspuns mai prompt al motorului la turatii joase si medii. Arderea stratificata a amestecului in faza de incalzire si optimizarea injectiei activeaza functionarea catalizatorului mult mai repede, conducand la emisii reduse. De asemenea, consumul de combustibil se reduce semnificativ, prin reducerea frecarilor interne, a masei supapelor si a principalelor componente in miscare.
Motorul 1,6 DIG-T este disponibil cu transmisia manuala in sase trepte la versiunea cu tractiune 2wd si cu noua transmisie XTRONIC CVT (cu mod de functionare manual, 6 trepte) la versiunea cu tractiune 4wd. Transmisia XTRONIC CVT are in componenta o cutie de viteze auxiliara. Dispune de cel mai bun raport de transmisie din lume, 7.3:1, chiar mai mare decat acela al unei cutii de viteze cu 7 trepte. Obiectivul realizarii sale a fost reducerea masei, a dimensiunilor si a consumului de combustibil, oferind cel mai inalt nivel de performanta sportiva.
Gama cuprinde si motorul aspirat pe benzina cu cilindree de 1,6 litri care dezvolta 117 CP. Acesta beneficiaza de asemenea de noul sistem de injectie si de numeroase modificari menite a creste performantele dinamice si a scadea consumul de carburant. Disponibil in combinatie cu tractiunea 2wd, acest motor foloseste fie transmisia manuala cu cinci trepte, fie transmisia automata CVT.
Motorul diesel de 1,5 litri dezvolta 110 CP, cuplul maxim de 240 Nm fiind disponibil inca de la 1.750 rpm. Disponibil cu tractiunea 2wd si cu transmisia manuala in sase trepte, ofera un consum de 5,1 litri/ 100 km in regim combinat si emite doar 134g/km CO2.
NISSAN DYNAMIC CONTROL SYSTEM permite soferului sa schimbe setarile dinamice ale masinii si, in acelasi timp, sa controleze sistemul de climatizare. La o apasare de buton, atat display-ul consolei centrale cat si tastele aferente isi schimba functia si afisajele, o premiera in industria auto. In modul Climate, display-ul afiseaza temperatura in habitaclu iar tastele indica optiunile de distribuire a fluxului de aer. In modul D, tastele permit soferului sa aleaga intre condusul Sport, Normal si Eco. Astfel, in functie de optiunea soferului, sistemul modifica raspunsul la accelerare, setarea transmisiei CVT (la versiunile cu CVT), raspunsul directiei si puterea ventilatiei aerului conditionat.
Noul Nissan Juke este disponibil cu trei niveluri de echipare: Visia, Acenta si Tekna. La motorizarile 1,6 L 117 CP si 1,5 dCi 110 CP cu transmisii manuale exista posibilitatea de a alege oricare dintre cele trei versiuni de echipare. Varianta 1,6 L 117 CP cu transmisia CVT este disponibila in versiunile Acenta si Tekna. Motorizarile 1,6 DIG-T 190 CP, 2wd si 4wd XTRONIC CVT se comercializeaza exclusiv cu nivelul de echipare de top, Tekna. Garantia generala este de 3 ani sau 100.000 km.
Robert Gherghe
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!