No SSO cookie

Analiza: Diferenta dintre pretul unei masini si valoarea ei

voteaza
(0/ 0)
Analiza: Diferenta dintre pretul unei masini si valoarea ei
Noutati-auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Producatorii auto ajung la marje foarte mari de profit la modelele cu dotari integrale si de dimensiuni mari.

 
 

Ideologia capitalista are multe parti bune dar si exceleaza in dorizoriu cand vine vorba de obtinerea profitului. Sistemul obliga companiile auto sa faca absolut orice pentru a-si vinde produsul la un numarul maxim de potentiali clienti si la pretul cat mai mare posibil. O vorba spune ca "prost nu este cel care cere, ci ala care da". Insa, in sistemul economic in care traim lucrurile stau un pic diferit.

Nu ne vom apuca acum sa facem o critica deconstructiva sistemului, ci doar sa semnalizam cateva adevaruri absolute, ascunse cu grija de producatorii auto. Cat costa cu adevarat un automobil.

Sa spunem ca avem un automobil de 30.000 de euro, oare chiar atat costa el? Raspunsul este evident NU si vom demonstra mai jos de ce. Mai intai, trebuie sa subliniem ca vom dezbate cat valoareaza efectiv o masina, in comparatie cu pretul cerut pentru ea.

Costurile unui automobil

Valoarea unei masini poate fi calculata adunand costurile pentru materia prima, banii investiti in cercetare si dezvoltare, costul inginerilor si al designerilor, costul efectiv al procesului de fabricatie, toate acestea adunate la pretul platit pentru livrarea si vanzarea produsului finit. Este adevarat sunt multi oameni de platit in aceasta industrie, asta daca ii adunam si pe cei care stau la birou si gandesc strategii, iau decizii, fac marketing sau pur si simplu sunt oamneii cu IT-ul in firma. Fara sa ma socotim salariile departamentului de HR si alte costuri inexplicabile ale marilor companii, ajungem cu pasi repezi catre produsul finit, automobilul care iese de pe linia de fabricatie. Chiar si in acest moment, valoarea inca nu poate fi inca stabilita, daca nu adaugam si taxele aferente comercializarii unui astfel de produs.

Chiar si dupa ce am pus la cap la cap nenumaratele costuri care fac valoarea totala a unui automobil, trebuie sa spunem ca pretul final este mult umflat. O observatie atenta se poate face uitandu-ne la preturile modelelor mici. Cu cat un model este mai mare cu atat pretul creste intr-o progresie geometrica, chiar daca costurile cresc in progresie aritmetica. Cu alte cuvinte, la 1 cm in plus de material se adauga 1 mie de euro.
 

Cele doua criterii care ridica pretul: marimea si machiajul

Sa construiesti o masina mica nu costa mai putin decat sa construiesti o masina medie, dar pretul unei masini medii este cu mult peste al unei masini mici, desi sunt implicati tot atatia oameni in procesul de fabricatie, sunt tot aceleasi materile, iar diferenta de cantitate intre ele este nesemnificativa.

Producatorii auto vor spune in apararea lor ca preturile mai mari sunt date de diferentele tehnologice. Si de aici mergem catre punctul doi al analizei noastre. Pretul unei masini creste semnificativ in momentul in care recurgeti la dotarile suplimentare. Desi unele dintre ele sunt extrem de banale, cum ar fi jante de 17 inch, in loc de jante de 15 inch, sau 2 airbag-uri in plus, ceva functii multimedia mai sofisticate, un sistem de navigare si un motor mai mare sunt de ajuns sa ridice pretul automobilului cu 40-50%.

De ce costa un E500 cu 225% mai mult decat un E220?

In aceste conditii, ideal pentru un producator auto ar fi sa fie cumparate modelele mari cu dotari full. Pentru a demonstra perfect ce am spus mai sus este de ajuns sa facem o comparatie simpla. Sa ne uitam la pretul celui mai ieftin model al clasei E la Mercedes. Pretul unui E220 este egal cu pretul a doua automobile A-Klasse. Procesul de productie este acelasi, materialele sunt in proportie de 70% aceleasi, tehnologiile difera. Insa, este oare justificabila diferenta enorma de pret?

Exercitiul poate continua cu modelul E500, care ajunge sa coste cu circa 225% mai mult decat un E220. Aceleasi calcule se pot face si in cazul majoritatii producatorilor de piata. Intelegem diferentele aduse de motoarele performante, da sa fie costurile tehnologiilor superioare atat de mari? Si atunci de ce se cer astfel de sume? Raspunsul este simplu. Sunt oameni care cumpara.

Adevarata diferenta intre valoarea reala si pret este data de cererea de pe piata. Atata timp cat va exista prostul care sa dea atat cat se cere pe o masina scumpa, producatorii auto vor prospera si vor dezvolta tehnologii noi care speram sa ajute planeta sa fie mai curata intr-o zi.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:

Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.2563 :: 22.12MB