No SSO cookie

Dictionar de termeni auto (K-R)

voteaza
(0/ 0)
Dictionar de termeni auto (K-R)
Dictionar auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Dictionar de termeni auto   Esti pierdut intr-o lume a jargonului si a termenilor nefamiliari? Limba pe care o vorbeste mecanicul tau este una cu totul straina pentru tine atunci cand iti explica ce este in neregula cu masina ta? Ei bine, chiar vorbeste limbi straine daca nu ai o baza a termenilor auto. Noi te putem ajuta. Am adunat niste termeni de baza care te vor ajuta sa intelegi mai bine ce se intampla sub capota masinii tale.

 
 

K

 

Kilometraj

Aparat montat la autovehicule ce are rolul de a masura distanta parcursa (in kilometri) de la data fabricatiei pana in prezent.

 

 

L

 

Leasing

Concesionarea dreptului de folosinta a unui vehicul pentru efectuarea unei plati, conform conditiilor stipulate intr-un contract.

 

Lichid de racire

Este amestecul de apa si antigel care reduce temperatura motorului.

 

LPG (Liquid Petroleum Gas)

Gaz petrolier lichefiat folosit pe post de combustibil auto. Este compus din propan si butan, si este produs prin procese de rafinare. Cifra octanica a amestecului este foarte mare, de peste 100.

 

 

 

M

 

MacPherson Strut

Un sistem de suspensii alcatuit dintr-o combinatie de arcuri elicoidale si amortizoare intr-o unitate compacta in interiorul fiecarei roti. Avand acest sistem de suspensii, o roata care sufera socuri, va transfera socul la roata opusa. Acest tip de suspensie are in alcatuire un numar mic de piese, insemnand o reducere a greutatii masinii precum si mai putine elemente care trebuie schimbate in timp.

 

Mecanism Planetar

Reuneste toate componentele angrenajului care se afla in acelasi plan si sunt grupate una in jurul celeilalte. Roata dintata centrala se numeste si roata dintata solara. Rotile care interactioneaza cu roata centrala se numesc roti dintate planetare. Acestea comunica la randul lor cu roti dintate inelare.

 

Motor Diesel

Un motor diesel foloseste componente mai grele decat un motor pe benzina. De obicei, motoarele diesel au o eficienta si o putere de rotatie mult mai mare decat motoarele pe benzina. Aceste atribute duc la o economie de combustibil mai buna precum si la o performanta mai buna. Motoarele diesel nu au bujii sau carburatoare. In schimb au alte elemente care incalzesc aerul din cilindrii pentru ca masina sa porneasca. De indata ce motorul porneste, compresia incalzeste combustibilul din cilindrii pentru combustie.

 

 

 

N

 

Nivelul de economie a combustibilului APM (EPA Fuel Economy Rating)

Se refera la cifrele generate de testele de economie a combustibilului. Aceste teste sunt realizate de Agentia de Protectie a Mediului (APM) folosind diverse simulari pentru a aproxima conditiile reale de conducere.

 

NOx

Oxizi de azot care apar atunci cand azotul din aer participa la ardere in conditiile unor temperaturi foarte inalte. Sunt greu de indepartat caci o ardere ulterioara in interiorul catalizatorului nu este posibila.

 

 

O

 

Open end lease

Cel care da in leasing nu este responsabil de valoarea masinii dupa ce ratele sunt finalizate. Sub acest aranjament, cel care cumpara in leasing este responsabil de valoarea masinii in momentul in care a terminat perioada de leasing.

 

Otel galvanizat

Un otel special zincat folosit pe multe panouri vopsite precum si in zonele cheie ale vehiculului pentru a preveni aparitia ruginei.

 

 

Overhead Cam

Tip de aranjament al valvei de tren in care axul cu came al motorului este montat deasupra capului cilindrului. Atunci cand axul cu came este plasat langa supape, componentele supapei trenului pot fi elastice si mai usoare permitand valvelor sa se deschida si sa se inchida mai repede iar motorul poate avea valori RPM mai mari.

 

Overhead Valve Engine (OVH)

Se refera la un motor care are ambele supape, de admisie si evacuare, plasate direct pe piston. La acest design, axul cu came este situat in blocul motorului, iar supapele sunt actionate atunci cand masina se confrunta cu denivelari de drum sau gropi.

 

 

 

P

 

Panoul lateral

Panou de metal care acopera partea laterala din spate a masinii, in zona stopurilor.

 

Piata gri a vehiculelor

Masinile care au fost importate in tara insa nu prin intermediul distribuitorilor autorizati. S-ar putea ca aceste masini sa nu prezinte toate normele de siguranta si toate standardele de emisie. Aceste masini pot avea valori mai scazute decat cele achizitionate prin intermediul distribuitorilor autorizati.

 

Pinionul

Este o roata dintata care intra in componenta unui angrenaj si pune in miscare o alta rotita mai mare sau o cremaliera. Reduce viteza sau mareste puterea.

 

Pistonul

Un piston este un organ de masină, care are o miscare rectilinie alternativă într-un cilindru si care serveste la închiderea unui spatiu de volum variabil al cilindrului, umplut cu aer, amestec carburant sau cu un fluid sub presiune. Pistonul e folosit pentru transformarea energiei interne în lucru mecanic.

 

Plies

Se refera la straturile de cablu, la fibra de sticla, la otel sau la tesaturile structurale care alcatuiesc carcasa anvelopei si care ajuta la armarea centurilor.

 

 

Ply Rating

Tip de masura care arata rezistenta anvelopelor.

 

Pompa centrala de frana

Un cilindru care contine un piston mobil activat de presiunea exercitata de pedala de frana. Pistonul produce presiune hidraulica care impinge lichidul prin cilindrii liniilor si a rotilor. Acest mecanism incetineste sau opreste masina.

 

Pompa de combustibil

Dispozitiv mecanic sau electric care ia combustibil din rezervor si il transmite spre carburator sau spre injectoare.

 

Pound-Feet (LB, FT)

Unitate care masoara forta sau cuplul. Generat de motor, cuplul este imboldul care pune masina in miscare si care o accelereaza. Specificatiile unei masini prezinta de obicei cuplul maxim pe care o masina il poate dezvolta precum si la cate rotatii este generat.

 

Predetonare

Se refera la sunetele nedorite care apar atunci cand aprinderea amestecului de aer si a carburantului are loc inainte scanteii de aprindere. Se mai numeste "pre-aprindere".

 

Presiunea de supraalimentare

Suprapresiunea cu care un turboalimentator introduce aer in camerele de ardere. O presiune mai mare introduce mai mult oxigen in cilindru si prin urmare o cantitate mai mare de combustibil este injectata. In urma acestui proces creste si randamentul. La motoarele pe benzina creste riscul de a se produce batai.

 

Pret recomandat de producatori

Acest pret nu include taxele de transport, taxele statale sau locale, taxele de inregistrare sau echipamentele optionale.

 

Primul montant

Acesta se afla in partea laterala, in partea superioara a plafonului, situat in cele mai multe cazuri intre marginea exterioara a parbrizului si partea superioara a usii din fata.

 

 

 

R

 

Racitor

Ajuta la racirea fluxului de aer incalzit ce intra la motor. Aerul mai rece are o densitate mai mare, furnizeaza mai multa putere si reduce detonatia.

 

Racire cu aer de alimentare

La turbocompresorul de esapament are loc cresterea temperaturii prin compactarea aerului proaspat in incarcator. Avand in vedere ca aerul cald ocupa mai mult loc in comparatie cu cel rece, cilindrii se alimenteaza cu o cantitate mai redusa de aer in comparatie cu cea care corespunde presiunii de supraalimentare, iar la motoarele pe benzina creste tendinta de bataie. Din acest motiv, temperatura aerului compactat este redusa cu ajutorul apei de racire a motorului sau cu aerul din exterior. Racirea cu aer de alimentare diminueaza sarcina termica la care este expus motorul. In mod suplimentar scade temperatura gazelor de esapament, volumul emisiilor de noxe si consumul de carburant.

 

Raportul dintre osii

Reprezinta raportul dintre viteza de rotatie (RPM) a arborelui de transmisie si rotile motrice. Raportul este determinat prin impartirea numarului dintilor de pe inelul de viteze cu numarul dintilor de pe pinionul de viteze.

 

Raportul pneurilor

Raportul dintre latimea anvelopei si flancul acesteia. Un raport mai mic (de exemplu 40) asigura o manevrabilitate superioara in orice conditii de drum. Exemplu: o anvelopa tip 205/50-15 va avea un flanc cu o inaltime de 0.50x205x102.5mm.

 

Raportul transmisiei cutiei de viteza diferentiala

Reprezinta distributia puterii motorului la roti cu ajutorul cutiei de viteze diferentiale. Raporturile transmisiei variaza intre valorile 2.71 si 4.31. Cu cat este mai mare acest raport cu atat va fi mai rapida acceleratia.

 

Raza de rulare

Reprezinta distanta de la centrul rotii pana la sol. Raza statica se aplica atunci cand vehiculul este oprit. Raza de rulare dinamica se aplica atunci cand vehiculul este pus in miscare. Cea din urma este folosita pentru a masura rotatiile anvelopei la fiecare mila parcursa.

 

Recircularea gazelor de evacuare (EGR - Exhaust-Gas Recirculation)

Acest sistem este proiectat pentru reducerea emisiilor. Acest sistem scade cantitatea de NOx din emisiile esapamentului. Oxizii de azot (NOx) iau nastere la temperaturi de combustie foarte inalte. EGR-ul scade temperaturile de combustie si prin urmare scade si emisia de NOx.

 

Rezistenta la rulare

Aceasta rezistenta este aplicata din momentul in care rotile incep sa se miste. Pe drumurile normale, rezistenta la rulare scade odata cu cresterea presiunii din anvelope si creste odata cu cresterea greutatii masinii. Rezistenta la rulare poate fi afectata de modul in care este conceputa o anvelopa.

 

Rezonator

Un amortizor auxiliar de zgomot care vine in ajutorul tobei de esapament pentru a reduce sunetele produse de sistemul de evacuare.

 

Ring and pinion gear

Se refera la orice set de transmisii care contin o transmisie mica (cu pinioane) si una mare (transmisie inelara). Acest sistem este folosit pentru transferul puterii de la arborele cotit axe si roti.

 

RPM

Unitate de masura care indica de cate ori pe minut se roteste vilbrochenul.

 

Cuvinte cheie: dictatura | dictionar | dictionar auto | dictionar romanesc de termeni auto | dictionare romanesti de termeni automoto |
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0521 :: 17.8MB