No SSO cookie

Dictionar de termeni auto (S)

voteaza
(0/ 0)
Dictionar de termeni auto (S)
Dictionar auto · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Dictionar de termeni auto Esti pierdut intr-o lume a jargonului si a termenilor nefamiliari? Limba pe care o vorbeste mecanicul tau este una cu totul straina pentru tine atunci cand iti explica ce este in neregula cu masina ta? Ei bine, chiar vorbeste limbi straine daca nu ai o baza a termenilor auto. Noi te putem ajuta. Am adunat niste termeni de baza care te vor ajuta sa intelegi mai bine ce se intampla sub capota masinii tale.

 
 

S

 

Sabot de frana

Are o forma de arc iar pe suprafata lui sunt montate garniturile de frana aflate in interiorul unui tambur de frana. Sabotul de frana opune forta rotatiilor tamburului din timpul franarii.

 

SAE

Acronim pentru Society of Automotive Engineers (Societatea Inginerilor de Automobile). Este o organizatie profesionista care stabileste standardele de masura a cailor putere si a cuplului precum si standardele pentru numeroase produse destinate automobilelor.

 

Semiarbore

Se intalneste la suspensiile independente si este de fapt un arbore rotativ care transmite puterea de la diferential la roata. La un vehicul obisnuit exista doi semiarbori, cate unul pentru fiecare suspensie, fata si spate.

 

Servodirectie electro-hidraulica

Servodirectia electro-hidraulica reprezinta o forma superioara a servodirectiei hidraulice cunoscute deja. Diferenta principala este reprezentata de propulsorul pompei hidraulice, care ofera presiunea necesara pentru asistenta fortei sistemului de directie. La servodirectia electro-hidraulica, electromotorul actioneaza pompa, care functioneaza in functie de asistenta necesara a fortei sistemului de directie. La viteze foarte reduse sau in cazul in care autovehiculul este stationat, debitul pompei hidraulice creste pentru a asigura o asistenta superioara a fortei sistemului de directie. La viteze ridicate, turatia scade, avand in vedere ca nu este necesara o asistenta. Avantajele oferite de servodirectia electro-hidraulica sunt reprezentate de confortul superior prin intermediul unei directii usor de actionat la efectuarea manevrelor, dar rigid la viteze ridicate, la care se adauga reducerea consumului de carburant, avand in vedere ca energia este consumata in functie de necesitati.

 

Servodirectie electro-mecanica

Servodirectia electro-mecanica reprezinta o directie cu forta auxiliara reglata electric in functie de viteza de rulare care actioneaza numai in cazul in care este necesara in beneficiul conducatorului auto. Aceasta nu dispune de componente hidraulice. Avantajul in comparatie cu o servodirectie hidraulica este reducerea consumului de carburant, oferind totodata o functie noua de confort si siguranta: revenirea activa a directiei in pozitia mediana imbunatateste confortul, iar compensarea vantului lateral permite un confort suplimentar in beneficiul conducatorului auto in cazul unui carosabil inclinat intr-o parte sau al unui vant lateral constant. O senzatie unica la volanul modelelor echipate cu acest sistem este oferita de adaptarea individuala a fortei de asistare a sistemului de directie in functie de motorizarea si de dotarea corespunzatoare. Aceste functii suplimentare sunt disponibile prin cuplarea sistemului de comanda la CAN Data Bus.

 

Sincronizarea

Se refera la unghiul in care se deschid si se inchid supapele arborelui cotit precum si la momentul in care sistemul de aprindere porneste bujiile.

 

Sisteme de admisie si evacuare modificate

Aceste sisteme cresc fluxul admisiilor care intra si ies din camerele de ardere.

 

Sistem de climatizare

Este compus dintr-un compresor care pune sub presiune agentul de racire. Acesta este incalzit si fluidizat apoi racit din nou. Agentul de racire ajunge apoi in vaporizator unde se raceste puternic fiind din nou in stare gazoasa. Ajuns in schimbatorul de caldura el poate raci aerul din habitaclu. Actionarea compresorului e realizata de motorul vehiculului, de aceea consumul de combustibil va creste la utilizarea lui.

 

 

Sistem de franare cu disc

Sistem de franare alcatuit din doua placute rezistente la frecare care actioneaza strangand de o parte si de alta un disc de otel pe care este fixata roata. SE foloseste mai des decat cea cu tambur pentru ca este mai rezistenta la temperaturi ridicate (pana la 500 de grade Celsius) sau la conditii de umezeala. Datorita temperaturilor ridicate discurile de frana pot fi ventilate pe interior, caldura degajata in procesul de franare fiind degajata. Creste astfel performanta franarii.

 

Sistem de franare slabit

O conditie care apare in urma utilizarilor repetate ale sistemului de franare, rezultand temperaturi ridicate care cauzeaza o eficienta redusa si treptat duce la slabirea sistemului de franare.

 

 

 

Sistem de navigatie

Se bazeaza pe recunoasterea pozitiei globale prin satelit a autovehiculului si este de fapt un ghid de orientare in trafic. Sistemul de navigatie ajuta soferul sa gaseasca traseul cel mai scurt si cel mai rapid evitand traseele aglomerate. Tot ce trebuie sa faca soferul este sa introduca pozitia autovehiculului si a destinatiei dorite.

 

Sistem de stergere a discurilor de frana

Sistem carea actioneaza automat la intervale regulate de timp placutele de frana pentru a sterge pelicula de apa care se formeaza, in conditii de ploaie. Se asigura astfel un raspuns mai prompt al franarii pe timp de ploaie.

 

Sistem de suspensii

Include arcuri, amortizoare/bare de sustinere, precum si diverse legaturi pentru a suspenda caroseria, motorul si transmisia deasupra rotilor.

 

Sistemde propulsie (Powertrain)

Nume dat unui grup de componente folosite sa transmita puterea motorului la roti. Acest sistem poate fi alcatuit din motor, ambreiaj, transmisie, articulatii universale, arbore de actionare, diferential, precum si arbori sau osii. Elementele acestui sistem sunt potrivite in functie de necesitatile soferulu, iar aici amintim, cuplu mare, economie de combustibil sau comoditate.

 

Sistem de racire

Acest sistem indeparteaza caldura din motor prin circulatia aerului rece iar astfel motorul nu se supraincalzeste. La un motor racit lichid, sistemul include pungi de apa, pompa de apa, radiator si termostat.

 

Sistem de ventilatie fortat

Sistem in cadrul caruia vaporii de carter sunt deversati in sistemul de admisie al motorului(de obicei prin intermediul galeriei de admisie) unde sunt arsi in timpul procesului de combustie iar astfel nu ajung in atmosfera.

 

Sistem electronic de aprindere (EIS - Electronic Ignition System)

Un sistem de aprindere care foloseste tranzistoare si alte semiconductoare care se comporta asemenea unor intrerupatoare electronice si opresc sau pornesc motorul.

 

Sistem electronic de injectie (EFI - Electronic Fuel Injection System)

Un sistem care injecteaza combustibil in motor si include un dispozitiv de control electronic care masoara debitul de carburant.

 

Stabilitate directionala

Capacitatea unui vehicul de a-si mentine cursul indiferent de obstacole, gropi, vant sau teren accidentat.

 

Stroke

Se refera la distanta pe care o strabate pistonul din partea inferioara pana in partea superioara a unui cilindru.

 

Strut

Partea de suport a sistemului de suspensii MacPherson. Acest element serveste si absorbirii socurilor.

 

Subvirare

Fenomen care apare pentru ca rotile din fata nu vireaza la fel de mult pe cat se doreste. Rotile din fata nu au o aderenta prea buna si nu pot vira in mod eficient. Solutia este reducerea vitezei pentru a permite rotilor din fata sa isi recapete tractiunea. O masina intrata in subvirare are tendinta de a merge drept opunand rezistenta la virare. Un numar mare de vehicule sunt proiectate sa intre in subvirare deoarece este mai usor de contolat decat supravirarea.

 

Supapa

Dispozitiv care se poate deschide sau inchide pentru a permite sau a preveni fluxul de lichid sau gaz dintr-un loc in altul. Majoritatea motoarelor cu ardere interna folosesc supape de admisie sau evacuare pentru a permite fluxul de combustibil/aer sa intre in cilindri si sa evacueze gazele arse. Anumite motoare au patru supape per cilindru, iar astfel creste eficienta si performanta.

 

Supapa de ocolire

Supapa care permite ca lichidul sau aerul sa circule printr-un filtru. In cazul unui filtru de ulei, supapa de ocolire permite uleiului sa circule chiar si atunci cand filtrul este infundat.

 

Supraalimentator

Supraalimentarea se refera la gradul de compresie al unui motor care este incarcat cu o presiune mai mare decat cea de care are nevoie in mod obisnuit. Acest lucru se realizeaza prin intermediul unei pompe de aer care este actionata de arborele cotit. Supraalimentatorul nu trebuie confundat cu turboincarcatorul care este de fapt o pompa de aer actionata de sistemul de evacuare.

Supraalimentatorul poate propulsa masina mai repede decat un turboincarcator. Exista si dezavantaje, solicita mai multa putere, creeaza un zgomot mai mare si este necesara o atentie mai mare asupra controlului masinii.

 

Supravirare

Situatie care apare atunci cand se franeaza dur in timp ce masina vireaza. Spatele masinii pierde aderenta si incepe sa se miste in directia de miscare. Acest procedeu, de supravirare, este dificil de controlat si poate cauza rasucirea masinii.

 

Surmenaj (Overdrive)

Epuizare a motorului. Overdrive reprezinta ultima treapta de viteza a automobilului. Aceasta treapta de viteza permite motorului sa atinga o viteza mai mare cu mai putine rotatii pe minut pentru o mai buna economie de combustibil. Atunci cand actionezi aceasta comanda, permiti transmisiei sa intre in modul overdrive dupa ce atinge o anumita viteza, de obicei intre 50-65 km/h.

 

Suspensie Double Wishbone

Un sistem de suspensii independente in cadrul careia fiecare roata este pusa pe o "articulatie" care este conectata cu ajutorul unor articulatii cu bile la un brat superior si la un brat inferior. De obicei, bratele inferioare sunt mai lungi. Acest sistem ofera schimbari minime calei si unghiului de cadere atunci cand suspensiile sunt sub sarcina, precum si atunci cand treci peste gropi sau iei curbe stranse.

 

Suspensii independente

Terment folosit pentru suspensiile care permit fiecarei din cele doua roti ale unui ax sa se miste independent de celelalte.

 

Suspensie independenta pe patru roti

In acest caz, rotile sunt montate pe suspensii diferite fara elemente care sa le conecteze. Astfel daca este afectata o roata, celelalte nu vor fi afectate. Acest tip de suspensie imbunatateste condusul si manevrabilitatea masinii pe suprafete dure si permite un loc mai mare portbagajului.

 

Cuvinte cheie: dictionar auto | dictionar romanesc de termeni auto |
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0544 :: 17.79MB