No SSO cookie

Reglaje si verificari auto necesare

voteaza
(0/ 0)
Reglaje si verificari auto necesare
Utile · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Pentru a ne bucura de performantele si confortul masinii pe care o conducem, este important ca – periodic – sa efectuam singuri anumite verificari.

 
 

1) Verificarea vizuala a anvelopelor se face ori de cate ori ne urcam la volan. Daca constatam ca ceva nu este in regula, va trebui sa mergem in service pentru a masura presiunea. De regula, producatorii de autovehicule consemneaza presiunea ideala – in functie de viteza de rulare – pe o eticheta aplicata pe partea laterala a portierei soferului, in torpedo sau pe capacul rezervorului de benzina. Daca vom schimba regimul de exploatare al masinii (de exemplu, daca circulam preponderent in localitate si urmeaza sa circulam pe autostrada, presiunea trebuie modificata). Uzura excesiva a anvelopelor sau presiunea prea mica in roti pot duce la evenimente rutiere (explozia unei roti, dificultati de franare, etc.) Uzura inegala a rotilor poate insemna deficiente de aliniere sau chiar defectiuni ale sistemului de franare. Suplimentar, la schimbarea anvelopelor este necesara o atentie sporita ( de exemplu, daca simtim mici trepidatii la viteze mari, probabil rotile nu au fost echilibrate; daca se aud pacanituri, montajul a fost realizat defectuos sau poate chiar… nu sunt stranse prizoanele).

2) Verificarea fluidelor autoturismului se face cand masina este parcata pe loc drept. Pentru a verifica uleiul, se scoate tija, se sterge cu un servetel curat, apoi se introduce din nou. Trebuie ca nivelul sa fie intre „min” si „max”, mai aproape de cel maxim. Este de preferat ca motorul sa fie rece (si oprit, bineinteles). Daca nivelul uleiului e scazut, se completeaza; insa daca uleiul e „urat” (inchis la culoare, cu depuneri) trebuie schimbat. Uleiul trebuie schimbat si in functie de anotimp, daca nu am ales un ulei multigrad, deoarece spumarea si vascozitatea lui pot cauza diminuarea iremediabila a performantelor motorului. Daca tot am deschis capota pentru a verifica uleiul, vom urmari si nivelul lichidului de frana si al celui de racire (daca este cazul): trebuie numai sa privim daca acestea sunt intre „min” si „max”. La trecerea in anotimpul rece, trebuie masurata si densitatea lichidului de racire. Daca nu avem cu ce masura, va trebui sa mergem in service: un nivel scazut al antigelului sau o densitate necorespunzatoare in timpul iernii poate fi devastatoare pentru motor.
Verificarea lichidului pentru spalarea parbrizuluisi a calitatii acestuia este importanta. Daca folosim iarna lichid de vara, riscam ca atunci cand il folosim sa asternem pe parbriz un strat de gheata.

3) Verificarea stergatoarelor de parbriz este simpla: daca acestea tind sa zgarie, trebuie inlocuite lamelele sau stergatoarele. In acest al doilea caz, trebuie acordata atentie compatibilitatii cu autoturismul nostru (trebuie sa aiba aceeasi dimensiune si acelasi sistem de prindere).

4) Verificarea luminilor este foarte importanta atat pentru siguranta noastra, cat si pentru ca amenzile sunt mari si sunt insotite de retinerea certificatului de inmatriculare. Chiar daca nu intentionam sa circulam pe timp de noapte, nu se stie niciodata cand conditiile de trafic ne pot determina sa intarziem. Cu motorul oprit se verifica pozitiile, apoi se ridica frana de mana, se scoate din viteza si se porneste motorul pentru a verifica faza scurta si faza lunga. Daca masina este mai incarcata, farurile trebuie reglate: altfel, in loc sa lumineze carosabilul, vor lumina cerul sau… ochii celorlalti conducatori auto.

5) Echipamente suplimentare: semnalizarile, luminile de avarie, claxonul, instalatia de incalzire se verifica foarte simplu.

6) Verificarea bateriei – din punct de vedere vizual – se face ori de cate se ridica capota. Se recomanda verificarea bornelor: contactul sa fie ferm si sa nu existe urme de coroziune. Bateria nu trebuie sa prezinte scurgeri de acid sau fisuri. Daca e o baterie cu lichid si nivelul a scazut sub minim, se adauga apa distilata: astazi, putine baterii necesita intretinere. Daca masina da semne ca porneste greu, este bine sa fie masurata bateria. Pentru aceasta este nevoie de un aparat de masura (voltmetru). In functie de caracteristicile ei, de regula, cu motorul oprit trebuie sa indice peste 11,5V, iar cu motorul pornit si cu farurile aprinse, peste 14V. In lipsa unui voltmetru, verificarea se poate face in service.

7) Directia se verifica in service-uri auto autorizate. Daca se constata ca volanul se roteste – cand masina este oprita, cu cheia in contact, rotita pe 3/4, fara a da pe automat – mai mult de 15º, fara ca rotile sa se miste, este semn ca masina trebuie dusa in service pentru o verificare a sistemului de directie. Daca, atunci cand drumul este drept, se constata ca masina trage spre contrasens sau spre sant, desi volanul este drept, se verifica intai presiunea in roti. Daca astfel nu se remediaza problema, trebuie verificata directia intr-un service autorizat.

8) Sistemul de franare se verifica in service-uri autorizate. Daca se constata ca timpul de franare s-a marit, daca se aud fluieraturi sau zgomote ciudate la franare sau daca indicatorii de pe bord referitori la franare se aprind, e semn ca automobilul necesita verificarea acestui sistem.

9) Motorul pornit trebuie sa determine aparitia pe teava de esapament a unui fum transparent sau albicios. Daca fumul este negru, sunt necesare reglaje; daca fumul este albastru, motorul consuma ulei.

10) Verificarea portbagajului este importanta. Aici trebuie sa se gaseasca cheia de roti, cricul, triunghiuri reflectorizante, extinctorul, trusa medicala. Un set de becuri (cate unul de fiecare) si un set de sigurante sunt extrem de utile. Este bine sa avem si o paturica, fie chiar si pornind de la ideea ca o vom folosi numai la un… picnic neprevazut! Ideal e sa avem si o lanterna (sau o lampa care se poate alimenta de la baterie) si un minicompresor de roti. Tot aici – majoritatea modelelor de autoturisme ascund roata de rezerva: trebuie verificata starea ei.
Iarna, in portbagaj trebuie sa se gaseasca: un saculet de nisip, o lopata, lanturi de zapada, raclete pentru gheata, spray-uri pentru dezghetarea parbrizului si a portierelor.

Va doresc drum bun si fara evenimente rutiere neplacute!

Autor: Carmela Botezatu
In final, noi cei de pe Masini.ro va invitam sa participati la concursul initiat de media-content.ro, puteti castiga un iPhone sau un iPad. CLICK pentru a merge pe pagina concursului.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.0843 :: 22.12MB