Acest off-roader ultra-sportiv a debutat in
Raliul Transsyberia, derulat intre 2 si 17 august, pe traseul Moscova -
Ulan Bator.
Porsche Cayenne este un SUV cunoscut pentru calitatile sale deosebite
pe sosea. A doua generatie a masinii, care a debutat in acest an,
ridica stacheta si mai mult. Noile motoare cu injectie directa de
benzina, de exemplu, ofera mai multa putere si performanta cu mai putin combustibil, reducand consumul cu pana la 15% fata de modelele anterioare.
O alta caracteristica este noul sistem de control dinamic al sasiului PDDC, care ofera doua bare anti-ruliu si elimina aproape complet ruliul masinii.
Chiar si in afara soselei, noile modele Cayenne
se comporta natural in regim off-road, articularea maxima a axelor,
care este asigurata de sistemul PDDC, imbunatatind tractiunea deja
superioara oferita de sistemul de tractiune integrala controlat
electronic.
Anul trecut, doua echipe private au participat in premiera la Raliul
Transsyberia, cu Porsche Cayenne S, terminand pe prima si pe a doua
pozitie. Atrasa de succesul
celor doua masini, compania Porsche a luat in serios acest eveniment
si, ca raspuns, le ofera pilotilor de Cayenne optiunea de a participa
la aceasta competitie prin intermediul acestui model special.
Pentru a asigura o asemenea superioritate in motorsport Porsche a
imbunatatit calitatile off-road ale lui Cayenne, dezvoltand un model special, pregatit pentru participarea in
curse de anduranta. Acesta este motivul pentru care noul Cayenne S
Transsyberia a fost construit initial intr-o serie limitata de 26 de
unitati, care primesc pneuri de off-road foarte rigide, structura de
rezistenta, un raport mai scurt al transmisie, podea ranforsata de mari
dimensiouni, precum si brate solide pentru suspensia fata. La 385 CP
(283 kW), puterea motorului cu opt cilindri este neschimbata.
Acum, clientii sportivi si ambitiosi ai lui Porsche vor participa la
volanul lui Cayenne S Transsyberia in una dintre ultimele aventuri
mondiale pe patru roti - Raliul Transsyberia. In perioada 2-17 august,
acestia vor urma ruta acestui raliu de orientare
extrem de solicitant, incepand din Moscova si pana in Siberia, unde se
afla si punctul final, din Ulan Bator, Mongolia. Per total, acestia vor
strabate aproape 6.200 de kilometri pe drumuri publice, macadam si
unele dintre cele mai dificile carari de munte, vor traversa rauri si
teste speciale in Desertul Gobi. Desi navigatia este poate cea mai mare
provocare pe probele lungi ale acestui raliu, pregatirea si talentul
pilotilor, dar si calitatile masinii conteaza cel mai mult pe traseele
de off-road inchise pentru public.
Porsche Cayenne S Transsyberia
Performerul total
Porsche Cayenne S Transsyberia este un Porsche tipic din toate punctele
de vedere, fiind pregatit precis pentru necesitatile si dorintele
clientilor sportivi si ambitiosi - in acest caz este vorba despre o
masina pregatita special pentru solicitarile unui raliu de anduranta.
Comparat cu versiunea clasica a lui Cayenne S, Porsche Cayenne S
Transsyberia a fost modificat din mai multe puncte de vedere, avand
rolul principal de a imbunatati siguranta si performantele masinii.
Motor de productie, raport de transmisie mai scurt
Propulsorul lui Porsche Cayenne S Transsyberia a fost preluat de la
versiunea de strada Cayenne S, fara mari modificari: puterea acestui V8
pe benzina, de 4,8 litri, aspirat natural, ramane la 385 CP (283 kW) la
6.200 rpm. Cuplul maxim de 500 Nm este obtinut la 3.500 rpm.
Sistemul de management al supapelor de admisie VarioCam Plus asigura o
furnizare lina si consistenta a puterii pe toata plaja de turatii,
sistemul de deschidere a supapelor variind intre 3,6 si 10 milimetri,
in functie de turatiile motorului. Motorul asigura un cuplu puternic
inca de la turatii foarte joase.
In ciuda cresterii in putere fata de motorul precedent, noul V8 de 4,8
litri reduce consumul de combustibil cu aproximativ 15 procente,
asigurandu-i lui Cayenne S o autonomie mult mai mare - un mare avantaj
pentru un raliu de anduranta.
Detectand automat calitatea combustibilului, motorul poate functiona si
cu benzina regular cu cifra octanica 91 sau mai mare, desi aceasta
poate duce la reducere puterii si a cuplului. De fapt, motorul poate
functiona si pe baza unui amestec de benzina si etanol, ultimul in
proportie de 25%.
Sistemul de evacuare sport montat pe Cayenne S Transsyberia asigura un
sunet puternic si musculos, in timp ce transmisia Tiptronic S, cu
raport scurt, asigura o acceleratie mai buna, atat la pornire, cat si
in treptele superioare. In sfarsit, sistemul de management al
transmisiei a fost optimzat pentru utilizarea in regim off-road.
Chiar mai bun in regim off-road
La fel ca toate modelele din gama Cayenne, Cayenne S Transsyberia ofera
si sistemul de tractiune integrala cu control al tractiunii Porsche
(PTM).
In mod normal PTM transmite 62% din cuplul motorului catre rotile din
spate si 38% catre cele din fata. Ambreiajul operat de un motor electric
si controlat electronic poate varia distributia puterii in functie de
conditiile de condus, transmitand, in caz de nevoie, pana la 100% din
puterea motorului catre puntea fata sau cea din spate.
Sistemul longitudinal de blocare a tractiunii si diferentialul blocabil
de pe puntea spate raspund automat in momentul pierderii aderentei de
catre rotile din fata sau din spate, dar beneficiaza si de pe urma
senzorilor care masoara viteza vehiculului, acceleratia laterala,
unghiul directiei si pozitia pedalei de acceleratie. Utilizand aceste
informatii, sistemul PTM poate calcula gradul de blocare a rotilor de
pe cele doua axe si sa ofere astfel puterea necesara pentru fiecare
dintre acestea.
Un sistem de blocare transversal, montat aditional pe Cayenne S
Transsyberia, are rolul de a imbunatati calitatile off-road (acesta
este disponibil si pe versiunea de serie, facand parte din pachetul
optional Offroad Technology Package).
Mai ales pe terenuri dificile, sistemul PDDC, care interactioneaza cu
suspensia pneumatica si sistemul de management al suspensiilor PASM,
duce tractiunea catre un standard foarte ridicat. In cazul in care
conducatorul activeaza modul low-range pentru transmisia automata cu
sase trepte, sistemul PDCC va cupla automat in modul off-road, sistemul
permitand o articulatie maxima a celor doua punti.
In modul Special Off-road al suspensiei pneumatice, vadul maxim la
traversarea raurilor este de aproximativ 75 de centimetri sau 30 de
grade. Pentru a face posibila o asemenea adancime, atat caroseria, cat
si usile sunt sigilate si nu permit accesul apei pana la geamurile
laterale. Prin utilizarea unui filtru de aer, sistemul de admisie a
aerului a fost mutat spre plafonul masinii.
Rotile si suspensiile lui Cayenne au fost modificate pentru a face fata
celor mai dificile solicitari. De exemplu, axul frontal dublu-brat
ofera brate de control ranforsate, iar ecartamentul a crescut cu 34 de
milimetri, pentru o stabilitate superioara.
Pneurile de viteza obisnuite care echipeaza modelul de serie au fost
inlocuite cu unele speciale pentru off-road, cu dimensiuni 255/55 R 18
T, omologate pentru viteze de pana la 190 km/h. Acestea sunt montate pe
jante din aliaj de 18 toli, Cayenne S II cu 15 spite, care sunt
finisate in culoarea portocalie, la fel ca cele de pe Porsche GT3RS.
Celula de siguranta puternica la interior
Porsche Cayenne se afla in varful piramidei in segmentul off-road si
din punctul de vedere al rigiditatii caroseriei si al sigurantei.
Fortele generate intr-un accident sunt absorbite prin trei elemente de
ranforsare suprapuse si integrate in suportul longitudinal al podelei,
in pragurile laterale si pe tunele. Ranforsarile din montantii A si B,
in schimb, sunt construite din otel foarte rezistent, care imbunatatesc
siguranta in caz de rasturnare. Si pentru a oferi protectie superioara
pentru pilot si co-pilot in cazul unei coliziuni sau rasturnari,
Cayenne S Transsyberia ofera o structura de protectie speciala. Aceasta
respecta normele si cerintele FIA.
Gama larga de echipamente de raliu
Toate cele 26 de unitati Cayenne S Transsyberia ofera in standard un
sistem de navigatie care permite echipajelor sa planifice rutele si pe
traseele off-road, sistemul fiind actionat de catre pasageri pentru
eficienta optima.
Torpedoul a fost inlocuit pentru acest model special de catre un
computer Tripmaster, care ii permite co-pilotului sa cerceteze exact
rutele dintre punctele de navigatie.
Utilizand un buton central amplasat sub scaunul din dreapta, pilotul
sau co-pilotul pot porni sau opri sistemele electronice printr-o
operatiune rapida, repornind sistemul electronic in timpul mersului.
Aerul necesar motorului este extras printr-o deschidere speciala
amplasata deasupra compartimentului motor, un snorkel special avand
rolul de a urca priza de admisie la nivelul plafonului, asigurand
faptul ca valul de apa generat la trecerea unui rau nu poate ajunge la
sistemul de admisie.
Panourile de protectie din aluminiu de sub podea, ranforsate si de
dimensiuni mari, precum si o protectie aditionala din otel inoxidabil
pentru evacuari protejeaza Cayenne S Transsyberia de expunerea
determinata de raliurile cu conditii extrem de dificile.
Frana de parcare operata cu piciorul a fost inlocuita de un levier
manual, care ii permite pilotului sa subvireze vehiculul intr-un viraj
strans. Patru faruri aditionale au fost amplasate pe plafon si, pentru
a face fata terenurilor dificile, precum si pentru a depana alte
vehicule, Cayenne S Transsyberia este echipat cu o macara speciala,
care este usor de montat si de depozitat in portbagaj.
Portbagajul ofera si doua canistre de benzina de 20 de litri, un cric
hidraulic special pentru off-road, doua extinctoare, doua lopeti, doua
roti de rezerva de dimensiuni mari, precum si doua truse de scule. Alte
trasaturi ale masinii sunt cele doua corturi pentru doua persoane, doi
saci de dormit izolati termic, o cazma pliabila, un ferastrau pliabil,
un topor, un far reglabil operat manual, patru inele de tractare si un
set de scule Hazet.
Specificatii Porsche Cayenne S Transsyberia*
Caroserie:
Sasiu monococa din otel, cu greutate redusa, galvanizat pe ambele
parti; structura de rezistenta; airbag de dimensiuni mari pentru sofer;
doua scaune.
Motor:
Motor V8, cu bloc motor din aluminiu si capete de cilindru din
aluminiu; injectie directa de benzina; lubrifiere cu pompa separata;
baie de ulei cu volum de 8 litri; patru axe cu came; patru supape pe
cilindru; sistem de reglare variabila a admisiei de aer VarioCam Plus ;
turbina oscilanta; doua evacuari sport cu convertor catalitic triplu
(catalizator anterior- si principal) pe fiecare parte; patru senzori de
oxigen pentru controlul amestecului combustibil/aer; sistemul On-Board
Diagnosis II; sistemul de management al motorului SDI 4.1; aprindere
electronica, cu opt bujii individuale active; sistem de combustibil
ecologic E-gas.
Alezaj:
96 mm
Cursa:
83 mm
Cilindree:
4.806 cc
Raport de compresie:
12.5:1
Putere:
283 kW (385 CP) la 6.200 rpm
Cuplu maxim:
500 Nm la 3.500 rpm
Putere specifica:
58.9 kW (80,1 CP)
Turatii maxime:
6.700 rpm
Combustibil:
Premium plus (RON/MON 98/88), fara plumb. Motorul poate functiona si cu
benzina cu cifra octanica 91 sau mai mare, pierzand insa din putere si
cuplu.
Este posibila adaugarea de etanol de pana la 25%
Sistem electric:
12 V, alternator tri-fazic de 2.660 W, capacitate a bateriei de 95 Ah
Transmisie:
Puterea este transmisa in mod permanent catre cele patru roti, prin
intermediul distribuitorului de putere (mod low-range); distribuirea de
baza a puterii (puntea spate: 62 %, puntea fata: 38%) este variabila,
cu ajutorul ambreiajului multidisc; sistemul de control al stabilitatii
Porsche (PSM), cu sistem automat de control longitudinal si lateral, cu
ajutorul sistemului de management al motorului si al sistemului de
franare. Ax posterior controlat electronic, cu diferential blocabil.
Rapoarte de treapta Tiptronic S
1 4.15
2 2.37
3 1.56
4 1.16
5 0.86
6 0.69
Marsarier 3.39
Low-range 2.70
Raport final 4.11
Sasiu si suspensii:
Fata: dublu-brat (brat sferoidal turnat in partea de jos si de aluminiu in partea superioara; suspensie independenta ranforsata.
Spate: multi-brat (brat inferior din otel, brat superior din aluminiu); suspensie independenta.
Sistem de suspensie pneumatica, cu amortizoare integrate, sistem
Porsche Active Suspension Management (PASM): sistem de amortizoare cu
control al fortei de apasare.
Sistem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC): bare anti-ruliu active in fata si in spate.
Frane:
Sistem de franare cu circuit dublu; etriere cu sase pistoane din
aluminiu in fata si cu patru pistoane in spate; distributie diagonala;
discuri de frana ventilate in fata si in spate; ABS; servofrana cu
vacuum.
Roti si pneuri:
8 J x 18 cu 255/55 R 18 T
Dimensiuni:
Lungime 4.798 mm
Latime 1.928 mm
Inaltime 1.748 mm
Ampatament 2.855 mm
Ecartament fata 1.681 mm
Ecartament spate 1.696 mm
Capacitate rezervor 100 litri
Performante:
Viteza maxima 190 km/h, limitata de pneuri
Acceleratie: (sec)
0 - 100 km/h 6,8 sec
0 - 160 km/h 15,7 sec
Un kilometru cu plecare de pe loc 26,8 secunde
Consum mediu*
(standardele UE):
13,7 litri
Emisii CO2*
(standardele UE):
329 g/km
Euro 4
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!