No SSO cookie

Crossover second hand versus Dacia Duster nou?

voteaza
(0/ 0)
Crossover second hand versus Dacia Duster nou?
Editoriale · · 4 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Argumente pro si contra la intrebarea ce sa-mi cumpar: Dacia Duster nou, sau un crossover second hand? Episodul Duster 2011 versus Forester 2000.

 
 
Deseori mi-am pus intrebarea asta: ce as prefera, Dacia Duster, sau un crossover, cu nume consacrat, insa datorita pretului, musai un second hand? Si presupun ca este o intrebare care nu staruie numai in creierul meu.
Asadar, am purces in curtea Dacia Group, a cerut un Duster Laureate 4x4, turbodiesel de 110 CP, aproape full options, avand in minus tapiteria din piele.
Si am decis sa-l compar cu masina pe care o detin la acest moment, Subaru Forester S Turbo, generatie 2000, cu motor 2.0 Turbo, 177 CP
.


Inca din start aud voci care striga ca nu poti compara cele doua masini. Forester este un nume greu, Duster un produs low-cost, japoneza este aproape de doua ori mai puternica, are un sistem 4x4 aproape perfect, noua costa de doua ori mai mult, etc. Totusi, vorbim despre un produs second hand, care are 11 ani vechime, versus o masina noua. Si da, stiu ca Duster este diesel, iar Foresterul pus in discutie este benzinar. Stiu, de asemenea, ca nu prea are sens sa compari un boxer cu un motor in linie, chiar daca ambele au racire pe apa. Dar sistemul de referinta este pretul, posiblitatea romanului de rand de a-si cumpara o masina, plus faptul stiut ca suntem prea saraci sa ne cumparam lucruri proaste.


Dimensiuni, spatii, volume

Dimensiunile exterioare sunt aproape identice. Desi Forester (4.450 mm) este cu 13,5 centimetri mai lung decat Duster (4315 mm), masina romaneasca este mai inalta (1.682 mm), fata de Forester (1.650 mm), iar spatiul interior inclina in mod clar balanta catre Duster.
Ampatamentul DUsterului este de 2.671 mm, cu 146 mm mai mult decat al Foresterului.
Garda la sol a Dusterului (peste 200 mm, conform site-ului oficial), este iarasi un punct forte in plus, mai ales ca traim intr-o tara care detine cele mai inalte borduri din intreaga lume. Insa aici mai conteaza si tipul de jante si anvelope. Forester are o garda la sol de 230 mm, cu jante de 16 inci si anvelope standard 215x16x60.
Spatiul de depozitare al Dusterului (475 litri) este de asemenea mai generos decat al vechiului Forester.
Per ansamblu, Duster este mai confortabil decat Forester.


Design
Designul este o chestie de gust. Insa la ambele modele se poate spune atat ca sunt urate cu spume, cat si invers, caci unii le vor gasi atractive. Eu recunosc ca Subaru Forester nu este un monument inchinat designului auto, desi are forme atragatoare si agresive, iar Dacia Duster este un Qashqai la pret redus, ceea ce nu este tocmai o eticheta demna de a-i asigura participarea la vreun concurs de frumusete auto.
Poate ca aici, un plus l-ar avea Subaru, care la acea vreme construia masinile fara rame la geamurile portierelor.


Dotari, gadgeturi, utilitate
Dotarile nu inclina balanta in favoarea Foresterului, deoarece la ambele masini intalnim aerul conditionat manual, radio CD (la Forester aftermarket, insa cam asa veti gasi la toate), geamuri electrice la toate patru portierele (optional la Duster). Nici Dusterul nu ridica stacheta prea mult, dimpotriva, ESP este optional la ambele masini, iar daca la Forester tractiunea integrala este permanenta, la Dacia exista un buton de comutare pe 4x2, sau comutare pe autoblocant, ceea ce la Forester nu avem, totul fiind gestionat electro-mecanic si automat, fara interventia soferului. Insa Forester poate gestiona automat dispersia cuplului motor, de la 50-50% aferente axelor fata si spate, pana la 90% catre una din punti, in functie de starea drumului, aderenta si inclinarea acestuia. In treapta 1 si in marsarier, Subaru comuta automat transmisia la proportia de 50-50%.
Un alt amanunt, minor, care face diferenta, insa numai in regim off-road, unde posibilitatea de a trece razant fata de crengile copacilor, ar putea rupe antena, este rezolvat la Subaru, care are antena radioului integrata in geamul lateral spate stanga.
La acest capitol, gadgeturile cu utilitate reala, un alt plus al masinii japoneze este existenta temporizatorului cu intermitenta reglabila pentru stergatoarele de parbriz si temporizatorul pentru stergatorul lunetei, care la Duster nu exista, stergatorul fiind actionat permanent, in cazul utilizarii acestuia.
Forester S Turbo are in standard spalatoare de faruri cu actionare separata fata de stropitoarele de parbriz/luneta, tot in standard vine cu jante din aliaj si faruri de ceata, care la Duster ori nu exista, ori sunt optionale si oglinzi cu reglare electrica.


Inima masinii: motorul si performantele acestuia
Motorizarile nu prea au cum sa fie puse in balanta. Desi evident mai gurmand, motorul de 2 litri de pe Forester, gratie supraalimentarii, furnizeaza 177 CP, deci nu prea are ce sa discute cu cei 110 CP romanesti, care provin insa de la numai 1500 cmc. Consumul real, in regim urban, poate ajunge pana la 13 l/100 km, unde Duster 1.5 dCi nu depaseste 7,6 l/100 km, iar in regim extraurban se situeaza in jurul a 9 l/100 km, fara a se practica un mers voit economic.
Insa Forester poate rula pe autostrada, fara probleme, cu 200-210 km/h, ceea ce nu cred ca putem afirma despre Duster, in nicio varianta de motorizare standard, in plus, atentie, Forester face aceasta cu acelasi 4x4 permanent, fata de Duster, care poate beneficia doar de tractiune pe doua roti, ceea ce inseamna imbunatatirea performantelor pe sosea si reducerea consumului.
Iar acceleratie 0-100 km/h este iarasi un aspect indecent, care nu suporta comparatie.
Un plus al Daciei este cutia de viteze manuala cu sase trepte, fata de cea tot manuala, cu numai cinci trepte a masinii japoneze.


Care ar fi concluzia?

Masina romaneasca este in primul rand noua. Chiar daca tehnologiile nu sunt de ultima ora, sunt mai proaspete in anumite cazuri decat la masina japoneza. Insa intreg ansamblul este disponibil contra unei sume de 16.000 Euro, aproximativ. Masina japoneza costa, la aceasta ora, in jur de 7000 Euro, sau poate chiar mai putin, insa are 11 ani vechime si aproape 140.000 kilometri parcursi.

Sa punctam plusurile si minusurile, luand in calcul ca ambele masini sunt in variantele de echipare de fabrica, high level, insa Dacia Duster este fabricata in anul 2011, iar Subaru Forester in anul 2000.

Dacia Duster - pro
masina este noua
motor diesel, mai economic
posibilitate decuplare 4x4
cutie manuala cu sase trepte
spatiu interior mai generos, cu aproximativ 20%
design mai modern
confort suplimentar
Euro V
motor cu cilindree mica, taxe si impozite mai mici
asigurare RCA mai ieftina
piese de schimb la indemana
service autorizat si specialisti la indemana pe tot cuprinsul Romaniei
pret de aproximativ 16.000 Euro pentru acest model/an de fabricatie



Subaru Forester - pro
motor pe benzina, mai puternic
motor boxer - putere mare la turatii relativ mici
4x4 permenant cu gestionare inteligenta, electronica
fiabilitate motor si transmisie (140.000 km fara interventii)
spatii de depozitare interioare multiple (in portiere, bord, intre scaune)
gadgeturi suplimentare in dotare standard
sistem de franare cu discuri de frana pentru toate patru rotile
materiale de calitate si finisaje reusite la interior
cotiere individuale la scaunele fata
reglaj inaltime faruri si oglinzi electrice din interior
spalator faruri
pret  de aproximativ 7000 Euro pentru acest model/an de fabricatie



Dacia Duster - contra
nu se poate aprecia fiabilitatea in timp a motorului si transmisiei
110 CP sunt totusi putini, chiar si pe sosea
sistem de franare antic, cu tamburi pentru puntea spate
design interior incredibil de nereusit
materiale de proasta calitate la interior
lipsa cotiere scaune fata
sistem stergatoare fata/spate arhaic


Subaru Forester - contra
masina nu este noua
consum ridicat de benzina
pozitie incomoda la volan
spatiu portbagaj nu foarte generos
foloseste benzina cu cifra octanica 98, mai scumpa decat cea Regular (CO 95)
Euro II
capacitate cilindrica mai mare, rezulta taxe si impozit mai mari
asigurare RCA mai scumpa
piesele de schimb provin numai din Japonia, rezulta costuri mai mari si timp de asteptare
service autorizat cu specialisti Subaru, disponibil numai in cateva locuri din Bucuresti si din tara



Concluzia este ca nu voi trage o concluzie, o sa astept parerile voastre, dupa ce veti fi citit intreg materialul si veti lua in calcul toate elementele sale. Ba mai mult, astept pareri pro si contra suplimentare, nescrise in acest material. Reamintesc ca daca as fi comparat cele doua modele la zero kilometri ar fi fost o dovada de mare idiotenie, ca si cum as fi comparat mere cu elefanti. Am comparat un crossover vechi, cu unul romanesc si nou, pentru a lamuri daca este mai rentabil sa cumperi un Duster nou, versus un Forester vechi, sau de ce nu, alt 4x4 second hand.
Are sens sa dai 16.000 Euro si sa iei un Duster 4x4, 1.5 dCi nou, de 110 CP, sau cu 7.000 iti iei ceva second-hand, cu nume consacrat si kilometri parcursi cat incape?
Va astept parerile si pe pagina noastra de Facebook.



 
Cristian Szilvassy

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:

Comentarii (4)

scris de Anonim

Dar de ce nu faceti o comparatie cu Toyota RAV4 cu vechime de 4-5 ani? Pretul este cam pe acolo ca si Dusterul, 17000 Euro,

scris de Anonim

Si totusi, la banii pe un Duster nou iti cumperi 2 Forester second hand si ai pentru tine si sotie.

scris de Anonim

cu adevarat Forester e o masina foarte reusita insa am optat pentru un Duster ca a doua masina destinata in special pentru coclauri si pana acum sunt foarte placut impresionat si zic ca face o treaba excelenta in aceste conditii.

scris de Anonim

Eu optez pentru Dusterul nou,in masina noua, nu mai investesti in piese/tinichigerie cativa ani, i-ti ofera alt confort chiar chiar daca nu scrie Subaru sau altfel pe ea.

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.3675 :: 22.17MB