La expozitia internationala din Geneva, Hyundai
Motor Co. si GE Plastics au prezentat QarmaQ, o premiera in segmentul
Crossover Coupé. QarmaQ este autovehiculul de demonstratie a
tehnologiei avansate de la Hyundai (Advanced Technology Demonstration
Vehicle (ATDV)) care intruneste peste 30 de tehnologii progresive
ecologic diferite conduse de inovatorul "Elastic Front™", o solutie
inovatoare ce poate ajuta la reducerea riscului de accidentari grave la
impacturile Crossover Utility Vehicles (CUV) cu pietonii.
Proiectat la Centrul Tehnic de Proiectare European al Hyundai Motor din
Russelsheim, in stransa colaborare cu GE Plastics, QarmaQ dezvolta si
valideaza peste 30 de tehnologii cheie, ce vor fi incorporate in mod
selectiv in noile modele Hyundai ce vor fi lansate in perioada
2008-2014.
"La Hyundai noi credem in inovatie pentru
umanitate, iar QarmaQ ne demonstreaza dedicatia pentru inovatia pentru
securitate si hotararea noastra de a aduce tehnologii tot mai ecologice
pe piata", a spus Dr. Kwon Moon-Shik, vicepresedintele pentru
tehnologie avansata de la Hyundai Motor. "Am ales sa lucram cu GE
Plastics datorita dedicatiei lor pentru mediul inconjurator si gamei
lor largi de materiale inovatoare si posibilitati tehnice. Tehnologiile
de la QarmaQ vor oferi proprietarilor de Hyundai o masina mai sigura, mai ecologica si o experienta mai frumoasa la condus."
QarmaQ este mai usoara, mai puternica si mai economica decat orice CUV
din productia curenta din clasa sa. De asemenea, ea ofera avantaje de
reciclare semnificative, atat la constructie cat si la demontare. Pe
scurt, este o licarire viabila si realista a potentialului viitor al
transportului auto de persoane.
Problema sigurantei pasagerilor este tot mai mare. in UE, a cincea parte din totalul accidentelor din trafic – 7.000 de persoane anual – sunt pasageri loviti de un autovehicul. in Coreea dens populata, rata accidentelor este chiar de 39%. Sistemul de siguranta Elastic Front™ al QarmaQ, ce cuprinde intreaga parte a caroseriei din fata a autovehiculului, este fara indoiala prima solutie globala din lume de protectie a pietonilor la un CUV. Trei structuri de absorbtie a energiei sunt complet integrate dedesubtul stilului futurist al QarmaQ, iar acest sistem profita de cateva materiale avansate ce ofera proprietati inerente de absorbtie a energiei. Panourile caroseriei QarmaQ au fost proiectate astfel incat sa conlucra cu sistemele de absorbtie a energiei de pe partea inferioara a acestor panouri pentru a gestiona si disipa forta unei coliziuni pieton/CUV. Caroseria Elastic Front™ a fost proiectata pentru a respecta standardele EEVC WG17 Phase2, Euro NCAP, precum si cerintele JNCA pentru impactul cu pietonii si in prezent se afla in faza de testare pentru validarea finala.
Conceptul de masina QarmaQ de la Hyundai este
rezultatul fuziunii experientei exceptionale si a precautiei de
proiectare ale Hyundai si GE Plastics. Mai mult decat un concept de
proiect, QarmaQ ilustreaza ca solutiile ecologice pot fi incorporate
elegant astfel incat sa creasca gradul de siguranta, aspect si
performanta.
„GE Plastics s-a angajat sa dezvolte solutii mai usoare si mai estetice
pentru a ne sprijini clientii in dorinta lor de a crea autovehicule cu
impact ecologic mai redus”, a spus Gregory A. Adams, vicepresedinte si
director general la GE Plastics – Automotive. „Suntem incantati ca am
colaborat cu Hyundai si consideram ca, prin faptul ca am lucrat
impreuna, i-am ajutat sa dezvolte un CUV nou si captivant care da
dovada de o mai mare responsabilitate ecologica, precum si de o mai
mare siguranta, de un aspect mai impresionant si de performante mai
mari. "Pozitionata ferm ca un crossover Coupe/CUV, QarmaQ isi trage
numele de la casele traditionale Inuit, construite din pamant, oase de
balena si piei de animale.
Ca si ele, QarmaQ propune idei conventionale de metode si materiale de
constructie. De asemenea, ca si structurile originale, da dovada de o
rezistenta deosebita, elasticitate si protectie. Combinand proiectul
bordului de atac, tehnicile de proiectare avansate si avantajele
tehnologiei de materiale GE, QarmaQ da dovada de abilitate in a
respecta domeniile, necesare dar problematice, ale legislatiei
referitoare la siguranta pietonilor si responsabilitatea ecologica.
Alegerea unui format crossover coupe/CUV pentru QarmaQ subliniaza
angajamentul Hyundai de a proiecta inovativ pe acest sector al pietei.
Cu Santa Fe, Tucson si Veracruz, Hyundai a creat autovehicule
deschizatoare de drumuri. Acest autovehicul 2+2 vizeaza patura sociala
importanta a viitorilor baby-boomer, care redescopera o libertate nou
descoperita, ramanand in acelasi timp cea mai bogata patura sociala din
istorie. Astazi, acest grup cheie de consumatori incepe sa-si
cheltuiasca banii pusi deoparte si sa se bucure de roadele muncii lor,
nu cu posesii materiale, ci cu experiente. QarmaQ mixeaza cu gust
experienta de a conduce un Coupé cu abilitatea de a gestiona condusul
multi-teren al unui CUV, oferind persoanelor ai caror copii nu mai sunt
in grija lor acces fara eforturi la terenul lor de joaca in aer liber.
Designul: Libertatea formei
Ca proiect comun cu GE Plastics, QarmaQ a
inzestrat proiectantii cu o mai mare libertate expresiva de a crea
forme tridimensionale complexe ce nu ar fi putut fi obtinute cu
ajutorul unor metode si materiale de productie conventionale, precum
metalul si sticle. „Profilul si postura puternice ale designului
incorporeaza calitati dinamice, sculpturale si caracter sportiv si
elegant pe de o parte, cu suprafete netede si rafinate pe de alta
parte”, a spus Thomas Bürkle, proiectant sef, Hyundai Motor Europe.
„Mai mult, diferitele proprietati ale materialelor GE au permis mai
multa libertate pentru a intruni sau chiar a depasi cerintele de
siguranta. Rezultatul este un design echilibrat si armonizat intr-un
mod unic, atat pe interior cat si pe exterior”, a adaugat el.
Pornind de la un design conventional de masina ce combina o caroserie
mai joasa si o cabina de sticla deasupra, QarmaQ deschide un nou drum
datorita zonei de geamuri panoramica de jur-imprejur, folosind rasina
poli-carbonat a GE Lexan™. Aceasta parte se afla intre cei doi „muschi”
pronuntati de deasupra rotilor din fata si din spate. Geamul lateral in
forma de C permite o vizibilitate in jos inovatoare, similara celei din
elicopter, fiind o caracteristica de proiectare esentiala, ce
demonstreaza noua tehnologie a geamurilor.
Exteriorul: Fluiditatea liniei
Conectat prin suprafetele unice de geam, design-ul exterior se aseamana
puternic si interactioneaza fara eforturi cu interiorul. Diviziunea
unica dintre constructia solida a caroseriei si zonele transparente din
sticla creeaza o noua perspectiva, indiferent daca este privita din
interior sau din pozitia in care se afla pietonul. Conturul exterior si
fluiditatea liniei au fost rafinate pentru a da impresia imediata de
miscare oprita in mers. Aceasta estetica este reflectata in interior,
astfel incat fuziunea si contopirea marginilor perceptuale dintre
interior si exterior sa confere senzatia de integrare si sincronizare
in aspectul general.
Desi QarmaQ nu are o linie inalta a taliei sau o zona redusa de geamuri
(metodele conventionale de conferire a senzatiei de protectie), totusi
designul exterior da impresia unei prezente dominante si un sentiment
de protectie ocupantilor.
„Designul exterior al QarmaQ da impresia unei prezente dominante si un
sentiment de protectie ocupantilor”, a spus Robert Butterfield,
director pentru piata globala, GE Plastics. “Boltile gemene ale
acoperisului transparent, facilitate de noua tehnologie a geamurilor,
mareste spatiul interior pentru pasagerii din spate si creeaza o
caracteristica unica de design.” Parbrizul infasurat, combinat cu bolta
alungita confera proportii impresionante, aproape clasice, si confera
masinii un aspect sport unic. in fine, contrastul zonelor puternic
colorate inchis cu cele in tonuri mai deschise accentueaza ADN-ul
off-road al modelului QarmaQ.
Interiorul
Ca urmare a reducerii dimensiunii familiilor si a noilor preferinte ale
clientilor, QarmaQ este proiectata special pentru a putea transporta
patru persoane intr-un confort peste medie. Folosirea extensiva a
noilor materiale si tehnici a dus la obtinerea unui interior mai fluid,
mai unit, permitand integrarea fara sudura a unor elemente altadata
deranjante. Asa cum o sugereaza proportiile exterioare sportive, QarmaQ
este in primul rand masina unui sofer. Cu arhitectura sa interioara
unica, cabina este izolata intr-o structura de gaoace activa, dar
protectoare. Acest lucru ajuta la promovarea unei experiente senzoriale
si foarte ingaduitoare la condus. Unul dintre principalele obiective
ale designului interior a fost sa dezvolte un spatiu practic si
interactiv, ce invaluie ocupantii. Cabina orientata catre sofer, ce
combina functionalitatea cu formele organice sculptate, creeaza o
atmosfera atractiva, propice pentru condus. Acest lucru este subliniat
si mai mult de:
• Includerea unor suprafete netede in care s-au incorporat senzori tactili discreti sau chiar ascunsi
• Elemente „plutitoare” pulsatile sau stralucitoare cu lumina ambientala colorata
• Interiorul este insufletit printr-o varietate de tehnologii, efecte si suprafete, inclusiv:
• LED ambiental bine gandit de la Lumination, LLC, care straluceste prin componentele de ceramica
• Siliconul aplicat in apropierea pielii, pentru a da o senzatie placuta la atingere si la privire
Armonia de culori din interior a fost proiectata pentru a accentua
senzatia de seninatate si spatialitate, care, in schimb, are legatura
directa cu nivelul inalt de confort de care se bucura pasagerii.
Efectele mixte, texturile si culorile adauga un plus de sofisticare
formelor dinamice si prezentei puternice a masinii. Elementele
functionale din aluminiu accentueaza aspectele ceva mai tehnice,
contrastand cu moliciunea materialelor din interior.
Materiale noi, directii noi in confort si siguranta
Tehnologia compusa actuala este de obicei considerata prea scumpa si
prea greu de fabricat pentru a fi folosita oriunde, cu exceptia
spatiului aerian si a industriei de curse de automobile. QarmaQ este
dovada fizica ca acest lucru nu trebuie neaparat sa ramana asa.
Parbrizul invelit GE Lexan™ si utilizarea extinsa a materialelor de
geam din poli-carbonat GE asigura o economie in greutate de pana la 50%
fata de sticla, permitand in acelasi timp forme mai aventuroase decat
sticla dreapta. Geamurile au fost prevazute cu o tehnologie unica de la
Exatec™ ce depune un strat subtire de sticla peste Lexan™ pentru un
plus de protectie impotriva zgarierii si a efectelor intemperiilor.
De asemenea, QarmaQ introduce geamuri laterale noi, curbate si mobile,
din Lexan. Pe langa faptul ca permite aplicatii atat de avansate,
rezistenta de impact si alte proprietati ale acestui material ajuta si
la cresterea sigurantei atat a ocupantilor masinii, cat si a
pietonilor. Straturile infrarosii Exatec™ de pe toate zonele
transparente reflecta caldura, ajutand la racirea interiorului si
reducand nevoia de electricitate la conditionarea aerului reglata prin
infrarosu.
Iluminarea s-a realizat prin incorporarea iluminarii in functie de
dispozitie in materialul efectiv, oferind un ambient interior unic. De
asemenea, materialul permite si o antena radio fractala, perfect plata
si complet integrata in structura acoperisului. Printre alte puncte de
referinta in construirea QarmaQ, aripile din fata au fost proiectate
inca de la inceput sa fie o componenta foarte mare, mulata pentru
injectia simpla. impreuna cu bolta deformabila si mulajele precise ale
amortizoarelor, acestea formeaza si ele o completare majora pentru
siguranta in caz de impact cu pietonii.
Materialul sofisticat si tehnica de fabricatie au jucat si ele un rol
important in capacitatea de a incapsula integral forma complexa a
farurilor in stilul frontal. La celalalt capat, usa portbagajului
deschide drumuri noi prin faptul ca uneste materiale diferite, inclusiv
geamul si ansamblurile de lampi din spate, pentru a crea o structura
dintr-o singura bucata. Acest lucru sporeste rezistenta totala si, in
acelasi timp, simplifica ansamblul autovehiculului si reduce greutatea.
Un alt progres major in ceea ce priveste siguranta este utilizarea
senzorilor pentru detectarea prezentei autovehiculelor in punctele
moarte ale oglinzilor retrovizoare, la iesire din parcare sau la
depasire, avertizand soferul auditiv si vizual.
Motorul diesel Euro5
Motorul diesel de 2 litri al QarmaQ respecta integral reglementarile
EURO5 privind emisiile. El cuprinde ultimele tehnologii, cum ar fi
injectia de combustibil cu inalta presiune si pulverizarea fina a
combustibilului pentru un cuplu de torsiune mai mare si o putere utila
mai mare. Emisiile reglementate precum CO, THC, NOx si PM, au fost
reduse drastic, iar sistemul de filtrare a particulelor catalizate,
CPF, este capabil sa curete aprox. 90% din particulele din emisiile
diesel. Mai mult, comutand pozitia CPF din zona de sub podea intr-o
locatie mai bine cuplata la teava de esapament, a fost posibila
reducerea timpului de aprindere catalitica si imbunatatirea
caracteristicilor de regenerare pe cale naturala a CPF.
Un viitor mai verde
Datorita utilizarii extinse a unor materiale avansate, QarmaQ este cu
60 kg mai usoara in comparatie cu un autovehicul fabricat din materiale
traditionale. GreenOrder, o firma de strategie ecologica din New York,
N.Y., care a verificat Qarmaq, a estimat ca cele 60 kg ce au fost
eliminate din Qarmaq inseamna ca autovehiculului ii vor trebui cu circa
80 de litri de motorina mai putin pe an si ar reduce emisiile anuale de
gaze cu efect de sera cu pana la 200 kg. Mai mult, daca fiecare
autovehicul nou inmatriculat in Uniunea Europeana (EU-15) in 2006 ar
reduce consumul de combustibil cu aceeasi cantitate, rezultatul ar fi o
economisire anuala de peste 7,4 milioane de barili de motorina – adica
suficient cat sa sustina nevoia de motorina a intregii Uniuni Europene
(EU-15) timp de trei zile. Ca urmare, cantitatea de gaze cu efect de
sera va fi mai mica cu aprox. 3,1 milioane de tone metrice de dioxid de
carbon. Dupa spusele lui Joseph Malcoun, un Asociat al GreenOrder, se
estimeaza ca ultimele tehnologii in materiale vor aduce o contributie
majora la cresterea economiei de combustibil la autovehiculele de
pasageri de maine. „Pe masura ce creste cererea consumatorilor de
autovehicule mai eficiente din punct de vedere al combustibilului, este
de asteptat ca utilizarea de materiale avansate sa joace un rol tot mai
mare in reducerea amprentei de gaze cu efect de sera a masinilor pe
care le conducem.”
Compusii HPPC pentru panourile orizontale ale caroseriei reduc foarte
mult greutatea acestora – cu pana la 50% -, pastrand in acelasi timp o
rezistenta egala cu cea a otelului. Aceasta placare cu o greutate mult
mai mica contribuie la o mai mare eficienta a combustibilului si la un
raport putere/masa imbunatatit pentru soferi, iar calitatile sale de
absorbtie a energiei sunt utilizate pentru a crea sistemul de siguranta
Elastic Front™.
Panourile caroseriei QarmaQ folosesc un plastic ecologic, Xenoy iQ™ si
Valox iQ dezvoltat in cadrul initiativei GE ecomagination™ pentru a
aborda cele trei probleme ecologice critice: conservarea energiei,
scaderea emisiilor de gaze cu efect de sera si reciclarea sau
reutilizarea materialelor precum sticlele de plastic PET. QarmaQ
refoloseste aproximativ 900 de sticle PET care altfel ar fi ajuns la
groapa de gunoi. Un alt aspect de progres ecologic al designului QarmaQ
este folosirea tehnologiilor de inlocuire a vopselei GE, inclusiv
rasinile Visualfx™ cu filme Lexan™, pentru inlocuirea operatiunilor de
vopsire ce ar putea elibera gaze toxice si cu efect de sera. Pentru a
elimina dependenta de PVC la cablaje, s-a folosit tehnologia cu rasina
GE Noryl™ pentru imbracarea firelor si cablurilor. inlocuind PVC,
aceste straturi ultra-fine pot reduce greutatea cablurilor cu pana la
25%.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
scris de Anonim 24 April 2009 16:06
ce mijto e masina :-) :lol: :coolsmile: :question: :cheese:
scris de Anonim 27 July 2008 15:20
este o masina super ;-) ;-) ;-) ;-)
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!