Ok... vad ca discutia a ajuns a nusht'cata oara la subiectul: ai copil = iti trebuie camion.
Asa ca poate ar fi bine sa dezvoltam un pic subiectul.
1. In lumea asta exista oameni (care au copil si nu au masina (si unii nu neaparat din considerente financiare)). Deci masina nu este un accesoriu indispensabil fara de care nu poti avea copil.
2. Da, exista masini care nu sunt foarte utile unei familii cu copil mic: toate masinile cu 2 locuri si majoritatea celor cu 4 locuri si 2 usi (desi spre exemplu un Audi A5 nu mi se pare deloc nepotrivit, chiar daca e un pic mai greu de bagat copilul in lipsa unei usi spate).
Acestea fiind spuse sa analizam un pic tipurile de scaune pentru copii si problemele pe care le ridica:
Primul este "scoica" care arata ceva de genul asta si il folosesti pana la un an sau ceva de genul (defapt e pana la vreo 10 kg sau ceva de genul, nu retin exact):
are avantajul ca il poti scoate cu copil cu tot, are maner si la unele modele se poate fixa pe carucior, e usor de scos si bagat din orice masina (mai putin cele cu 2 usi). Referitor la faptul ca ar trebui sa stea pe mijloc... eeerm... eu nu cunosc pe nimeni care sa tina copilul pe mijloc deoarece e destul de greu de bagat (indiferent daca e SUV sau berlina) in plus in general asta ar insemna ca in spate sa nu mai stea comod nimeni. In ceea ce priveste marimea acestuia si faptul ca nu ai mai avea loc in fata... mhm... nu stiu cat de mica ar trebui sa fie masina ca sa ai probleme. Cand mi s-a nascut fetita atunci aveam un A4 B5, care are un spatiu ridicol de mic in spate... serios, nu am stat in nicio compacta care sa fie atat de ingramadita in spate. Cu toate astea incapea in spatele meu (ce-i drept eu am doar 1.83, probabil ca la 1.90 nu mai incapea in spatele meu si trebuia sa il pun fie pe mijloc fie in partea dreapta (si sa nu am un pasager mai inalt de 1.85)... In A3 avea loc suficient la fel si in C-klass.
Al doilea scaun este acesta si se foloseste de pe la 1 an, 1 an si ceva pana pe la 3 (defapt tine de kg copilului nu de varsta):
Si asta incape fara probleme in orice compacta (in A3 am ceva de genul asta, un pic mai mare care merge pana la 20 de kg parca dar trebuie schimbate centurile dupa o vreme) si fiica-mea incape fara probleme. La scaunul asta SUVurile, monovolumele si loganurile au un avantaj deoarece inaltimea mai mare din masina permite o manevrare mai usoara a copilului. Iar masinile joase (nu ca garda la sol ci ca inaltime interioara) au un dezavantaj deoarece e putin mai greu sa introduci copilul in scaun fara sa il dai cu capul de plafon... Totusi in vreo 2 ani nu cred ca am dat-o cu capul de plafon pe fiica-mea nici in A3 nici in C-class... deci nu e chiar asa de grav (pe de alta parte imi imaginez ca intr-un passat CC, CLS sau audi A5 sportback ar fi mai greu (din pacate nu am incercat).
Al treilea tip de scaun (de pe la 3 ani in sus) este asta:
La asta deja dispare nevoia mare de inaltime a masinii pentru ca scaunul este mult mai jos, (doar cu putin peste nivelul normal al scaunelor) si copilul se prinde cu centura masinii (majoritatea nu mai au centura proprie). Insa apare un avantaj al masinilor joase, copilul se poate urca singur in masina si in scaun (a mea se urca singura, dar doar daca ii convine destinatia, daca nu atunci trebuie sa o pun eu, dar oricum e mai usor decat in modelul precedent - indiferent ca vorbim despre SUV sau berlina).
Rezumat: O compacta cu dimensiuni normale in 4 usi este suficienta pentru a transporta 3 adulti si un copil sau 2 adulti si 2 copii indiferent de varsta acestora.
Acum sa vedem treaba cu carucioarele:
Cred ca cele mai multe carucioare care se vand in ziua de azi sunt cele cu sistem multiplu: landou/scoica/carucior sport. Eu am avut unul care avea doar scoica si carucior sport dar e
un fel de porsche 911 al carucioarelor in sensul ca desfacerea lui se facea dintr-o singura miscare si dura aproximativ o secunda, iar plierea lui se facea din 2 miscari si nu dura mai mult de 3 secunde... In plus ocupa extrem de putin spatiu in portbagaj... chiar daca il puneam in A3 aveam loc suficient pentru cumparaturi. Acum e adevarat ca exista carucioare mai mari, spre exemplu foarte popularul
Stokke are un sistem de pliere destul de neconventional, care iti ocupa cam tot portbagajul unei compacte (sau al unui SUV mic) si nu poti pune cumparaturi decat deasupra lui. Stiu pe cineva care si-a luat GLK (in ideea ca are copil si ii trebuie SUV) si dupa ce a vazut cum sta caruciorul in portbagaj si-a comandat Thule pe acoperis ca sa poata pleca si in concedii.
Rezumat: majoritatea carucioarelor moderne incap fara probleme in portbagajul unei compacte, alea care ocupa mult spatiu intr-o compacta ocupa destul de mult spatiu si intr-un SUV, asa ca poate ar trebui schimbat caruciorul, nu masina... zic si eu...
De mentionat ca in tot acest timp am comparat masini compacte (A3 in cazul meu) si masini de clasa medie (C-klass, cu mentiunea ca C-ul e printre cele mai mici masini de clasa medie, un avensis sau un mondeo sunt semnificativ mai mari) cu SUV-uri full-size (Touareg si ML). Daca as fi comparat masini de clasa mare (E-klass, serie 5, A6) cu SUV-uri full-size (asa cum ar fi fost normal) atunci toata discutia nu ar mai avea rost.
De la 3 copii in sus SUV-urile mari (alea cu 7 locuri) devin o optiune interesanta (desi un minivan sau un monovolum e mult mai rentabil, dar din pacate majoritatea monovolumelor iti dau senzatia aia ca rostul tau in viata a fost sa procreezi iar acum nu mai ai de facut altceva decat sa astepti sa vina pensia, deci ii pot intelege pe cei care prefera un Q7 in locul unui Ford Galaxy.