Eu voiam sa spun ca piata de diesel din US e (inca) una minuscula si insignifianta, comparabila cu o tara care are 5 milioane de locuitori, nu 400. E ca si cum mi-ai spune ca VAG are 50% din piata auto diesel din Ungaria.
Dieselul a avut in America acces dificil nu doar ca n-a vrut VW sa il vanda acolo, sau datorita preturilor la zeama. Multe state americane normele de poluare sunt aceleasi indiferent de tipul motorului si a durat destul de mult pana cand dieselul a ajuns la un nivel de sofisticare la care sa poata fi comercializat. In 2004 deja normele californiene de poluare erau identice la diesel si benzina, si destul de aspre cu particulele si cu NOx-ul. Normele LEV II din 2004 sunt comparabile cu Euro6,care intra in vigoare in €U abia in 2014. Pacat ca nu le putem compara direct, intrucat testul in care se masoara e diferit, insa e evident ca dieselul a avut de tras ca sa scoata particulele si NOx-ul benzinarelor.
Noi in Europa suntem mai destepti, consideram ca daca te omoara NOx sau PM de diesel e mai acceptabil decat daca o fac cele emise de benzinare. Consideram ca nu conteaza ce iese pe esapament, ci cum a fost produs, asta e tipic pentru unii care considera procesul si procedura mai importanta decat rezultatul.
Daca Europei ii pasa de sanatatea cetatenilor si nu de calota glaciara sau de industria auto bastinasa dieselul ar fi ramas marginal si doar pe camioane si autobuze (care sunt suficient de scumpe si de energofage oricum incat sa nu mai conteze si costul suplimentar instalatiilor de depoluare).
Acum noi judecam a-posteriori, ca lumea asociaza diesel cu TDI e adevarat, nu te contrazic.
Insa asta nu inseamna ca TDI-ul a deschis piata de diesele, sau ca a stabilit standardul la momentul respectiv. Perceptia era diferita acum 20 ani.
VAG a avut marketingi smecheri si au stiut sa profite de numele de VW si de brandul numit "Golf" ca sa reuseasca sa vanda si sa creeze si brandul TDI. Insa, tarziu, datele istorice nu se pupa cu perceptia populara.
Exista unii forumisti (din pacate inactivi de la o vreme) care considera ca oamenii au fost contemporani cu dinozaurii, insa asta nu inseamna ca e un adevar istoric. La fel, aparitia TDI e ulterioara, nu anterioara boomului dieselului, deci nu poate fi decat o consecinta, si nu o cauza a exploziei dieselelor.
VAG a scos Golf - poate cel mai popular model ever - si la un moment dat a devenit logic ca masina poporului sa fie diesel, insa asta s-a intamplat mai tarziu, cand dieselul era deja parte a asa-zisei constiinte colective
Celebrul Golf 1.9 TDI a aparut abia cu MK3, in 1993 (au avut un turbodiesel de 1.6 si pe G2 insa cu alt nume care a disparut fara urme). Deja Franta era 45% diesel in '93, datorita celor de la PSA, deci datele nu se pupa.
Cu Europa, eu sunt de acord cu wikipedia. Dieselizare n-a pornit din Germania, ci din Franta, si nu VAG au fost pionierii.
- Acceptabil l-au facut toti (italienii, francezii, nemtii, bosch, Marelli, VM Motori, garrett, etc).
- Cool l-au facut marcile premium (320d castiga Nurgburgring in '88 parca, Audi TDI bate la le Mans, soc si groaza)
- In garajul fiecarui cetatean l-au bagat aia de la PSA inainte sa se dezmeticeasca nemtii si sa faca diesele de consum acceptabile.
PS
Nu incerc sa spun ca TDI e cel mai prost motor din lume pentru ca a adoptat tarziu "norma" common rail de exemplu, dimpotriva, sistemul lor PD avea unele avantaje (PD iese totusi abia in 2000), insa oricum nu ei au fost pionierii dieselului.
Aia de la PSA au fost idioti cand popularul xud si urmasii lui l-au comericalizat ca D, TRD, TD, GLD, DI, HDI, TDCI, si alte alea... cred ca nu stie nimeni sub cate nume si pe cate marci s-a comercializat dieselul PSA. Au fost atat de fraieri incat pe unele masini nici macar n-au dat nume motoarelor diesel (pe unele Citroen de exemplu nu scrie nicaieri daca e diesel sau nu, scrie doar litrajul). Desi au fost buni, n-au reusit sa creeze un brand. Au facut-o nemtii, insa asta s-a intamplat mai tarziu, cand dieselul era deja consolidat.
Probabil peste 5 ani un paleontolog va descoperi dovezi arheologice zdrobitoare ca smartphonul nu e impus de google ci de apple, si ca nu Samsung si nici Oppo nu au creeat piata de smartphoane, ci aceeasi apple... insa perceptia probabil va fi diferita, iar lumea va avea dificultati in a accepta adevarul...
mah, din cate stiu Corolla e masina cea mai produsa din istorie... si in ultimii 30 de ani cam in fiecare an Toyota a facut mai multe Corolle decat VAG Golfuri... e adevarat ca Golf e cea mai vanduta masina in Europa in aceeasi perioada de timp.
diesele au bagat pe piata de masa printre primii si Fiat... parca primul model de serie diesel a fost al lor prin 1950 si ceva cu Fiat 1400... daca nu socotim Merc 260D din anii '30 care a fost de serie mica... la turbodiesel Merc au produs si primul turbodieseld de serie dar a fost vandut initial doar in America astfel incat primul turbodiesel de serie in Europa a fost Peugeot 604 in 1979. in acelasi an si Alfa Romeo lansa un motor turbodiesel.