Cati km ai mers cu masina?
Cateva spicuiri despre ambreiaje:
Ambreiajul face parte din transmisia automobilului si este intercalat intre motor si cutia de viteze , reprezentand organul de transmitere a momentului de la arborele cotit al motorului la cutia de viteze.
Functiile ambreiajului sunt urmatoarele:
- permite la pornirea automobilului cuplarea progresiva a motorului, care se afla in functiune, cu celelalte organe ale transmisiei, care, in acel moment, stau pe loc;
- permite cuplarea si decuplarea in timpul mersului automobilului motorului cu transmisia, la schimbarea treptelor de viteze;
- protejeaza la suprasarcini celelalte organe ale transmisiei.
Ambreiajele se clasifica dupa principiul de functionare si dupa tipul mecanismului de comanda.
Dupa principiul de functionare ambreiajele pot fi: mecanice, hidrodinamice, combinate si electromagnetice.
Dupa tipul mecanismului de comanda ,ambreiajele pot fi cu comanda: mecanica, hidraulica, pneumatica si electrica.
Dupa modul de realizare a comenzi ,ambreiajele pot fi :neautomate si automate.
AMBREIAJELE MECANICE
Principiul de functionare. Functionarea ambreiajului mecanic se bazeaza pe fortele de frecare care apar intre doua sau mai multe perechi de suprafete sub actiunea unei forte de apasare.
Partile componente ale unui ambreiaj sunt grupate astfel: partea conducatoare; partea condusa; mecanismul de actionare. Partea conducatoare a ambreiajului este solidara la rotatie cu volantul motorului , iar partea condusa cu arborele ambreiajului .
Pe volantul al motorului este apasat discul condus de catre discul de presiune datorita fortei dezvoltate de arcurile . Discul condus se poate deplasa axial pe canelurile arborelui al ambreiajului . Pentru a mari coeficientul de frecare. Discul de presiune este solidar la rotatie cu volantul prin intermediul carcasei.
Partea conducatoare a ambreiajului este formata din: volantul, discul de presiune, carcasa si arcurile de presiune.
Partea condusa se compune din : discul condus cu garniturile de frecare si arborele ambreiajului .
Prin frecare ce ia nastere intre suprafetele de contact ale volantului si discul de presiune pe de o parte si suprafetele discului condus pe de alta parte , momentul motor este transmis arborelui primar al cutiei de viteza si mai departe , prin celelalte organe ale transmisiei , la rotile motoare.
Daca se apasa asupra pedalei mecanismului de comanda al ambreiajului , forta se transmite prin parghia cu furca la mansonul discului de presiune si invingand forta dezvoltata de arcurile ,departeaza discul de frecare , iar momentul motor nu se transmite mai departe ; aceasta este pozitia decuplat a ambreiajului.
Cuplarea din nou a ambreiajului se realizeaza prin eliberarea lina a pedalei , dupa care arcurile vor apasa din nou discul de presiune pe discul condus, iar acesta din urma pe volant.
Atata timp cat intre suprafetele de frecare ale discurilor si volantului nu exista o apasare mare, forta de frecare care ia nastere intre aceste suprafete va fi mica. In acest caz,ambreiajul nu va putea transmite intregul moment motor si in consecinta , va exista o alunecare intre volant si discul condus , motiv pentru care discul va avea o turatie mai mica. Aceasta este perioada de patinare a ambreiajului. In aceasta situatie se va transmite prin ambreiaj numai o parte din momentul motor. In perioada de patinare a ambreiajului , o parte din energia mecanica se transforma in energie termica, iar ambreiajul se incalzeste , producand uzura mai rapida a garniturilor de frecare ale discului condus .
La eliberarea completa a pedalei ambreiajului, forta de apasare dezvoltata de arcuri este suficient de mare pentru a se transmite in intregime momentul motor.
Deci, principiul sanatos si econom de folosire la ambreiajele mecanice manuale presupune o folosire cat mai scurta in pozitia intermediara (tinut ambreiajul partial calcat; de asemenea, in mers de croaziera NU se tine piciorul stang pe ambreiaj), indiferent daca auto este 4x4 sau 2x4. Cat despre tinutul in panta din ambreiaj, sau mersul din "sprituri" si ambreiaj (ca la Daciile vechi, "sa nu moara" motorul
) ... no comment.