Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ECU / Chip / Powerbox Tuning
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Tuning > Engine
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Jeff
La postul respectiv omul avea asa: "Titlul subiectului: Grande Punto 1,3 multijet, 90 CP" (asta daca nu dai cu o pagina inapoi si vezi Edit-ul wink.gif )
moldovan64445
salut! am un mondeo 2004, 2.0 TDci de 96 kw, 330 Nm, 6 viteze. Ce tuning imi recomandati? Daca fac chip tuning sau rescriere de soft...cum i-o spune, cam la cat ar creste cuplul si puterea , iar consumul cat la % poate sa scada?
Jeff
Puterea va creste undeva pe la 160CP iar cuplul la vreo 390Nm. Consumul va scadea cu cca. 0.5 litri la suta fata de original - cu conditia pastrarii aceluiasi stil de condus.
moldovan64445
Inconveniente ar fi? De ex. uzura motorului creste, ma gandesc...de aici, si durata de viata mai scurta. Masina are euro 4...la un ITP, se va simti ca sunt modificati parametrii de functionare ai motorului, si de aici se poate sa nu se mai incadreze in norme? Sau e o aberatie ce spun?
Consumul se reduce....sa cred ca se optimizeaza functionarea motorului?
Ce altceva mai trebuie sa modific, pentru a intretine motorul bine, de ex ulei de care sa pun? Acum am 5W40 si chiar trebuie sa fac schimbul...ce sa pun? O parere...doua blush.gif ?
Calin53841
am citit ca se face tuning la Leon 1M (2002) pe benzina, 105CP, 1,6 si am gasit o firma din Franta si una din Elvetia care ofera dispozitive ce permit reducerea consumului si cresterea cuplului. Firma elvetiana are un CIP care regleaza electronic parametrii setati din fabrica. Cresterea de putere este de cca. 15CP. Mie imi place acualul Leon care-l am de 4 ani si m-ar tenta mai mult un tuning de genul celui descris mai sus decat o vanzare pentru ca masina nu are cusur. Poate cineva sa-mi reomande o firma din strainatate sau din tara care executa un tuning de calitate pentru motor si care sa nu creeze probleme la ITP sau RAR? Multumesc!
James Kilowatt
Se muta la chiptuning, topicul dedicat smile.gif
Deja pe topicul respectiv s-au spus tunerii romani consacrati. wink.gif
eddie
Mi-a reusit si mie o firma de tuning adevarata sa-mi ridice puterea Zafirei de la 100 la 130 c.p. si cuplul de la 230 la 280 Nm.
Masina se misca mult mai bine,e deja alta masina.E prima Zafira A fabricata dupa luna 06.2003 la care s-a facut ciptuningul asta la noi in tara.Problema era la ECU cu PSG16.
Multi s-au batut cu pumnul in piept ca pot face asta,cei mai multi din grupul VAG,dar numai unul a reusit asta,bineinteles un opelist adevarat !
Felicitari,tocmai cand imi pierdusem speranta,mi-a dovedit ca se poate !
bebeko
Se poate sa-mi spuneti o parere de bine/rau despre baietii de pe tuningchip.ro. Ma tenteaza tot mai mult un chiptuning la masinuta si pana acum ei ar fi singurii din Romania care pot realiza acest lucru. ( chiptuningul se poate face la aceasta masina, doar prin metoda clasica cu deslipire/lipire ecu ).
DORU
Marius Dinica (Rabanne) si Kiss Lorand sunt initiatorii tuningchip.ro.
Primul lucreaza in Buc, al 2-lea la Cluj. Si NU SUNT SINGURII care lucreaza prin dezlipire EPROM ! Mai exista ASPAD Buc si Dimsport si multi altii. Eu zic sa te informezi temeinic !

N.B. Castigul la masina ta este de ~10% la putere iar despre cuplu...nu f mult, e benzinar aspirat. Costul ar trebui sa fie sub 200 E...mi se pare o investitie care trebuie bine gandita. Doar chip nu merita, eventual daca schimbi evacuarea si poate ceva hardware...deci cumpaneste bine. Merita orice daca stii sigur ce vrei !
bebeko
Multumesc Doru. M-am informat in prealabil si la alti tunneri romani si singurii care pot face un chiptuning la acest motor sunt baietii de pe tuningchip.ro si cei de la chiptuning-munchen.ro. Stiu ca performantele nu pot sa creasca foarte mult , dar nu urmaresc neaparat obtinerea unei puteri maxime ci mai degraba o mai buna optimizare a motorului pe intreaga plaja de turatii. De ceea ce imi fac griji in schimb, este metoda prin care se poate face acest chiptuning ( deslipire/relipire ), singura metoda existenta pentru acest motor cu ecu Siemens VDO blink.gif

Nu as vrea si alte modificari, doar un chip ...
DORU
Eu am operat metoda "dezlipirii ECU" la a 2-a Octavia, la ASPAD. Nu au fost probleme. Daca omul stie ce are de facut. Mare grija...si garantie macar 2-3 ani !

N.B. O perioada de proba ar fi de preferat...30 zile sa zicem. Daca esti nemultumit, iei banii de pe chip inapoi si pierzi numai costul manoperei (maxim 35 euro).
bebeko
Buna ideea cu garantia , dar pe ce mai exact ? Doar pe modificarea de soft + manopera ? Cei de la tuningchip.ro ofera o perioada de proba de 3 zile, dupa care daca exista nemultumiri se returneaza banii inapoi si se poate revenii la softul initial. Dar, asta inseamna o noua deslipire/relipire de ecu , adica exact lucrul de care ma tem eu mai mult. Stiu ca aceasta lucrare se executa cu o masina speciala si baietii au mai facut asa ceva, dar ... este sigura metoda ???
DORU
Cine are experienta nu greseste...

Eu iti sugerez inca ceva: gandeste-te sa montezi si un filtru sport, astfel castigul cumulat devine interesant.
Bogdan104277
In general orice crestere de putere/cuplu inseamna accelerarea vitezei de uzura a componentelor macanice aflate in miscare relativa una fata de alta. Acum cat de mult se uzeaza depinde numai de sofer, de modul cum foloseste masina: de exemplu, dupa tuning are un surplus de 25% (125 CP fata de 100 CP in mod normal) - daca foloseste cu moderatie pedala de acceleratie si nu cere de la motor mai mult de 100 de CP in 98% din timpul de exploatare uzura motorului, comparativ cu acelasi tip de motor nemodificat va fi neglijabile, avand avantajul reducerii usoare a consumului de combustibil. In schimb daca foloseste in 98% din timpul de utilizare toti cei 125 de CP disponibili dupa tuning atunci motorul se va uza intr-un mod accelerat, la care se vor adauga si cheltuieli suplimentare, gen interval de schimbare a uleiului redusa la jumatate fata de normal, utilizarea unor uleiuri de inalta performanta, etc., lista este lunga...

Acum in alta ordine de idei - tuningul pentru motoare turbo (diesel, benzina) - este foarte important sa fie de calitate, adica noul soft sa incorporeze functii de protectie a motoarelor (la supraincalzire, conditii de functionare, timp de furnizare a puterii maxime, modul de control a presiunii de supraalimentare, etc.). Altfel dai blana de catava ori si ai surpriza sa incepi sa bagi bani in reparatii - turbine sparte (cel mai ieftin), motoare sparte, transmisii sparte, etc...

Daca am mai uitat ceva sa-mi spuneti.
Bogdan104277
Combustibilul este responsabil, si cel mai mult continutul ridicat de sulf din motorina..
alina109805
eu am facut tuning la a meu , un scenic de 1.9 dci si merge mult mai bine , sincera sa fiu mi-e si cam frica sa calc pedala puternic ca incepe sa derapeze si devine greu de controlat . asa ca am acolo sub capota o herghelie de 130 de cai si de dau numai euro 5 de mancare si tot ce e mai bun dar in tin la ritm lejer si cam degeaba bicycle.gif
Mariacu
Nu m-am putut abtine si mi-am facut si eu un mic tuning la a mea. Am trimis calculatorul in Austria pentru rescriere ca sa-mi ridice valorile, am adaugat un filtru de aer sport, un fel de garnituri la wastegate care reduc, din cate am inteles, turbo lag-ul, am eliminat o tobita intermediara care avea ca scop atenuarea sunetului, un boost manual si un regulator de benzina de 3 bari, precedentul fiind de 2.5 bari. Din cate am inteles, castigul este de 80 cp, acum avand pe ea 370 cp.

Acum, avand in vedere acest surplus de cp, i-am pus si amortizoare sport, bucse sport, racire directa catre discurile de frana si turbina, racire cu apa la intercooler (actionata de un buton instalat la bord) si....cam atat.

Bineinteles, acum accelereaza foarte rapid, dar asa cum vorbeati mai devreme, viteza la anumite turatii nu s-a schimbat, ci doar ca o ating mai repede. Nu stiu daca s-a schimbat viteza maxima, dar sincer nici nu vreau sa aflu. Acest surplus de putere m-a cam cumintit, este infricosator cat de repede atinge suta!

Iar ca bonus, i-am vopsit si jentile cu o vopsea fosforescenta, se vede super noaptea! biggrin.gif
mihai111634
Unde , in afara de Casa Auto, pot gasi un spezialist care sa refaca softul ptr un Smart? In fine, cred ca asta este problema lui.
Doc
Ce problema ai la masina?? De ce vrei o rescriere de soft?
James Kilowatt
La motorul 1,5 crdi, 16V 88CP de la Hyundai ce se poate face? Pe siteul romanesc de chiptuning am gasit doar despre cel in 3 cilindri - 12V.
Daca a incercat deja cineva, poate vine cu impresii...
DORU
Eu stiu de motorul 1.5 CRDI de 60KW, adica ~82CP, si 184Nm. La acesta puterea si cuplul dupa remapare ajung la 110CP si 235Nm.
Tu vb de un alt motor?
James Kilowatt
Da, eu vorbesc de cel in 4 cilindri, Euro4, si 88CP, care a fost pus pe getz in 2005. Si care are si o versiune de 110CP pusa pe Accent si Kia Rio. Cel de care spui tu de 82CP e cel in 3 cilindri.
Despre asta in 4 cilindri nu am gasit nicaieri nimic legat de chiptuning.
Si nici despre diferentele intre cel de 88CP si cel de 110CP. Difera doar softul, sau si turbina, intercooler, etc?
DORU
Ma informez si revin.
James Kilowatt
Ceva noutati?
Pana si pe forumul monomarca e liniste la capitolul asta... se pare ca lumea nu prea stie de motorul asta, se stie doar de cel 12V 82CP si 16V 110CP...
James Kilowatt
Hai sa deschid discutia asta legata de tunarea electronica dintr-un alt unghi.

Care sunt argumentele care ar face sa incline balanta in favoarea chiptuningului sau a powerboxurilor?

Eu le-as pune asa:
+ chiptuning - performante. Una e sa optimizezi o curba si alta e sa pacalesti fie ECU-ul fie motorul alterand parametrii cititi sau trimisi
+ chiptuning - e verificat, daca e facut pe bune, adica chiar merge nu e doar marketing pur. Are si o....fundamentare teoretica... care sta in picioare.
+ chiptuning - e al naibii de interesant de facut unul custom mai ales daca se fac si modificari mecanice (filtre, evacuari, coolere, etc)

-chiptuning - risc de teapa - dai peste un nene care a cumparat de pe ebay o interfata si un dvd cu harti de 25 euroi si e mare tuner

+powerbox - e mai ieftin. In plus exista sanse ca box-ul sa poata fi fie revandut separat fie folosit pe noua masina.
+powerbox - e reversibil
+powerbox - e indetectabil. Aici exista riscul ca in urma unui accident costisitor asigurarea sa caute pretexte sa nu plateasca. In cazul asta e bine sa poti sterge urmele unei modificari.... ori powerboxul dispare in 5 minute. Nici un chiptuning profesionist nu e usor detectabil, trebuie o analiza aprofundata, insa ramane detectabil.

-powerbox - risc de teapa.

-powerbox - eu nu am vazut undeva un articol sau un test facut de cineva obiectiv, altii decat vanzatorii de box-uri. Toate parerile sunt fie ale celor care le vand, fie ale celor care le-au cumparat si incearca sa se auto-convinga ca nu au luat teapa insa in general e greu de spus daca nu e placebo. Putini ar da 100euro pe un box si inca 250E ca sa faca dynostestele.

Daca are cineva un dyno, un studiu obiectiv facut de vre-o revista auto, ceva, ar fi super daca ni le-ar arata si noua.


Alte pareri, alte avantaje si dezavantaje?


PS
Are cineva un manual sau un link despre cum se face chiptuning? ce parametri se modifica, ce impact au, ce parametri se urmaresc, care sunt limitele, care sunt riscurile, etc?
ozz86651
Pai ast acu riscurile e cea mai simpla: depasirea limitelor mecanice pentru care e proiectat motorul. In ziua de azi se face designul mult mai aproape de limita ca pe vremuri.
f1anatic
POWERBOX (noi il numim "piggy-back")

Rallitek Perfect Power 6
http://www.rallitek.com/rapeecu.html

ECU COMPLET AFTERMARKET

Hydra ECU
http://www.vividracing.com/catalog/element...ti-p-19479.html

ECU TUNING

Cobb Accessport
http://www.cobbtuning.com/products/?id=3264
Ecutek
http://www.vividracing.com/catalog/ecutek-...ter-p-3857.html

OPEN SOURCE - ti-o tragi singur daca vrei DAR este folosit si de tuneri profesionisti

Rom Raider (ex. Enginuity)
http://www.romraider.com/
http://openecu.org/index.php?title=Main_Page


Imi place cum pui problema. are cineva un dyno ? Studiu obiectiv facut de vreo revista. Inteleg insa ca probabil te referi la voi, nu la noi. La noi sint numai citeva solutii putine si elegante; fara loc de dubiu, facute de companii cu renume pe piata, cu foarte multi suporteri si cu experienta in sporturile cu motor.

Avatntajele si dezavantajele fiecarei solutii sint cunoscute.
Dau citeva exemple.

Rallitek Perfect Power 6 merge in general pt Subaru non-turbo. Voi cumpara asa ceva pt Forester.
Cobb si Ecutek sint bune pt tot felul de modificari si cresteri de putere pina la vreo 600 cp cind ai nevoie de un alt ECU cum ar fi Hydra. Amindoua pot fi scoase de pe masina fara ca dealerul sa se prinda. Ecutek necesita instalare speciala, intr-un atelier - prin prisma computerului special care face re-flash-ul. Cobb iti vinde el programatorul. Cobb permite fiecarui individ sa schimbe diferite harti in functie de diferitele performante dorite si modificarile facute la masina. Pt ca verisunea 1 de la Cobb nu permitea copierea hartii originale a masinii, s-a inventat Rom Raider - care permite fiecaruia sa isi tuneze parametrii masinii, singur, pe laptop. Care dupa ceva vreme a devenit asemanatoare Cobb. Cobb ca sa nu fie mai fraieri au facut disponibil un software care permite individului sa regleze masina, pornind de la reglajele facute de Cobb. Tunerii profi, au insa access nelimitat. veriunea 2 de la Cobb permite descarcarea hartii originale a masinii in aparat. Acest Cobb Accessport insa are foarte multe alte functii - citeste fiecare mai mult despre el daca vrea.

As folosi oricare din solutiile de mai sus - dar din nou, aici pe piata americana nu exista asa multe dubii. Cobb Tuning este un "power house" in domeniul Subaru, si am completa incredere in ei. In putinele instante cind lucurile au mers rau, ei au facut orice pt a face clientul "happy". Poate lumea crede ca le fac reclama, oricum la voi nu are importanta pt ca nu sint prezenti in Europa.
http://www.cobbtuning.com/info/?id=2205








f1anatic
Aici mi-am facut eu tuning-ul. Ofera exemple; FAQ-uri; si multe altele. Cititi acest link despre P&L Motorsports
http://www.pandlmotorsports.com/tuningservices.htm
"Caring for your Vehicle" - Pre tuning guide [PDF]
V1.2 - PDF file discussing tips and considerations prior to modifying a vehicle
http://www.pandlmotorsports.com/misc/carin...vehicle-1.2.pdf

Aici este un ghid al produsului Accessport care va va ghida in priviinta unui produs "adevarat" si nu vorba lui James, facut in beciul casei de un amator.
http://www.cobbforums.com/forums/images/ap...Subaru_2.0L.pdf

Alte doua linkuri super utile.
http://www.romraider.com/Documentation/TuningFAQ#toc1

QUOTE
How do I tune my car?

Tuning is an iterative process.

1. Read the current ROM image from your car. RomRaider cannot actually help with this - this step requires EcuFlash. Also note that most cars must be put into ‘test mode’ for reading or writing.
2. Learn about the car’s behavior with the current ROM image, using a logger or other data-collection tool to gather log information from your car as you drive.
1. RomRaider’s logger will record arbitrary parameters in real time.
2. RomRaider’s MAF scaling tab will plot your MAF sensor’s results and help you tune the scaling
3. RomRaider’s injector scaling tab will plot your fuel injectors’ behavior and you adjust scaling at latency
4. The “SawMill” utility (by natewaddoups) will display knock in different load/rpm cells
5. The “Learning View” utility (by merchgod) shows fuel trims and fine learning knock correction (and actually works just as well with the parked).
3. Look for problems such as knock, boost oscillations, boost that is lower or higher than desired, etc.
4. Consider opportunities to improve, such as timing that can be advanced, boost that can be increased, etc. This depends not only on your recent logs but also on your experiences with past logs.
5. Use RomRaider to edit your ROM image, making changes to address problems or opportunities that you’ve found.
6. Write your modified ROM image to your car. (Again, this step requires EcuFlash and most cars must be put into test mode.)
7. Go back to the second step


Si cartile care ar trebui citite
Are there any recommended books about Engine Management?

* “Engine Management: Advance Tuning” by Greg Banish
* “How to Tune and Modify Engine Management Systems” by Jeff Hartman

_____________________
Acum daca ati avut rabdarea sa cititi tot ce v-am spus, ati aflat deja ca trebuie sa fii foarte versat in multe chestii, si ca trebuie sa folosesti 2-3 programe: ECU Explorer; ECU Flash; ROM RAIDER pt a iti tunari singur motorul. Nu dai decit vreo 200 de dolari pt un cablu special, care va permite sa comunici cu motorul si sa copiezi exact o imagine completa a tuturor reglajelor de fabrica pe computerul tau. Dupa care ai o gramada de chestii de invatat, si repede. Uite citeva "screen shots". Aceleasi lucuri, aceleasi optiuni, si chiar si acelasi mod grafic de prezentare le face/le are si AccessECU (software-ul de la Cobb Tuning).




Alte poze aici
http://www.romraider.com/RomRaider/Screenshots
E clar ca nu e la indemina fiecaruia. ROM RAIDER este foarte capabil, dar nu este pt. mine, si zic ca nu sint chiar pe afara de problema. De aceea, daca te apuci de tunat masina / motorul / parerea mea sincera este: dai un ban dar il lasi pe unul profesionist. Altfel poate sa iasa urit de tot.
__________________________________________



Si multumirile pt Manualul de Tuning le primesc mai tirziu, poate in sticle de bere, la vara. Este atasat ca PDF, 5.3 Mb
DORU
O completare: si OBD-tuning sau chip-tuning SUNT REVERSIBILE !

Un topic util, voi adauga si eu informatie curand pt o cat mai buna cunoastere a fenomenului...
James Kilowatt
OBD tuningul e reversibil.... contra cost. Adica daca nu ai o intelegere cu tunerul, platesti inca o data cat ai platit si chiptuningul.
Iar daca vrei sa faci sa dispara niste urme iar tunerul are timp de tine peste trei saptamani ai pus-o.

Super manualul ala de tuning smile.gif

De softuletul win-based de la Cobb am auzit si eu, insa nu imi raspunde la intrebari.... aia e o scula cu care sa modifici hartile, si explica cum sa o faci.. nu si DE CE. Pana unde sa modific o valoare? Ce impact va avea modificarea asupa unui parametru sau altuia? Daca vreau sa modific parametrul A, cum trebuie sa umblu la parametrul B? Ce valori tre' sa urmaresc sa nu intre in rosu, si in ce circumstante? Etc.

@F1
Tu ai facut si dyno din cate stiu..si ai facut chiptuning.

Eu intrebam daca a facut cineva dyno cu powerboxurile, sau daca a dat peste vre-un articol in vre-o revista care sa nu fie plina de reclama alora care fabrica powerbox-urile smile.gif. Eu chiar n-am gasit nimic serios facut de cineva independent in privinta powerboxurilor.

Informatii tehnice, tutoriale, etc ar fi super. Insa daca se poate, nu reclama la tuneri.... smile.gif Nu ca ar fi contra regulamentului, insa in mod sigur nu vor dezvalui retete.... adevarate biggrin.gif
Diesel
e simplu, iti faci vreo 2-3 profile, unul pentru trafic urban, unul pentru mers pe autostrada si unul pentru serpentine/circuit/alte nebunii

daca poti sa le schimbi instantaneu in mers, ar fi genial
James Kilowatt
Pai la Alfa MiTo asta e de serie smile.gif
f1anatic
Poftim

Normal ca ai access si la un manual care sa iti spune ca face fiecare parametru. Dar pt asta trebuie sa cumperi software
http://www.cobbtuning.com/info/?id=4214
Incearca-l gratis. Dar ei iti dau soft-ul fara probleme. Ca nu faci nimic fara programatorul acela de 700 de dolari (normal, eu il am).

Si FAQ-u ! Citeste aici James
http://www.cobbtuning.com/info/?id=2539&rsku=0

Da, se pot schimba setup-urile on the fly. Subaru poate asta, si modelele vechi (prin Cobb AP) si cele noi (care au chestia aia din fabrica). Dar nu ai nevoie.
James Kilowatt
Man, am citit astea. Insa nu raspunde la intrebari.

Tipii care se pricep nu au nevoie nici de interfete foarte scumpe si nici de programe cu interfete frumoase pentru windows. Insa nu e cazul meu.
Insa stiu baieti care au scris ei insisi soft din asta si au facut interfete. Programarea unui ECU in sine nu pune probleme deosebite unui electronist care n-a copiat la examene, nici partea de hard nici cea de soft. Nu degeaba prostioarele astea le gasesti aproape moaca pe ebay. Totul e sa stii CE sa programezi.

Nu toti stiu ce parametri sa schimbi si cat de mult, ce implicatii are, etc. In plus, functie de masina trebuie sa mai stii ce nebunii mai face ECU-ul de capul lui, cand e in close loop, open loop, cum sa ii schimbi punctul in care trece din una in alta, ce valori altereaza el de capul lui, ce valori invata, ce chestii va modifica de capul lui functie de informatiile de al senzori, etc. Asta e partea care nu e tocmai la indemana oricui si e specifica unui ECU sau altul. Eu stiu un baiat din aia din exemplul de mai sus (electronist de nadejde la oa fabrica de bere biggrin.gif) care a facut totul de capul lor: interfata, program de editat harti si modificat la un mertzan din 2001 parca. La inceput rupea asfaltul si dupa doua zile nu mai urca dealul cu el, pentru ca ECU-ul incerca sa se adapteze functie de niste parametri si a modificat o groaza de chestii la care el nu s-a gandit. I-a luat vreo doua luni pana a gasit toate informatiile de care a avut nevoie, le-a digerat si a rezolvat problema.
f1anatic
QUOTE (James Kilowatt @ Jan 16 2009, 02:31 PM) *
Man, am citit astea. Insa nu raspunde la intrebari.

Tipii care se pricep nu au nevoie nici de interfete foarte scumpe si nici de programe cu interfete frumoase pentru windows. Insa nu e cazul meu.
Insa stiu baieti care au scris ei insisi soft din asta si au facut interfete. Programarea unui ECU in sine nu pune probleme deosebite unui electronist care n-a copiat la examene, nici partea de hard nici cea de soft. Nu degeaba prostioarele astea le gasesti aproape moaca pe ebay. Totul e sa stii CE sa programezi.



Nu sint de acord. Interfata scumpa iti permite sa vizualizezi cum se schimba diferitii parametrii cind modifici doar unul dintre ei, cit de aproape esti de o limita...Una este sa ai niste grafice intelectuale si alta este sa te uiti la o coloana de numere (exemplul vizual l-am oferit mai sus).

Apoi, resoftarea ECU-ului nu este de loc usoara. Legacy GT a aparut in August 2004, primul Accessport a aparut in Ianuarie 2005 - si asta tinind socoteala ca Cobb Tuning deja facea Accessports pt WRX si STI de prin 1999. Modelele 2007 au adus un nou ECU pe CANBUS. Subaru le-a introdus pe piata in August 2006 si primul Accessport pt noul ECU aparut pt Impreza in Septembrie 2007 si pt Legacy in Decembrie 2007. La 1 an jumate dupa ce masina apruse pe piata.

ECU la Nissan GT-R a fost "crack"-uit dupa un an de munca intensiva. Exemplele pot continua. Nu este chiar asa usor sa gasesti interfata potrivita - hardware in primul rind. Sa iti dau un exemplu personal:

Pt a afisa parametrii pe display in masina, eu folosesc un cablu Tactrix. Sau pot folosi cablul Cobb Accessport - dar care este destul de baban si ma lovea la piciorul sting. Am cumparat initial o mufa generica OBD-2 care se potrivea la pini si locatie cu cablul Accessport...apoi una cu toti pinii (16), apoi am luat la comparat voltajul si rezistenta prin fiecare pin (erau 7 pini doar si masa) apoi le-am lipit cu cositor ca sa mi se potriveasca si introdus rezistente si etc ca sa potriveasca voltajul. Pusca ea cu luneta, am incercat cred 2 saptamini la rind. Dupa vreo 100 de dolari cheltuiti injuraturi, 3 cabluri stricate si vizite la Radioshack, mi-am bagat ceva in eforturile personale, am scos banul si am cumparat cablul tactrix de 200 dolari. A mers dupa primul reboot la CarPC.

Daca crezi ca este la indemina primului electronist de la fabrica de bere, cred ca te inseli. Stim amindoi ca tu esti baiat destept...dar nu e la indemina ta. Si nici la a mea. ECU tuning nu este ceva sa incepi de la zero, pe cont propriu.
James Kilowatt
Exemplul cu electronistul de la fabrica de bere este real, nu o fabulatie. La indemana mea nu e sigur, nu ma pricep la electronica, microcontrolele si altea alea. Eu vorbesc de baieti care in primul an de facultatea faceau interfete sa controleze magnetofonul sovietic de pe PC (nici asta nu e fabulatie) si care vorbesc in hexa cu mine cand e vorba de electonica.

Tu poate ai un ECU exotic. ECU-ul meu e folosit de jumatate din masinile din Europa de 100 ani. Fiat si surorile, o parte din japoneze, coreene, peugeot citroen, mertzanul din exemplul din postul anterior si mai sunt si altele. E un Bosch EDC15C2 si un protocol ISO nu stiu cat (kwp 2000) STANDARD. CANBUS e si el un protocol standard deja. Exista baieti care viseaza noaptea functionarea ecu-ului asta.

Si fii sigur ca interfetele alea existau inainte sa fie comercializate de baietii de unde le-ai cumparat tu.... doar Subarul erau in stare sa-si diagnosticheze masinile, nu? Probabil exista ratiuni comerciale in spatele comercializarii intarziate. Necunoscute sunt caile marketingului.

Apropo de comercial, un scanner de baza poti sa-l iei de aici http://ucables.com/ref/GS400-OBD2 cu 300USD... sau cumperi o clona chinezeasca pe ebay cu 17USD. De 20 ori mai ieftin...
DORU
Am sa incep cu o prezentare necesara...inca sunt multi care confunda sau nu au nici macar cunostintele de baza pt a intelege ce inseamna TUNING. Asadar, ce inseamna tuningul?

Care sunt componentele asupra carora se intervine, cum si mai ales in ce masura sunt acestea afectate? Iata cateva din intrebarile pe care ni le adreseaza de obicei mare parte dintre cei interesati. Pentru a intelege cit mai bine operatiunea de tuning vom explica aici, pe scurt, ce inseamna de fapt tuningul la motor.

Tuningul semnifica o optimizare a paramentrilor motorului, parametrii ce sunt inclusi intr-o memorie (Eprom) ce poate fi de doua tipuri, in sensul ca se poate scrie o singura data (uniscriptibila) sau poate fi rescrisa si atunci se numeste Eprom Flash (de aici vine denumirea de OBD Flash-tuning). Pentru masinile fabricatie mai veche de anul 2000 au fost instalate cu precadere memorii normale care nu se pot rescrie, acesta fiind motivul pentru care in cazul lor nu se putea interveni altfel decit prin chip-tuning clasic. Ceea ce trebuie retinut insa de proprietarii unor astfel de automobile este faptul ca acest tip de tuning este ceva mai complicat, necesita o atentie sporita si, nu in ultimul rand, cunostiinte de electronica. Interventia presupune desfacerea ECU-ului (Electronic Central Unit ), scoaterea sa prin dezlipire si ulterior citirea prin intermediul unui aparat special- cititorul de Eprom. In acest mod se extrage informatia din memorie, se optimizeaza pentru ca apoi sa fie scrisa intr-un alt Eprom de acelasi tip si remontat pe ECU.

In cazul majoritatii masinilor fabricate dupa anul 2000, dar si pentru o mica parte din cele fabricate incepind cu 1998, se aplica o metoda noua - OBD Flash-tuningul (remapare). Aceasta presupune o munca mai curata, este cu mult mai rapida si avantajoasa pentru client dar, in acelasi timp implica si un anumit grad de finete, atentie si desigur, cunostinte despre metoda. Intrucat intreaga operatiune se desfasoara prin intermediul portului de diagnoza nu se va observa nimic la garantie (lucru valabil si pentru masinile de noua generatie care sunt dotate cu counter pentru scrierile pe OBD). Procedura de flash-tuning este mult simplificata fata de cea clasica, astfel ca durata de executie a intregii operatiuni poate dura 15-45 de minute. Exista insa si exceptii, modele de masini la care citirea dureaza 30-180 de minute.

Ce varianta de tuning sa aleg?

In functie de masina si de dorinta clientului, se pot realiza mai multe variante:
• EcoTuning (Stage1) - consta in optimizari ale softului cu cresteri mici de putere, scaderea de emisii poluante si consum mai redus de combustibil (in cazul unei exploatari corespunzatoare)
• Normal (Stage2) - consta in optimizari ale softului cu crestere de putere cuprinse intre 20-30% si o usoara scadere a consumului de carburant
• Race (Stage3) - consta in optimizari ale softului la limita superioara (peste 30%) pentru cei care doresc performante maxime de la masina proprie

Tuningul si garantia

Modificarile Stage 1 si 2 nu vor avea nici un efect secundar negativ asupra motorului, in conditiile in care proprietarul va intretine si va utiliza corect si responsabil masina, lucru valabil si
pentru o masina care nu are tuning. Softul de motor are garantie nelimitata, la fel si manopera. Starea tehnica a masinii trebuie sa fie buna iar operatiile din planul de service la zi.
Modificarea Stage 3 presupune atingerea tolerantelor superioare prevazute de producator, de aceea proprietarul trebuie sa ia in calcul o uzura mai mare a componentelor masinii,
componente ce vor fi inlocuite mai devreme decat este specificat in planul de service.

Atat parametrii stock ai masinii cat si cei obtinuti dupa tuning se pot verifica optional pe DYNO profesional.
James Kilowatt
Dorule, vorbeste-ne si despre flash-tuningul custom. Ce povestesti tu care se face in 20 minute doar cu o interfata suna a schimbat barbar o harta cu alta, nu o optimizare pe bune, care presupune un dyno, si un "tuning" fin al parametrilor in timp real.

Daca ai si un manual de flash tuning custom ar fi super smile.gif

In privinta schimbatului hartilor, de unde pot sa stiu daca am de-a face cu un profesionist sau cu un ebay-tuner de care vorbeam mai sus? Cum pot cunoaste a-priori calitatea noilor harti? De ce as da 350E la un profesionist si nu as cumpara o un DVD cu harti priatate cu 10E? Ce garantie am ca de fapt "tunerul" nu foloseste aceleasi harti si diferenta de pret e doar taxa pe prostie? Intrebarile nu sunt deloc retorice, am discutat cu un tuner la salonul auto de anul trecut si mi-am dat seama ca e tufa la masini, si e doar un executant care stie doar sa bage mufa-scoate mufa. Poate o fi seful lui mai destept, insa de unde naiba sa stiu eu asta?
E drept, am dat apoi si peste unul putin mai destept, care se pricepea macar la electronica si programare, si care in pret includea si doua dynoteste, inainte si dupa. Si care in caz de nemultumire sau probleme oferea gratuit trecerea la harta standard. Diferenta de profesionism intre ei parea mare, insa nu intotdeauna ai ocazia sa le dai un examen inainte sa ii lasi sa atinga masina.

In plus, daca vorbim si despre schimbari mecanice (de la chestii fine gen filtru de aer la unele mai hard gen axe cu came sport, injectoare, turbine de neam prost) banuiesc ca e aproape obligatoriu un tuning electronic custom.

PS

Ceva informatii mai detaliate si mai tehnice despre powerboxuri?
HalbaSus
Pai depinde ce intelegi prin profesionisti, pe plan european exista vre-o 3-4 firme mari de tuning care se ocupa de resoftat. Eu am mers pe mana celor de UpSolute, procedura a fost ceva de genul:
- cautat reprezentat in romania, apoi aflat numarul de telefon al reprezentatului local.
- reprezentantul local era un tip cu un laptop si o mufa OBD... a venit a bagat mufa in masina si a copiat continutul ECU-ului meu pe laptopul lui. Apoi s-a dus si a zis ca trimite datele mele la UpSolute Austria.
- m-a sunat peste vre-o 2-3 zile ca mi-a venit harta noua din Austria... a venit, si-a bagat din nou mufa in masina a copiat harta veche peste aia noua si gata.
- mi-a oferit garantie 10 zile in care daca nu eram multumit de rezultat puteam sa revin la harta veche si sa-mi dea banii inapoi.

Impresii:
- tipul care a facut treaba nu parea profesionist, stia sa bage si sa scoata mufa, stia ca trebuie sa scoata nusht' ce siguranta inainte sa poata copia harta... dar cam atat. Nu cred ca stia ce face cu exactiate harta noua sau ce parametrii se modifica.
- cei care au facut tuningul nu stiu daca au facut-o custom pentru harta mea... sau pur si simplu au bagat harta mea intr-un program care modifica automat anumiti parametrii (inclin totusi sa cred ca e vorba de a doua varianta, cea cu automatizarea)
- rezultatele sunt multumitoare, crestere semnificativa a puterii, nu fumega semnificativ (nu mai mult ca inainte), nu am avut probleme de atunci (in curand se fac 2 ani)
Cristi2
halba, e evident ca e vorba de o modificare "de grup", recte pentru 1.9TDI-ul de 130 cp cod motor ASZ sau mai stiu eu care, stage 1.
Cristi2
n-am putut sa-mi editez mesajul, se pare ca timpul s-a scurs :
in incercarea de a imbunatati nitel demarajul basculei mele, m-am interesat si de acele box-uri, tinand cont ca practic inainte de revizii se scot pur si simplu.
in Bistrita am un amic bun ce e proprietarul unui magazin de piese auto, si-a dezvoltat recent un service (franciza automeister parca, sper sa nu gresesc) si a devenit si dealer de astfel de boxuri.
cica boxurile actuale sint mai destepte si NU AU TREABA CU PRESIUNEA DIN TURBINA, fapt ceea ce ma mira nespus.
inseamna ca ar merge si la aspirate, sau ??
se promite un plus de 20% la putere si cuplu, eventua o usoara scadere a consumului, doar prin optimizarea injectiei.
pe luni o sa dau detalii exacte despre firma mama.

optimizarea injectiei m-ar face sa cred ca implica si cresterea presiunii in rampa comuna (la commonrailuri). nu e ceva nociv ? sau si acolo e chestie de toleranta. intreb tinand cont de proasta reputatie a Ford-ului in ceea ce priveste injectia in general si injectoarele in particular.
revin...
f1anatic
James, tu practic ce vrei ? Zi pe cinsitite...vrei sa stii ce sa modifici ?

http://www.legacygt.com/forums/showthread.php?t=80345

step 1. add boost
step 2. adjust timing
step 3. adjust fuel
step 4. log, log, log
step 5. adjust steps 1,2, and 3 accordingly after step 4 is peformed a lot.

Iti faci cont pe legacygt.com; intri pe forumul de mai sus si vorbesti cu Boostjunkie.

Iti faci cont pe forumurile RomRaider si intrebi si/sau citesti. Categoric cei cu RomRaider (dupa cum am explicat mai sus) reprezinta cominitatea larga. Stiu, nu ai subaru (sau poate ai dar nu stim noi) dar vei invata c eparamtri trebuiesc luati in considerare.

Ca fapt divers, eu nu as cumpara nici un powerbox/flas tuning etc de la garajisti sau alti "meseriasi" ci doar de la firma. Si firma nu este "Viorel Tuning" de la parter, Apt B pe strada Vintului nr.13 ci una care pe verificate este implicata in sporturile cu motor. Iar cei care fac tuning folosind diferitele softuri, trebuie sa fie "certified" adica instruiti de firma mama, cu docoment, nu doaR prin gura lumii de genul mi-a facut-o acum 2 ani si mie si lu vara-miu si lu' fratele lu' Gicu si nu a bubuit-o nimeni inca.

James, optimizare pe bune nu inseamna numai dyno exclusiv. Exista si road tune. Si Masina mea dpa ce a fost scoasa de pe dyno, a fost dusa la un road test si tune de catre Jorge - tunerul cel mai celebru pe o raza de 10 state. Atelierl este intr-o zona industriala si strazile sint goale de pietoni si militie :-))

Pe bune. Daca vrei sa inveti, iti trebuie macar 2 softuri sau unul da bun. Unul care sa iti citeasca ROM-ul si sa il deschida spre editare...si unul care sa faca data logging. Citeste pe forumurile RomRaider. Eu mai mult nu pot spune pt ca tuning singur nu o sa imi fac niciodata. Nu am timpul sa invat si nici tragerea de inima.
DORU
QUOTE (James Kilowatt @ Jan 17 2009, 11:22 AM) *
Dorule, ce povestesti tu care se face in 20 minute doar cu o interfata suna a schimbat barbar o harta cu alta, nu o optimizare pe bune, care presupune un dyno, si un "tuning" fin al parametrilor in timp real.

In privinta schimbatului hartilor, de unde pot sa stiu daca am de-a face cu un profesionist sau cu un ebay-tuner de care vorbeam mai sus? Cum pot cunoaste a-priori calitatea noilor harti? De ce as da 350E la un profesionist si nu as cumpara o un DVD cu harti priatate cu 10E? Ce garantie am ca de fapt "tunerul" nu foloseste aceleasi harti si diferenta de pret e doar taxa pe prostie? Intrebarile nu sunt deloc retorice, am discutat cu un tuner la salonul auto de anul trecut si mi-am dat seama ca e tufa la masini, si e doar un executant care stie doar sa bage mufa-scoate mufa. Poate o fi seful lui mai destept, insa de unde naiba sa stiu eu asta?
E drept, am dat apoi si peste unul putin mai destept, care se pricepea macar la electronica si programare, si care in pret includea si doua dynoteste, inainte si dupa. Si care in caz de nemultumire sau probleme oferea gratuit trecerea la harta standard. Diferenta de profesionism intre ei parea mare, insa nu intotdeauna ai ocazia sa le dai un examen inainte sa ii lasi sa atinga masina.

In plus, daca vorbim si despre schimbari mecanice (de la chestii fine gen filtru de aer la unele mai hard gen axe cu came sport, injectoare, turbine de neam prost) banuiesc ca e aproape obligatoriu un tuning electronic custom.


Sunt multe de spus si de povestit, promit sa revin cu raspunsuri, acum nu am timpul necesar sa ma dedic serios problemei in scris. Incerc maine...
James Kilowatt
QUOTE (f1anatic @ Jan 17 2009, 11:43 AM) *
James, tu practic ce vrei ? Zi pe cinsitite...vrei sa stii ce sa modifici ?

....

step 1. add boost
step 2. adjust timing
step 3. adjust fuel
step 4. log, log, log
step 5. adjust steps 1,2, and 3 accordingly after step 4 is peformed a lot


Exact, vreau sa invat. Ca hobby, nu ca sa economisesc 300 euroi, insa tot trag nadejde sa am la un moment dat timp de pierdut smile.gif Cu filatelia nu le am, asa ca....

De modificat parametrii aia stie tot amatoru'.... modifici modifici, da' cat? smile.gif

QUOTE (f1anatic @ Jan 17 2009, 11:43 AM) *
.....

James, optimizare pe bune nu inseamna numai dyno exclusiv. Exista si road tune. Si Masina mea dpa ce a fost scoasa de pe dyno, a fost dusa la un road test si tune de catre Jorge - tunerul cel mai celebru pe o raza de 10 state. Atelierl este intr-o zona industriala si strazile sint goale de pietoni si militie :-))


Total de acord. Insa nici road tuningul nu se face cu o interfata si un laptop in 20 minute, asa cum o fac multi "profesionisti".

Toti se dau firme, putini insa sunt, majoritatea redistribuie harti mai mult sau mai putin piratate.
Hoinar
QUOTE (James Kilowatt @ Jan 17 2009, 11:33 PM) *
....
Exact, vreau sa invat. Ca hobby, nu ca sa economisesc 300 euroi, insa tot trag nadejde sa am la un moment dat timp de pierdut smile.gif Cu filatelia nu le am, asa ca....
...

offtopic.gif tongue.gif
Poate uitati ca JK tocmai s-a mutat cu resedinta si serviciul...ceea ce inseamna ca a evitat criza la momentul oportun smile.gif.
Si pe langa asta mai are si timp liber de studiat hartile ECU-ului smile.gif. JK, tu esti un tip inteligent, ceea ce inseamna ca daca te apuci de studiat tuning-ul esti un castig major pt comunitate... thumbsup.gif
Fratilor, facem un fond de urgenta (bani, chipsuri, bere, lapte, benzina, gazolina, ulei de porumb...etc...ce-or consuma JK si motoarele de test)? Io pot sa asigur un six-pack de bere lunar timp de un an...Asta doar pt inceput smile.gif tongue.gif.

On topic: pana la urma, dupa atata dezvoltare, a aparut ceva util motoarelor aspirate? Sau doar daca ai turbina meriti si o remapare?
f1anatic
http://www.youtube.com/watch?v=YNzuhDnUX5w

Daca compari imaginile de aici cu pozele pe care le-am pus si eu cind mi-am tunarisit masina...vei observa ca sint in acelasi loc.
DORU
Revin asupra problemei, asa cum am promis ieri...

OK, sa o luam de la inceput si cu toate acestea, voi fi clar si concis...nu ma lansez cu povesti prea lungi.

Exista tuneri de casa, cei care au facut o scoala platita in afara RO, care au un atestat de la un tuner de calibru european si deci calitatea lor este probata.
Pt un astfel de tuner lucrez si eu. Il cunosc de ceva vreme si nu am fost dezamagit niciodata, nici cand i-am fost client si cu atat mai putin dupa aceea, motiv pt care are toata stima mea. Revenind, acest om face modificari pt fiecare ECU in parte, nu rescrie acelasi soft pt toate masinile ce PAR si NU SUNT la fel decat la prima vedere...Exista niste coduri - Software ID si Hardware ID - ce difera de la un lot de masini la altul, apoi nici masinile nu au acelasi nr km, aceeasi intretinere din partea proprietarilor si nici aceeasi vechime. De toate aceste aspecte se tine cont la o modificare de ECU ! Asadar, pot spune ca in cazul OBD Tuning rescrierea unei harti pe mai multe masini este o oportunitate cu care nu te intalnesti des. In cazul chiptuning-ului, daca inlocuiesti EPROM-ul fizic, acolo da - modificarile sunt cam aceleasi pe mai multe masini identice.

Exista si tuneri de apartament; unii se descurca admirabil, altii dimpotriva. Ei sunt electronisti, electricieni sau IT-isti de meserie, au avut o pasiune in domeniu si si-au incercat norocul. Unora le merge bine, altora nu - ceea ce fac efectiv ii recomanda sau nu printre clienti.
La acest tip de tuneri eu nu as apela, cu exceptia cazului in care l-as cunoaste personal de ceva vreme si as avea incredere.

In privinta duratei rescrierii unui soft ECU obisnuit, aceasta variaza intre 45 min si 90 min. Aici nu ma refer la durata efectiva a scrierii/citirii softului de pe masina, ci la acea a modificarii lui de catre tuner. Am vazut cum se face, este interesant, dar trebuie sa stii ce, unde si cat modifici. Ai nevoie de un curs specializat, nu poti risca pe masina clientului. De aceea am ales sa fiu colaborator si nu tuner in sine, pt ca si o scoala costa bani...si nu putini.

Pt un ECU cu soft custom, pretul creste proportional cu timpul alocat modificarii: aici se tine cont de hardware-ul dedicat al unei masini - turbo mai mare, injectoare marite, alta evacuare, alt filtru aer, etc. Modificarile se fac urmeaza probe cu masina si ajustarea lor dupa doleantele clientului.

Este o munca responsabila, de aceea este important sa alegi o persoana care nu se joaca, ci care stie ce face. Eu am gasit-o dupa 1 an de research pe net si nici astazi nu-mi pare rau de alegerea facuta. Dimpotriva, colaborez si realizez remaparile stiind ca exista un singur rezultat posibil: un client satisfacut si multumit de munca noastra.
James Kilowatt
Poti sa scrii si mai mult, pe noi nu ne deranjeaza smile.gif

De unde se poate face rost de manuale teoretice? Ma refer a modificatul parametrilor, nu la partea de electronica si cea de soft de comunicare.

Revenind la cele trei trepte celebre de tuning:
Stage 1, adica ECO unde se obtin mariri ale puterii mici sau deloc insa se castiga sensibil la consum,
stage 2, unde se mareste puterea cu 20-30% (la motoare turbo) pastrand consumul relativ constant,
si stage 3 -race mode- unde se scoate untul din motor si se merge la limita fiabilitatii.

Daca procesul modificarii e ce descris de Doru, asta inseamna ca se pot alege toate cele 3 trepte simultan? Adica, sa zicem ca eu vreau (la dizal) Stage 2 de la 1000 la 1800 rpm, stage 1 de la 1800 la 3000, stage 2 de la 3000 la 4000 si stage 3 de la 4000 la redline. Cineva care merge predominant in Bucuresti ar putea avea alte pretentii.

Acelasi rationament s-ar putea face si functie de sarcina, sau de pozitia TPS-ului.... ideea e ca masina sa treaca dintr-un "mod" in altul functie de ce vrea soferul. Vrea economie sa mearga economic, vrea fum din cauciucuri, sa il aiba...

Daca exista un nene care modifica "manual" hartile, nu doar copie barbar niste fisiere, inseamna ca o asemenea combinatie se poate obtine la fel ca orice alta harta? In felul asta obtii o masina cu care daca mergi normal consuma mult mai putin, iar daca o fortezi e mult mai puternica... De ce nu propune nimeni un "catalog" de tuning, care sa fie "custom" functie si de sofer, stilul lui de condus si pretentiile lui, ci toti iti ofera o chestie aproape standard?
Cristi2
teoretic, cred ca se poate orice.
practic, e mult mai greu.
daca ai dat o talpa, ajungi de la 1800-4000 de ture in cateva secunde, in vitezele mici.
evident, va fi foarte greu de realizat ca ai 3 stage-uri pe cate 1000 rpm.
plus ca exista multe variabile, dar odata definite niste valori, variabilele respective nu mai au voi e sa ...varieze atat de mult.
cel mai la indemana e existenta unui "aparat" ce te lasa sa iti schimbi mapa dupa interese, in cateva minute.
Alex-F1
James, pe mine unu deja m-ai zapacit de cap cu cate intrebari ai pus.... wacko.gif biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.