Rog pe cei cu porniri moralizatoare sau cu o fire mai sensibila, inclinati catre educarea maselor sa nu citeasca povestirea de mai jos sau, daca o vor face, sa o considere un simplu exercitiu de imaginatie care nu necesita interventii cu scop educativ. Thx.
M-am programat azi la service la Brasov pt. revizia de 5000km.
Programarea a fost pentru 8.30, ca sa am timp sa mai fac si altceva.
Mi-am facut eu calculele si mi-am zis ca daca plec de acasa la 7.30 ajung la timp insa n-ar fi rau sa plec la 7.00 ca sa nu ma grabesc (asa o iau pe Cheia...
).
In timp ce mancam mi-am dat seama ca am gresit calculele cu 1 ora asa ca am plecat rapid renuntand la varianta Cheia. Am plecat la 7.00 si la 8.26 eram in fata concesionarului. M-am grabit un pic.
Am facut revizia, m-am dus pana in centru la Intersport sa-mi caut o pereche de adidasi de alergat (am gasit insa daca ii luam imi era mila sa alerg cu ei...). Mi-am mai clatit ochii prin centrul istoric si am hotarat: inapoi acasa pe Cheia!
Ploaie mocaneasca, zone cu ceata, carosabil ud: adica toate premizele sa nu ma plictisesc. Codru-i frate cu romanul, ploaia-i frate cu Subaru. Sa purcedem deci.
Eram pus pe scandal. La iesirea din Sacele am facut din scurt si prima victima: un Daewoo Damas (la masina asta daca nu puneau volan nu era nicio greseala ca nu are ce sa caute acolo unde nu e drumul drept). Dupa ce am rapus Damasul, drumul a devenit numai al meu.
Nu avusesem inca ocazia sa intrevad limitele masinii pentru ca era prima oara cand mergeam singur pe un astfel de drum.
Reduc volumul muzicii ca sa-mi aud caucioacele. Nu ca mi-ar fi drag sa le aud insa nu vreau sa ignor vreun avertisment.
Incep sa-i arat cine-i stapanul. Din fata nu vine nimic, din spate nici poveste (as fi vrut eu...
). Incep sa ignor marcajul si sa indulcesc curbele (oricum largi la iesirea din Sacele). Anvelopele nu dau semne de suferinta iar eu ma torturez incercand sa trec peste instinctul de conservare si sa continui sa accelerez (usor) in ciuda fortelor care ma imping intr-o parte sau alta.
Constat ca veriga cea mai slaba a masinii intr-o exploatare de genul asta este sustinerea laterala. Nimic grav pana acum, am centura legata.
Acestea fiind constatate, pornesc in cautarea urmatoarei verigi slabe, oricare ar fi ea. Merg din ce in ce mai tare. Ploaia se inteteste. Stergatoarele sunt mai bune decat la Dacia cu motor cu injectie pe care am avut-o mai demult. Nu cu mult mai bune.
Sunt intrerupt de un Ford XLT (parca) tarandu-se in spatele unui VW dubita (d'ala vechi-flower power). Ma asez la rand si la primul aliniament de 50 m ii spulber vitejeste. Savurez victoria trecand pe Guns'n Roses . Niste tampiti. Ce bine mai cantau....
Continui de unde am ramas insa vitezele sunt prea mari ca sa risc mai mult de atat. Asfaltul este impecabil. Ud dar nu este nici cea mai mica gropita sau denivelare care sa deranjeze. Ajung din urma un camion. Ma lupt voiniceste si il fac sa planga numai cu a 2-a. Ploaia de inteteste!
Babarunca! Se impute treaba. Cei ce au idee despre ce povestesc eu aici, stiu ca de aici in colo nu prea mai e de joaca. Curbele nu doar ca sunt mai stranse (n-ar fi nicio problema) ci sunt inselatoare. Daca nu cunosti bine drumul poti sa iei teapa. Daca mergi normal nu-i nicio problema insa daca vrei sa te joci ar fi bine sa mai fi trecut pe aici. Toata lucrarea se face in treapta a III-a alternand (putin mai sus pe serpentine) cu a II-a.
Nu am monitorizat cu precizie (nu-mi permit sa-mi iau ochii de la drum) insa de aici si pana la intrarea in Maneciu turatia de baza e in jur de 3800-4000.
Muzica este acum in surdina. Curbele se succed cu repeziciune schimbandu-si sensul in mod aleator. Este si putina ceata pe alocuri care, impreuna cu ploaia, fac destul de greu de anticipat cat de stransa este urmatoarea curba.
Scaunele sunt demult depasite de situatie si ma vad obligat sa ma ancorez din ce in ce mai puternic de volan iar asta imi ingreuneaza miscarile. Incerc sa fortez derapajul accelerand la podea in curba. Insist pana cand ma intalnesc cea de-a 2 veriga slaba: anvelopele. Nu scartaie in sensul clasic (nu stiu pe uscat cum fac) ci se aude mai degraba un scrasnet destul de voalat. Ridic nivelul de alerta si pornesc spre urmatoarea reduta.
Mai iau vreo 2 scurte pauze cat timp depasesc 2 camioane si continui sa imi explorez masina, AWD-ul, boxer diesel etc. Dupa 5000km stiu foarte putine despre ele si absolut nimic despre limitele lor.
La un moment dat trec printr-o curba unde 2 crestini aduna crengile aduse de ploaie la marginea carosabilului. Cand am intrat in curba culeageau craci iar cand am iesit mi-am permis luxul de a ma uita in oglinda. Erau amandoi cu mainile in solduri privind in urma mea. Nu m-am intors sa-i intreb ce au zis insa am o vaga banuiala.
Urmeaza o curba stransa care are si un mic spatiu de degajare. Cred ca sunt doar 2 sau 3 curbe care au asa ceva. Ma hotarasc sa inchei preludiul si trec la fapte. Franez, schimb a II-a si apas acceleratia la podea. Dinspre cauciucuri se aude un vaiet prelung iar spatele masinii intra in balans. Reduc acceleratia (cred ca VDC-ul o facuse deja inaintea mea), masina se scutura si apoi se reaseaza cuminte pe traiectorie. Sa va spun ca speram la un mic derapaj? Va spun ca asta e adevarul insa asa ceva nu s-a intamplat. Nu sunt nici pe departe un cunoscator al sofatului sportiv sau al comportamentului la limita al masinilor, asa ca nu pot spune ca am inteles cu precizie ce s-a intamplat: ori VDC-ul a intrat inainte sa se produca derapajul ori suspensia spate prea moale a destabilizat masina si asta a facut sa intre VDC-ul. Poate va dati si voi cu parerea daca ati experimentat ceva similar.
Si pt. ca nu eram prea convins ca am inteles tot ce era de inteles, in ciuda faptului ca m-am speriat putin, am continuat sa repet figura si sa ma bucur de binefacerile VDC-ului pe care am platit bani grei ,fiind optional, la set cu roata de rezerva si pachetul fumatori; stai asa ca s-ar putea sa ma insel: astea erau la o marca germana, la Subaru VDC-ul e standard si nu ti-l vinde impreuna cu nimic. Scuze, sunt obosit.
Am mai simtit deci VDC-ul de inca 4 ori: de alte 2 ori in curbe stranse si de 2 ori in curbe mai largi si la viteza mai mare. Nu insist sa povestesc cum am reusit ca sa scutesc de emotii firile mai sensibile.
Am reusit sa inteleg cate ceva despre noua mea masina. Stiu cat de cat la ce ma pot astepta. VDC-ul este foarte permisiv si te lasa sa te bucuri de faptul ca ai AWD. Intra muuult dupa ce orice limita de bun simt a fost depasita sau mai degraba poate ar trebui sa spun ca avand sub fund un AWD, nu vei avea nevoie de controlul stabilitatii decat daca esti exagerat de nesimtit sau daca (Doamne fereste) esti pus intr-o situatie cu adevarat grava din care cu greu scapi daca nu ai un AWD (un obstacol aparut brusc in fata ta la viteza mare sau ceva similar). Sa speram ca nimeni nu va afla asta vreodata.
Ca sa fiu mai direct, atunci cand majoritatea masinilor reusesc sa ramana cat de cat pe drum gratie ESP-ului, Subaru o face en fanfare, in mod natural, doar datorita AWD-ului, VDC-ul fiind un extrabonus pe care celelalte masini din pacate nu-l au. Un condus normal nu se bazeaza pe ESP insa cu AWD iti permiti mai multe pt. ca ai si VDC. Parerea mea, hac!
By the way: n-am vazut martorul de VDC aprins. N-am avut tupeu sa ma uit pe bord in momentele alea. N-am avut tupeul necesar nici pt. a dezactiva VDC-ul. Poate data aviatoare.
De la Sacele la Maneciu sunt vreo 60 km de pure fun. Am mai exagerat alta data si cu 307-le si m-am distrat si atunci (nu am ESP). Exista o singura diferenta: cu 307-le te dai in carusel, cu OBD-ul te dai in montaigne russe.
Cheers!