Stabilitatea in curbe. |
This topic is about Stabilitatea in curbe., the author, Lucas, wrote about: Salut. Am fost cu un sofer profesionist. Si cand zic profesioniast ma refer ca la viata lui are catre 1 mil km condusi. In fine. NU asta e important. ... To read more just scroll down
Stabilitatea in curbe. |
Apr 6 2005, 10:56 PM
Post
#1
|
|
pilot Group: Membri Posts: 498 Joined: 12-March 05 From: Baia Mare (Maramures) Member No.: 42.185 |
-------------------- Golf 4 , 1.6 105 CP
|
|
|
Apr 6 2005, 11:05 PM
Post
#2
|
|
pilot Group: Membri Posts: 498 Joined: 12-March 05 From: Baia Mare (Maramures) Member No.: 42.185 |
Aduc o completare. Cand am intrebat daca exista o modalitate prin care sa anihilez sau sa reduc efectul franei de motor nu m-am referit la partea mecanica a masinii. Adica sa inlocuiesc eu ceva la masina si sa nu mai existe efectul acela. NU stiu daca este posibil si nici nu ma intereseaza. M-am referit la o tehnica de condus prin care sa anihilez sau sa reduc efectul. Sunt constient ca iarna e foarte folositoare frana de motor.
-------------------- Golf 4 , 1.6 105 CP
|
|
|
Apr 7 2005, 07:24 AM
Post
#3
|
|
pilot Group: Membri Posts: 470 Joined: 29-September 04 From: Bucuresti Member No.: 33.451 |
Cand am vazut titulul topicului cerdeam ca te referi la ce-i trebuie unei masini pentru a fi stabila intr-o curba. Acum am citit tot si am inteles ca tu te referi la stilul de condus.
Sa o luam cu inceputul. Pentru ca esti incepator eu iti recomand ca pana ce faci catevii mii sa abordezi curbele usor, ca sa nu-ti dea prea mari batai de cap. Pe urma, o sa cunosti masina si o sa poti sa eviti frana de motor. Sa-ti descriu o situatie: Inainte sa intri in curba, sa zicem ca esti in treapta a cincea si ai 100km/h, reduci prin frana sau ridicand piciorul de pe acceleratie din timp pana la 60-80kmk/h, o viteza la care poti sa iei curba usor. La jumatatea curbei, bagi in treapta a patra de viteza si accelerezi. Prin aceasta procedura o sa ai si mai mare stabilitate si iesi usor din curba fara sa faci frana de motor. Frana de motor inrta in actiune cand ai peste 80 (acum depinde si de masina) si bagi in viteza a patra. Proceduara asta e buna pe carosabil, umed sau zapada. Sau, Doamne fereste, atunci cand trebuie sa eviti un accident. Ai 90 la ora si bagi intr-a doua. Cutia de viteze se sparge insa opresti masina repede. Asta numai in situatiile limita. -------------------- Kadett fun...
|
|
|
Apr 7 2005, 07:37 AM
Post
#4
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 135 Joined: 15-May 03 From: Bucuresti Member No.: 12.477 |
Nu pricep exact de ce trebuie sa pui frana de motor, mai ales acum ca a venit vremea frumoasa, sfatul meu este sa lasi masina in treapta de vit. adecvata si sa incetinesti putin doar din frana (fara sa apesi si ambreiajul) inainte de curba. In orice caz, daca esti incepator cum spui, ia-o incetul cu incetul, pana incepi cu adevarat sa simti masina. Observ ca f. multe accidente se produc datorita pierderii controlului in curbe si pe carosabil uscat, dar mai ales umed. Deci, in conditii de aderenta scazuta e mai bine sa nu mergi "la limita", adica sa adaptezi viteza, astfel incat sa nu trebuiasca sa franezi brusc (sau sa folosesti prea des frana de motor care spui ca e deranjanta). Apropos, eu o folosesc f. mult, dar cu grija si nu ajung cu nervii la pamant. Si eu ma consider rapid, adica numar pe degete cate masini ma depasesc la un drum Buc.- Baia Mare, insa cel mai important e sa faci drumul in siguranta. Succese ! |
|
|
Apr 7 2005, 09:02 AM
Post
#5
|
|
CFO Group: Membri Posts: 2.695 Joined: 10-September 04 From: Bucuresti Member No.: 32.254 |
Apropos de calcarea ambreiajului: este un efect 'pervers' al scoli ide soferi, unde instructorii te freaca la cap sa nu se simta nici o zgaltaiala in mers sau sa nu opresti motorul "CA TE PICA LA EXAMEN" si atunci ajungi sa apesi ambreiajul continuu, la fiecare frana, la fiecare trecere peste linia de tramvai, curba, fluture pe care il vezi ,etc... Eu am invatat sa conduc cu tata inainte de scoala de soferi. Cand am terminat si am luat carnetul am constatat ca faceam exact toate chestiile astea cu ambreiajul. Si m-am oprit. Deci: LUCIAN, in afara de treapta 1 (si nici acolo mereu) nu e nevoie sa apesi ambreiajul cand franezi. Uneori este chiar rau sa apesi ambreiajul cand franezi, si anume cand cobori o panta cu frana de motor. Asa ca foloseste ambreiajul doar cand vrei s schimbi viteza |
|
|
Apr 7 2005, 09:29 AM
Post
#6
|
|
specialist Group: Membri Posts: 518 Joined: 8-July 02 From: Bucuresti Member No.: 5.114 |
Ce nu inteleg eu este de ce sa nu schimbe viteza MEREU inainte de curba? De ce spui Mircea ca trebuie sa schimbe viteza la mijlocul curbei? Nu e vorba de faptul ca ai de facut 2 lucruiri de-odata. Dar, calcand ambreiajul, ajungi in situatia descrisa de Lucian si "incalci" recomandarea soferului profesionist.
BTW, super topicul. Poate ar trebui transformat in "tips & triks de la soferi profesionisti" si sa aflam astfel tot felul de chichite de-astea. Eu nu calc ambreiajul in curba, dar nu stiam (nu m-am gandit niciodata sa fac comparatia) ca masina e mai putin stabila in cazul asta. PS: Cu calcatul ambreiajului instructorii in invata asa pe elevi ca sa nu uite sa il calce cand se opresc. In general incepatorii au niste "scenarii/repere" standard pe care la urmeaza in divese situatii si le e foarte greu sa aplice reguli de genul : "si cand simti ca... , si cand crezi ca ai loc.... ,etc". De exemplu mie mi-a trebuie o saptamana sa ii explic neveste-mii (care e incepatoare) ca la o curba de 90de grade, daca o ia mai cu viteza cand nu are trecere de pietoni sau alte chestii, sa nu treaca in treapta 2 ci in treapta 3 ca sa nu ma mai streseze cu frana de motor. Ea nu, si nu, ca la scoala i-a spus ca la orice curba de 90 de grade trebuie sa bage in treapta a doua. |
|
|
Apr 7 2005, 09:47 AM
Post
#7
|
|
CFO Group: Membri Posts: 2.695 Joined: 10-September 04 From: Bucuresti Member No.: 32.254 |
QUOTE(stefan_ieu) BTW, super topicul. Poate ar trebui transformat in "tips & triks de la soferi profesionisti"
Sustin aceasta propunere QUOTE(stefan_ieu) e foarte greu sa aplice reguli de genul : "si cand simti ca... , si cand crezi ca ai loc.... ,etc".
Eu am patit-o invers la scoala: "dai drumul la ambreiaj incet incet si CAND SIMTI ca cupleaza, atunci accelerezi". Cine sa simta masina de scoala dupa 2? Apropos de sfaturi: intotdeauna peste liniile de cale ferata se trece cu motorul cuplat si in treapta 2 maxim. Adica se da drumul la ambreiaj inainte sa atingem liniile. Ma refer aici la trecerile unde trebuie sa incetinesti si sa te asiguri, nu la cele peste care se trece cu 80 la ora |
|
|
Apr 7 2005, 09:52 AM
Post
#8
|
|
pilot Group: Membri Posts: 400 Joined: 13-May 04 From: in fata monitorului Member No.: 25.259 |
si inca un tip de la mine: jucati need for speed.. invatati multe despre comportamentul masinilor.. pe mine m-a ajutat foarte mult, no kidding
-------------------- Opel Astra G 2.0 dtl (2000) - plina de zgarieturi (baietii din bucuresti 'rullz') :D
|
|
|
Apr 7 2005, 12:40 PM
Post
#9
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 10.684 Joined: 29-March 04 From: Oradea (Bihor) Member No.: 23.122 |
Efectul "neplacut" al franei de motor e "neplacut" doar daca retrogradarea e brusca. Ex: Mergi cu masina cu 80 in a 3-a si cuplezi a 2-a... masina va face ca tractoru, frana de motor puternica, rupe cutia, etc... Daca ai o turatie la care "nu moare motorul" nu mai retrograda... e necesara retrogradarea doar daca ar muri motorul daca nu ai mai apasa acceleratia (ex: esti in a 4-a la 80 si ai 1800 de ture... bagi a 3-a si motorul o sa urce un pic in ture si o sa franeze putin, dar efectul nu va fi brutal)
-------------------- Mercedes C320 CDI 4-matic
Audi A3 Sportback 1.9 TDI "Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you." -Jeremy Clarkson |
|
|
Apr 7 2005, 01:22 PM
Post
#10
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 134 Joined: 17-December 02 Member No.: 8.560 |
nu prea inteleg treaba cu schimbatul vitezei intr-o treapta inferioara... Poate doar logic, daca ai redus putin viteza, masina poate merge subturata si nu mai ai aceeasi viteza de abordare a curbei... poate...
Cat priveste scoala de soferi, eu am invatat ca atunci can franz sa nu apas pedala de ambreiaj. am inteles ca franarea este mai buna, mai eficienta decat cu ambreiajul calca. stie cineva ceva. Cat priveste trecerile de cale ferata, eu stiu ca cel mai bine, tinand cont de faptul ca maj. sunt bombardate, nu trebuie sa le treci cu rotile franate, la fel si la gropi, ci mai bine scoti masina din viteza si o treci asa, usurel... Oare stiu bine ce stiu? Cert este ca te rog sa nu iei curbele "artistic" ci asa cum te simti tu mai sigur. Si nu uita ca viteza cu care trebuie sa mergi este cea la care poti controla masina in orice conditie, chiar daca pentru unii este prea mica. |
|
|
Apr 7 2005, 01:32 PM
Post
#11
|
|
CFO Group: Membri Posts: 2.695 Joined: 10-September 04 From: Bucuresti Member No.: 32.254 |
Ca sa poti accelera in general retrogradezi, pentru a avea reprize bune. Asa cum a spus si Halba conteaza si turatia la care esti: daca mergi cu 5000rpm si franezi la 3000 nu ai nevoie sa mai retrogradezi.
La gropi am mai auzit sa decuplezi dar la calea ferata eu zic ca este de preferat sa iti zdruncine un pic cutia decat sa opresti motorul pe linie cand vine trenul |
|
|
Apr 7 2005, 02:18 PM
Post
#12
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 134 Joined: 17-December 02 Member No.: 8.560 |
asta pentru cei cu turometru, noi, muritorii de rand, dupa ureche, tata, ca altceva...
daca e scoasa din viteza nu are cum sa-ti moara motorul pe calea ferata, nu? :wtf: |
|
|
Apr 7 2005, 02:22 PM
Post
#13
|
|
pilot Group: Membri Posts: 400 Joined: 13-May 04 From: in fata monitorului Member No.: 25.259 |
si mai e ceva.. pe calea ferata sa nu schimbi viteza ca poate sa ti se blocheze cutia
-------------------- Opel Astra G 2.0 dtl (2000) - plina de zgarieturi (baietii din bucuresti 'rullz') :D
|
|
|
Apr 7 2005, 02:26 PM
Post
#14
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 134 Joined: 17-December 02 Member No.: 8.560 |
de ce sa se blocheze, asa, pur si simplu?
nu m-am gandit la asta, dar e cam naspa :bash: |
|
|
Apr 7 2005, 02:28 PM
Post
#15
|
|
pilot Group: Membri Posts: 400 Joined: 13-May 04 From: in fata monitorului Member No.: 25.259 |
nu stiu de ce sa se blocheze, dar asa mi-a spus instructorul.. si am incredere in el ca e priceput omul
-------------------- Opel Astra G 2.0 dtl (2000) - plina de zgarieturi (baietii din bucuresti 'rullz') :D
|
|
|
Apr 7 2005, 02:31 PM
Post
#16
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 134 Joined: 17-December 02 Member No.: 8.560 |
cu instructorii .... mai bine nu.... cand am terminat scoala de soferi eu nu stiam sa conduc. instructorul meu ma ducea cu masina pe centura sa vada "femei" :ban: jos instructorii
|
|
|
Apr 7 2005, 02:35 PM
Post
#17
|
|
pilot Group: Membri Posts: 400 Joined: 13-May 04 From: in fata monitorului Member No.: 25.259 |
nu are rost sa generalizezi.. eu prima data facusem cu unul din asta cum zici tu si am plecat la cel din urma cu care facuse un prieten cu 2 ani in urma si stiam ca e meserias
-------------------- Opel Astra G 2.0 dtl (2000) - plina de zgarieturi (baietii din bucuresti 'rullz') :D
|
|
|
Apr 7 2005, 02:36 PM
Post
#18
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 10.684 Joined: 29-March 04 From: Oradea (Bihor) Member No.: 23.122 |
QUOTE nu prea inteleg treaba cu schimbatul vitezei intr-o treapta inferioara... blink Poate doar logic, daca ai redus putin viteza, masina poate merge subturata si nu mai ai aceeasi viteza de abordare a curbei... poate...
Pai acest retrogradat de viteza se numeste frana de motor, e foarte util pe drumuri alunecoase, virajate, pe ploaie, si in general cand exista riscul patinarii/deraparii. Explicatia ar fi urmatoarea (de dragul simplitatii o sa presupun ca masina nu are ABS): Cand apesi frana rotile se blocheaza, daca rotile se blocheaza masina nu mai poate fi controlata (degeaba misti de volan), in conditii de gheata, carosabil umed, etc... masina va fi imposibil de controlat si ai sanse mari sa ajungi in copaci. (acesta este si motivul pt care nu se franeaza in curba (ci eventual inainte de intrarea in curba) masina ar continua traiectoria rectilinie si nu ar mai lua curba (indiferent ce faci cu volanul)) "Frana de motor" apeleaza la rezistenta mecanica a motorului pentru a incetini masina (fara a bloca rotile): procedura este urmatoarea: se cupleaza o viteza inferioara si se elibereaza ambreajul, vei observa ca masina incetineste puternic si turatia creste, daca ai avut si inainte o turatie ridicata atunci se va simti si o smucitura a masinii si cutia de viteze poate "protesta" iar incetinirea va fi mult mai brutala. Avantajul franei de motor e faptul ca nu se blocheaza rotile si ai control perfect al masinii... pt mai multe detalii despre frana de motor citeste topicul : http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=2453 Daca ai ABS, rotile nu se mai blocheaza (poti controla masina si in timpul franarii), dar frana de motor inca tot prezinta numeroase avantaje. -------------------- Mercedes C320 CDI 4-matic
Audi A3 Sportback 1.9 TDI "Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you." -Jeremy Clarkson |
|
|
Apr 7 2005, 02:43 PM
Post
#19
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 134 Joined: 17-December 02 Member No.: 8.560 |
crede-ma, l-am citit, de aceea imi pare inutila discutia legata de frana de motor. cat priveste modul de abordare al curbelor, am aflat si eu cum se face... si de ce tre` sa faci frana de motor vara?
parerea mea, ca nu are rost. prea complicat, si masina mea e prea simpla. |
|
|
Apr 7 2005, 03:04 PM
Post
#20
|
|
CFO Group: Membri Posts: 2.695 Joined: 10-September 04 From: Bucuresti Member No.: 32.254 |
Discutia asta incepuse bine dar s-a cam dus de rapa
Nu e obligatoriu sa fac frana de motor niciodata. Stai linistita Ce e greu? Sa retrogradezi sau sa nu accelerezi pana la jumatatea curbei? @masina simpla:Daca iti stii masina nu ai nevoie de turometru ca spui ca e turata sau nu. Nu interesaza 3257 rpm vs 3144... tot @masina simpla: cu atat mai mult e nevoie de frana de motor, ca nu ai ABS, ESP, etc... |
|
|
Lo-Fi Version | Time is now: 29th April 2024 - 05:25 PM |