Cuplu vs. Cai putere |
This topic is about Cuplu vs. Cai putere, the author, , wrote about: ... To read more just scroll down
Cuplu vs. Cai putere |
Aug 16 2004, 11:02 AM
Post
#1
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 125 Joined: 30-June 04 From: Bucuresti Member No.: 28.667 |
|
|
|
Jan 21 2007, 10:47 AM
Post
#2
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
@F1anatic
E o neintelegere.... In exemplul dat de tine "loosera" are cei 15CP in plus la o turatie fara nici nu interes .... insa diferenta "babana" de cuplu pe restul plajei de turatie in favoarea celeilalte se traduce printr-o diferenta exact la fel de "babana" a puterii la turatiile respective. Daca la 3000rpm ai cuplu dublu, atunci ai si puterea dubla, chiar daca la 5500rpm ai doar 5% putere in plus (si cuplu tot 5%). Cele doua marimi sunt legate stranse intre ele, n-o poti avea pe una fara s-o ai si pe cealalta. Pe curbele date de tine mai sus, pe 90% din plaja de turatii cea cu cuplu mai mare are si putere mai mare, si este exact partea semnificativa a plajei de turatii. Am mai discutat subiectul la low end vs high end si am explicat acolo de ce as fi facut aceeasi alegere ca si tine. Nu contrazici in nici un fel ce spuneam mai sus. Practic, problema ta suna asa: Am doua masini. Una are de la 10 la 30% cuplu in plus intre 1000 si 5500rpm, si cealalta are 5% putere in plus de la 5500 la 6500rpm. Care din ele e mai iute? Raspunsul e identic cu al tau: Prima. De ce? Pentru ca intre 1000 si 5500rpm are intre 10 si 30% PUTERE in plus. Plaja de turatii unde are cealalta putere in plus e neinteresanta... deja nu acolo sunt performantele. E absolut adevarat si nu contrazice nicicum vreuna din ecuatiile de mai sus. Curbele de putere si cele de cuplu se pot deduce una din cealalta. Daca iti amintesti, pe topicul cu reprizele dinamice am facut asta la dynotestul tau si curba de putere calculata se supraputea perfect pe cea din dynotest. Noi discutam insa de puteri similare insa si turatii diferite, si distributii de cuplu similare (acum si benzinarele 16V au cuplu pe o plaja destul de larga). Ca sa ai aceeasi putere la un benzinar la 6000rpm si un diesel la 4000rpm, dieselul trebuie sa aiba cuplul o data si jumatate mai mare. Insa asta nu inseamna ca e mai breaz si nici nu ofera performante in plus. Uite un caz extrem, inventat. Cuplu constant, una are 1000NM de la 0 la 1000rpm, si cealalta are 15NM de la 0 la 100.000rpm. Avand cutii de viteze identice, in sensul ca ating aceeasi viteza la turatiile de putere maxima, care din ele e mai iute la reprize sau demaraj de la aceeasi viteza? Daca scrii ecuatiile, vei vedea ca important e produsul cuplu*turatie (aka putere) si nu doar cuplul. Si daca nu ai incredere in ecuatii, baga datele respective in programelul tau de cartest si te vei convinge, insa ai grija la alegerea raportelor de demultiplicare ca sa respecti conditia. Asta nu inseamna ca trisezi, 90% din masinile pana in 150CP ating puterea maxima pe la 200-220km/h indiferent ca-s diesel sau benzina si ca merg la 4000 sau la 6000rpm. PS BMW vs subaru e deja prea complicat... intr-o cursa cu masini de 300+CP intervin mult mai multe. La plecarea de pe loc e vitala aderenta. Apoi, la viteze mici greutatea, sau mai bine spun raportul putere/greutate. Si la viteze mari aerodinamica. La 100km/h puterea halita de aerodinamica e de ~8 ori mai putin importanta decat la 200 la ora.... si deci mai usor de neglijat. Cand calculezi rezervele de putere care se transforma in acceleratii nu le mai poti neglija. Si cand ai +300CP ajungi repejor la o liniuta la 200km/h... De asta e bun programelul ala al tau de cartest. Joaca-te putin cu valorile si vezi ce iese. Eventual, pune motoarele de Subaru si BMW (eventual cu tot cu cutiile de viteze) in aceeasi masina si vezi ce iese -------------------- Scuter 108cc... benzina, automat
|
|
|
Lo-Fi Version | Time is now: 9th May 2024 - 01:14 AM |