Cuplu vs. Cai putere |
This topic is about Cuplu vs. Cai putere, the author, , wrote about: ... To read more just scroll down
Cuplu vs. Cai putere |
Aug 16 2004, 11:02 AM
Post
#1
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 125 Joined: 30-June 04 From: Bucuresti Member No.: 28.667 |
|
|
|
Jan 20 2007, 11:34 AM
Post
#2
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
Pai nu te-am contrazis... cuplul LA ROTI e cel care trage masina. Numai ca el NU DEPINDE de cel la motor ci de PUTEREA motorului si TURATIA ROTII (si o constanta de adimensionalizare).
Daca vrei sa il calculezi functie de cuplul motor esti obligat sa iei in calcul si cutia de viteze, care e un factor perturbator. La intrebare am raspuns si eu, vezi mai sus. Comparand un diesel cu o cutie etajata "sport' care atinge turatia de putere maxima la 160 la ora (Clio DCI 65 a lui taica-miu) cu o benzinara "confort" care atinge turatia de putere maxima la 210km/h (Ibiza 71CP a mea) clio e mai iute la demaraj si cam la fel la viteza de varf. Insa nu datorita motorului si a cuplului, ci a cutiei. O comparatie corecta ar fi Clio treapta 5 puterea maxima la 160 - Ibiza treapta 4 - putere maxima tot la 160. In cazul asta, raportul se schimba si cei 6CP devin mai importanti decat 90Nm.... La motoarele mai mari e mai diferit. La Nubira mea ating intr-a 5-a puterea maxima pe la 195km/h.... adica destul de jos pentru o masina cu 130CP. Pus langa un TDI 130 care are cu peste 50% mai mult cuplu se comporta foarte onorabil chiar si in aceeasi treapta de viteza, desi si TDI-urile au cutia la fel scurta... Si e mai iute la demaraj in unele situatii in treptele superioare chiar fata de benzinare mai puternice si mai usoare (sa zicem Mazda3 150CP) care au din nou o cutie etajata lung. Asta nu inseamna motor superior, ci pus si simplu cutie scurta care favorizeaza reprizele. Iesind din cazul ideal, la viteze mari devine importanta aerodinamica si puterea "bruta", iar masa masinii si raportul putere/masa pierde din importanta. Revenind la lectia de fizica, la viteze mari, energia data de motor se duce intr-o proportie mare in invingerea aerodinamicii (in final ajungand caldura) si doar un procent mic in energia cinetica (adica sporirea vitezei, sau acceleratie). O masinuta usoara poate scoate un timp foarte bun 0-100 chiar si cu CP putini, insa la viteze mari nu mai face fata... Ibiza mea bate la 0-100 un passat TDI 100CP, insa nu si la reprize la viteze mari sau la viteza de varf. -------------------- Scuter 108cc... benzina, automat
|
|
|
Lo-Fi Version | Time is now: 8th May 2024 - 07:21 PM |