Cuplu vs. Cai putere |
This topic is about Cuplu vs. Cai putere, the author, , wrote about: ... To read more just scroll down
Cuplu vs. Cai putere |
Aug 16 2004, 11:02 AM
Post
#1
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 125 Joined: 30-June 04 From: Bucuresti Member No.: 28.667 |
|
|
|
Jan 19 2007, 09:44 AM
Post
#2
|
|
sofer Group: Membri Posts: 90 Joined: 4-November 05 From: Bucuresti Member No.: 60.127 |
@James Kilowatt, te pricepi la diagrame și calcule.
Mai întâi îți răspund direct: mașina în treapta a doua de viteză urcă mai repede, dar ipoteza ta de lucru este greșită și să îți spun de ce. Diagrama de cuplu pe care ai dat-o este așa cum ai spus și tu, diagrama de cuplu la volantă. Dacă vrei într-adevăr să faci o diagramă, trebuie să faci diagrama cuplului la roată. De fapt, pentru o mașină cu 5 trepte de viteză sunt 5 diagrame de cuplu la roată, câte una pentru fiecare treaptă. Cel mai mare cuplu la roată se obține în viteza I și cel mai mic în viteza a V-a. Adică diagramele de cuplu la roată sunt identice, perfect paralele, una sub alta, cea de sus corespunzătoare treptei I de viteză, iar cea mai de jos, treptei a V-a de viteză. Dacă revin la exemplul tău, analiza se face de fapt pe două diagrame de cuplu pentru prima mașina în treapta a IV-a de viteză se face pe a IV-a diagramă de sus în jos (cuplu la roată mic) iar pentru a doua mașină, în treapta a două de viteză se face pe a doua diagramă de sus în jos (cuplu la roată mare). Diferența de cuplu dintre cele două diagrame la roată este în favoarea mașinii în treapta a doua de viteză, care va accelera mai repede. În exemplul meu ar fi trebuit să mai spun și că ambele mașini au o singură treaptă de viteză și că au același factor de multiplicare. Hai să ne întoarcem și la formulele de la fizică. Accelerația, este raportul dintre forță și masă: a=F/m. Aș traduce așa: accelerația este cu atât mai mare cu cât forța aplicată este mai mare. O aceeași forță aplicată unei mase mai mari va produce o accelarație mai mică. Cuplul este produsul dintre forță și brațul forței M=F*b. Brațul forței adică raza cercului pe care se face mișcarea circulară. În cazul motorului ar fi distanța dintre centrul de rotație al (axa) volantei și brațele volantei pe care sunt montate pistoanele (nu știu cum se numesc). Cuplul acesta se transferă de la volantă la roată prin cutia de viteză. Forța de tracțiune care pune mașina în mișcare apare la punctul de contact dintre cauciuc și asfalt. Forța de acolo este F=M/b. Brațul forței este diametrul roții alterat de rapoartele cutiei. Din cauza rapoartelor de multiplicare forța de tracțiune la roată este din ce în ce mai mică cu cât treapta de viteză este mai mare, și din cauza asta accelerația scade în treptele superioare. Puterea este prin definiție energia produsă în unitatea de timp. Un motor este cu atât mai puternic cu cât poate produce o energie mai mare într-un timp mai scurt. O altă definiție a puterii este ca produs dintre forță și viteză P=F*v. Adică la aceeași forță, mai puternic este motorul care poate deplasa mașina cu o viteză mai mare (exemplul cu rahiticul și culturistul). |
|
|
Lo-Fi Version | Time is now: 9th May 2024 - 01:55 AM |