Cuplu vs. Cai putere |
This topic is about Cuplu vs. Cai putere, the author, , wrote about: ... To read more just scroll down
Cuplu vs. Cai putere |
Aug 16 2004, 11:02 AM
Post
#1
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 125 Joined: 30-June 04 From: Bucuresti Member No.: 28.667 |
|
|
|
Jan 18 2007, 07:55 PM
Post
#2
|
|
sofer Group: Membri Posts: 90 Joined: 4-November 05 From: Bucuresti Member No.: 60.127 |
Puterea dată în catalog este puterea maximă pe care o poate dezvolta mașina, putere pe care rareori ajungi să o utilizezi (vorbesc pentru mine), fiind pentru motoarele pe benzină (de exemplu) pe la 5500 rpm.
Cuplul dat în catalog este cuplul maxim pe care îl poate dezvolta motorul și care se atinge într-o plajă de turație dependentă de construcția motorului. Cuplul este cam tot una cu forta aplicata la mișcarea de rotație, așa că voi dau un exemplu de forță (îmi place cum sună ). Să luăm două mașini identice, cu motorizări diferite, una cu motor de 800 cc, putere maximă 50cp și cuplu maxim 80Nm (motor rahitic) și una cu motor de 2000cc, putere maximă 140 cp și cuplu maxim 200NM (a făcut culturism). în cea cu motor mai mic mai pun niște balast ca să cântărească amândouă la fel. Să zicem că au amândouă 1000kg. Ambele mașini mașini merg în paralel, cu viteză constantă de 50km/h. În situația asta ambele utilizează numai 15 cp ca să meargă constant, indiferent de motor. Și cuplul necesar (forța) pentru mersul constant la 50km/h este este identic în cazul celor două mașini, să zicem 40Nm. Dacă Superman ar împinge mașina cu 50km/ ar dezvolta tot 15cp și 40Nm. Dacă apeși acum pedala până la fund, motoarele vor da tot ce pot ele, (să zicem că sunt la turația de cuplu maxim amândouă) adică cel de 800cc va da un cuplu de încă 40Nm, dar cel de 2000cc da încă 160Nm. Ei, acum se cunoaște diferența. Cu motorul mic trebuie să ai răbdare ca să prinzi viteză, iar cu motorul mare trebuie să te ții bine de volan ca să nu ajungi pe locul din spate. Asta face diferența dintre cuplurile mașinilor. Un cuplu mai mare dă un demaraj mai mare. Și la 150km/h în mers constant ambele mașini dezvoltă aceeași putere, 50cp și același cuplu, 80Nm. Diferența este că la motorul mic ai lipit deja pedala de podea, iar la motorul mare mai încape până la 250km/h. Acum, ca să definesc puterea, mă întorc la rahitic și la culturist. Și unul și altul vor putea mișca mașina din loc, producând aceeași fortă, diferența constând în faptul că cel mai puternic (culturistul) o poate împinge în pas alergător dezvoltând o putere mai mare. Una dintre definițiile puterii este ca produs dintre forța dezvoltată și viteza cu care deplasezi obiectul (P=F*v) iar în cazul motorului, P=cuplu*turație. Ca să trag o concluzie, cuplul este responsabil de demaraj, iar puterea maximă este responsabilă de viteza maximă care se poate atinge (oarecum). |
|
|
Lo-Fi Version | Time is now: 8th May 2024 - 09:02 PM |