Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Termeni Tehnici
Masini.ro Forum > Service/Reparatii & Tuning > Aria Tehnica Masini.ro
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
TheCube
Am observat ca apar pe forum nedumeriri legate de anumiti termeni auto (cum ar fi ABS, ESP etc.) Ma gandeam sa infiintam un fel de Enciclopedie la scara mica pe acesti termeni.
Eu recunosc ca ma intereseaza masinile de putin timp si am mai prins unii termeni asa, din zbor, dar nu neaparat in totalitatea intelesului, ci mai mult prin deductie.
De exemplu, termenul coupé imi sugereaza o masina avand plafonul ca un arc de cerc. Nu stiu daca e bine, insa am dedus asta din observarea asemanarilor intre mai multe modele coupé.
Un alt exemplu e calandrul, pentru care in DEX online nu exista o explicatie legata de automobile, dar imi inchipui ca e ceva legat de partea din fata a masinii.
Sunt sigur ca mai sunt si altii in postura de a intreba astfel de lucruri... Insa ceea ce as vrea eu e nu doar un minidictionar de specialitate, ci si explicatii mai largi acolo unde e cazul (cum am vazut de exemplu in topicul despre ABS - http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=600 )
G e o r g e
coupe : denumirea traditionala a modelelor in doua usi NEdecapotabile

cabriolet : denumirea traditionala a modelelor in doua usi decapotabile

coupe - cabriolet [CC] : noua moda lansata de masinile cabriolet cu plafonul dur excamontabil . vezi 206CC si 307CC

ESP : Electronic Stability Program . ajuta la stabilizarea masinii in curbe , in conditii dificile , in priuncipiu in ceea ce presupune acceleratii laterale, prin franarea independenta a rotilor. semnalul este luat de la senzorii de ABS

calandu este denumirea partii frontale a autovehicului. mai bine zis a grilei de aerisire .


acum daca gresesc va rog sa ma corectati.
Andrei Suzuki
Asta vroiam sa zic si eu.Ai dreptate.wink.gif
stefan_ieu
Topicl este excelent. O vreme am cautat mult un site unde sa gasesc un fel de "dictionar pentru incepatori in ale masinilor". Adica explicatii simple, "ca la prosti".
Exemplu : de curand am aflat ce inseamna turbo : in cilindrii se injecteaza amestec sub presiune (sper sa nu gresesc) => presiune mai mare dupa compresie => putere mai mare cad se face arderea. Simplu si intelege fiecare.
As vrea sa-mi explcati si mie, tot asa, simplu si efecient (daca se poate) ce insemana SDI (adica cu aspiratie - am aflat de pe un alt topic de pe aici - dar ce inseamna aspiratia aia..), Multijet (ala de la punto -> aici imi dau si eu cu presupusul -> injectoarele au mai multe jeturi cu care baga amestec in pistoane => amestec uniform distribuit => ardere mai eficienta - e adevarat sau gresesc?), si eventual alte tipuri mai noi pe care nu le stiu eu acum....
Revin cu alti termeni mai tarziu... :scratch:
G e o r g e
pai la SDI este injectie normala de motorina :shock: si atat. motor aspirat normal insemnand faptul ca aerul este tras normal ca la orice motor non - turbo

la turbo este diferit . aici aerul este impins fortat in cilindrii de unde rezulta o cantitate mai mare de ars . adic o forta de explozie mai mare adica o putere crescuta.

lucrul acesta este facut folosid o turbina ce este pusa in miscare de gazele evacuate in urma arderilor.

ok?
guerilla
Pai hai sa incepem cu inceputul.
Fie ca e vorba de motoare diesel sau benzina, aspiratia se refera la faptul ca motorul depune efort pentru a “inhala” aerul necesar arderii. Aspiratia se refera la faptul ca aerul rece este introdus in motor in mod natural (dif. de presiune).
guerilla
Puterea motorului este data de cantitatea de combustibil introdus pentru ardere. Acest volum este limitat de cantitatea de oxigen introdus in motor. Dar cantitatea de oxigen din cilindri este limitata de cantitatea de aer. Deci, daca vrem mai multa putere, fie marim volumul motorului obtinand astfel mai mult spatiu pentru aer si combustibil fie fortam aerul sa intre in motor, comprimandu-l. Comprimarea aerului este solutia adoptata la motoarele turbo sau supralimentate. In ambele cazuri e clar – totul se reduce la un compresor.
Cand vorbim de turbo, atunci avem de a face cu o turbina care forteaza aerul sa intre in camera de compresie. Actionarea turbinei se face de catre gazele de ardere rezultate in motor, iar debitul de aer introdus in camera de compresie este mult mai mare.
guerilla
La motoarele supercharged, compresorul e actionat prin curea de vibrochen, restul e la fel.
stefan_ieu
Ok, deci SDI e motorul Otto standard pe care l-a invatat toata lumea la scoala, da?
Presupunerea mea despre Multijet era corecta?
Si una noua : HTP. Asta ce mai e?

Sa stiti ca intrebari de genul asta am o gramada, asa ca daca va plictisesc sau le considerati inutile pentru alti participanti la forum, spuneti-mi si ma opresc...
G e o r g e
nu stiu ce inseamna dar este o denumire idioata data de cei de la VAG motorului de 1.2 12v 3 cilindri si 64 cp montat DOAR pe fabia.
Andrei Suzuki
Chiar..am vazut si eu o Fabia sedan cu motor htp.O fi vreo diferenta?sau difera doar puterea?
Kaiten
Am si eu o intrebare: care este diferenta intre motoarele HDI si TDI?
Gociu75
QUOTE(Mihai29187)
Am si eu o intrebare: care este diferenta intre motoarele HDI si TDI?

Din cate stiu eu nici una. HDI e denumirea folosita pentru motoarele diesel common-rail de catre PSA- Peugeot-Citroen (multumit George?)
G e o r g e
partial multumit :
HDI este motor ce inglobeaza tehnologia common rail

pe cand

TDI este motor ce inglobeaza tehnologia pompe duze.
Kaiten
Nu prea le am cu partea "mecanica", am auzit la un prieten ca la TDI turbo intra de la o anumita turatie, pe cand la HDI e "activa" tot timpul.Asa este?
Iulian HondaFan
QUOTE(stefan_ieu)
Ok, deci SDI e motorul Otto standard pe care l-a invatat toata lumea la scoala, da?


SDI e diesel obisnuit fara turbo, fiind dieselul cel mai ieftin al VAG.

eu nu inteleg care e spielul cu FSI, denominatie ce se aplica unora di noile motoare otto ale VAG.
G e o r g e
se refera la motoarele cu injectie directa de benzina .
James Kilowatt
FSI = fuel stratified injection
Insa nu mi-e clar daca e sau nu injectie directa, ca GDI-ul de la Mitsubishi.
GDI = Gasoline direct injection
James Kilowatt
FSI = fuel stratified injection
Insa nu mi-e clar daca e sau nu injectie directa, ca GDI-ul de la Mitsubishi.
GDI = Gasoline direct injection
Echo
FSI = Injectie directa de benzina la VAG
Pt George, primele TDI (vechea generatie) nu erau pumpe duse. Denumirea TDI a fost inregistrata de VAG asa ca GM foloseste DTI, Ford tdci etc.
G e o r g e
pai vorbim de prezent asa ca ... omul a intrebat , eu am raspuns ... care e problema ? :roll:
Echo
De dragul exactitatii... laugh.gif
Iulian HondaFan
TDI vine de la TurboDIesel, SDI de la StandardDIesel, nu sunt 100% sigur dar asa imi aduc aminte.
aici noile motoare TDI cu Pumpe Duse VW le numeste TDI-PD.
Iulian HondaFan
am facut ceva sapaturi:
TDI vine de la Turbocharged Direct Injection, asta desi majoritatea dieselurilor sunt cu injectie directa, doar cele mai vechi avand o precamera de injectie.

FSI si GDI sunt practic similare, difera ceva la arhitectura sistemului. GDI pare mai performant teoretic, mitsubishi pretinde ca ar fi mai eficient decat dieselul ceea ce ar fi grozav.

observ ca FSI/GDI sunt de fapt un hibrid diesel cu otto. interesant, ramane de vazut performantele reale: raport putere/consum.
G e o r g e
TDI - Turbo Diesel Injection
SDI - Stratified Diesel Injection

scrie mai inainte cu o pagina laugh.gif
Iulian HondaFan
Jorj cred ca le incurci S e stratified in FSI nu cred ca e si in SDI.

TDI=Turbocharged Direct Injection
James Kilowatt
TDI-ul depinde de la model la model ce inseamna... la urma urmei e o denumire comerciala. La ford de exemplu era TD = Turbo Diesel si TDI = Turbo Diesel Intercooler. Nu prea are nici un sens sa vina I-ul de la Injection la diesele... pentru ca toate dieselele sunt cu injectie:)
Intre timp m-am mai documentat, FSI-ul si GDI-ul sunt pe acelasi principiu. Injectie facuta dupa compresie, nu la admisie, turbion creeat in apropierea bujiei in asa fel incat local sa fie ameste corect aer-benzina, chiar daca pe total amestecul e prea sarac pentru o ardere corecta.... E buna ideea, insa Mitsubishi au avans serios.
G e o r g e
OFFTOPIC

e a doua oara cand imi spui jorj , nu sunt mexican ! sunt roman si numele meu este George.

eu nu-ti spun tie juls ... ok ? :evil:


on topic :

sunt pana la urma niste denumiri comerciale .

SDI - motor diesel non turbo
TDI - motor diesel turbo
(denumiri ale grupului VAG)
asta pentru toata lumea , ok?
G e o r g e
si daca tot le stii matale pe toate ia baga explicatiile la urmatoarele :

CDTI
DI-TD
DTI
DI
W
TS
TypeR
TD-4D
D4D
dCi
dTi
DTH
HDI
HDI FAP
DTL
DI-D

sa continui ?
Iulian HondaFan
no need to get upset here, people!

n-am intentionat-o sa fie depreciativ in nici un fel, sunt cumva saturat de fonetica engleza si imi place sa mai apelez la fonetica de alta natura. jorj era fonetica franceza a numelui, mie imi place cum suna, dar daca te-a suparat imi cer scuze.

nu ma deranjeaza juls, daca iti face placere go ahead. eu m-am bagat pe forum ca sa ma relaxez intre 2 chestii de serviciu si ca sa mai aflu una alta.

daca tot vorbim, io cred ca trebuie sa stim ce inseamna cuvantul/acronimul. poate fi deformatie profesionala, poate sunt obsesiv compulsiv la anumite chestii, luati-o cum vreti...

suntem intr-o atmosfera colocviala, ce mama draq... ( like this "draq" thingy, sounds hip... hope does not break the rules for civilized language)

uite aici un link exhaustiv despre TDI:

http://tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-1.html

putem sa ne uitam si la restul acronimelor diesel ori de alta natura. hold on... I'm digging...

in ceea ce priveste FSI/GDI se pare ca motoarele astea sunt o chestie ultra-isteata, au de fapt doua moduri de combustie. pentru detalii despre GDI iaca inca una interesanta:

http://www.mitsubishi-motors.co.jp/inter/t.../GDI/page5.html

inca odata scuze, george.

si o zi buna "tutulor".
G e o r g e
scuze acceptate.

despre insiruirea de acronime / denumiri de mai sus , am vrut sa demonstrez un singur lucru. fiecare brand tinde catre o identitate proprie dpret urmare , a incercat sa-si denoteze produsele intr-un anumit fel . astfel au aparut toate aceste prescurtari.

fie el D4D HDI sau CDTI tot turbo diesel este.
petre28466
Dar senzorul pentru airbag pentru ce este folosit si cum functioneaza?
Iulian HondaFan
intrebarea contine raspunsul... care e principiul senzorului nu stiu dar poate stiu altii.

pt. george:
toate sunt turbodiesel, asa ca nu e nevoie sa ne mai deranjam.
ideea ar fi, parerea mea, sa facem o discutie despre diferentele dintre ele si sa plecam cu o idee despre care ar trebui sa il avem pe masina noastra.... de maine sau de la anul...

daca va surade subiectul...
ioana32945
Va rog sa-mi spuneti ce inseamna o cutie de viteze semi-automata si ce schimbari, in modul de conducere al autoturismului, implica ea, fata de o cutie de viteze manuala. Ma intereseaza o cutie de viteze de 4+1 semiautomata, pentru un autoturism din clasa mica (Toyota Yaris). Din caracteristicile tehnice, am aflat ca aceasta cutia are ca efect o oarecare reducere a consumului de benzina (spre deosebire de cutia automata). Deci, cum se conduce un auto cu cutie de viteze semiautomata, va rog.
Gociu75
la cutia semiautomata nu mai ai ambreiaj si schimbarea vitezelor se face prin manevrarea manetei, de exemplu inainte o treapta in jos, inapoi o treapta in sus. Daca vrei sa ajungi din treapta 4 in treapta 2, misti maneta in fata de 2 ori. Avantajul fata de automata e ca schimbi vitezele cand vrei tu, si fata de manuala ca nu mai folosesti ambreiajul
Iulian HondaFan
Gociu ti-a spus esentialul.

consumul ma indoiesc ca e mai mic in special la drum lung pentru ca are numai 4 viteze si pentru ca mai toate cutiile de viteza automate sunt mai grele si cu inertie mecanica mai mare, de unde rezulta ca sunt un pic mai ineficiente decat cele manuale in transmiterea puterii motorului catre roti.

cutiile semiautomate functioneaza si in mod complet automat, deci schimba si singure daca ti-e lene sa schimbi vitezele.

e in mod sigur mai comoda, mai ales in traficul de oras aglomerat.
Nazareno Gabrielli
Bun topicul. Intrucat nu le am cu masinile de ultima generatie sa-mi spuna si mie cineva ce-i ala tempomat (sper ca am scris corect)?
Si mai e ceva. care este principiul de funtionare la cutia de viteze tiptronica (sper ca si de data asta am scris corect)?

[/i]
Iulian HondaFan
tempomat (cruise control in eng) e o optiune care pastreaza masina in viteza constanta ( pe care o alegi tu) fara sa mai ai nevoie sa tii piciorul pe acceleratie. se dezactiveaza cand apesi frana sau ambreiajul si o poti dezactiva si de la butonul ei. in general are si memorie in timpul aceleasi calatorii: daca a trebuit sa franezi usor si s-a dezactivat o poti reactiva din buton si masina revine la viteza de croaziera la care era inainte de frana.

tiptronic este cutia semiautomata de la VAG si ca avantaj este in 5+1 trepte fata de majoritatea cutiilor automate care sunt in 4+1 trepte. BMW si M-B si alti producatori de lux au deja cutii automate in 6+1 trepte.
Nicolae30758
bine, vad ca sunteti foarte priceputi si ma bucur nespus :cheers: . am si eu una: ce este si cum functioneaza motorul i-VTEC (honda).
Nazareno Gabrielli
Thank you, Iuliane!

Cred ca de tempomat stiam. este cam acelasi lucru cu pilotul automat, pe care unele masini il au montat de ani de zile. Dar acum il numesc baietii tempomat.
M-am lamurit si cu tiptronicul. Aveam o vaga idee dar nu stiam chiar totul.







QUOTE(Marius-Iulian)
tempomat (cruise control in eng) e o optiune care pastreaza masina in viteza constanta ( pe care o alegi tu) fara sa mai ai nevoie sa tii piciorul pe acceleratie. se dezactiveaza cand apesi frana sau ambreiajul si o poti dezactiva si de la butonul ei. in general are si memorie in timpul aceleasi calatorii: daca a trebuit sa franezi usor si s-a dezactivat o poti reactiva din buton si masina revine la viteza de croaziera la care era inainte de frana.

tiptronic este cutia semiautomata de la VAG si ca avantaj este in 5+1 trepte fata de majoritatea cutiilor automate care sunt in 4+1 trepte. BMW si M-B si alti producatori de lux au deja cutii automate in 6+1 trepte.
Iulian HondaFan
VTEC este acronimul de la Valve Timing and Electronic lift Control si a fost introdus din 1989 de Honda ca o metoda de a imbunatati performanta motoarelor sale fara insa a afecta consumul. este un mod ingenios de a obtine putere mai mare la turatii mari si consum mic la turatii mici.

sistemul e folosit pe motoarele cu 4 valve pe cilindru.

sistemul este folosit atat pe motoarele SOHC=Single OverHead Camshaft (care au numai un arbore cu came care actioneaza atata valvele de admisie=intake si cele de evacuare=exhaust) cat si pe cele DOHC=Double OverHead Camshaft care au 2 arbori cu came, unul actionand valvele de admisie si celalat actionand valvele de evacuare.

sistemul este relativ simplu: profilul camelor celor 2 valve de admisie pe cilindru este calculat pentru functionare economica ( valvele nu se deschid f. mult si numai pe o perioada mai limitata). intre cele 2 came ale valvelor de admisie este montata o cama cu profil mai agresiv ( care ar duce la o deschidere mai generoasa si pe o perioada mai lunga a unei valve). aceasta cama actioneaza numai un picior de valva fara valva proprie, "cama orfan". la turatii mici motorul functioneaza in mod economic. la turatii mari chipul ( ECU=engine control unit) actioneaza hidraulic un stift metalic care cupleaza cele 2 valve la piciorul orfan de valva si astfel cele 2 valve capata o cursa mai agresiva ducand la cresterea cuplului si a puterii motorului, acesta este modul performant al motorului.

in termeni de performanta VTEC permite pastrarea unei curbe plate a cuplului pe plaja de turatie si de aici cresterea mai accentuata a puterii motorului la turatii mai mari. la motoarele fara VTEC cuplul maxim dupa ce e atins pe la 3500-4000rpm incepe sa scada' asa ca puterea nu mai creste atat de mult prin cresterea turatiei si ajunge sa se plafoneze spre 6000rpm si apoi sa scada.

Civicul nostru are motorul 1.7l SOHC VTEC. la peste 4000rpm se simte suplimentul de putere care apare prin trecerea la modul agresiv si masina devine deodata mai vioaie.

VTEC-ul de pe DOHC este si mai performant pentru ca si valvele de evacuare au acelasi dispozitiv de schimbare de la un profil economic la un profil agresiv, permitand si imbunatatirea evacuarii, care este si ea un factor important al cresterii performantei unui motor. motorul DOHC-VTEC de 2.0 litri in dotarea CR-V din Europa este un astfel de motor.

exita si un VTEC-E(conomic) conceput numai pentru motoarele SOHC. la acest VTEC-E in regim economic una din valve (1) se deschide numai minim iar admisia se face numai printr-o singura valva (2) pe cilindru, ceea ce permite formarea unui turbion in cilindru si a unui amestec ultra-sarac in benzina. la turatii peste 2500rpm valva 1 este cuplata la valva 2 si amandoua permit admisia permitand cresterea puterii motorului. performanta lui VTEC-E este insa similara celei a unui motor SOHC cu 4 valve, avantajul vine numai la consum ultra-economic la turatii mici.

ultima generatie VTEC este i(intelligent)VTEC. nu este doar un VTEC ci VTEC + VTC ( Variable Timing Control). VTC este folosit de multi alti producatori: Toyota ii zice VVT, BMW Valvetronic, etc.

de VVT putem discuta alta data.
Nicolae30758
Marius-Iulian merci mult. dar tot nu m-am prins tu esti medic sau inginer de motoare :dontknow:

Totusi sa inteleg ca motorul i-VTEC de pe CR-V este varianta inteligenta?

Si inca o intrebare: este o diferenta mare intre varianta europeana de 2.0 litri i-VTEC si VTEC-ul american de 2.4 litri? Scuza-mi ignoranta, dar sunt pe cale de a-mi cumpara o Honda CR-V si vreau sa stiu cat mai multe.
Iulian HondaFan
sunt medic :roll: , dar chestia cu masinile/motoarele e un hobby :bounce:.

cum spuneam iVTEC este varianta cea mai perfectionata si are VTEC si variable valve timing ( VVT). Ultima generatie de VVTi a Toyota are de asemenea VVT si un sistem similar cu cel VTEC. deci VVTi si iVTEC sunt practic superpozabile.

CR-V -urile din USA vin parte din Anglia si parte din Japonia, cele din Europa sunt produse in Anglia. Motorul iVTEC de 2.4l este mai puternic (160CP) si mai cuplos (210Nm) fata de cel de 2.0l care are 150CP si 192Nm si cred ca este mai potrivit unei masini AWD unde e bine sa ai un cuplu motor mai generos. In plus consumul este f. apropiat. Pana in 2002 si CR-V-urile de aici au fost tot cu motorul de 2.0l.

iVTEC de 2.2l folosit pe Honda S2000 ( roadsterul Honda) scoate 240CP la 7800 rpm.

iVTEC de 2.0l este tunat pentru Acura RSX ( RSX e practic un Civic coupe de lux) la 210 CP la 7800rpm iar pentru Civic type R in Europa la 200CP.

ma intreb daca poti tuna si un CR-V 2.0l pentru puterea asta fara sa afecteze consumul mai mult decat e de asteptat prin cresterea greutatii si coeficientul de aerodinamicitate mai prost ( RSX consuma un pic mai putin decat CR-V dar si cantareste 1290kg fata de 1470 ale CR-V).

desi sun fan Honda cred ca Foresterul lui Subaru cu motorul 2.0 turbo e o alegere mai buna decat CR-V, exceptand capitolul spatiu unde CR-V e mai bun.

Toyota a inceput cu VVT din 1979-1980, l-au perfectionat si in cele din urma au pus si ceva similar cu VTEC. Honda au inceput cu VTEC si au adaugat in final si VVT. concluzia este ca ambele tehnologii sunt utile si complementare desi cresc complexitatea si pretul motoarelor.

Fiat a fost primul care a folosit VVT, nu imi e clar daca il mai folosesc. Pe Ferrari au un alt sistem cu un arbore cu came cu geometrie complexa care culiseaza lateral la turatii mari si astfel ofera un profil mai agresiv al camelor pt. rotatii mari ( deci un alt fel de obtine ce face si VTEC).

Din cate stiu motoarele pe benzina normal aspirate ( non-turbo) la Honda, Toyota si Ferrari sunt singurele care obtin 100CP si peste pe litrul de capacitate cilindrica. Desigur Ferrari nu face motoare in 4 cilindri.

Nissan are cateva motoare cu VTEC folosind patentul Honda.
Nicolae30758
merci inca odata mult. esti o adevarata mina de informatii pentru un finantist nepriceput tehnic ca mine. am stat mult sa ma gandesc ce sa aleg intre forester si cr-v. alegerea a fost cr-v tocmai din cauza spatiului mai mare, eu fiind si f. inalt (1.95 m). pe de alta parte din cate am citit si eu prin tot felul de consumer reports, parca totusi honda (i.e. cr-v) are o fiabilitate mai mare.
Iulian HondaFan
corect.

pe Consumerreports.com CR-V are fiabilitate cu 60% peste medie la SUV-uri mici si e primul pe lista, Forester e al 4-lea cu 30% peste medie. locul 2 este Toyota RAV4 cu + 50% si 4 Honda Element ( pe aceeasi platforma si cu acelasi motor si transmisie cu CR-V).

:oops: coada e Land Rover Freelander cu fiabilitate cu 148% sub medie.
Nicolae30758
acum, daca tot suntem la limpezirea nepriceputilor in ale masinilor :binky: spuneti-mi si mie ce inseamna tetiere (fata) active. adica vin in intampinarea capului tau daca te tamponeaza cineva din spate? sau spun cea mai mare tampenie :joker:
Iulian HondaFan
da, asta e ce fac in principiu teteriele active.
Florin-meganu
Mai oameni buni, daca va tot certati pe variantele astea diesel ma lamuriti si pe mine ce reprezinta la renault dci? (motor de 1900 diesel sa fie oare diesel cu compresor - injectie sau ce?).
Senator
:scratch: dci = direct common-rail injectiction
G e o r g e
QUOTE(Florin-meganu)
Mai oameni buni, daca va tot certati pe variantele astea diesel ma lamuriti si pe mine ce reprezinta la renault dci? (motor de 1900 diesel sa fie oare diesel cu compresor - injectie sau ce?).


pai cum zice si senator diesel common-rail injection.

este abrevierea data motorelor diesel renault , de cei din grupl renault-nissan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.