Termeni Tehnici |
This topic is about Termeni Tehnici, the author, , wrote about: ... To read more just scroll down
Termeni Tehnici |
May 11 2004, 06:40 PM
Post
#1
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 191 Joined: 2-April 04 From: Bucuresti Member No.: 23.312 |
Eu recunosc ca ma intereseaza masinile de putin timp si am mai prins unii termeni asa, din zbor, dar nu neaparat in totalitatea intelesului, ci mai mult prin deductie. De exemplu, termenul coupé imi sugereaza o masina avand plafonul ca un arc de cerc. Nu stiu daca e bine, insa am dedus asta din observarea asemanarilor intre mai multe modele coupé. Un alt exemplu e calandrul, pentru care in DEX online nu exista o explicatie legata de automobile, dar imi inchipui ca e ceva legat de partea din fata a masinii. Sunt sigur ca mai sunt si altii in postura de a intreba astfel de lucruri... Insa ceea ce as vrea eu e nu doar un minidictionar de specialitate, ci si explicatii mai largi acolo unde e cazul (cum am vazut de exemplu in topicul despre ABS - http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t=600 ) |
|
|
Oct 9 2004, 03:06 AM
Post
#2
|
|
specialist Group: Membri Posts: 4.583 Joined: 30-May 04 From: Honda World Member No.: 26.577 |
VTEC este acronimul de la Valve Timing and Electronic lift Control si a fost introdus din 1989 de Honda ca o metoda de a imbunatati performanta motoarelor sale fara insa a afecta consumul. este un mod ingenios de a obtine putere mai mare la turatii mari si consum mic la turatii mici.
sistemul e folosit pe motoarele cu 4 valve pe cilindru. sistemul este folosit atat pe motoarele SOHC=Single OverHead Camshaft (care au numai un arbore cu came care actioneaza atata valvele de admisie=intake si cele de evacuare=exhaust) cat si pe cele DOHC=Double OverHead Camshaft care au 2 arbori cu came, unul actionand valvele de admisie si celalat actionand valvele de evacuare. sistemul este relativ simplu: profilul camelor celor 2 valve de admisie pe cilindru este calculat pentru functionare economica ( valvele nu se deschid f. mult si numai pe o perioada mai limitata). intre cele 2 came ale valvelor de admisie este montata o cama cu profil mai agresiv ( care ar duce la o deschidere mai generoasa si pe o perioada mai lunga a unei valve). aceasta cama actioneaza numai un picior de valva fara valva proprie, "cama orfan". la turatii mici motorul functioneaza in mod economic. la turatii mari chipul ( ECU=engine control unit) actioneaza hidraulic un stift metalic care cupleaza cele 2 valve la piciorul orfan de valva si astfel cele 2 valve capata o cursa mai agresiva ducand la cresterea cuplului si a puterii motorului, acesta este modul performant al motorului. in termeni de performanta VTEC permite pastrarea unei curbe plate a cuplului pe plaja de turatie si de aici cresterea mai accentuata a puterii motorului la turatii mai mari. la motoarele fara VTEC cuplul maxim dupa ce e atins pe la 3500-4000rpm incepe sa scada' asa ca puterea nu mai creste atat de mult prin cresterea turatiei si ajunge sa se plafoneze spre 6000rpm si apoi sa scada. Civicul nostru are motorul 1.7l SOHC VTEC. la peste 4000rpm se simte suplimentul de putere care apare prin trecerea la modul agresiv si masina devine deodata mai vioaie. VTEC-ul de pe DOHC este si mai performant pentru ca si valvele de evacuare au acelasi dispozitiv de schimbare de la un profil economic la un profil agresiv, permitand si imbunatatirea evacuarii, care este si ea un factor important al cresterii performantei unui motor. motorul DOHC-VTEC de 2.0 litri in dotarea CR-V din Europa este un astfel de motor. exita si un VTEC-E(conomic) conceput numai pentru motoarele SOHC. la acest VTEC-E in regim economic una din valve (1) se deschide numai minim iar admisia se face numai printr-o singura valva (2) pe cilindru, ceea ce permite formarea unui turbion in cilindru si a unui amestec ultra-sarac in benzina. la turatii peste 2500rpm valva 1 este cuplata la valva 2 si amandoua permit admisia permitand cresterea puterii motorului. performanta lui VTEC-E este insa similara celei a unui motor SOHC cu 4 valve, avantajul vine numai la consum ultra-economic la turatii mici. ultima generatie VTEC este i(intelligent)VTEC. nu este doar un VTEC ci VTEC + VTC ( Variable Timing Control). VTC este folosit de multi alti producatori: Toyota ii zice VVT, BMW Valvetronic, etc. de VVT putem discuta alta data. -------------------- Civic Si 2007 2.0l DOHC iVTEC
Acura TL 2006 3.2l SOHC VTEC |
|
|
Lo-Fi Version | Time is now: 5th May 2024 - 08:44 PM |