Estimator de performante, calcul pt timpi la 2 masini, stock si cu chiptuning |
This topic is about Estimator de performante, the author, , wrote about: ... To read more just scroll down
Estimator de performante, calcul pt timpi la 2 masini, stock si cu chiptuning |
Oct 3 2009, 06:20 PM
Post
#1
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
E un fel de programel similar cartest-ului, sub forma unui macro in excel. Are nevoie de datele catalog ale masinii: dimensiuni, greutate, pneuri, rapoarte de demultiplicare, putere si cuplu maxim, daca exista curba completa de cuplu e si mai bine. Si VITEZA MAXIMA catalog, pentru versiunile stock (e necesara pt estimarea aerodinamicii). Pentru versiunile tunate va fi calculata. In privinta curbei de putere, ea se calculeaza din cea de cuplu. Sau se completeaza cuplul si puterea e calculata singura. Deja vreo 4-5 puncte prind bine si sunt usor de aflat. De ex e punctul de la putere maxima, daca cuplul are un palier (gen 350nm intre 1800 si 2500 rpm) mai sunt doua puncte, se mai baga unul din burta la 1000 rpm si deja n-ar fi rau. Doar din cuplul si puterea maxima se extrapoleaza cam mult. Ar prinde bine si un punct dincolo de turatia de putere maxima... Deja 3 puncte bagate in plus la Skoda superb bagate in exemplul completat de mine sunt ok. Astea se completeaza in primele doua worksheeturi. In principiu, chestiile in gri nu trebuie completate, insa unele pot fi scrise peste. Calculeaza timpii pana la 60,80,100,120,160, 200km/h precum si 400m si 1000m. Calculeaza de asemenea si turatia pt schimbarea optima de viteze. Ce ia in calcul: pierderea de aderenta, puterea reala la roti, transferul de mase (rwd vs fwd vs awd), limitarea de turatie, precum si felul in care e dispus soferul sa plece (turatia la care "o tii din ambreiaj la plecare). Nu ia in calcul timpul necesar schimbarii de viteza, si modificarea aderentei in caz in care e in panta (mi-a fost lene sa o calculez, efectul e mic). In principiu e putin "optimist", insa cred ca diferentele stock-tunat sunt foarte aproape de realitate, si la fel si viteza maxima. Cel putin in cazul meu, masuratoarea confirma calculul. Panta am introdus-o ulterior din alt motiv: Presupunem ca fac un log cu GPS-ul pentru calculul de performante, si apoi va pe log ca eram in panta. factorul asta poate fi estimat prin calcul incat poata fi "corectate" datele masurate. Presupunem ca nu masoara nimeni 0-160 intr-o panta de 15%, asa ca modificarea aderentei poate fi neglijata (pt valori mici efectul e absolut insignifiant). Discretizarea temporara e de 0.1s, turatiile sunt discretizate din 10 in 10 rpm iar vitezele din 1km/h in 1km/h, si interpolate liniar deci exista unele mici erori. Insa sunt mici. Pt un caz particular am facut calculul analitic si diferentele sunt f f mici. Daca cineva vrea sa il modifice sau sa il imbunatateasca, no problem, cu atat mai bine. Macro-ul se lanseaza cu CTRL + R. Enjoy This post has been edited by James Kilowatt: Oct 9 2009, 07:05 PM
Attached File(s)
-------------------- Scuter 108cc... benzina, automat
|
|
|
May 4 2011, 08:38 AM
Post
#2
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
Cu cutia cuplata masor si pierderi in motor, pierderi de pompaj, etc... interesant dpdv stiintific, insa offtopic pentru masurarea puterii in sine. Oricum, se noteaza, se masoara, cum spuneam important e sa adunam date, dupa aia le putem analiza in liniste.
Vreau sa masuram musai si OZN-ul de A3 a lui Halba care a masurat timpi pe 0-100km/h si pe 400m incredibili. Masuram si petrolierul meu, pentru care am o curba "reala" pe dyno pe care am putea-o folosi cat de cat ca referinta pt a valida jucarica. Excelul nu are deocamdata decat un singur macro de 20 linii, care nu face decat sa interpoleze si sa alinieze punctele masurate. Atat, restul sunt adunari, scaderi si inmultiri (programatorii adevarati sunt alergici la impartiri ) Si mai foloseste solverul integrat pt a descompune curba de pierderi in aero si restul. In varianta finala, solverul va fi folosit si pentru re-estimarea masei initiale a masinii, fara antagonisti la bord, precum si a curbei "reale" de putere, plecand de la ipoteza ca puterea e aceeaasi in ambele masurari de accelerare si pierderile sunt aceleasi in ambele masurari de decelerare (aici ramane de comentat, poate numai cele aero sa fie aceleasi, in fine, ramane de vazut, pana nu avem un set de date complet e greu sa discutam absolut toate ipotezele si detaliile modelului) In principiu deci in excel e foarte simplu de facut, pt ca solverul care face cea mai intelectuala munca e deja existent. Pt android n-am programat niciodata, si habar n-am daca poti importa o subrutina cu solverul asta de undeva, ca sa nu trebuiasca sa-l rescrii. De fapt modelul e liniar, chiar daca trebuie rescris solverul pt estimarea masei ar trebui sa fie foarte usor. Mai greu e descopunerea pierderilor, acolo ai 3 paramentri de ghicit simultan. Apropo, una din ipotezele fundamentale care nu e tocmai obisnuita in lumea auto este ca pierderile de putere sunt functie de viteza, si nu de turatie asa cum stie/crede toata lumea. Si totusi, eu sunt convins ca ipoteza e corecta. Aero nu depinde de turatie. Pneurile nu depinde de turatie.... planetarele nu depind de turatie... de turatie depinde doar juma' de cutia de viteze, care oricum in cazul nostru nu poate fi luata in calcul, si care oricum si pe dyno e estimata cam la plesneala. This post has been edited by James Kilowatt: May 4 2011, 08:35 AM -------------------- Scuter 108cc... benzina, automat
|
|
|
Lo-Fi Version | Time is now: 4th May 2024 - 04:39 AM |