QUOTE (Mircea104901 @ Sep 28 2009, 09:40 AM)
Sigur,cel mai usor de implementat VDC-ul e cu un diferential central care permite decuplarea transmisiei dintre motor si roti, asftel ca electronica sa franeze selectiv ce roata considera ca e nevoie. Cu diferentiale pur mecanice, acest deziderat e imposibil de realizat, pt ca, cum spunea George, ESP franeaza roata, dar diferentialele tocmai acolo trimit momentul motor, pt ca asa-s construite, si, mai ales, trimit forta inainte de a aparea franarea, deoarece LSD-urile si Torsenul sunt pro-active(actioneaza inainte sa se intample alunecarea/franarea) si nu reactive ca Haldex-ul (dupa ce a intervenit evenientul).
Mircea sper sa nu te superi. LSD e un termen general Limited Slip Differential. Sunt foarte multe tipuri constructive.
Diferentialul clasic transmite miscarea in doua parti si permite diferente intre vitezele de rotatie (fata-spate sau stanga-dreapta) iar cuplul se duce unde e mai usor adica spre roata care e in aer, pe gheata lucie, in zapada sau noroi adanc. Nasol moment!
LSD-urile mecanice sau electronice simt patinarea rotii cu aderenta redusa si trimit cuplu mai mare la cealalta roata. MAI MULT SAU MAI PUTIN, MAI REPEDE SAU MAI TARZIU.
Parerea mea ca este foarte greu de spus care E MAI BUN sau care REACTIONEAZA mai repede. La fel de greu este (din pacate) sa spui ce fel de diferential spate are SUBARU cutare din anul cutare.
In week-end am vazut un Outback 2.5i MY2008 automat care la trecerea peste un copac, ramasese blocat. Nu atingea cu burta dar ii patina pe pamant uscat (!) o roata din fata si una din spate. Avea LSD pe spate? Nu stiu! Avea VDC? Da! Daca a functionat VDC-ul a facut-o tarziu dupa ce masina a fost putin impinsa.
Eu cred ca in offroad cele pur mecanice sunt mai bune si mai fiabile. Pe sosea minunile electronice cu 87 de senzori sunt teoretic mai bune. In practica ma abtin. Personal prefer sa faca altceva -mai destept- decat sa franeze roata care se invarte mai repede.
Pasajul bolduit: un diferential LSD care permite DECUPLAREA nu stiu sa existe. LSD-urile "cupleaza" roata care are aderenta NU o decupleaza pe cea care e in zapada. Franand roata din zapada cu ESP/VDC, automat apare un cuplu rezistent care se duce la cealalta roata. Practic din frana se creeaza aderenta pe roata respectiva.
E adevarat ca rezultatul este acelasi si ca e greu sa faci ca ESP-ul si LSD-ul sa functioneze coerent si fiabil impreuna.
LSD-ul vasco de la Subaru nu e proactiv. Pana nu se invarte o roata mai repede ca sa incalzeasca materialul respectiv nu se intampla nimic. De fapt, cred ca foarte putine LSD-uri sunt, mai mult e vorba de vrajeli de marketing cu 1/4 de tura sau nanosecunde.... gen BMW.