Cuplu vs. Cai putere |
This topic is about Cuplu vs. Cai putere, the author, Virgil28674, wrote about: Deci pana la urma la ce tre sa te uiti la masina cand te uiti pe specificatiile ei?La cuplu si la ce turatie este acesta sau la cai putere?Ma refer ca ... To read more just scroll down
Cuplu vs. Cai putere |
Aug 29 2004, 04:10 PM
Post
#21
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 125 Joined: 30-June 04 From: Bucuresti Member No.: 28.667 |
Dupa MR nu ar trebui sa ma uit la cuplu, ci la cai putere dar cineva a spus ca daca motoarele diesel care au cuplul mai mare au o rezerva mai mare de putere.Eu tot nu am inteles. :banghead: Intro depasire care te ajuta sa traga masina: un cuplu mai mare sau caii putere mai multi?La asta ma refer. Ar fi mai indicat sa iti iei un motor diesel daca iti place sa conduci mai sportiv sau unul pe benzina? :blob7: |
|
|
Aug 29 2004, 10:18 PM
Post
#22
|
|
specialist Group: Membri Posts: 4.583 Joined: 30-May 04 From: Honda World Member No.: 26.577 |
eu zic ca e bine sa te uiti la ambele lucruri.
diferenta este la fel ca intre putere si forta(=cuplu)...si putem da in metafizica explicand-o. la aceeasi putere cea cu cuplu mai mare este de preferat. de asemenea la cuplu egal, cea cu putere mai mare este de preferat, si asta inseamna ca motorul cu putere mai mare o sa se tureze mai mult decat celalalat. chestia care impinge masina este cuplul=forta/raza, de aceeea la depasiri, plecari ( pt. masini de masa egala si cu transmisie cat de cat apropiata) este bine sa ai cuplu la indemana. cuplu mai mare inseamna ca ai acces mai lesnicios la rezerva de putere a motorului, care ar fi ea la acel moment. transmisia este insa cea care schimba aceste relatii: un motor de putere mica, dar cu cuplu mare va avea rapoartele cutiei de viteza mai mici pt. aceleasi trepte decat una cu motor de cuplu mic si putere mare si, cu alte date tehnice la fel, vor fi la fel de rapide. o masina cu cuplu mai mare se va comporta mai bine cu o incarcatura mai mare decat una cu cuplu mai mic, de aceea camioanele au motoare cuploase mai mult decat puternice . |
|
|
Aug 30 2004, 10:19 AM
Post
#23
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
Pune curbele turatie-putere de la masini diferite pe acelasi grafic, intre turatia minima si maxima (chiar daca sunt diferite, le adimensionalizezi) In mod normal, masina care are curba deasupra celeilalte pe o portiune mai mare din grafic e mai iute la demaraj, pe respectiva portiune are o rezerva de putere mai mare.
Adimensionalizeaza doar turatia pe abscisa, nu si puterea pe ordonata.... Chestia asta e valabila considerand ca transmisiile sunt similare, adica facute in asa fel incat masinile sa atinga viteza maxima cam la aceleasi proportii din turatia maxima, si la greutatile si aerodinamica la fel.... |
|
|
Aug 30 2004, 10:26 AM
Post
#24
|
|
sofer profesionist Group: Membri Posts: 125 Joined: 30-June 04 From: Bucuresti Member No.: 28.667 |
|
|
|
Oct 6 2004, 09:50 AM
Post
#25
|
|
sofer incepator Group: Membri Posts: 19 Joined: 1-September 04 From: Oltenita (Calarasi) Member No.: 31.748 |
intr-adevar cuplul motor te ajuta la depasiri ,iti da reprize mai bune intr-o utilizare normala . dupa cum se si observa la autoutilitare se prefera motoarele diesel cu puteri mici si cupluri motoare f mari tocmai ca motorul respectiv sa aiba "forta " necesara tractarii unei mase cat mai mari.... dar hai sa pun si eu o intrebare:daca motoarele cu un cuplu mare (diesel ,spre ex.) confera repize si acceleratii mai bune (dupa cum se tot spune pe aici) , de ce in competitiile auto se folosesc decat cele pe benzina??????? :albino: |
|
|
Oct 6 2004, 09:52 AM
Post
#26
|
|
sofer incepator Group: Membri Posts: 19 Joined: 1-September 04 From: Oltenita (Calarasi) Member No.: 31.748 |
si as mai avea 2 intrebari:
de ce la motoarele diesel cuplul este obtinut la turatii mult mai mici decat la benzina? de ce la diesel turatia maxima este mult mai mica decat la benzina? sa vedem... :blackeye: |
|
|
Oct 6 2004, 10:07 AM
Post
#27
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
Pai ia gandeste-te nitel.... ca sa merite sa maresti turatia la un diesel, ar trebui sa o faci ca sa castigi putere.... turatie marita si putere marita inseamna cantitate de motorina mai mare injectata in timp mai scurt. Chiar daca tehnologic ai putea scurta timpul de injectie, ai putea avea probleme cu faptul ca motorina aia ar putea sa nu se aprinda atat de repede cat o injectezi si s-ar duce naibii avantajul randamentului superior al dieselelor...
In curse conteaza calul putere, nu cuplul. Aia merg tot timpul cu turometrul in rosu, asa ca diferenta e facuta de putere si nu de cuplu. Pentru oamenii normali care merg normal si care vor sa nu auda motorul si eventual sa-l si tina cateva sute de mii de km, nu se pune problema sa mearga la fel.... Pentru curse e clar, benzina are avantajul faptului ca are entalpie mai mare (energie/masa). La cursele de dragstere nici macar benzina nu li se pare suficient de puternica... |
|
|
Oct 7 2004, 09:01 AM
Post
#28
|
|
sofer incepator Group: Membri Posts: 19 Joined: 1-September 04 From: Oltenita (Calarasi) Member No.: 31.748 |
Atunci spune-mi de ce un m.a.c. are randament mai mare decat un m.a.s.?
In plus ceea ce spui tu nu este motivul pt care un diesel lucreaza la turatii mai joase.Injectia se poate face si in mai multe etape( pre-injectie,injectie principala care poate fi si ea divizata in mai multe si apoi post-injectie- exemplu: sistemul pompa - injector de la vw sau common-railul de genratie a II-a de la Fiat (Multijet)) si iti spun ca motorina s-ar aprinde f bine... Motivul principal este ca motorul diesel este supus unor forte mai mari decat cel pe benzina, raportul de comprimare este mai mare ,deci presiunea in cilindru este mai mare...In consecinta piesele aflate in miscare sunt supradimensionate pentru a face fata fortelor mai mare dezvoltate de arderea motorinei si o turatie mai mare ar insemna forte de inertie mai mari si motorul s-ar deteriora. Daca vrei compara un tdi de vw (sau chiar un td) cu o benzina de aceeasi capacitate (spre ex un 1,8 l de renault mai vechi ->are cu 98 cm3 mai putin dar pot fi comparate) si ai sa observi diferenta de dimensiuni si mase. Si referito la curse a dreptate....in plus nu ai spus ca motoarele de curse care obtin puteri mari la turatii apropiate de cele maxime au cupluri motoare mici sau foarte mici raportate la puterile obtinute .... Dan Alexandrescu spunea ca un motor de formula 1 ajunge la cuplul fenomenal de 80 Nm.... . Oricum el a mai spus multe prostii,cum ca la evacuare unui motor de formula 1 nivelul sunetului ajunge la 160 dbA , dar nivelul sonor la decolare unui Boeing 747 este de aprox 130 dbA, iar un om nu poate suporta un sunet de 160 dbA,ar muri pur si simplu... In fine,am deviat de la sub...... MR se observa ca ai cunostiinte in domeniu,esti la Transporturi? QUOTE(MR28673) Pai ia gandeste-te nitel.... ca sa merite sa maresti turatia la un diesel, ar trebui sa o faci ca sa castigi putere.... turatie marita si putere marita inseamna cantitate de motorina mai mare injectata in timp mai scurt. Chiar daca tehnologic ai putea scurta timpul de injectie, ai putea avea probleme cu faptul ca motorina aia ar putea sa nu se aprinda atat de repede cat o injectezi si s-ar duce naibii avantajul randamentului superior al dieselelor...
In curse conteaza calul putere, nu cuplul. Aia merg tot timpul cu turometrul in rosu, asa ca diferenta e facuta de putere si nu de cuplu. Pentru oamenii normali care merg normal si care vor sa nu auda motorul si eventual sa-l si tina cateva sute de mii de km, nu se pune problema sa mearga la fel.... Pentru curse e clar, benzina are avantajul faptului ca are entalpie mai mare (energie/masa). La cursele de dragstere nici macar benzina nu li se pare suficient de puternica... |
|
|
Oct 7 2004, 02:20 PM
Post
#29
|
|
specialist Group: Membri Posts: 4.583 Joined: 30-May 04 From: Honda World Member No.: 26.577 |
QUOTE(MR28673) Pentru curse e clar, benzina are avantajul faptului ca are entalpie mai mare (energie/masa). La cursele de dragstere nici macar benzina nu li se pare suficient de puternica...
aici nu cred ca ai dreptate MR, motorina este o fractiune mai grea decat benzina la distilarea petrolului si e compusa in general hidrocarburi mai grele decat benzina ( de-aia si miroase mai puturos). ca atare are densitate mai mare si va degaja o energie mai mare decat acelasi volum de benzina. http://www.coloradocollege.edu/environment...12/Combust.html iata tabelul de pe pagina de mai sus: Comparison of Fuel Heating Values Fuel Energy content kJ/L Gasoline equivalence,* L/L-gasoline Gasoline 31,850 1 Light diesel 33,170 0.96 Heavy diesel 35,800 0.89 LPG (Liquefied petroleum gas, primarily propane) 23,410 1.36 Ethanol 29,420 1.08 Methanol 18,210 1.75 CNG (Compressed natural gas, primarily methane, at 200 atm) 8,080 3.94 LNG (Liquefied natural gas, primarily methane) 20,490 1.55 aici Octavian are dreptate: dieselele datorita faptului ca arederea are loc la presiuni mult mai mari decat la motoarele Otto ( rapoartele de compresie sunt aproape duble ( 17-20/1 fata de benzinare 9-11/1), sunt in general mai grele, au nevoie de cilindri mai solizi si pistoane mai grele si asta face ca inertiile sa fie mai mari iar atingerea de turatii peste 5000rpm mai dificila tehnic. de aceea cred ca motoarele diesel de pe vapoare merg la turatiile de le mentionati voi de cateva sute rpm (nu stiam chestia asta, e interesant). dieselele de pe vapoare folosesc si pacura sau motorina grea. -------------------- Civic Si 2007 2.0l DOHC iVTEC
Acura TL 2006 3.2l SOHC VTEC |
|
|
Oct 7 2004, 03:20 PM
Post
#30
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
Chestia cu greutatea e destul de discutabila. Acceleratiile n-ar creste fenomenal trecand de la 4000 la 5000... in fine. Randamentele superioare la mac vin de la raportul de compresie (randamentul teoretic maxim al ciclului ete 1-1/rap.comp) si de la faptul ca pot merge cu amestecuri sarace, nu esti obligat la mac sa ai amestecul ideal. Figura cu entalpia superioara a motorinei n-am stiut-o... in fine. PAcura e si mai grea decat motorina, insa degaja energie mai putina...
Nu sunt in transporturi... sunt inginer. Intamplator, navalist:) Asa ca va pot raspunde la alta intrebare. E interesant sa faci motoare navale de turatii mici ca sa nu fii obligat sa mai faci reductoare (elicile la navele comerciale merg la turatii mici). Reductoarele la asemenea puteri pot fi de aceleasi dimensiuni cu motorul.... Sunt nave cu turbine cu gaz care merg la turatii mari insa fie au propulsor cu jet fie transmisie electrica. |
|
|
Oct 7 2004, 03:58 PM
Post
#31
|
|
specialist Group: Membri Posts: 4.583 Joined: 30-May 04 From: Honda World Member No.: 26.577 |
ce e mac si mas, ca io nu stiu. :dontknow:
-------------------- Civic Si 2007 2.0l DOHC iVTEC
Acura TL 2006 3.2l SOHC VTEC |
|
|
Oct 7 2004, 04:00 PM
Post
#32
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
Motoare cu Aprindere prin Compresie (diesel) si Motoare cu Aprindere prin Scanteie (benzine) ...
|
|
|
Oct 12 2004, 09:03 AM
Post
#33
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
Fratilor, credeam ca e clar subiectul asta... pana cand imi dau seama ca gresim undeva Mac-ul are randament mai mare datorita compresiei ridicate, motorina are entalpie mai mare, deci dieselele au toate motivele sa fie mai performante decat benzinele... si cu toate acestea, nu-s! Sunt performante TURBO dieselele, insa dieselele aspirate puse umar la umar cu benzinarele aspirate cam nu prea mai fac fata...... De ce?
|
|
|
Oct 24 2004, 01:18 AM
Post
#34
|
|
specialist Group: Membri Posts: 521 Joined: 16-October 04 From: Bucuresti Member No.: 34.419 |
Inmultesti cu 1,36. Si revin la intrebarea de baza sa-l lamurim simplu pe om. puterea maxima isi are efectul final in viteza maxima , iar cuplul maxim in acceleratia maxima ce o poti obtine ( momentul la roata.)
relatia dintre ele este de interdependenta , dar finalitatile actiunilor lor difera. Poti avea un motor cu putere mare (obtinuta pe baza turatiilor f. ridicate ) dar cu moment (cuplu mic) - vezi moarele in doi timpi inspecial cele de motocicleta ,si pot avea motor cu putere mica ,dar cuplu mare -vezi motoarele diesel clasice ( presiunea mare din cilindru impiedica ridicarea in turatie ). Malin |
|
|
Oct 24 2004, 02:00 AM
Post
#35
|
|
specialist Group: Membri Posts: 4.583 Joined: 30-May 04 From: Honda World Member No.: 26.577 |
pertinenta observatia cu putere maxima-viteza maxima si cuplu mare acceleratie mai buna cu observatia ca e vorba de cuplul la roata.
deci si o masina cu cuplu motor mic prin multiplicarea lui prin transmisie poate accelera f. repede daca le turezi bine. ex. masinile Toyota, Honda, Suzuki. -------------------- Civic Si 2007 2.0l DOHC iVTEC
Acura TL 2006 3.2l SOHC VTEC |
|
|
Oct 24 2004, 02:27 PM
Post
#36
|
|
specialist Group: Membri Posts: 521 Joined: 16-October 04 From: Bucuresti Member No.: 34.419 |
E corect. dar ma referisem strict la motor , afirmand de momentul la roata doar pt ca multi nu inteleg cum se materializeaza momentul motor
(adica masurat la arborele motor), iesind din disutie transmisia sau considerand-o o constanta pt toate motoarele in discutie. Si vreau sa apofundez ideea spunind ca pe bancurile de proba motor se masoara de fapt momentul motor (prin "citirea' sarcinii motorului supus la franare de catre o frana hidraulica ce se strange cu atit mai mult cu cat motorul urca in turatie si sarcina) ,puterea motoruli obtinandu-se prin calcul. |
|
|
Oct 25 2004, 10:07 AM
Post
#37
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
Am senzatia ca iarasi o sa incepem sa ne invartim in jurul cozii... plus o senzatie puternica de deja-vu
Presupunand ca cei care au proiectat rapoartele de demultiplicare ale cutiei de viteze nu erau beti, importanta e puterea.... sau mai bine spus, distributia ei pe plaja de turatii. Un cuplu constant cu turatia (adica ideal, practic, pentru un motor termic) inseamna o curba de putere ce creste liniar cu turatia. La puteri asemanatoare, de obicei la regimurile intermediare au o rezerva de putere mai importanta masinile care au cuplul maxim la turatii mai mici (raportat la turatia de putere maxima) |
|
|
Oct 25 2004, 02:58 PM
Post
#38
|
|
sofer incepator Group: Membri Posts: 18 Joined: 13-October 04 From: Bucuresti Member No.: 34.287 |
1 metric horse power = 736 W = 75 kg m/s
|
|
|
Oct 27 2004, 11:26 AM
Post
#39
|
|
specialist Group: Moderator Posts: 13.667 Joined: 30-June 04 From: Europa Member No.: 28.666 |
S-a mai dat formula asta:) E vorba de 75kgf... doar o mica corectura
|
|
|
Jan 18 2007, 07:55 PM
Post
#40
|
|
sofer Group: Membri Posts: 90 Joined: 4-November 05 From: Bucuresti Member No.: 60.127 |
Puterea dată în catalog este puterea maximă pe care o poate dezvolta mașina, putere pe care rareori ajungi să o utilizezi (vorbesc pentru mine), fiind pentru motoarele pe benzină (de exemplu) pe la 5500 rpm.
Cuplul dat în catalog este cuplul maxim pe care îl poate dezvolta motorul și care se atinge într-o plajă de turație dependentă de construcția motorului. Cuplul este cam tot una cu forta aplicata la mișcarea de rotație, așa că voi dau un exemplu de forță (îmi place cum sună ). Să luăm două mașini identice, cu motorizări diferite, una cu motor de 800 cc, putere maximă 50cp și cuplu maxim 80Nm (motor rahitic) și una cu motor de 2000cc, putere maximă 140 cp și cuplu maxim 200NM (a făcut culturism). în cea cu motor mai mic mai pun niște balast ca să cântărească amândouă la fel. Să zicem că au amândouă 1000kg. Ambele mașini mașini merg în paralel, cu viteză constantă de 50km/h. În situația asta ambele utilizează numai 15 cp ca să meargă constant, indiferent de motor. Și cuplul necesar (forța) pentru mersul constant la 50km/h este este identic în cazul celor două mașini, să zicem 40Nm. Dacă Superman ar împinge mașina cu 50km/ ar dezvolta tot 15cp și 40Nm. Dacă apeși acum pedala până la fund, motoarele vor da tot ce pot ele, (să zicem că sunt la turația de cuplu maxim amândouă) adică cel de 800cc va da un cuplu de încă 40Nm, dar cel de 2000cc da încă 160Nm. Ei, acum se cunoaște diferența. Cu motorul mic trebuie să ai răbdare ca să prinzi viteză, iar cu motorul mare trebuie să te ții bine de volan ca să nu ajungi pe locul din spate. Asta face diferența dintre cuplurile mașinilor. Un cuplu mai mare dă un demaraj mai mare. Și la 150km/h în mers constant ambele mașini dezvoltă aceeași putere, 50cp și același cuplu, 80Nm. Diferența este că la motorul mic ai lipit deja pedala de podea, iar la motorul mare mai încape până la 250km/h. Acum, ca să definesc puterea, mă întorc la rahitic și la culturist. Și unul și altul vor putea mișca mașina din loc, producând aceeași fortă, diferența constând în faptul că cel mai puternic (culturistul) o poate împinge în pas alergător dezvoltând o putere mai mare. Una dintre definițiile puterii este ca produs dintre forța dezvoltată și viteza cu care deplasezi obiectul (P=F*v) iar în cazul motorului, P=cuplu*turație. Ca să trag o concluzie, cuplul este responsabil de demaraj, iar puterea maximă este responsabilă de viteza maximă care se poate atinge (oarecum). |
|
|
Lo-Fi Version | Time is now: 4th May 2024 - 05:38 PM |