IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

Vreau masina pt prietena mea

This topic is about Vreau masina pt prietena mea , the author, Rebel, wrote about: George, ai drepate: franele pe disc sunt superioare tamburilor? ABSOLUT se disipa caldura, nu acumuleaza mizeria, se racesc usor, etc. si bla bla bla ... To read more just scroll down

14 Pages V  < 1 2 3 4 > »   
Closed TopicStart new topic
> Vreau masina pt prietena mea
Rebel
post Nov 24 2009, 10:48 PM
Post #21


specialist
******

Group: Membri
Posts: 2.198
Joined: 11-July 08
From: Location Unknown
Member No.: 117.474



George, ai drepate:
franele pe disc sunt superioare tamburilor? ABSOLUT! se disipa caldura, nu acumuleaza mizeria, se racesc usor, etc. si bla bla bla ca nu despre asta vorbim acum.

Dar sunt la masini cu motoare mai mari care au cerintele astea, masini mai scumpe. Adoptarea tamburilor nu este doar o solutie tehnica suficienta pentru anumite masini este si o solutie financiara. Tamburii au costuri mult mai mici de constructie.

Exista niste reguli, standarde de siguranta care sunt perfect indeplinite de un sistem de franare adaptat la un motor de 1.3 sa zicem.

Marea majoritate a masinilor au sisteme de franare mai mult sau mai putin performante dar toate sunt decente. Ca vorba aia, poti avea disc pe toate si anvelopa ca slickul ca nu ai facut nimic. Nu?

Ori tu compari mere cu pere. Sigura ca masinile mai performante au sistem de franare mai bun dar sa stii ca la treaba cu siguranta pasiva e iarasi discutabil. Un Focus de 90 si unul de 200 CP au cam aceeasi caroserie, deci trebuie facut ceva... Focusul RS, ok are ceva elemente in plus pentru rigidizarea caroseriei dar si alea sunt facute pentru tinuta de drum si ranforsarea caroseriei (reducerea elasticitatii) nu neaparat pentru siguranta ocupantilor care au de aceasta dat un motor mai mare sub capota.

Oricum, imi sustin opinia, in plus, un incepator tot o trosneste o data, stii cum e, shit happens, dar macar una mai ieftina este mai ieftin de reparat...

This post has been edited by Rebel: Nov 24 2009, 10:51 PM


--------------------
///M - The Ultimate Driving Machine
Go to the top of the page
 
+Quote Post
G e o r g e
post Nov 24 2009, 11:06 PM
Post #22


workaholic * * * * * *
******

Group: Moderator
Posts: 11.052
Joined: 4-August 03
From: Bucuresti
Member No.: 14.854



hai ma rebel ... da'o incolo . un incepator are nevoie si de siguranta . eu zic ca o masina de 140cp e mai buna ca una de 80 ...si voi o tineti pe a voastra . fie ca voi .
e mai bine 1.2 decat 2.0 . gata ... cum ziceti voi.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rebel
post Nov 25 2009, 01:00 AM
Post #23


specialist
******

Group: Membri
Posts: 2.198
Joined: 11-July 08
From: Location Unknown
Member No.: 117.474



Stai ma, ce te-ai desumflat asa? confused.gif

Eu si Tudor sustinem ca puterea motorului nu este un avantaj pentru un incepator. Atat. Nu ca e mai buna ca aia de 200CP.
Doar ca in foarte multe cazuri, incepatorii fac greseli care corelate cu puterea au un deznodamant mai putin placut decat intr-o masina mai slabuta ca putere.

In rest sustin ce sustii si tu.. cu ceva nuante de gri la capitolul siguranta, sunt masini mici mai bune la siguranta decat o barca care pare sigura dar nu-i...


--------------------
///M - The Ultimate Driving Machine
Go to the top of the page
 
+Quote Post
f1anatic
post Nov 25 2009, 01:17 AM
Post #24


Subaru Anti-Hero
******

Group: Moderator
Posts: 5.323
Joined: 13-May 04
From: F 1 World
Member No.: 25.368



QUOTE ( T u d o r @ Nov 24 2009, 10:16 AM) *
Sfatul meu e sa va orientati catre o masina cu cai putini, in jur de 100, pusi pe o caroserie compacta gen Golf. Daca nu e nevoie de 4 usi merge in coupe micut, s-a pomenit Tigra dar mai sunt si altele.



Sau Impreza 2.0 i hatchbac si/sau masini asemanatoare - monovolume: unde se termina geamul acolo se termina si masina. Trebuie ceva ce se parcheaza usor mai ales la parcarile in laterala. Pe drum va casca ochii si cu si fara 400 cp si frine de la Carbon Industrie. Daca este sa o plezneasca, se va intimpla incercind sa o parcheze. Si categoric, nici prea puternica nu e buna masina pt un incepator.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ozz86651
post Nov 25 2009, 01:34 AM
Post #25


specialist
******

Group: Membri
Posts: 3.387
Joined: 8-September 06
From: San Francisco
Member No.: 86.644



Ba frate, numa piloti pe aici.. expermenteti sinteti, nu incepatori, presupun ca mergeti numai in drifturi pe sosea.
Ce are domle 200CP si RWD cu incepatorul? Ce, ia curbele pe deneu cu pedala la fund in viteza a doua si fum din cauciucuri? Ce face un incepator diferit de un experimentat? Nu baga frina de mina la 120 sau ce?
Viteza nu depinde de puterea masinii. Viteza depinde de trafic in primul rind, si limitele legale in al doilea rind. Ce ala cu Ferrari merge cu 300 la ora, nu tot cu 100? Si daca merge cu 300, la ce ii foloseste experienta cistigata pe Megane? Iar daca merge cu 100, ce are frate ferrariul ala de-i mai periculos ca un logan? In afara ca vorba lui George, frineaza si depaseste mai bine, deci e mai sigur. Ce faceti voi asa special cu experienta aia, corectati derapaje, puneti masina de-a latu inainte de curba? Hai ca ferrariul e un exemplu extrem, masinile sport chiar pot fi periculoase, dar masinile "civile" n-au nici o treaba.

Tudore, eu te urc in ce masina de 200CP vrei tu, ba nu, de 300, si arata-mi si mie ce se intimpla daca misti pedala de acceleratie cu 2mm. O masina de 200CP nue un supercar, tot abia se misca daca ii dai acceleratia la fund la 2000rpm in viteza a 5a, tot trebuie sa retrogradezi in depasiri ca e lenesa. Nu e nici un monstru sub capota, nu scoate fum din cauciucuri si nu intre in derapaj cum ai atins acceleratia... nici macar daca e ud pe jos.

Iar daca te urci pe acceleratie in loc de frina e cam tot aia, se prespune ca distanta pina la obstacol e mica asa ca nu e mare diferenta de viteza. Masinile mai puternice au insa elemente de siguranta pasive mai bune, de obicei, deci scapi mai ieftin.

This post has been edited by ozz86651: Nov 25 2009, 01:37 AM


--------------------
---------------
Honda Civic EX 2006 140CP
Mazda 6S 2003 220CP
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rebel
post Nov 25 2009, 01:45 AM
Post #26


specialist
******

Group: Membri
Posts: 2.198
Joined: 11-July 08
From: Location Unknown
Member No.: 117.474



Vezi ca Tudor vorbea de 2mm la un Koenigsegg nu la masina normala iar acolo da' este diferenta. Si daca stau sa ma gandesc bine 2mm fac diferenta la orice masina; mai ales la un drive-by-wire unde elementul de control face diferenta.

Iar masinile alea mai puternice de care zici tu, au ce in plus ina afara de frane adaptate la dinamica masinii? Huh?
ca pe un Focus poti avea si 90 si 200 de cai pe aceeasi caroserie. barile ranforsare nu se pun, ok, au un beneficiu da' ala nu-i pentru ocupant ci pentru masina.

Iar tu compari US sau Canada cu strazi largi si fara curbe cu Romania cu o singura banda cu gropi, carute si alti incepatori care gandesc ca tine si si-au luat 200 de cai si nu stiu sa-i stapaneasca?

Viteza nu depinde de puterea masinii? Pai depinde, amandoua pot prinde suta dar una o face in mai scurt timp decat cealalta deci depinde.
Franeaza si depaseste mai bine?
Ma repet, sunt masini mai mici cu motoare mai mici a caror distanta de franare este mai buna ca multe cu 200 de cai si mai mari.
Depaseste mai bine? Asa este, dar ce parere ai ca toti care isi iau 75 de cai nu pot depasi? important este cand faci manevra si cum te pregatesti pentru ea.
E masina de incepator domnu', ca asa poti sa ii dai tu cati cai vrei cand il prind la inghesuiala cu una mica si cu suspensii independente i-am tras-o scurt.


--------------------
///M - The Ultimate Driving Machine
Go to the top of the page
 
+Quote Post
T u d o r
post Nov 25 2009, 09:59 AM
Post #27


Membru destul de avansat
******

Group: Moderator
Posts: 8.813
Joined: 10-October 05
From: Ramnicu Valcea (Valcea)
Member No.: 57.984



Nu prea am timp acum sa caut pe net filmulete puse de diversi idioti (a se citi prieteni) care plang acum soarta unora de 20 ani morti pe soselele din Ro. Stiu eu cateva cazuri din Valcea, cu masini cumparate de parinti. 200 cai pentru un tanar cu lamaia sunt multi, pentru ca te indeamna sa-i dai si experienta ta in situatii neprevazute e zero. Sa nu-mi zici de responsabilitate si condus prudent ca astea sunt teorii. REalitatea e ca avand si mintea lejera si puterea sub coor iti vine sa o arzi. Tu nu mergi in Romania decat rar, crede-ma ca e plin de tineri care fac liniute prin oras (acum 2 luni a murit unul chiar in centrul orasului, avea 19 ani), se iau dupa tine sa-ti arate ca "te fac"..etc. Printre ei n-am vazut niciunul cu Fiesta de 1.4 sau cu Golf 1.6, in schimb au Bimmere sh sau altele de genul. Nu dau regului aici, sunt simple observatii personale.


--------------------
Honda Accord 2.0 Executive Premium White

Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
HalbaSus
post Nov 25 2009, 10:08 AM
Post #28


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 10.684
Joined: 29-March 04
From: Oradea (Bihor)
Member No.: 23.122



Si tinerii mor numai in masini de 200 de cp ? In alea de 100 sau sub 100 sunt imuni ?
Eu in primul an am avut o supernova de 75 cp... Si crede-ma ca si acum o consider o masina mult, mult mai periculoasa decat mertzul meu de acum (ok, asta nici nu e masina sport ca si Rx8-ul dar nu difera mult de TT). Daca esti tembel atunci o sa mori la fel de bine cu un polo de 1.2 ca si ala prinde 160 km/h... si daca trebuie sa franezi atunci tot tamburi ai pe spate... Iar daca esti cumpatat atunci nu o sa depasesti limitele bunului simt indiferent ce masina si cati cai vei avea.

L.E:
Eu stiu doua fete care ambele au inceput sa conduca pe TT (una pe ala de generatie veche de 240 cp quattro si alta pe modelul nou 200 cp FWD)... Ambele sunt bine, tefere si fara accidente majore la activ, si asta fiindca nu au mers mai tare decat ar fi mers cu o masina "normala", au vrut modele sportive pentru aspect, nu neaparat pentru cp.

In rest George are dreptate, masina mai puternica = masina mai sigura.


This post has been edited by HalbaSus: Nov 25 2009, 10:13 AM


--------------------
Mercedes C320 CDI 4-matic
Audi A3 Sportback 1.9 TDI
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you." -Jeremy Clarkson
Go to the top of the page
 
+Quote Post
laurentiu
post Nov 25 2009, 12:16 PM
Post #29


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.204
Joined: 19-September 02
From: Bucuresti
Member No.: 6.478



Si eu cred ca nu este o problema daca masina are vreo 200 de cai. In fond toate masinile se conduc la fel.
DAR un incepator (adica un neexperimentat) uneori poate lua decizii pripite si de exemplu pleaca de pe loc cu 4000-5000 rpm, se poate pierde foarte usor. Nici nu isi da seama cand poate scapa masina de sub control. Una e sa patesti asta cu o masina de vreo 200 CP si alta e cu una de 80-90-100 CP.
Ca sa-i dau un raspuns lui Titi (desi vad ca nu mai zice nimic), eu as recomanda un New Beetle. Daca o cumperi second hand poti face o super afacere, pentru ca se devalorizeaza destul de mult. Sora mea a luat unul acum o luna si a dat pe el 8000 de euro. Are 2 ani, are super dotari (e aproape full) si noua am calculat ca a fost undeva in jur de 17 000 de euro.


--------------------
Opel Astra F 1.6 75 CP (Das Auto), VW New Beetle 1.4 75 CP
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mircea104901
post Nov 25 2009, 12:39 PM
Post #30


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.805
Joined: 27-April 07
From: Cluj-Napoca (Cluj)
Member No.: 104.894



Eu zic ca o masina pentru incepator trebuie sa se conduca usor, sa aiba stabilitate (daca se poate ESP; chiar e un "must have"), si nu foarte multi cai. Sau sa aiba cai, dar nu demaraj sub 10s/100km/h.
Una din greselile majore ale incepatorilor este supalicitarea curbelor (intra prea tare in ele). Aici ESP-ul ajuta la redresare (pe de alta parte e si nociv ca da impresia ca masina poate sfida legile fizicii, si ii invata cu viteze mai mari decat pot ei controla. De fapt asta e singulul draw-back pe care-l vad la ESP, mai ales la soferii care au sarit din Dacia 1300 in masini cu ESP).
De acord ca o masina cu multi cai(acceleratie foarte buna) e mai greu de stapanit de catre incepator, mai ales in oras (unde mai poate incurca pedalele).

Pacat ca responsabilitate nu e pe lista de optionale la nici un producator smile.gif


--------------------
BMW X3 3.0D
Ex Forester 2.0X MY07


Don’t argue with Idiots... They will bring you down to their level and beat you with experience.
“If A is a success in life, then A equals x plus y plus z. Work is x; y is play; and z is keeping your mouth shut.” Albert Einstein
Go to the top of the page
 
+Quote Post
T u d o r
post Nov 25 2009, 12:39 PM
Post #31


Membru destul de avansat
******

Group: Moderator
Posts: 8.813
Joined: 10-October 05
From: Ramnicu Valcea (Valcea)
Member No.: 57.984



Zicala spune ca nu armele ucid ci oamenii care le manuiesc. Corect. Totusi nu stiu de ce ma simt mai in siguranta ca nu au toti arme in tara asta.

O masina de 200 cai atinge suta in 6-7 secunde. Iar controlarea ei la astfel de acceleratii pune probleme si unora care au ceva experienta si teoretic si ceva mai multa minte ca un incepator de 18-20 ani si fata pe deasupra. Nu e o regula neaparat valabila dar totusi cum spuneam si mai inainte simpla observatie ne ajuta de multe ori sa tragem cateva concluzii destul de general valabile. Sunt convins ca sunt mult mai multe cazuri de morti din cauza vitezei in masinile puternice decat in cele mai slabe. Si asta e destul de simplu... iti ia cu mult mai mult sa atingi 160 intr-un Fiesta 1.4 TDCI decat intr-un RS.


--------------------
Honda Accord 2.0 Executive Premium White

Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mircea104901
post Nov 25 2009, 12:46 PM
Post #32


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.805
Joined: 27-April 07
From: Cluj-Napoca (Cluj)
Member No.: 104.894



Stiti care e cea mai sigura masina (raportat numar de incidente la numar total de masini in circulatie)?
Trabantul teehee.gif
In coada listei e Mercedes si BMW. Paradoxal.

http://www.gandul.info/news/tancurile-humm...romania-2803513


--------------------
BMW X3 3.0D
Ex Forester 2.0X MY07


Don’t argue with Idiots... They will bring you down to their level and beat you with experience.
“If A is a success in life, then A equals x plus y plus z. Work is x; y is play; and z is keeping your mouth shut.” Albert Einstein
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alias
post Nov 25 2009, 12:53 PM
Post #33


pilot
*****

Group: Membri
Posts: 288
Joined: 27-May 09
Member No.: 120.074



Ctitindu-va imi dau seama ca i-am luat nevesti-mi masina perfecta. Nu inteleg de ce vrea sa o mai si vanda.

Sa ridice mana cel care dupa ce-si da propria lui masina de peste 150 hp, nu zic 200, isi mai si urca propriul copil in masina sa fie dus la scoala de acel incepator.


Titi, fara nici o suparare, s-a depasit mult limita si subectul.
Ia-i prietenei tale o masina frumoasa, sa-i placa ei nu tie, in care sa o stii in siguranta si in care sa se simta bine.


--------------------
Subaru Forester 2008
ex Subaru Impreza 2008
ex Subaru Outback 2005
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mircea104901
post Nov 25 2009, 01:04 PM
Post #34


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.805
Joined: 27-April 07
From: Cluj-Napoca (Cluj)
Member No.: 104.894



Si as mai recomanda ceva: diesel.


--------------------
BMW X3 3.0D
Ex Forester 2.0X MY07


Don’t argue with Idiots... They will bring you down to their level and beat you with experience.
“If A is a success in life, then A equals x plus y plus z. Work is x; y is play; and z is keeping your mouth shut.” Albert Einstein
Go to the top of the page
 
+Quote Post
DRAGOS
post Nov 25 2009, 01:07 PM
Post #35


PGM-FI
******

Group: Membri
Posts: 2.877
Joined: 2-March 07
From: Bucuresti/Ploiesti (Prahova)
Member No.: 100.675



Eu cele mai dure chestii pe care era sa le fac s-au intamplat in prima luna de permis...pe masina maicamii, un clio de 1,4 smile.gif de 2 ori mi s-a intamplat sa intru prea tare in curbe (obisnuit fiind cu civicu) si era s-o dau in balarii smile.gif

150cp sunt ok pt un incepator, nu e mare smecherie. Poti s-o dai in gard la fel de usor si cu o fiesta sau clio de 100 cp, dar si cu un golf/civic/ce vreti voi cu 150-200cp si frane bune, suspensii sport, etc smile.gif

This post has been edited by DRAGOS: Nov 25 2009, 01:08 PM


--------------------
Honda Accord 2.0 MT Executive Arctic Blue Pearl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pista
post Nov 25 2009, 01:21 PM
Post #36


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.818
Joined: 30-September 08
From: Odorheiu Secuiesc
Member No.: 118.083



Dupa drive testul de ieri si azi cu MiTo 1.4l 155CP pot afirma ca este o masina care place si sotiei si mie. Design exterior si interior placut, materiale de calitate. Scaunele sunt excelente, motorul o bijuterie, sound sportiv si un "gadget" tehnic foarte util: 3 pozitii de management motor. In modul Dinamic ai 230Nm.
Trebuie sa recunosc ca am fost surprinsi placut.


--------------------
Mazda 6 MPS

ex: Subaru Outback 2.5i MY07 5MT Bi-Fuel
BMW 120d MY'04 6MT
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Seri
post Nov 25 2009, 02:02 PM
Post #37


Captain Obvious.
******

Group: Moderator
Posts: 1.312
Joined: 3-August 05
From: Oradea/Cluj
Member No.: 52.535



Observ ca si Titi este din Cluj. Eu m-as simti mai in sigurata pe strada stiind ca prietena sa nu conduce o masina atat de puternica. teehee.gif

Problema cu o masina atat de puternica este ca nu simti viteza, adica nu se chinuie motorul sa atinga viteze de aproape 200 km/h. Eu in prima luna de permis am mers cel mai tare, ca sa-mi descarc frustrarile adunate timp de 18 ani ca pasager. Mi-a luat ceva timp si cateva faze limita ca sa-mi dau seama ca sunt tampit.


--------------------
1994 Opel Astra F 1.8 GSi 125 cp
2004 Opel Astra G 1.6i 103 cp
2007 Opel Astra G 1.6i 105 cp
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Otto73
post Nov 25 2009, 03:19 PM
Post #38


specialist
******

Group: Membri
Posts: 1.060
Joined: 28-June 05
From: vecin cu Obama
Member No.: 49.917



M-as uita la Mazda 6 in locul RX8-ului
Alfa sigur e suspecta la km aia dar e o masina frumoasa.
M-as orienta si la un 3-ar de aceiasi varsta cu audiul.
Daca vrei masini mici as alege intre TT, Opel Tigra,SLK,Z3 oriZ4(totusi cred ca depaseste bugetul fiind mai nou).Chiar si un Mini ar merge.
Dintre astea Opelul ar iesii invingator deoarece e mult mai ieftin de intretinut.
Dar daca vrei o masina practica m-ar orienta catre un sedan.


--------------------
The world contains a lot of awfully fast drivers.
And a few good ones, too.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Titi1988
post Nov 25 2009, 04:23 PM
Post #39


disperat..dupa masini
******

Group: Membri
Posts: 1.395
Joined: 4-November 07
From: Cluj
Member No.: 115.339



Multumesc tuturor pentru raspunsuri!! chiar nu ma asteptam sa ma ajutati chiar asa!!
Parerea mea ramane la fel!! Alfa Romeo is THE ONE!!
Dupa ce a citit si prietena mea toate posturile 39110506.gif a recunoscut si ea ca aceasta masina este cea mai OK pt ea.
GOOD JOB everybody!!
(recunosc...imi faceam de cap cu un TT sau RX8 de peste 200 de cai...dar siguranta ei este cel mai important aspect. )
Am gasit un GT in stare buna..sa speram ca o sa fie primul nostru "copil" tongue.gif

va tin la curent yes.gif


--------------------
Nissan Primera Acenta 1.6i 109 cp 2007
Dacia Logan MCV Ambiance 1.5 dCi 70 cp 2007
Dacia Logan MCV Laureate 1.5 dCi 85 cp 2009
Dacia Lodgy Laureate 1.5 dCi 110 cp 2014
Go to the top of the page
 
+Quote Post
HalbaSus
post Nov 25 2009, 04:34 PM
Post #40


specialist
******

Group: Moderator
Posts: 10.684
Joined: 29-March 04
From: Oradea (Bihor)
Member No.: 23.122



Caii aia putere despre care vorbiti... sunt turbati ? pornesc asa de capul lor, o iau pe aratura ? Eu caii pe care i-am condus (indiferent ca sunt 75 (pe loganul de la firma) sau 105 (pe A3-ul sotiei) sau 224 (pe c-ul meu) sau 280 (pe camionul lui maica-mea) se struneau si o luau razna in functie de cat de tare apasam eu pedala... Sincer mi-e mult, mult mai usor cu aia 224 de pe C decat cu aia 75 de pe logan... Poate pentru ca sunt mai "de rasa" biggrin.gif
Poate pentru ca la caii aia de pe C am si niste discuri de frana cat janta de pe Logan... poate pentru ca pe C am ESP, EBD, directie parametrica, etc... iar pe Logan nu ? Poate pentru ca pe C am cauciucuri UHP de 225 mm iar pe logan niste jafuri de 195 mm ? Acum stiu ca am exagerat cu comparatia logan - C320... dar ideea e ca o masina mai puternica vine cu niste atribute de siguranta in plus, deci un Audi TT quattro va frana mai bine SI DE LA 50 KM/h decat un ford focus de 1.6 (ca tot amintise cineva de el). Iar 160 km/h se pot prinde si cu focusul de 1.6 dar cu frane mai slabe, cu cauciucuri mai inguste, etc etc...


--------------------
Mercedes C320 CDI 4-matic
Audi A3 Sportback 1.9 TDI
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you." -Jeremy Clarkson
Go to the top of the page
 
+Quote Post

14 Pages V  < 1 2 3 4 > » 
Closed TopicStart new topic
Tags
No Tag inserted yet

1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 



RSS Lo-Fi Version Time is now: 15th May 2024 - 04:17 PM