Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cand esti safety-driver(sofer bun)?
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Pages: 1, 2
eddie
Astept cu interes parerile voastre despre acest subiect,referitor la cand si cum credeti voi ca un sofer este cu adevarat bun(sa nu aibe accidente)raportat la numarul de km.parcursi, la anii de experienta in sofat.Parerea mea,este de......dar va spun dupa ce va impartasiti parerile.Ce spun specialistii?
Alecs
nu cred ca e vorba numai de numarul de km parcursi.. ca exemple: eu si maica-mea.. ea are mai multi km facuti decat mine si nici un accident.. insa, nu depaseste 50-60 in localitate sau 90 afara.. totusi eu conduc mai bine decat ea, simt masina si pot iesi dintr-o situatie in care ea probabil s-ar pierde.. cred ca pt a fi un sofer bun, trebuie sa-ti si placa 'sportul' asta si sa incerci sa-ti cunosti limitele proprii si ale masinii
eddie
Poti spune cati km. parcursi aveti, ca acolo e problema....nu viteza cu care mergi.In functie de trafic,uneori o viteza mai mare este mai sigura decat una mica.Eu am auzit ca trebuie sa ai 100.000 km parcursi fara accidente si atunci te poti numi un sofer bun(cred ca in cativa ani poti face kilometrajul asta,nu stiu numarul lor,dar daca faci intr-un an kilometri astia ca incepator, fara incidente, ori esti inconstient ori esti un AS al volanului.Alte pareri?
lucian41567
bicycle.gif Parerea mea este ca un sofer bun este acela care aproape in fiecare zi scoate masina la "plimbare", are cateva mii de kilometri parcursi si cand te urci intr-o masina sa ai senzatia de siguranta sa te simti relaxat cand conduce acel sofer. Eu am de 5ani permisul si am vreo 60000de kilometri adunati si nici o amenda cu toate ca incalc zilnic unele regulile de circulatie. Asta e..

Drive safe!!!!
Laura
Eu am carnet de 4 ani de zile si vreo 60.000 km si in oras si afara si nu am avut nici un accident, dar nu ma consider un sofer bun, cu toate ca toata lumea imi spune cu surprindere "Ce bine conduci?" pentru ca am cateva probleme. Mi-e frica de mor sa merg cu viteza cand bate vantul, mi-e frica de biciclisti si de carute si nu pot sa fac parcari laterale cu spatele de nici un fel. din punctul meu de vedere un sofer bun este soferul care are reactii foarte bune in situatii limita.
Si ce e cel mai important: sa nu incurce circulatia cu prezenta sa, ca atunci mai bine sta acas' biggrin.gif
James Kilowatt
Parerea mea e ca cel mai important e sa-ti cunosti limitele... esti in forma si odihnit, mergi cu 200. Esti dupa 12 ore de condus, sau dupa o noapte nedormita, o lasi mai moale... dupa mine cel mai important e sa fii constient de ce poti si ce nu, de ce stii si ce nu.
f1anatic
QUOTE(Alecs)
nu cred ca e vorba numai de numarul de km parcursi.. cred ca pt a fi un sofer bun, trebuie sa-ti si placa 'sportul' asta si sa incerci sa-ti cunosti limitele proprii si ale masinii


Intr-adevar un raspuns bun. Factorul Schumacher: cu cit conduci mai mult...cu atit devii mai bun. Dar este si calitatea condusului. Si pe unde ai condus. Eu am facut cam 55,000 de mile de cind am carnet...deci cam 100,000 de kilometri. Am condus de 4 ori in Canada, la munte, la mare, prin cele mai nenorocite zapezi si ploi...pe caldurile cele mai ingrozitoate, pe drumuri foarte proaste, pe drumuri netede ca geamul, prin cel mai ingrozitor trafic sau singur cuc pe autostrada.

Ideea este ca experientza la volan cit mai diversa te face un sofer bun insa in societate noi putem critica anumite aspecte ale sofatului altora pe care noi ori il stapinim mai bine sau nu il respectam. Sint multzi soferi buni care pot face inconjurul pamintului fara sa faca accident sau sa se piarda in vreo situatzie rutiera...dar pt. ca merg mai incet ca noi sau nu au luat vreun risc pe care noi il consideram "de rutina"...ne face sa ii clasificam drept soferi "incapabili". Deasemeni nu cred ca un numar redus de accidente te descalifica de la a fi un sofer bun. Vezi la Michael Schumacher...Deasemenea cunoasterea propriei masini itzi da "putere". Cred ca toata lumea trebuie sa isi chinuiasca un pic masina,,...sa stie cind se blocheaza rotzile la frina brusca, cum sa coteasca in timp ce pune frina, cita aderentza laterala are masina pe apa/zapada...etc.
Watcher
QUOTE(f1anatic)
Sint multzi soferi buni care pot face inconjurul pamintului fara sa faca accident sau sa se piarda in vreo situatzie rutiera...dar pt. ca merg mai incet ca noi sau nu au luat vreun risc pe care noi il consideram "de rutina"...ne face sa ii clasificam drept soferi "incapabili".


Ati observat ca la drum lung toti care merg mai incet sunt 'incapabili iar toti care ne depasesc sunt 'nebuni' ? biggrin.gif

Totodata cred ca cel mai important este cum vede soferul situatiile din mers: adica sa poti sa intuiesti ce o sa se intample, sa apreciezi corect cat loc ai, cum se vor aseza masinile, etc.
E foarte important sa iti cunosti limitele masinii (pe care nu le poti afla decat testandu-le, si aici NU ma refer la viteza maxima in linie dreapta - testata prin oras, pasaj, blvd - chestie care tinde sa apara la mai toti proaspetii soferi , cu cat au masini mai tari). E vorba cum au spus si ceilalti de unde se blocheaza franele, cat de repede poti sa te opresti, la ce viteza inca pmai poti sa tragi de volan fara sa faci o mare tampenie, etc.

Chestia cu accidentele are si de a face cu toate astea dar si cu norocul...
Si e foarte important sa mergi in multe conditii: zi, noapte, afara, ploaie, ceata, zapada, ghiata, drum f lung, etc.
Numarand km (starnit de topicul asta) am cam 120 000, facuti echilibrat . Probabil 60-65% in oras.
James Kilowatt
Observ ca multi pun accentul pe experienta.... parerea mea este ca un sofer bun are mai multe componente. Poate bat campii, insa le-as imparti asa
1. Fizic. Vedere bune, reflexe, etc

2. Ce spuneam mai devreme... cunoasterea limitelor. Chiar si un incepator, prima oara cand merge pe polei, nu e musai sa fie un expert in mersul pe gheata. Daca stie ca nu are experienta va fi prudent si nu e nici o regula care sa-l oblige sa faca accident la fiecare situatie neprevazuta si intalnita prima oara. Nu are legatura cu experienta asta, ci cu bunul simt. A, si sa ii faca placere si sa nu-i fie teama.

3. Experienta. Km multi, mers variat, ziua, noaptea, vara, iarna, obosit, odihnit, repede, incet, etc.

Eu am cam 85.000km la activ, 30.000 in Ro cu Moskwich in principal si oltcit, dacie si clio in secundar si cam 55.000 in franta, cu seat ibiza si ocazional cu o groaza de masini inchiriate. Singura zgarietura care am avut-o a fost intr-o parcare, dadeam cu spatele si am lovit o panarama de glastra de flori prea joasa ca sa o pot vedea :bandit:
Nazareno Gabrielli
Mi-e greu sa fac un calcul cati km am facut ca tot mi-au trecut prin mana mai multe masini in ultima vreme.

E o vorba care s-a mai spus: cea mai buna masina e aia care nu se strica si cel mai bun sofer ala care nu face accidente........

Chestiunea e ceva mai complicata si voi ati cam spus cum stau lucrurile......

As zice totusi ca un sofer buna are nevoie de 3 atribute in principal: aptitudini, placerea de a conduce si experinta.

Prin experienta vei fi pus in fata multor situatii, vei invata si iti vor intra in instinct reactiile necesare.......
Laur007
Sa raspundem la intrebarea : "Cand esti un safety drider?"
Raspuns:Atunci cand nu franezi la viraje, sigur aici sunt multe polemici, dar parca mai conteaza ? Experienta isi spune cuvantul, insa se poate spune ca invatam si din greseli, proprii sau a le altora.
Vasile26083
QUOTE(Laur007)
Sa raspundem la intrebarea : "Cand esti un safety drider?"
Raspuns:Atunci cand nu franezi la viraje, sigur aici sunt multe polemici, dar parca mai conteaza ? Experienta isi spune cuvantul, insa se poate spune ca invatam si din greseli, proprii sau a le altora.


Parerea mea este ca poti sa franezi la viraje.
Ca sa intelegi ce poti faci sau nu la viraje, trebuie sa cunosti putina fizica. Pe scurt treburile stau cam asa:
Cauciucurile au o anumita aderenta la carosabil. Aceasta aderenta este exprimata printr-un coeficient de frecare. La viraje actioneaza asupra masinii o forta centifuga. Aceasta forta este perpendiculara pe directia de deplasare.
Forta de franare este pe directia deplasarii. Deci forta centrifuga si forta de franare nu se influenteaza una pe alta (sunt perpendiculare)
Asta inseamna ca la viraje poti sa pui frana cu conditia sa nu rupi aderenta (forta de franare sa nu depaseasca forta de frecare).
beer.gif
James Kilowatt
QUOTE(Vasile26083)
Deci forta centrifuga si forta de franare nu se influenteaza una pe alta (sunt perpendiculare):



Hai ca nu-i chiar asa... la regula paralelogramului ai cam chiulit:) Se influenteaza, insa nu dramatic.

Ideea e alta. CAnd franezi, distributia de greutate se muta de pe spate in fata. DAca esti la limita, risti sa-ti fuga fundul pentru ca scade forta de frecare pe rotile din spate datorita apasarii mai slabe
Nazareno Gabrielli
Hai ca am auzit-o si pe asta!! Sa nu franezi in curbe!!!

Si daca intri prea tare in curba?? ce faci, nu franezi pentru ca nu e voie??!!!

Poti frana in curba! Totul este sa-ti cunosti masina!!
In mod normal, cand intri in curba reduci ori prin decelerare ori prin frana, si la jumatatea ei accelerezi ca sa stabilizezi masina prin motricitatea sporita a rotilor. Eventual daca nu ai turatiile necesare schimbi intr-o treapata de viteza mai mica si pe urma accelerezi.....
Tot la fel, din cate stiu, la tractiune pe spate momentul accelerarii se intarzie. Adica o calci cand aproape ai iesit din curba ca sa nu
-ti fuga spatele......

Frana poate fi folosita oricand......(bineinteles ca nu violent, dar asta e valabil oricand)
La raliu, diferenta de timp intre soferi se face de multe ori in functie de cat de mult se intarzie momentul franarii la intrarea in curbe......
Vasile26083
QUOTE(MR28673)
Hai ca nu-i chiar asa... la regula paralelogramului ai cam chiulit:) Se influenteaza, insa nu dramatic.


N-am chiulit, si nu este un paralelogram oarecare ci este chiar dreptunghi. Cele doua forte sunt perfect perpendiculare. Deci ele nu se influenteaza chiar deloc. Mai citeste...
James Kilowatt
QUOTE(Mircea KDT)
Poti frana in curba! Totul este sa-ti cunosti masina!!
In mod normal, cand intri in curba reduci ori prin decelerare ori prin frana, si la jumatatea ei accelerezi ca sa stabilizezi masina prin motricitatea sporita a rotilor. ....



Ideal ar fi sa franezi inaintea curbei, nu in ea. Insa merge, daca nu franezi violent.
Virajele care incep larg si se termina strans sunt considerate periculoase, pentru ca multi se sperie si franeaza violent in ele si zboara in aratura.
Vasile26083
QUOTE(MR28673)
Ideea e alta. CAnd franezi, distributia de greutate se muta de pe spate in fata. DAca esti la limita, risti sa-ti fuga fundul pentru ca scade forta de frecare pe rotile din spate datorita apasarii mai slabe


Aici ai perfecta dreptate, cu o completare. Producatorii auto repartizeaza forta de franare aproximativ 80% fata si 20% spate(depinde de model).
Aici se face diferenta intre "meseriasi" si "nou intrati". Se calculeaza exact raportul de distributie la franarea astfel ca ruperea de aderenta la franare sa se faca concomitent fata-spate . Stiu ca o sa ma injurati iar, dar fiat(italienii) sunt printre cei mai precisi la calculat faze din astea. :cheers:
dani41814
Eu zic ca un sofer bun este acela care, dupa 100km parcursi cu nevasta-mea pe scaunul din dreapta, nu-si aude nici un comentariu. Si eu am crezut ca sunt sofer bun pana m-am insurat :bash:
krysty
QUOTE(dani41814)
Eu zic ca un sofer bun este acela care, dupa 100km parcursi cu nevasta-mea pe scaunul din dreapta, nu-si aude nici un comentariu.

laugh.gif
nu exista!!! :ntz:
madalina
Ba da! Exista posibilitatea sa doarma cat timp se parcurg 100 km!

Valabil si situatia inversa (sotia la volan, sotul in dreapta).
James Kilowatt
QUOTE(Vasile26083)
N-am chiulit, si nu este un paralelogram oarecare ci este chiar dreptunghi. Cele doua forte sunt perfect perpendiculare. Deci ele nu se influenteaza chiar deloc. Mai citeste...



Nu mai spune... rezultanta la patrat este egala cu suma patratelor celor doua laturi, in cazul asta strict particular..... una dintre ele fiind forta centrifuga:) Mai citeste si tu...
stefan_ieu
QUOTE(Vasile26083)
QUOTE(MR28673)

Hai ca nu-i chiar asa... la regula paralelogramului ai cam chiulit:) Se influenteaza, insa nu dramatic.


N-am chiulit, si nu este un paralelogram oarecare ci este chiar dreptunghi. Cele doua forte sunt perfect perpendiculare. Deci ele nu se influenteaza chiar deloc. Mai citeste...



MR are dreptate. Forta care actioneaza asupra cauciucurilor (care trebuie sa fie mai mica decat forta de frecare pentru e a nu pierde aderenta) este forta rezultanta, adica diagonala dreptunghiului. Cum diagonala este mai mare decat oricare dintre laturi, este mai mare decat forta centrifuga.



QUOTE(Mircea KDT)
Hai ca am auzit-o si pe asta!! Sa nu franezi in curbe!!!
Si daca intri prea tare in curba?? ce faci, nu franezi pentru ca nu e voie??!!!



In mod normal e corect ce spui, dar avand in vedere numele topicului, cred ca omul a vrut sa dea un alt sens afirmatiei sale. Eu cred ca vroia sa spuna ca esti un sofer ok daca ataci curba astfel incat sa nu mai fie nevoie sa franezi in curba.
Un alt mod de a privi lucrurile este cazul in care in intrat in curba prea tare, la limita aderentei, astfel incat daca mai si franezi vei pierde aderenta (vezi ce am spus mai sus).
Nazareno Gabrielli
Da asa e. Eu insa nu m-am gandit la situatiile extreme, mai ales ca vorbim de "soferi buni". M-am gandit la procedura normala. Daca intri tare in curba astfel incat frana sa te faca sa perzi aderenta atunci.......nu stiu ce te mai poate salva. Poate o frana de motor......cu riscul ca se poate sparge cutia de viteze........
guerilla
pai eu franez in curbe.. cand merg pe traseu montan. mai trag si frana de mana uneori. asta inseamna ca nu sint sofer bun?!? blink.gif cum altfel sa conduci rapid pe viraje?
eventual mai pui frana .. in timp ce accelerezi!!

esti sofer bun atunci cand ai bun simt. pacat ca nu exista un astfel de test atunci cand se da examenul de permis. rautatea, snobismul si prostia sint principalii factori de accidente.
rautatea - de ce sa treaca ala in fata mea cand pot fi eu primul (intersectie cu strazi secundare si e coloana pe principala, semafor, etc)
snobism - am masina buna, deci restul poa sa stea in coloana in spatele meu ca eu tre sa merg cu 40/h ca sa admire lumea muschiul meu de vedeta.
prostia - de ce sa nu duc pedala la podea si sa nu-mi pese de carosabil si de trafi - chiar daca nu stiu sa conduc bine, citesc ziarul (da, se intampla frecvent in bucuresti dimineata), ma fardez, vorbesc cu plodul din spate, am masina noua pe care nu o cunosc, etc etc
stefan_ieu
QUOTE(CristianT)
esti sofer bun atunci cand ai bun simt.

Adevar graiesti.
Andrei Suzuki
Pt mine un sofer bun face,cat mai mult posibil,din sofat o placere. Si asta ajuta cand ai ceva important de facut..sau undeva de ajuns.De ex:dimineata trebuie sa ajungi la servici neaparat.In casa e dezastru,nevasta tipa,copiii fac scandal.Traficul...relativ ok:nici aglomerat,dar nici liber. Pleci nervos de acasa,si in loc sa faci pe pilotul prin oras,treci pe rosu,eviti mai multe accidente,scapi de radar la mustata,eviti sa iei mai multi pietoni pe capota,si (asa cum se intampla mai mereu cand esti grabit) sa dai tot timpul de cozi din ce in ce mai mari,indiferent pe unde o iei,pleci usor,lejer,incerci sa te calmezi,mergi relaxat,te gandesti pe unde sa o iei,in acelasi timp te mai gandesti si la servici,mai asculti o muzica, nu te gandesti nici la radar,nu esti atent nici la ceilalti,sa nu ii iei pe sus,si tot asa. In ochii mei asta e un sofer adevarat. Sper ca ati inteles ce am vrut sa zic...
A fi un sofer bun nu cred ca tine de nr de accidente avute: poate sa te loveasca altcineva,sau poate sa pateasca masina ta ceva,o defectiune si atunci tu personal chiar nu ai nici o vina.
De asemenea nu cred ca tine de viteza cu care sofezi:cateodata vrei sa mergi relaxat,linistit,cu 100 pe autostrada,alta data asculti scooter si vrei sa mergi cu 150 (tot pe autostrada).
In ansamblu...am dreptate?
Nazareno Gabrielli
QUOTE(Andrei Suzuki)
In ansamblu...am dreptate?


Nope.
blink.gif

Poate tu ai vrut sa spui ceva si nu ti-a iesit.
Sau poate nu am inteles eu......
A fost o incercare de silogism??
Andrei Suzuki
N-a fost o incercare de silogism.Am incercat sa explic ceva..dar se pare ca nu mi-a iesit... sad.gif
Han.solo
QUOTE(CristianT)
pai eu franez in curbe.. cand merg pe traseu montan. mai trag si frana de mana uneori. asta inseamna ca nu sint sofer bun?!? blink.gif cum altfel sa conduci rapid pe viraje?
eventual mai pui frana .. in timp ce accelerezi!!


Daca esti singur pe traseu atunci e treaba ta sa faci asa. Daca insa te angajezi in curba fara vizibilitate cu viteza (chiar daca esti pe banda ta) atunci esti cel putin imprudent.
Eu in astfel de curbe incetinesc si claxonez; nu poti sa stii niciodata cine vine din partea cealalta si cum s-a inscris pe banda sa.
Bunul simt nu are o definitie clara, cel putin nu la noi, de aceea e improbabil un astfel de test.
Respectul fata de ceilalti, prudenta, reflexele pot fi cuantificate in testul psihologic (din pacate la noi este doar o caricatura). Adauga experienta in sofat si cunoasterea masinii si poti avea cateva atribute ale unui sofer bun.
Unele aspecte sunt mai greu controlabile; de exemplu pe mine o ora de trafic in Bucuresti ma oboseste mai mult decat 4 ore de mers la drum intins, chiar aglomerat; in Bucuresti trebuie sa fii atent simultan inainte, stanga, dreapta si spate si sa adopti rapid decizia cea mai potrivita (nu toti au ABS sau directia buna asa ca pe cat posibil trebuie sa previi actiunile imprudente ale altora).
Nazareno Gabrielli
QUOTE(Andrei Suzuki)
N-a fost o incercare de silogism.Am incercat sa explic ceva..dar se pare ca nu mi-a iesit... sad.gif


man, sper ca nu te-ai suparat.....a fost mai mult o gluma....
Andrei Suzuki
Stai linistit. wink.gif
eddie
[quote="Andrei Suzuki"]
A fi un sofer bun nu cred ca tine de nr de accidente avute: poate sa te loveasca altcineva,sau poate sa pateasca masina ta ceva,o defectiune si atunci tu personal chiar nu ai nici o vina.
De asemenea nu cred ca tine de viteza cu care sofezi:cateodata vrei sa mergi relaxat,linistit,cu 100 pe autostrada,alta data asculti scooter si vrei sa mergi cu 150 (tot pe autostrada).
In ansamblu...am dreptate?



Ai dreptate,nu am specificat(despre accidente), dar credeam ca se intelege ca ma refeream la accidente din vina noastra,nu din vina altora,ce nu puteau sub nici o forma evitate(suturi in fund cand stai pe loc sau cauze tehnice)Chestia cu viteza nu prea am inteles-o....Intrebarea mea in final era de km. parcursi fara incidente majore, nu de viteza.Dar cand aud de cei care merg cu 50km/h si au 100.000 de km.parcursi fara accidente,ma bufneste putin rasul gandindu-ma la timpul pe care l-au pierdut pe drumuri...
eddie
[quote="f1anatic"] Deasemeni nu cred ca un numar redus de accidente te descalifica de la a fi un sofer bun. Vezi la Michael Schumacher...Deasemenea cunoasterea propriei masini itzi da "putere". Cred ca toata lumea trebuie sa isi chinuiasca un pic masina,,...sa stie cind se blocheaza rotzile la frina brusca, cum sa coteasca in timp ce pune frina, cita aderentza laterala are masina pe apa/zapada...etc.

Pai nu suntem soferi de curse,sa o luam invers....crezi ca daca ai un numar mare de accidente avute,te mai poti numi un sofer bun?Chestia cu chinuitul masinii e valabil....cu conditia sa o faci de unul singur,fara pasageri in masina si intr-o zona fara trafic.
Andrei Suzuki
Referitor la chestia cu viteza: cand treci pe langa unu care merge cu 50-60 pe un drum national sau cu 80-90-100 pe o autostrada esti tentat sa zici "uite-l si pe ala.vai de capu lui.De ce o mai fi plecat de acasa daca merge in halu asta"-->sofer slab,ca sa nu zic prost;daca il vezi pe unu ca trece cu 150-180 pe langa tine,iarasi esti tentat sa zici ceva de el.ceva de genu:aoleu..uite-l pa-la.la primu viraj in sant ajunge" cand el poate fi un sofer f bun.Lumea e tentata sa creada ca numai pustii de bani gata si inconstienti merg in halu asta de repede,pe cand cel de la volan poate fi un super sofer care e sigur pe el si pe masina. Sper ca de data asta ati inteles ce vreau sa zic.Daca nu..ma las de sportu asta ca vad ca azi nu merge.nu stiu de ce.
eddie
Cred ca in continuare trebuie sa conducem fiecare in stilul lui si sa nu ne intereseze de viteza unuia si altuia,asta daca se merge cat de cat regulamentar(cel cu viteza mica pe prima banda,cel cu viteza mare pe banda a doua).Bineinteles ca ma refeream la drumurile in afara localitatilor,in oras e cu totul alta treaba....
Vasile26083
QUOTE(MR28673)
Nu mai spune... rezultanta la patrat este egala cu suma patratelor celor doua laturi, in cazul asta strict particular..... una dintre ele fiind forta centrifuga:) Mai citeste si tu...


Mai, tu mi-ai dat dureri de cap. Nici sa mananc bine n-am putut din cauza asta. :evil:

M-ai bulversat intr-o chestiune pe care eu o stiam sigura. Cu masina am facut manevra asta de sute, poate mii de ori si simturile imi spun ca e asa cum am zis eu. Si tu vii si-mi zici ca nu-i asa. blush.gif

Ce ai zis tu e corect pana la un punct.
Dar sa incep...
Andrei Suzuki
N-are rost. laugh.gif
Vasile26083
Pe figura am notat cu:
T-traiectoria masinii
Ffm-forta de frecare maxima (peste se rupe aderenta)
Fcm-forta centrifuga maxima
Fr-forta rezultanta


In mod normal (obiect punctiform) este corecta teoria pe care ati spus-o voi. In principiu forta maxima de frecare si forta maxima centrifuga sunt egale. Forta de frecare si forta centrifuga se compun si formeaza forta rezultanta. Forta rezultanta de la care obiectul isi pierde aderenta descrie un arc de cerc (vezi figura).

Numai ca la masina nu e cazul obiectului punctiform. Rotile se invart si, nu este nici o problema daca se rupe aderenta de la forta centrifuga, masina va vira in continuare (se intampla de multe ori sa scrasneasca rotile dar virajul se ia fara probleme). In cazul ruperii aderentei pe laterala forta centrifuga ramane constanta egala cu Fcm.
Problema este sa nu se depaseasca Ffm si sa se rupa aderenta la franare, ca atunci nu mai putem lua curba.

Rezulta Frm ca o componenta dintre Ffm si Fcm.

Concluzia este ca se poate frana cu pana la Ffm in curba si se lua curba ca sa avem Fcm . Vom avea un fluierat de roti de la pierderea aderentei pe pe directia fortei centrifuge, dar asta este...
Vasile26083
Daca am gresit undeva in rationament, va rog sa-mi spuneti beer.gif
Andrei Suzuki
Acum poti sa mananci linistit. biggrin.gif
Vasile26083
QUOTE(Andrei Suzuki)
Acum poti sa mananci linistit. biggrin.gif


Mersi! biggrin.gif :pet:
guerilla
QUOTE(george39889)
Daca esti singur pe traseu atunci e treaba ta sa faci asa. Daca insa te angajezi in curba fara vizibilitate cu viteza (chiar daca esti pe banda ta) atunci esti cel putin imprudent.
Eu in astfel de curbe incetinesc si claxonez; nu poti sa stii niciodata cine vine din partea cealalta si cum s-a inscris pe banda sa.


stai linistit ca nu vorbeam de curbe fara vizibilitate smile.gif
dar atunci cand nu te ajuta motorul (cuplu) la turatii mici trebuie sa tii motorul in rpm mare. si asta se poate face si "franand in viteza". astfel rpm nu scade... cuplul se pastreaza.
cred ca sintem mai multi pe aici care au probleme in a se face intelesi laugh.gif
eddie
Mama,ce topic am deschis.... band.gif va multumesc,va iubesc pe toti(de fapt m-am indragostit de site-ul asta, nu de voi,dar va respect),dar cred ca nu facem geometrie,fizica si cinematica in timp ce conducem! :bash: Cand iau o curba sa iau raportorul? Luati-o ca o gluma! :brave:
guerilla
dupa cum conduc unii as zice ca fac mai mult decat geometrie si cinematica in timpul rularii :wave:
Vasile26083
QUOTE(eddie33)
Mama,ce topic am deschis.... band.gif va multumesc,va iubesc pe toti(de fapt m-am indragostit de site-ul asta, nu de voi,dar va respect),dar cred ca nu facem geometrie,fizica si cinematica in timp ce conducem! :bash: Cand iau o curba sa iau raportorul? Luati-o ca o gluma! :brave:


eddie si noi te iubim pe tine... :wave:
dar sa stii ca toate schemele astea au fost studiate de schumacher in detaliu si la sutimi de are asa rezultate.
Iar cum eu ma cred un mic schumacher al soselelor, le-am studiat si eu. biggrin.gif
Deci, cand o sa vezi trecand pe langa tine un albea ca vantu' si ca gandu' sa stii ca eu am fost :punk:
eddie
OK,am sa ma uit in oglinda retrovizoare!Eu merg mai safety ca am 2 copii bicycle.gif Si o masina de familie.... :angel: Stii cat de bine abordeaza curbele daca le vezi din timp,nici nu apas frana....!?
James Kilowatt
QUOTE(Vasile26083)
Daca am gresit undeva in rationament, va rog sa-mi spuneti beer.gif


Desenul e bunisor, ultima parte a rationamentului e cam stranie, imi scapa inca smile.gif
Ffm, Fcm si Frm trebuie sa fie egale in modul.. e vorba de aceeasi forta de frecare maxima, si descriu acelasi cerc

Cand Fr (rezultanta intre forta centrifuga Fc si cea de franare Ff) a depasit IN MODUL Frm (frecarea maxima) te-ai ars...Adica cand varful Fr iese din cercul cu raza=Frm. Iar daca Ff (daca e tangent la traictorie, presupuna ca e forta de franare) e destul de mare (adica daca franezi ca innecatul ) ai zburat smile.gif Daca berbecul baga tare talpa in frana si Ff pe desenul tau se dubleaza, la revedere smile.gif Fc ramane costanta ( e vorba de o valoare instantanee). Fa desenul din nou cu un Ff dublu si acelasi Fc si ai sa vezi. Frm ramane acelasi, e constant pentru aceeasi masina, aceleasi cauciucuri si acelasi viraj smile.gif La limita fenomenul se produce si cand Fc este 0, adica in linie dreapta.. franezi ca inecatul si rupi aderenta, toata lumea stie smile.gif

Problema cu ruptul aderentei e putin mai violenta. Cand se intampla sa apara derapajul, scade dramatic si Frm, iar raza de curbura a traictoriei creste foarte mult. ( o scadere la 0 a Frm inseamna ca masina are o traictorie rectiline si uniforma. Practic traictoria este data intre minima dintre Fr si Frm)

Si toata teoria asta nu tine inca cont de celalat aspect care l-am discutat, presupune ca masina e puctuala.
In realitate, la rotile din spate pe masura ce Ff (franarea) creste, Frm scade, ceea ce accentuaza problema. De aici apare caracterul supravirator, botul ia un viraj mai strans decat fundul smile.gif

Schumi e expert in a tine Fr la limita lui Frm... pe de alta parte, un jongleur al desenului lui vasile e Sebastian Loeb.smile.gif
guerilla
pai tot ce ati vorbit voi cam asa arata....
stefan_ieu
Vasile, daca promiti ca urmezi firul discutiei in mod civilizat, cu argumente, asa cum ai facut-o pana acum in topicul asta, iti spun si eu unde cred ca ai gresit.
James Kilowatt
QUOTE(CristianT)
pai tot ce ati vorbit voi cam asa arata....


Cam asa o fi:) Totusi, are aplicatii practice:) Joaca de-a acceleratul si franatul in curba, care influenteaza Frm-ul pe fiecare punte te ajuta sa controlezi derapajul daca ai sange rece si nitica experienta...

Iar scaderea Frm-ului odata cu ruperea aderentei e ceea ce se intampla cand faci intoarceri la 180 grade cu frana de mana trasa smile.gif Spatele patineaza, frecarea scade, e ca si cum ai avea rotile din fata pe asfalt si cele din spate pe zapada:)

Alta chestie interesanta e ce fac mecanicii la cursele nascar. Pe ovalurile alea toata virajele sunt la stanga, pneurile din exterior au frm mai mare decat cele de pe interior, iar masinile sunt reglate asimetric. Presiunea la cauciucuri nu e aceeasi stanga-dreapta, nici setarea suspensiei, in asa fel incat in curba masina sa uzeze pneurile in mod egal si sa aiba comportament cat mai neutru. Nu am idee daca pana si centrul de greutate e deplasat spre interiorul virajelor.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.