Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ABS vs. NON-ABS
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Pages: 1, 2
Andrei Suzuki
QUOTE(Happy_Maker)
ABS-ul este o idee excelenta atata timp cat exista un minim de aderernta al rotilor la carosbil. Daca aderenta e aproape de 0, mai bine te lipsesti...


De ce mai bine te lipsesti? Ca sa nu poti nici sa franezi,si sa nu ai nici control al directiei,nu? E adevarat ca iarna cu abs-u creste f mult distantza de franare,da macar ai control al directie.Din doua e bine macar una sa o ai,decat nimic,nu?
eugen32333
Nu inteleg de ce credeti voi ca ABS-ul lungeste distanta de franare pe polei sau zapada, iar vara o scurteaza. Ori isi schimba principiul de functionare? Eu am trecut prin situatii neplacute datorita maririi distantei de franare la intrarea ABS-ului in functiune, chiar in situatii banale si nu ma puteti convinge de contrariu. Sunt de acord ca te poate ajuta sa pastrezi directia masinii, depinde cat de mare e prostia pe care o faci.
sorin32875
:shock: ABS-ul nu face minuni, ba chiar este periculos cand soferul face trecerea de la o masina fara la una cu ABS. Asta iarna am fost intr-o masina care s-a rasturnat intr-un viraj in urma unui derapaj lateral, din cauza ca soferul (un prieten) a fost foarte increzator in sistemele de protectie activa (ABS, ESP .......) cu care era dotata masina lui cea noua.
Happy_Maker
[quote="Andrei Suzuki"][quote=Happy_Maker]ABS-ul este o idee excelenta atata timp cat exista un minim de aderernta al rotilor la carosbil. Daca aderenta e aproape de 0, mai bine te lipsesti...[/quote]

Pentru ca ABS-ul actioneza prin franarea rotilor intr-un interval de timp foarte scurt. Intre perioadele in care are loc franarea, rotile trebuie sa se invarta, iar pentru asta, normal, ai nevoie de aderenta.
Emanoel-Adrian
Aderenta rotilor la suprafata de rulare se reduce foarte mult(tinde spre zero dar nu va fi niciodata zero cat timp rotile ating solul) atunci cand rotile se blocheaza intr-o franare fara ABS. Eficienta ABS-ului tocmai in asta consta dpdv. al franarii, sistemul de franare este eficientizat la maximum si distantele de franare SE SCURTEAZA, domnilor!!. Referindu-ne la un caz ce se intampla adesea, pe un drum uscat, urmele lasate de rotile care se blocheaza nu sunt altceca decat semne ale patinarii si nu inseamna obligatoriu ca intre suprafata de rulare si ATENTIE , intreaga suprafata a cauciucului rotii ar fi existat o frecare foarte mare. In realitate frecarea s-a produs intr-o particica foarte mica in comparatie cu suprafata totala a cauciucului.Cu cat frecarea are loc pe o suprafata mai mare si oprirea este mai scurta.Asta incearca sa faca ABS-ul printre altele. Ne-am lamurit ?? :cheers:
Cineva a balmajit ceva in legatura cu avioanele,parasute etc.Si avioanele au acelasi sistem de ABS, sub o alta denumire si controlat de un computer. tongue.gif
Echo
ABS e un concept mai vechi care nu a fost inventat de Bosch. Primele sisteme echivalente s-au folosit intr-adevar la avioane, ca sa creasca durata de viata a rotilor (care pot exploda daca se blocheaza), pentru siguranta si pentru reducerea distantei de franare. Ford a introdus prin '76 sau '77 un dispozitiv similar ABS-ului modern pe Lincoln Continental, viteza lui era de 4 cicluri pe secunda.
eugen32333
Adrian, tu faci o demonstratie in ipoteza falsa, si e normal sa-ti iasa. Aderenta nu tinde spre zero daca incepe derapajul. Este mai mica decat la contactul normal cu asfaltul, dar e departe de a fi zero. Iar la fizica de clasa a 9-a cred ca am invatat cu totii ca forta de frecare depinde numai de coeficientul de frecare care este o constanta ce depinde numai de materiale si de greutatea corpului. Nu are legatura cu suprafata. Teoretic. Practic are legatura pentru ca se modifica () coeficientul de frecare.

Explica te rog, de ce la curse pe zapada sau gheata se folosesc cauciucuri foarte inguste, special pentru o suprafata redusa de contact.
Echo
QUOTE
forta de frecare depinde numai de coeficientul de frecare care este o constanta ce depinde numai de materiale si de greutatea corpului

Cum sa nu aiba legatura cu suprafata tata, cel mai bun exemplu pista de formula 1, cu cat devine mai "cauciucata" devine mai aderenta. Iarna se folosesc pneuri mai inguste pentru a elimina cat mai mult rezistenta la inaintare prin zapada. Forta de frecare se obtine prin adaugarea cuielor...
James Kilowatt
coeficientul de frecare se modifica cu temperatura care variaza in timpul franarii intr-un fel la masini cu abs si altfel la cele fara... se modifica si cu prezenta impuritatilor, si multe altele. E cam greu gasiti o explicatie pro sau contra abs, pentru minimizarea distantei de franare in orice situatie....
Emanoel-Adrian
Pentru Eugen :
iti raspund cu o intrebare ; de ce in tarile nordice unde zapada persista mai
tot timpul anului, toate masinile au cauciucurile foarte dezumflate ??
A se vedea scandalul Firestone sau Bridgestone, ca punct de plecare !!.
Ce zici Eugen ?.
eugen32333
MR:
de acord cu tine. Si eu am spus: "Teoretic"

Referitor la gradul de (dez)umflare al cauciului:
La o suprafata mare de contact, presiunea pe sol este mai mica, deci pericolul sa te scufunzi in zapada si sa ramai acolo este mai mic. Are o foarte mica legatura cu coeficientul de frecare. Iti dezumfli cauciurile daca vrei sa mergi prin nisip sau zapada moale ca sa nu te scufunzi. Este cu totul alt aspect.

Daca zapada este batatorita, un cauciuc incust asigura o suprafata mica de contact cu solul, ceea ce il face sa se infiga, in stratul de zapada si sa iti creasca aderenta-coeficientul de frecare (dar numai pentru cauciucurile de iarna care au un sistem de evacuare a zapezii din desenul benzii de rulare). Daca zapada este moale, cu cauciul asta te scufunzi si faci o gaura din care nu mai scoti masina, cu toata aderenta ei.

Sunt doua fenomene diferite cu aplicatii in situatii diferite.
Iulian HondaFan
QUOTE(Emanoel-Adrian)
Pentru Eugen :
iti raspund cu o intrebare ; de ce in tarile nordice unde zapada persista mai
tot timpul anului, toate masinile au cauciucurile foarte dezumflate ??
A se vedea scandalul Firestone sau Bridgestone, ca punct de plecare !!.
Ce zici Eugen ?.


primo: acolo zapada nu persista pe drumuri tot timpul anului chiar daca o fi pe camp.

secundo: nu trebuie sa umbli cu cauciucurile dezumflate pt. ca se tocesc mai repede si iti creste si consumul si nu castigi mult la aderenta pe zapada/gheata. insa pericolul mare nu vine de la zapada afanata ci de la gheata sau zapada batatorita, de aceea nu ajuta sa le dezumfli ci sa aiba aderenta pe unitatea de suprafata de contact mai buna. ABS-ul nu are mult de a face cu aderenta. cu cat aderenta e mai proasta cu atat ABS-ul te ajuta mai putin. de aceea pe zapada/ gheata la franat cel mai bine este ABS + CAUCIUCURI DE IARNA + mers mai incet.

terto: distantele de franare cu ABS sunt IN GENERAL un pic mai mari decat fara si se poate testa f. simplu franand cu ABS-ul activat si dezactivat la aceeasi masina, pneuri si carosabil. ganditi-va ca ABS-ul inseamna de fapt franare intermitenta. daca esti pe carosabil mai alunecos atunci ABS-ul va rezulta in distante de franare mai mici pt. ca se evita blocarea rotilor si masina nu devine sanie ci ramane vehicul cu roti. dar avantajul principal este ca iti ramane directia, fara ABS cand intri in derapaj nu mai ai directie. daca nu ai ABS cel mai bne e sa folosesti frana de motor si numai sa pisti franele ( ABS din picior... cat se poate)

o sa revin cu scandalul Firestone-Ford Explorer...
f1anatic
Sint si eu curios...acest "topic" persista de luni de zile. Chiar nu s-au prins si aia care aveau dubii - the "nonbelievers" ca ABS-ul e mai bun ?
Androne30051
Cu o masina fara ABS incarcata cu ceva greu in portbagaj, l-am facut pe unul, care s-a gandit ca trebuie sa franeze brusc la culoarea galbena a semaforului, aproape varza in spate, bineintzeles din vina mea. Rotile s-au blocat la prima frana si oricat am incercat sa schimb directia de mers, n-am reusit! In schimb cu un amarat de Clio cu ABS, in aproximativ aceeasi situatie dar neblocandu-se rotile l-am evitat prin dreapta si am si oprit in spatiu util la semafor!
Concluzia: chiar si cu un ABS mai "neperformant" e mult mai bine decat fara. Inca nu am incercat iarna dar am tot timpul...
Nazareno Gabrielli
ABS-ul isi dovedeste utilitatea pe carosabil umed. Masina mea nu are ABS, pentru ca este un model mai vechi de Opel. Cand am mers la mare anul asta m-a prins o ploaie mare pe la Eforie Sud. La o trecere de pietoni am vazut in ultimul moment ca unul traverseaza. Am franat tare si masina s-a dus sanie vreo 3-4 m si botul s-a deplasat un pic la dreapta. Fara sa iau de volan. Viteza era de 50 km/h.
In schimb, eram cu masina unui prieten, un Mitsubishi Carisma si ABS, veneam dinspre Aviatorilor spre Victoriei. La semaforul de la intrarea in Piata Victoriei vad verde. Aveam 65 km/h. Afara ploua. Dau sa trec, se face portocaliu si vad ca e un politai in intersectie. Pun farna tare, pedala se intareste, merg sacadat doi metri dar ma opresc fara sa derapez nici un pic.
Eu am vazut cat e de bun ABS-ul pe carosabil ud. Pe sosea uscata daca stii sa franezi nu ai probleme, cu conditia sa ai cauciucuri si articulatii bune.
Sorin32431
De o saptamana am si eu masina cu ABS. Am mers pe super ploaie vreo 200 km si am fost nevoit de cateva ori sa franez urgent. Ei bine nu am reusit sa declansez ABS-ul, obisnuit fiind cu cauciucurile Montana de pe SuperNova sunt inca stresat ca as putea derapa si deci franez in timp util. Initial am crezut ca nu functioneaza si am franat brusc (pedala la podea) pe o portiune de drum foarte libera - atunci a intrat intr-adevar ABS-ul dar distanta de franare mi s-a parut a fi muuuult mai mica decat as fi avut-o cu SuperNova pe drum uscat.
James Kilowatt
Pentru Eugen si Marius Iulian. Voi de fapt nu va contraziceti, ci discutati despre fenomene diferite. Eugen are dreptate. cu cat presiunea este mai scazuta cu atat de afunzi mai greu. Si Marius Iulian are dreptate... presiune scazuta inseamna consum crescut si nu are legatura cu afundarea pe gheata sau pe zapada batatorita.

Totusi pata de contact nu este neglijabila, decat TEORETIC:)

Practic, pe zapada sau pe pamant, de exemplu, propulsia nu este data doar de frecare ci si de un efect reactiv datorat aruncarii materiei in spate. Crampoanele tractoarelor au rolul asta....muta materia din fata rotii in spatele ei producand o impingere inainte. Cu cat arunci mai multa materie in spate, si cu cat o arunci mai tare cu atat impingerea creste. Exista si o competitie de tractoare care se trag unul pe altul.. care reuseste sa-l traga pe celalalt castiga. Au motoare steroidizate si aproape intreaga forta de tractiune se bazeaza pe fenomenul asta, si nu pe aderenta. Un cauciuc lat le permite sa agate mai mult din pamant si sa-l arunce.
Pe asfalt ruperea aderentei duce la scaderea tractiunii, insa in asemenea cazuri nu se aplica aceeasi teorie. Pe asfalt sau pe pamant nu se aplica aceleasi ipoteze... iar revenim la rigiditate si alte prostii smile.gif

Insa asta nu prea are legatura cu ABS-ul. Totusi sa crezi ca poti intra ca nebunul intr-un viraj pe gheata sau pe asfalt ud si sa franzi in curba ca turbatul ca te scoate abs-ul din incurcatura e o greseala. ABS-ul e util, insa nu poate inlocui condusul preventiv. Stiu ca suna ca un slogan comunist :albino:
TheCube
Pentru cine mai are nelumuriri:
http://auto.howstuffworks.com/anti-lock-brake.htm

Sau, mai general:
http://auto.howstuffworks.com/brake.htm
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.