Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cutie manuala VS Cutie Automata
Masini.ro Forum > Masini.ro > Versus
Pages: 1, 2, 3
Otto73
QUOTE(Paul46623)
QUOTE(Otto73)
Eu vad cutiile manuale ca pe ceva antic, rudimentar etc. Cutia automata iti ofera o lejeritate a condusului mai ales daca conduci mult in oras. De ce sa ai mana dreapta si piciorul stang ocupate cu schimbatul vitezelor?

Cutiile clasice automate incep sa fie papate incetul cu incetul din ambele sensuri de catre cele doua tipuri de transmisii nou-aparute (sau mai bine zis, nou-perfectionate). La 'fluiditate' si comfort (in unele cazuri chiar consum si performanta) sunt 'luate' de a doua generatie de CVT-uri (Audi MultiTronic, Nissan Extroid), iar la sportivitate si precizie n-au argumente in fata ultimelor serii de cutii robotizate (ultimele versiuni de Selespeed/SMG/Easytronic etc.) sau dublu-ambreiaj (binecunoscutul DualTronic de la BorgWarner, cunoscut drept DSG pe VW si Audi).

ADEVAR GRAIESTI !!!
RUE
la noi o cutie automata se recomanda la doamne dar si la domnii care nu le au cu mestecatul si care au mult de mers in trafic de oras (la faza asta cred ca ar conveni la orisicine).
o si vad pe nevasta cea incepatoare cum dupa ce a oprit la stop vrea sa plece tot in a 3 a si sa mai si vireze!!!!!!
apoi faza cu mersul turat (prea) este evitata cu o cutie automata.. deci si uzura si consum.

la deal am vazut ca e lenesa.

in conditiile iernilor de la noi, un sofer simte mai bine sutia manuala fara nici o discutie.. ai nevoie de ceva demaraj si turatie in trepte ca a 2 a pt a mentine inertia masinii pe o panta mare cu namol sau zapada si fara sa pierzi aderenta in 1 sau sa moara motorul in 3.
fishbone
QUOTE(Arheopterix)
Am condus mult ambele.
In oras,trafic si dopuri de circulatie,automaticul are avantaj.
Cand vrei performanta sau condus eficient e manualul superior.
Cred ca cutiile gen triptonic sunt un compromis valabil.

De acord 100%
Am condus manuale, am condus automatice. In prezent am o automatica. Nu m-as intoarce pe manuale dar parca vreau control mai mult asupra ei. In consecinta, tiptronic scrie pe mine smile.gif
Mihai64798
Selespeedul iarasi mi se pare o alternativa viabila ... insa doar pe alfete...
In rest ... raman la ideea mea... iti da o senzatie de control manuala, si vorba colegului ... poti sa zburzi cu ea spre linia rosie fara sa ti se strice placerea.
RUE
vreau o masina cu cutie automata, sh pana in 3500 euro stare foarta buna!
altfel o sa mi bat nevasta data viitoare cand mai pleaca cu a 3 a si poate mai ia si curba. are numai 2 planetare saraca!
ce ziceti? am sanse de asa masina sau vai de nevasta?
air_wolf
biggrin.gif la banii astia iei doar cutia biggrin.gif nu-ti recomand decit daca vrei sa experimentezi si te dau banii afara din casa. ai variante de la mercedes sau americane si alea modele vechi...
nevasta se invata, nici tu n-ai fost mai breaz la inceput. e mai ieftin sa iei un ambreiaj decit sa iei piese la automata, mai ales la un sh...
mergi pe la dezmembrari si intreaba de cutii automate: iti alegi modelul pe care vrei sa-l iei si vezi cit te costa piesele.
Iulian HondaFan
cutiile automate sunt de 3 feluri:

1) hidraulice ( cu convertor de cuplu; hidramate) . toate schimbarile de viteza la accelerare se fac printr-o patinare ( de aici consumul mai mare).

sunt comfortabile dar consuma cu 0.5-1l% mai mult si scad performanta masinii cu un 10-15% ( timpii de acceleratie). din aceasta cauza se potrives bine cu motoare mai puternice. un motor de 1.4-1.6l cu o hidramata este total lipsit de vlaga. Am condus 1 an o Mazda323 cu transmisie automata in 4 trepte si motor de 1.5l 86CP. plecarea imediata era buna dar schimbarile de viteza se faceau lent si retrogadarea (kick-down-ul) se faceau cu latenta cam mare. la iesirea pe autostrada trebuia sa te rogi de ea, si chiar era periculos daca banda de accelerare era scurta ( chiar daca pe autostrazile americane nu se circula foarte repede traficul normal tot este de 90-130km/h).

avantajul principal este ca protejeaza motorul mai bine decat o manuala si in final ansamblul motor-cutie tine mai mult la o automata decat la una manuala unde iti pica ambreiajul mai repede si daca schimbi vitezele zmucit produci uzura mai mare in arborele cotit, pistoane pt. motor.

in America 90% din masinile nou vandute sunt cu cutii automate, dar si cele mai mici motoare disponibile sunt cele de 1.5l ( disponibile si ele numai pe subcompacte) si la aceste motorizari proportia manualelor este de 60-70%.

convertorul hidraulic de cuplu a fost inventat de Herman Fottinger un inginer german al companiei Vulcan. In anii '30 compania respectiva a vandut licentele de productie catre Daimler, Vickers ( producator auto britanic) si Chrysler care le-au intordus cam in aceeasi perioada pe masinile lor. sunt disponibile pe piata auto inca din anii '30 si realmente problemele de fiabilitate lipsesc aproape complet la toti producatorii ( motorul se uzeaza mai intotdeauna inaintea cutiei).

in ultimii 10-15 ani aceste cutii au si mod manual ( varianta VAG este numita Tiptronic, dar si ceilalti producatori au astfel de variante).

2) cele cu transmisie continua variabila ( CVT) sunt mai economice decat cele manuale mai ales in regim urban si sunt potrivite mai ales pe motoarele de putere mica. consumul redus se realizeaza deoarece prin sistemul electronic de control cutia alege ratia de multiplicare optima cuplului motor la turatia respectiva si la solicitarea venita de la sofer prin pedala de acceleratie. este insa mai inceata decat o manuala.

initial dezavantajul principal era ca nu puteau tolera cupluri motoare mari deci erau rezervate motoarelor mici. Nissan si Audi le-au adaptat si pentru motoare de putere mai mare ( Audi pe 1.8T 180CP si Nissan pe V6-le de 3.5l de 250-280CP). Nu stiu de nici o combinatie CVT cu diesel ( unde cuplurile sunt si mai mari).

fiabilitatea variantelor folosite pe masinile Toyota, Honda si Nissan a acestor transmisii este ireprosabila si nu am auzit de probleme nici la Multitronicul Audi ( dar nu cred ca Audi sau VW au vandut cu aceasta transmisie nici 1% din numarul de masini vandute de japonezi). 50-60% din cele 5-6 milioane de masini noi vandute anual in Japonia in ultimii 5-10 ani sunt cu CVT.

Principiul a fost gasit si in desenele lui Leonardo da Vinci. Primul prototip modern apartine lui Adiel Dodge in anii '30 ( inginerul american fondator al marcii cu acelasi nume). Subaru este compania care a dezvoltat varianta actuala cu control electronic la sfarsitul anilor '80.

3) cele cu dublu ambreiaj ( manuale robotizate; automanuale). primul prototip a fost realizat in anii '30 de un inginer francez de la Citroen: Adolphe Kegresse. Dupa razboi Porsche au experimentat cu ele urmat apoi de Ferrari, BMW, Toyota si incele din urma de Audi in colaborare cu americanii de la Borg-Warner ( DualTronic). in anii '90 au fost adoptate pe masinile de F1 unde sunt si astazi singura transmisie folosita.

problema lor initiala a fost a coordonarii schimburilor de viteza ( toate variantele de pana in deceniul asta zmuceau la schimbarile de viteza si nu aveau finetea hidramatelor) dar ultima generatie (inaugurata de DualTronic - DSG) se comporta f. bine. eu nu am condus nici o hidramata care sa schimbe vitezele mai bine. kick-down-ul este prompt, upshiftingul este cvasi-instantaneu. de aceea DSG-ul este mai rapid decat transmisile manuale si la fel de economic.

o singura problema exista si anume lansarea de pe loc. nu este posibil sa turezi motorul si apoi sa ridici brusc ambreiajul asa cum poti face la o manuala ( de fapt se intampla ca poti tine apasata frana si tura motorul din acceleratie dar turatia scade automat - cred ca electronic dictat - cand ridici piciorul de frana, deci mai corect ar fi sa zic ca sistemul electronic de control de pe DSG nu te lasa). alt dezavantaj la DSG este ca in modul manual cutia schimba automat in treapta superioara la 7000rpm.

si un semn de intrebare este fiabilitatea. pana in prezent nu am auzit nici un fel de chestii nelinistoare, dar ca la orice tehnologie noua problemele sunt posibile.

http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?p...ghlight=#123442
Paul46623
As avea cateva mici adaugiri de facut.
Exista CVT pentru diesel. Audi ofera MultiTronic-ul cu 7 presetari pe 2.0 si 2.7 TDI; pe cel din urma CVT-ul 'combate' cu 380 Nm (@1400-3300 rpm), deloc neglijabil pentru un CVT.
O alta mentiune ar fi faptul ca SMG, SeleSpeed, EasyTronic (Opel), DSG, etc. nu sunt automate (in sensul in care HydraMatic si CVT sunt automate). Ele sunt manuale, insa cu o componenta robotica. De asemenea, exista o diferenta constructiva semnificativa intre DualTronic-ul celor de la BorgWarner si celelalte transmisii robotizate (gen SMG, SeleSpeed, SensoDrive): DualTronic e singura cu doua ambreiaje. La celelalte exista unul singur, rolul celui de-al doilea fiind preluat de un selector electrohidraulic al treptei de viteza (vag asemanator cu cel de pe o transmisie hidraulica 'clasica') si un set de senzori suplimentari.
alin81796
la un sofer incepator (sau sa zicem o femeie care e mai stangace) cutia automata evita ca masina sa meraga muuuult turata in o treapta inferioara. deci poate consuma chiar mai putin decat manuala.

hmm... eu am avut cielo hidramat si in oras consuma 12-13 la suta in "afara" consuma 5 la suta !!! e adevarat ca nu se compara cu un merz sau audi sau orice alta MASINA dar consumul mi se parea prea mare pt un motor de 1,5 iar la drum lung ma plictiseam si ma lua somnul
adevarat la depasiri trebuia sa o accelerez sa ajung in "fundul " celui din fata (de obicei cu dacie) si apoi sa intru in depasire
Parerea mea tot manuala e baza asta daca nu vrei vreun ferrari smile.gif
Paul46623
Principalele 3 avantaje (in viziunea mea, cel putin) pe care le are o cutie automatizata* (ma refer la cele din generatie mai noua, nu la japfurile alea vechi in 4 viteze) sunt eliminarea supraturarii motorului la pornirea de pe loc, eliminarea mersului subturat intr-o treapta superioara si interactiunea net superioara (manualei) cu restul componentelor electronice din "drivetrain"-ul automobilului.


*Folosesc denumirea de "automatizata" pentru a include aici transmisiile CVT si manuala robotizata; acestea nu sunt transmisii automate "clasice".
fishbone
QUOTE(Paul46623)
Principalele 3 avantaje (in viziunea mea, cel putin) pe care le are o cutie automatizata* (ma refer la cele din generatie mai noua, nu la japfurile alea vechi in 4 viteze)

Hey! Be nice! A mea e fix in 4 trepte si se comporta asa cum trebuie. Cred ca mai degraba te referi la dizain, nu la numarul de viteze.
Adrian81678
Am avut un Scorpio 2.8GL AT din '86 timp de 6 ani si jumatate. Atata stiu: eram primul peste tot. De cand i-am pus bujii de Bosch noi/originale n-am mai avut probleme nici cu aprinderea si demarajul, iar cand se intindea la drum dracu' o mai oprea (2 ore si 5 minute Lazu/Constanta - Titan/Bucuresti, ora 7 dimineata).

Automata => Confort : atat; la consum nu ma bag fiindca a mea ajunsese la 25% intr-o iarna ... papa si ulei (la cutie) ... deci costuri mari, insa pe cine nu intereseaza aspectul asta se bucura de un picior liber (stangul) si o mana libera (dreapta) cu care poti face orice altceva biggrin.gif
E drept, nu sunt genul sportiv.
f1anatic
Eu unul prefer DSG-urile. Care tot automate sint. Sau automate dar cu mai multe trepte bine etajate si cu computer cu logica reglabila. Niciodata un om nu va schimba vitezele cu aceeasi precizie si repetitzie ca un computer
StefanVVTi
Tocmai ce m-am intors din SUA, si acolo am avut ocazia sa conduc o masina cu cutie automata: Ford Contour(similar Mondeo la noi) 2.0 I - benzina, 127 CP, din 1998.
Avantaje/dezavantaje cutie automata: mult mai comoda in oras, si relaxanta la drum lung. Am condus 7 ore pana la Niagara, fara oprire, si as mai fi condus inca atat. Partea nasoala, daca voiai sa pleci in forta de la semafor, sau de la STOP, singura metoda pe care eu am descoperit-o era sa schimb pe N(Neutral), acceleram in "blana", calcam frana, si treceam pe D(Drive). Manca din sosea, si ajungea pe loc la 4-5000 rpm, iar cand prindea asfaltul, te baga in scaun si pur si simplu decolai!smile.gif) Senzatia destul de misto, dar dureaza destul de mult.
Cutie manuala: mult mai sportiva, poate mai fiabila, dar depui mai mult efort in timpul condusului, daca se poate numi efort. biggrin.gif


Daca ar fi sa aleg eu as alege Tiptronic...acum depinde ce vrei de la masina!
Iulian HondaFan
QUOTE(fishbone)
Hey! Be nice! A mea e fix in 4 trepte si se comporta asa cum trebuie. Cred ca mai degraba te referi la dizain, nu la numarul de viteze.


a ta e V6 si etajarea poate fi mai lunga ca ai cuplu mare. daca mergi pe un Civic 1.6l si 115CP automatic si apoi pe unul manual vei vedea de ce poti zice ca cea in 4 trepte e un jaf. motoarele mari se impaca mult mai bine cu hidramatele decat cele mici.

chiar pana in anii '90 au existat masini mici cu transmisii automate in 3 trepte... ex. Chevy Cavalier in 1995 inca avea una in 3 trepte ( da' macar aveau un motor de 2.2l si 120CP si 140lb-ft= aprox. 185Nm)...
f1anatic
Tzi-a placut Niagara ? Am fost acolo de multe ori si mereu ma minuneaza. Ai fost pe partea Canadiana sau la Buffalo ?

In sfirsit...POWER BRAKE este intr-adevar o metoda de a iutzi starturile cu masinile cu transmisie auto. Dar nu cred ca este ceva sa ii convina transmisie !!!
Paul46623
QUOTE(Iulian HondaFan)
QUOTE(fishbone)

Hey! Be nice! A mea e fix in 4 trepte si se comporta asa cum trebuie. Cred ca mai degraba te referi la dizain, nu la numarul de viteze.


a ta e V6 si etajarea poate fi mai lunga ca ai cuplu mare. daca mergi pe un Civic 1.6l si 115CP automatic si apoi pe unul manual vei vedea de ce poti zice ca cea in 4 trepte e un jaf. motoarele mari se impaca mult mai bine cu hidramatele decat cele mici.

chiar pana in anii '90 au existat masini mici cu transmisii automate in 3 trepte... ex. Chevy Cavalier in 1995 inca avea una in 3 trepte ( da' macar aveau un motor de 2.2l si 120CP si 140lb-ft= aprox. 185Nm)...

Nu e numai asta. Toate transmisiile (cu exceptia CVT) au rapoarte fixe. De asemenea, unei turatii date a unui motor se "potriveste" (dpdv eficienta 'sistemica') o anumita treapta. Din astea doua rezulta ca o cutie (automata, in acest context) cu mai multe viteze este inerent mai eficienta decat una cu mai putine, deoarece computerul poate face un fine-tuning mult mai precis in ceea ce priveste transmiterea puterii/cuplului la driveline (nu stiu cum se traduce asta, tren rulant ?).
Practic, fishbone, daca ai face o comparatie intre Altima ta (parca Altima e, right ?) si una identica in orice privinta, mai putin transmisia (care e, sa zicem, Tiptronic in 6 viteze), cea cu Tiptronic va fi net superioara, atat ca performante, cat si ca mileage.

Evident, ambele vor fi batute mar de o masina cu DualTronic (DSG) la capitolul performante, sau de o masina cu MultiTronic la capitolul eficienta, dar deh, viata-i nedreapta bicycle.gif
Iulian HondaFan
Tiptronic e tot hidramata numai ca are mod manual, nu cred ca e mai buna in sine decat una in 6 trepte Nissan... e clar ca daca are viteze mai multe e mai bine. Mercedes a introdus deja hidramate in 7 trepte.

ideea mesajului meu e ca unei hidramate in 4 trepte pe un V6 de 260CP cat e pe Altima nu ii simti limitele asa de evident ca pe o masina cu un motor de 100-120CP... pe un motor sub 100CP mie hidramatele mi se par inadecvate ( ma rog doar daca masina cantareste sub 500kile, caz in care e motocicleta biggrin.gif , sa faca sens)...
Paul46623
Ma refeream la treptele cutiei, nu la marca. Am ales Tiptronic drept exemplu pentru ca e un nume usor recognoscibil (si deoarece nu stiu cum se numeste cutia hidramata cu 6 trepte de la Nissan, that is, daca se numeste in vreun fel anume).

Pe un motor de 100-120 cp n-are ce cauta hidramata. Efectul parazitar al torque converterului e mult prea pronuntat pentru motorelul ala. Pentru astfel de puteri recomand manuala robotizata (sau CVT, dar iarasi, fara TC).
StefanVVTi
QUOTE(f1anatic)
Tzi-a placut Niagara ? Am fost acolo de multe ori si mereu ma minuneaza. Ai fost pe partea Canadiana sau la Buffalo ?

In sfirsit...POWER BRAKE este intr-adevar o metoda de a iutzi starturile cu masinile cu transmisie auto. Dar nu cred ca este ceva sa ii convina transmisie !!!


da mi-a placut, si am fost decat pe partea americana pe pamant, iar cu Maid of the Mist, am trecut si in Canada, ce-i drept pe apa.

Ce mi-a placut la masina pe drum: avand cutie automata, i-am setat pilotul automat, sau Cruise Controlul la 70mph( cu 5 mile peste limita cea mai des intalnita de 65mph), iar partea frumoasa este la dealuri, cand din proprie initiativa, masina se tureaza, ajungand pana la peste 4000rpm, incercand sa mentina viteza constanta de 70mph.

Partea negativa pentru cruise control, si turatiile mari: consumul creste destul de mult, pentru ca acelasi drum la intoarcere, dar fara cruise control, a consumat cu cativa litri mai putin, in conditiile in care nu am mai depasit 3000rpm. biggrin.gif
Mihai63349
Eu mi-am luat automata pt. ca atungi cand fumez si mai vorbesc si la telefon, nu-mi mai raman degete disponibile sa le dau m... biggrin.gif
Acum, toate degetele le am disponibile.
Asta a mea e in patru trepte, dar, practic, lipseste a-ntaia. De care n-ai nevoie. A 5-a e chiar usor mai lunga decat varianta manuala.
De-acum, mi-e clar: nu-mi mai iau decat automata.
Problemele care apar nu sunt cu masina proprie, cu cu altele. Deja am doua victime, la care am reusit s-o bag in marsarier fara s-apas ambreiajul...
Robert101524
Din lene si datorita conditiilor de trafic urban mi-am cumparat acu' citeva luni masina din semnatura iar aici la servici conduc un 330d ambele cu cutie automata care au si mod secvential. Ma intreb acum ce m-a tinut deoparte de cutiile automate si va intreb pe voi de ce nu este cutia automata optiunea de baza si cea manuala cea speciala - sportiva sa zicem.
Modul secvential este util intr-adevar pe la munte si viraje astfel incit la un drum Buc Cluj Buc am folosit-o cu placere la urcare prin Padurea Bogatii, Piriul Rece, Feleac sau alte citeva locuri. Aici cu bmwu' de o luna de zile nu am folosit-o pentru ca virajele sunt practic inexistente. Am fost si derutat de faptul ca modul secvential e diferit la cele doua - la una dai levierul inainte ca sa urce in trepte la cealalta invers.

Acestea le am spus pentru ca sa arat ca optiunea "schimbat cu mina" e posibila si la automate daca chiar vrei dar in 98% din km parcursi cutia automata aduce un plus de confort / concentrare sau relaxare (dupa caz) de necontestat

De ce nu v-ati luat automate? v-ati gindit la optiunea asta? cit timp petreceti pe zi in masina? v-au ingrijorat zvonuri privind consumul exagerat? diferenta de pret a fost problema?
claudiu
100% cutia automata e mai avantajoasa, creste un pic consumul dar merita pt confort....
pacat ca unele marci nu au nici macar ca si varianta cutia automata...
Mariustom
Robert, am unit topicul deschis de tine cu acesta, unde era deja în discuție aceeași problemă.

Oricum, mai există un topic asemănător, cu discuții interesante despre cutiile de viteze: http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t...anuala+automata

arigato.gif :wave:


ninja.gif

PS: am unit 3 topicuri cu aceeași discuție rezultând acesta, dar mai e un topic în care se pornește discuția manuală vs automată și ajunge la prețul benzinei în lume:
http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?t...asc&start=0
:wave:
Paul46623
QUOTE(Robert101524)
De ce nu v-ati luat automate? v-ati gindit la optiunea asta? cit timp petreceti pe zi in masina? v-au ingrijorat zvonuri privind consumul exagerat? diferenta de pret a fost problema?

Diferenta de pret e considerabila: peste 1000 euro in majoritatea cazurilor. Trebuie sa admit ca si eu (unul din cei mai mari 'inamici' ai cutiei manuale) daca as avea un buget mai restrans, as prefera sa iau ESP, airbaguri in plus etc. in loc de transmisie (semi)automata.
Daniel82791
Dar voi cum vedeti cutia de viteze ideala?

O sa incep eu, in ordinea importantei:

1. Sa permita o folosire cat mai buna a puterii disponibile.
2. Sa aiba comportamentul tip "frana de motor".
3. Sa nu aiba nevoie de ambreiaj.
4. Sa permita schimbarea manuala, si sa faca exact ce ii ceri, fara comentarii, cu exceptia cazului cand ai putea sa strici masina.
5. Sa permita schimbarea automata, pentru comfort in momentele aglomerate din oras.
6. Timpul cat stai fara putere in timpul accelerarii sa fie minim.

Alte cerinte?
air_wolf
tu vorbesti despre CVT...
Daniel82791
Sau poate despre DSG?

Ce te face sa spui ca vorbesc despre CVT?
Rares29194
Si eu am schimbat pe automata si nu imi pare rau deloc.
Am 6 viteze, in mod normal e setata pe consum redus si pot sa confirm ca pe automata am un consum mai redus decat pe manuala (am optiunea secventiala). Stiu ca exista un mit ca cea automata consuma mai mult si nu inteleg de ce. Un computer e setat in asa fel incat poate controla muuult mai bine decat omul momentul folosirii treptelor de viteza. La mine am vazut ca e cam 1 l/100 km diferenta.

In viitor in mod sigur voi merge pe cea automata mai ales ca am si varianta secventiala. In plus, in trafic prin oras nu stiu cine nu isi doreste sa aiba libertate de miscare mai mare (ma refer la o mana libera si la efortul minim al piciorului stang, care nu mai are pedala ambreiajului). In ceea ce priveste feelingul de condus sportiv, cand folosesc padelele simt ca e la fel ca transmisia manuala. Pentru a avea o reactie maxima de la cutie, folosesc modul Power + padelele, astfel ca vitezele se schimba super-rapid (mai rapid decat as "mesteca" eu in benzina).
drabisan
Rares29194, dupa ce am simtit azi la Iasi...NU CA TE INTELEG! SINT FAN!!!
Cutia aia isi face toti banii!
T u d o r
Fratilor, stati si nu va repeziti sa laudati ultimele minuni ale tehnicii. Majoritatea masinilor de pret mic sau mediu au cutii automate lente si care duc consumurile de combustibili la un plus 1 sau 2 litri la suta de kilometri.
Adevarul e ca la masinile scumpe cutiile devin vitrine tehnologice, cu 6-7 trepte si diverse "jmecherii" care-ti fac viata usoara fara sa-ti manance 20-30% din puterea motorului.
De asta ar trebui sa distingem modelele de varf de cutii de celelalte multe. biggrin.gif
James Kilowatt
Pai cutia DSG care mie unuia mi se pare de exceptie costa doar 1000 euro in plus. Adica cat un set de jante mai ochioase, o linie audio mai cu pretentii sau cine stie ce alte prostioare mai mult sau mai putin inutile.
Otto73
QUOTE(> T u d o r <)
Adevarul e ca la masinile scumpe cutiile devin vitrine tehnologice, cu 6-7 trepte si diverse "jmecherii" care-ti fac viata usoara fara sa-ti manance 20-30% din puterea motorului.
. biggrin.gif

Lexus LS atat 460 cat si 600 au chiar 8 viteze plus marsalier
Mojito
Fiti atenti !
Ma bate gindul s-am achizitionez un Nissan.Qashqai.
Sunt doua posibilitati 140 benzina CVT sau 150 diesel 6 trepte.
Care-i diferenta?
Bogdan104277
Haideti sa sistematizam un pic, avem urmatoarele tipuri de transmisii:

I) Automata (cu control electronic+hidraulic) - care au in componenta
1) un hidrotransformator (hidroambreiaj cele din primele generatii) cu blocare - la acestea HT - are rolul de a amplifica cuplul la diferente mari intre turatia pompei (antrenata de motor) si cea a turbinei (care antreneaza mecanismele planetare) - functionare specifica treptei 1. La viteze apropiate intre arborii pompei si ai turbinei, la modelele noi de cutii automate, HT este golit de ulei iar cele doua componente sunt solidarizate cu ajutorul unui ambreiaj, asta pentru celelalte trepte. Schimbarea treptelor se face strict din controlul mecanismelor planetare;
2) cutia de viteze propriuzisa, care contine mecanismele planetare de realizare a treptelor, in diverse combinatii;
3) pompa hidraulica, care realizeaza presiune pentru elementele de comanda , gen frane cu banda, frane cu discuri, ambreiaje multidisc;
4) partea de comanda - initial comadata hidraulic, ulterior comandata electronic, cu electrovalve actionate de un calculator, care include si functiile de control a motorului pentru a optimiza functionarea grupului motopropulsor.

II) CVT:
1) are un ambreiaj - care permite decuplarea cutiei de motor;
2) transmisia continua cu curea - la ora actuala pot transmite pana la 450 Nm cu curea simpla sau dublu cu curea dubla. Cureau face legatura intre doi tamburi cu profil V care isi modifica raza prin varierea distantei dintre cele doua flancuri ale tamburului. In felul acesta se obtin o infinitate de trepte. Din aceasta infinitate, in functie de ce se doreste se obtin, consumuri scazute, sau performante dinamice mult mai bune decat la o cutie manuala.

III) Cutii manuale automatizate (AMT) - cutii de viteze mecanice, clasice, la care se automatizeaza procesul de schimbare a treptelor - aici pot fi enumerate Selespeed (alfa) care foloseste un sistem de pistonase si lichid hidraulic la presiune foarte mare; DSG - sistem cu 2 ambreiaje si preselectare a treptelor - de aici apare viteza mare de schimbare - in timp ce selectezi in sus de exemplu o treapta, urmatoarea treapta este deasemenea selectata si la momentul trecerii la urmatoarea se decupleaza treapta curenta si se cupleaza treapta preselectata - se obtin timpi foarte scurti datorita vitezei de actionare a mecanismelor de automatizare, AMT-urile de la Smart sau colt - cu mecanism de schimbare a treptelor cu tamburi si servomecanisme electrice.

IV) Cutii manuale cu 5 si 6 trepte, pentru a aproxima cat mai bine ceea ce se cheama "HIT - hiperbola ideala de tractiune"; cu cat este mai mare numarul de trepte cu atat este mai buna aproximarea;

V) Transmisii hibride - electrice - cu motoare termice + alternator (generator) si baterii electrice plus motoare electrice de curent alternativ asincron, reversibile in roti - avantal - cuplu pe o plaja foarte mare de turatii, (0 - 5000 rpm de exemplu), raspuns rapid, lipsa necesitatii schimbarii treptei - modific turatia motorului prin modificarea frecventei de lucru.

Pentru exemplu, luati de aici:

http://www.acpropulsion.com/videos/tzero%20vs%20corvette.mov
http://www.acpropulsion.com/videos/tzero%20vs%20ferrari.mov
http://www.acpropulsion.com/videos/Impact%20drag%20race1.mov

Deci eu prefer ultimul tip de propulsie - asta este viitorul.

Si in ultimul rand - cateva informatii tehnice despre sistem:

http://www.acpropulsion.com/technology/gen2.htm

Spor la citit.

Cam asta ar fi.
Paul46623
QUOTE(Mojito)
Fiti atenti !
Ma bate gindul s-am achizitionez un Nissan Qashqai.
Sunt doua posibilitati 140 benzina CVT sau 150 diesel 6 trepte.
Care-i diferenta?

Diferenta e ca majoritatea CVT-urilor din aplicatii auto sunt cam slabanoage si nu rezista regimului de operare al unui diesel (mai precis cuplul). Cei de la Nissan au avut de ales intre a cumpara un CVT pe lant de la ZF Friedrichshafen AG, sau a folosi o transmisie standard hidraulica. Problema e ca CVT-ul celor de la ZF, desi foarte bun, nu-i ieftin si nici exceptional de compact. Asa ca in final proiectantii au trebuit sa aleaga hidraulica.
Mojito
Multumesc amindorura pentru raspunsuri.
Cred ca explicatia privind gabaritul sta in picioare.Altfel existind posibilitatea folosirii unei CVT pina la 450 nm nu vad dece nu ar fi folosit-o si in cazul unui Qashqai de 320 Nm diesel si au ales varianta cutiei automate in 6 trepte pentru modelul diesel 4x4. Pe sasiul lui Murano a incaput. pe Qashaqai nu.
Bun si pentru ca tot suntem la topicul cutie de viteze automate vs intre cele doua adica CVT si automata clasica in 6 trepte voi ce-ati alege?
Sotia conduce un CVT dar asta se justifica perfect in oras. Nu stiu cum s-ar comporta in combinatie si cu 4x4 ca in exemplul de mai sus !
Paul46623
CVT-urile ce pot suporta 450+ Nm se intalnesc exclusiv pe aplicatii utilitare/industriale si nu folosesc curele/lanturi, ci piese toroidale (Torotrak etc.) sau pompe hidraulice. Majoritatii le lipseste ceea ce in engleza se numeste "scalability", adica nu-si pastreaza eficienta atunci cand dimensiunile ansamblului se modifica.
Sistemul de pe Murano e foarte ineficient (17,2l/100km urban, conform Global Auto Index). Nu-i un etalon bun al performantelor unui CVT 4WD. As fi interesat sa aflu cum se descurca un Ford Five Hundred/Mercury Montego sau Ford Freestyle in versiunea 4WD CVT.
Bogdan104277
O dovada ca transmisiile suporta mult mai mult acum, utilizand curele matalice incarcate cu placute de frictiune trapezoidale este asta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multitronic

Daca ar fi sa aleg as pentru transmisia electrica prezentata de mine mai jos in finalul expunerii anterioare.
air_wolf
QUOTE(Daniel82791)
Sau poate despre DSG?

Ce te face sa spui ca vorbesc despre CVT?


scuze, n-am apucat sa raspund eu, dar vad ca ti-a raspuns multa lume, asa ca o sa fiu scurt: indeplineste cel putin 4 dintre criteriile enumerate de tine.

faza cu automata care ia mai mult ca una manuala e discutabila si se aplica doar modelelor vechi, in 2-3 trepte.
Bogdan104277
Airwolf are dreptate, la cutiile automate noi hidrotransformatorul este liber doar in prima, cel mult a doua treapta. Dupa aceea se goleste de ulei si se blocheaza cu un ambreiaj comandat hidraulic. In felul asta nu mai pierderi prin diferenta de turatie si nici consum suplimentar.
Daniel82791
Nu am condus niciodata un CVT, dar inteleg din articole de specialitate ca desi principiul de functionare este cu adevarat minunat, din motive tehnologice inca nu si-au realizat potentialul. Sunt cam incete, si pare cumva ca este o problema si cu cuplul.

In rest, inca nu am vazut o cutie automata care sa faca frana de motor, in ciuda, cuplarii aleia directe. Iar un in curbe folosesc foarte mult frana de motor. Cum a spus cineva, daca o cutie manuala ar costa 1000 EUR extra, as plati ca sa am o cutie manuala.

Nu am condus niciodata SMG sau alta cutie manuala robotizata, deci nu stiu cum e.

Transmisia electrica de care vorbeste Bogdan mai sus promite mult, dar sper sa fie facuta cu condusul sportiv in minte, nu cel confortabil.

Ramane sa asteptam sa si vedem toate minunile despre care vorbim aici.
Bogdan104277
Daniel,

Te inseli, cutiile automate pot realiza frana de motor - prin programele alea 4, 3, 2 si L, cand folosesc maxim 4 trepte (din 5) respectiv 3, 2 sau 1 in pozitia L. deci daca treci selectorul de programe din D in 4 retrogradezi la o treapta mai jos, pana la treapta 1. Cele care au si program manual folosesc poarta respectiva cu + si -, respectiv - ca sa retrogradezi.
Si in plus CVT au inceput sa-si arate potentialul, dar nu prea stiu utilizatorii sa le foloseasca.
Bogdan104277
Transmisia aia electrica este foarte sport, daca te uiti la filmulete, ai sa vezi niste ferari si corvette care raman de caruta....
air_wolf
QUOTE(Daniel82791)
Nu am condus niciodata un CVT, dar inteleg din articole de specialitate ca desi principiul de functionare este cu adevarat minunat, din motive tehnologice inca nu si-au realizat potentialul. Sunt cam incete, si pare cumva ca este o problema si cu cuplul.

In rest, inca nu am vazut o cutie automata care sa faca frana de motor, in ciuda, cuplarii aleia directe. Iar un in curbe folosesc foarte mult frana de motor. Cum a spus cineva, daca o cutie manuala ar costa 1000 EUR extra, as plati ca sa am o cutie manuala.

Nu am condus niciodata SMG sau alta cutie manuala robotizata, deci nu stiu cum e.

Transmisia electrica de care vorbeste Bogdan mai sus promite mult, dar sper sa fie facuta cu condusul sportiv in minte, nu cel confortabil.

Ramane sa asteptam sa si vedem toate minunile despre care vorbim aici.


automata face frina de motor si inca foarte buna, bogdan ti-a explicat foarte frumos. avantajul automatei este ca nu mai ai inca o pedala in plus, de asta in competitiile de off-road este preferata multora.
automata se intretine foarte usor, se schimba uleiul in mod regulat, nu cum schimbam noi in romania, se verifica radiatorul ei si daca totul e ok nu face probleme cu sutele de mii de km.
Bogdan104277
In plus, fata de ceea ce zicea AirWolf, are marele avantaj ca este foarte progresiva si protejeaza foarte mult motorul.
Daniel82791
Nu am o cutie automata la indemana sa incerc, deci va intreb pe voi.

Sa zicem ca vorbim de o cutie automata cu 5 viteze. Mergi pe autostrada in viteza 5. Iei piciorul de pe acceleratie, complet. In acest moment, pe cate imi amintesc, masina continua sa mearga "liber" iar turatia scade la relanti. Sa imi spuneti daca ma insel.

Apoi, merg cu aceeasi viteza ca mai devreme, dar pun maneta in 4, ceea ce inseamna ca ea nu va urca mai sus de viteza a 4a. Deci la aceeasi viteza, turatia este mai mare. Iau piciorul de pe acceleratie, complet. Presupun ca se intampla acelasi lucru ca mai devreme. Ma insel? Daca ma insel, si motorul ramane turat, cuplat cu rotile, iar masina incetineste, inseamna ca cutia face frana de motor. Daca nu, inseamna ca nu face.

Eu merg pe autostrada sute de kilometri fara sa ating frana. Ma joc doar din acceleratie si frana de motor. Se poate face asta cu o automata? Si daca da, se poate face asta cu orice automata, sau doar cu unele mai speciale? Si daca da, nu cumva sunt de fapt manuale robotizate? ( ca SMG sau Selespeed ). Toate astea sunt intrebari pe bune, si daca stiti raspunsul la ele, va rog spuneti-mi si mie.

Sunt sigur ca exista cutii automate foarte bune. Altfel Ferrari nu ar vinde multe modele ( daca nu toate ) exclusiv cu cutie automata, fara optiune de manuala.

Din experienta mea cu cutii automate obisnuite ( generatie anterioara, am condus prin 2002-2003, Mercedes CLK si VW Passat ), daca vrei sa conduci sportiv, automatele sunt proaste, lenese si enervante. Daca nu vrei sa conduci sportiv, sunt bune, comfortabile, placute si foarte fiabile.

Eu nu spun ca vreo cutie de viteze e buna sau proasta. Fie ea SMG, DSG, CVT, Hydramat sau manuala. Din experienta mea personala, si pentru stilul meu de condus, cea manuala inca nu fost egalata, desi in oras muncesc la ea de mai iau transpiratiile ( mai am si un ambreiaj care cupleaza extrem de scurt ).

EDIT: Desigur, faptul ca masinile care imi plac mie si pe care le cumpar nu au optiune de cutie automata are o influenta asupra faptului ca nu am cutie automata la masina... biggrin.gif
Watcher
Air_Wolf: ai descris niste avantaje care fac cutia manuala o optiune minunata.
Totusi, atat tu cat si alti 'profesionisti' recomandati manualele pentru teren greu.
Zi-ne si dezavantajele automatelor care te fac sa recomanzi manuala smile.gif
ozz86651
Experienta mea:
1. automatele au in general frina de motor mult mai slaba in modul automat (D), dar in modul "manual" (1-2-3) ea exista... din pacate nu mai vad avantajul automatei daca ajungi sa schimbi ca la manuala smile.gif.
2. Cutia automata se comporta ok pe zapada la incetiniri in panta la munte pentru ca frina de motor e mai putin violenta fiind prin lichid decit cuplajele bruste din ambreiaj. E drept ca in ziua de azi nu mai e importanta frina de motor pe zapada din cauza ABS-ului.
3. Cutia automata e un dezastru la plecarile de pe loc in panta alunecoasa (gheata/zapada), pentru ca nu exista controlul fin al cuplului din ambreiaj. Pur si simplu si la relanti rotile se invirtesc in loc daca esti in D.
4. La automata nu se poate face balans (sau nu am aflat eu cum), deci e foarte greu sa iesi dintr-un loc de parcare impotmolit sau dintr-o gaura sapata de roti. Manuala e banal de balansat (eventual folosind si treapta 1 si marsarierul ca sa aiba amplitudine mare) si iesit din fagasuri etc. Oricind pun pariu ca ies mai repede dintr-un loc de parcare inzapezit cu o masina sport manuala decit cu un SUV automat (cu tractiune 4x2, ca sa fim egali).
5. Traind in San Francisco pot sa spun cu mina pe inima ca automata are avantaj clar la plecarea de pe loc la deal in unghiuri foarte abrupte. Nu mai spun cum se fac parcarile in astfel de pante/rampe. La o manuala rupi ambeiajul, pute a ambreiaj pirlit de la 1km.

Precizez ca am condus mult in zapada la munte in primul rind manuala si ocazional automata.
air_wolf
QUOTE(Watcher)
Air_Wolf: ai descris niste avantaje care fac cutia manuala o optiune minunata.
Totusi, atat tu cat si alti 'profesionisti' recomandati manualele pentru teren greu.
Zi-ne si dezavantajele automatelor care te fac sa recomanzi manuala smile.gif


marele dezavantaj al automatei este ca fierbe uleiul. daca nu ai un radiator de ulei bun, curat si fara scurgeri, esti terminat si tu si cutia.
lumea are mai multa incedere in manuala, pe principiul "mor pe mina mea" biggrin.gif eu nu recomand nici una dintre ele, totul se reduce la a avea incredere in ceea ce folosesti si a avea experienta sa folosesti oricare dintre cutii...
cit despre plecari din rampa alunecoasa, automata e pefecta - nu ai ambreiaj dar ai frina si dozezi totul din frina si acceleratie fara sa te chinui. si daca ai un 4x4 si nu iesi de acolo nici in LOW, nu vad cum ai putea sa pleci cu alta masina de acolo blink.gif
balansul se face intre 1 si R, nu intre D si R pentru ca in D cutia poate urca si 2 trepte!!! si o rupi. 1-frina-R-frina-1 - cam asta e balansul.

e adevarat, masinile normale nu au toate acel radiator de cutie, deci au sanse mult mai mari sa farba si sa se strice.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.