Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Electronica la masini
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Pages: 1, 2
James Kilowatt
QUOTE(Edi45845)
Si da este bine sa o bage obligatoriu pt. ca omul nu poate avea grija de el insusi.E aceiasi chestie ca in cazul tigarilor si bauturii f. scumpe(in UE) si a drogurilor ilegale


E aceeasi chestie a inchizitia. Omul e prea idiot si daca nu e bine indrumat ajunge in iad. Hai sa-i salvam sufletul chiar impotriva vointei lui, chiar daca nu a vazut nimeni vreodata cum arata un suflet sau cum arata iadul.


Hai sa incerc sa fac un rezumat. Suntem aproape unanim de acord despre cum functioneaza dispozitivele electronice, efectele lor si faptul ca sunt utile in anumite situatii.

Intrebarea mea este:

1. De ce nu se reflecta asta prin scaderea numarului accidentelor? Intrebarea este pe bune, si nu retorica.
Sper ca raspunsul nu este "masinile devin mai destepte si soferii mai prosti si se compenzeasa", ca infiintez o liga contra electronicii auto biggrin.gif

2. Iar daca nu scade numarul accidentelor, atunci de ce sa nu avem dreptul sa alegem daca o vrem sau nu?
Iulian HondaFan
offtopic (despre VTEC):

http://world.honda.com/history/challenge/1989vtecengine/

http://www.leecao.com/honda/vtec/index.html

http://en.wikipedia.org/wiki/VTEC


ontopic ( despre EBD):

daca e mecanic nu mai EBD=Electronic Brakeforce Distribution

cred ca numarul accidentelor va scade prin folosirea ABS/EBD/ESP chiar daca studiile de pana acum nu au confirmat asta. tehnologia a fost imbratisata de toti producatorii intr-o forma sau alta, de asemenea presa auto/protectia consumatorilor o recomanda. poti aduce ca argument ca este si un interes comercial pentru aceasta dar cred ca sunt si beneficii.
Valentin50014
Eu, pe undeva, sunt de acord cu punctul tau de vedere. Privit in sens general, din prisma numarului de accidente, ABS-ul nu aduce nimic deosebit.
[quote="MR28673"][quote=Edi45845]

1. De ce nu se reflecta asta prin scaderea numarului accidentelor? Intrebarea este pe bune, si nu retorica.
Sper ca raspunsul nu este "masinile devin mai destepte si soferii mai prosti si se compenzeasa", ca infiintez o liga contra electronicii auto biggrin.gif[/quote]
Simplu. Ponderea accidentelor s-a schimbat. Desi s-a redus nr. accidentelor masina-masina, a crescut nr. accidentelor produse prin parasirea soselei. Parerea mea, (preluata din articolele citite, evident), este ca se datoreaza slabei instruiri a soferilor masinilor cu ABS. Desi nu este o mare scofala sa franezi o masina cu ABS, este semnificvativ mai greu ca intr-o situatie de panica sa poti manevra volanul doar atat cat sa ocolesti obstacolul fata de un viraj normal, fara franare. Pierderea controlului si parasirea se datoreaza, cred eu, panicarii soferului. Intr-o franare violenta, masina franeaza mai greu decat normal, soferul sesizeaza ca manevra lui nu e suficienta si bruscheaza volanul avand ca efect parasirea drumului.

Ca o concluzie personala:
As da oricand banii pe ABS, aproape indiferent de costul sau (in limite rezonabile), insa aceasta investitie nu aduce nici un avantaj fara antrenametul necesar unui sofer pentru a se obisnui cu pulsatiile pedalei si virarea unei masini cu ABS...

[quote=MR28673]
2. Iar daca nu scade numarul accidentelor, atunci de ce sa nu avem dreptul sa alegem daca o vrem sau nu?[/quote]Pai nu ai dreptul? Parca masina ta nu are ABS...

Cat despre AFU... te rog sa mai citesti/vizionezi o data link-urile postate de mine si ai sa intelegi corect cum functioneaza el. (inclusiv filmuletul)

@Iulian, ai dreptate, evident blink.gif EBD-ul mecanic este de fapt electronico-mecanic. Mecanic este clar de ce, electronic este deoarece in franare este implicata si lampa stop de pe spate blush.gif biggrin.gif
Valentin50014
Revin cu ceva date statistice:
http://www.abs-education.org/news/nwglance.htm
Iulian HondaFan
yeah, becurile de pe spate sunt electronica rafinata... cred ca sistemul la care te referi asigura numai o redistributie mai grosiera a presiunii din circuitul de frana, dar nu asigura reglajul fin pe care sistemul bazat pe ABS il poate da.

mie mi se pare ca si AFU e o idee buna. sistemul franeaza in completarea ta si nu de capul lui.
James Kilowatt
Interesant studiul statistic. Pacat ca are 12 ani. E drept ca e facut de unii care au interes promovarae ABS-ului, insa e interesant oricum. Cred ca publicarea unor astfel de studii pot convinge multi sceptici ( ca mine biggrin.gif).

Chestia care mi se pare stranie este ca acum pot fi facute asemenea statistici foarte usor. Cam toate societatile de asigurari au baze de date suficient de detaliate si de mari incat sa poata face o statistica cinstita cu o eroare destul de mica. De ce e atat de greu de gasit asemenea studiu? Dupa doua zile de contraziceri, am gasit un studiu care nu arata nici o diferenta intre ABS-no ABS si unul facut de producatorii de masini care arata avantajele ABS, insa e de acum 12 ani, si nu prea se spune mare lucru despre cum e facut. Daca in categoria non-abs au fost luate masini din anii 75-85 iar in categoria ABS 85-93 atunci e discutabil rezultatul. Oricum, e mai bun decat nimic smile.gif

Nu ma intelegeti iar gresit, nu vreau sa spun ca respectivul studiu este un fals, vreau doar sa spun ca mi se pare straniu sa existe doar unul singur smile.gif

Cu masina personala, nu am avut e ales daca sa aiba sau nu ABS. Si nici la urmatoare nu voi avea de ales biggrin.gif Cum imi place mie mai mult...
Valentin50014
Am sa te rog inca o data sa citesti cu cu mai multa atentie argumentele celorlalti. Sincer nu prea imi face placere sa repet acelasi lucru la nesfarsit.
QUOTE(MR28673)
Daca in categoria non-abs au fost luate masini din anii 75-85 iar in categoria ABS 85-93 atunci e discutabil rezultatul. Oricum, e mai bun decat nimic smile.gif


Marea majoritate a studiilor statistice sustin ca, per total, numarul accidentelor nu s-a modificat substantial. Ce s-a modificat dramatic este doar ponderea lor. Nr. accidentelor intre 2 masini sau mai multe s-a diminuat simtitor dar a crescut nr. accidentelor masina-obstacol. Dar:
QUOTE
Single-vehicle accidents represented just 1 percent to 2 percent of all accidents in the study. The most common type of accident involves two or more vehicles

Repet, promotorii sigurantei electronice la masini (cel putin in USA) nu au fost constructorii de masini, ei s-au opus de la inceput, ci constructorii acestor sisteme de siguranta (vezi Bosch, Teves etc) precum si cateva organizatii de peste ocean care au ca obiect de activitate siguranta rutiera. Acum este alta poveste, concurenta ii determina sa-si doteze masinile cu tot felul de minuni electronice.

Studii statistice s-au tot facut, dar subiectul este inca controversat. Parerea mea este ca ABS-ul este imbatabil doar cu un training suplimentar. Daca soferii vor invata cum se manevreaza corect o masina cu ABS probabil se vor reduce numarul accidentelor prin parasirea soselei.

Ia aici o multime de studii statistice:
http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/vrtc/ca/lvabs.htm#task1
P.S. Nu sunt facute de contructori biggrin.gif
Iulian HondaFan
super linku'...
James Kilowatt
QUOTE(Iulian HondaFan)
cred ca numarul accidentelor va scade prin folosirea ABS/EBD/ESP chiar daca studiile de pana acum nu au confirmat asta. tehnologia a fost imbratisata de toti producatorii intr-o forma sau alta, de asemenea presa auto/protectia consumatorilor o recomanda. poti aduce ca argument ca este si un interes comercial pentru aceasta dar cred ca sunt si beneficii.



un punct de vedere de foarte mult bun simt. Insa cu conditia ca ea sa fie folosita alaturi e conduita preventiva, si nu in loc de.

QUOTE(Valentin50014)
QUOTE
To ensure the best comparisons, the accidents studied involved 34 pairs of vehicles. Each pair included a vehicle from the first year in which ABS was available as standard equipment and the same or a similar model from the nearest preceding year without ABS


Citind pasajul de mai sus aceasta este concluzia ta?[
biggrin.gif



Imi cer scuze, am citit cam in viteza. arigato.gif

Recitind, concluzia mea e alta. Eroarea de 5% e trasa barbar de par pe un lot de 68 masini, cu exceptia situatiei in care cele 68 masini au avut sute de accidente in 8 ani care a durat studiul. Care este numarul minim de accidente in care au fost implicate, in asa fel incat procentele date sa iasa numere intregi ?! Pentru ca diferenta generala de "intre 9 si 10 procente" intre cele 34 masini cu si cele 34 masini fara sa fie un numar intreg de accidente? Au facut studiul pe maimute la volan, sau pe oameni?

Avand in vedere felul in care sunt date cifrele, "intre 9 si 11" sau "24-28", putem face doua ipoteze.

1. Aprox 2% = 1 accident, inseamna aprox 90 ACCIDENTE in total (sa zicem 52 la fara abs si 48 la cu abs, cu aprox). Insa in acest caz eroarea statistica e mult mai mare de 5%. Din pacate am uitat metoda de calcul a erorii functie de numarul de "mostre", am invatat-o acum 6 ani la scoala biggrin.gif. Impartind accidentele astea si in subcategorii, probabil ca erorile pentru fiecare subcategorie cuprinzant doar cateva accidente sunt cu 2-3 cifre.

2. Eroarea e corecta, atunci numarul de accidente e mult mai mare, si totul devine si mai neverosimil. Ar insemna ca aia au mers din stalp in stalp biggrin.gif
Insa chiar si 90 accidente IN TOTAL, in 8 ani pentru 68 masini mi se pare enorm.

Din fericire, matematica asta desi uneori prea complicata pentru mine, macar e exacta biggrin.gif



Foarte interesant celalat link. Am avut curiozitatea sa citesc de la cap la coada raportul PDF si mi-a placut. Explica in detaliu metodologia de calcul, ipotezele facute, etc. Profesionist. Uitati-va de exemplu la tabelul 4 din al 2-lea pdf, update bla bla, unde valorile sunt de exemplu pentru run of road intre 1 si 20%, medie de 11, adica o eroare de aprox 100%, spre deosebire de primul link care pretindea o eroare de doar 5%. Asta mi se pare si mie un studiu corect si transparent.
Ipotezele facute pe pagina (si nu din raportul pdf) sunt din cat deduc eu facute de cei care au comandat studiul, nu cei care l-au facut, si mi se par mai putin profesioniste, sau poate sunt imcomplet publicate pe site, insa asta e off topic, nu mai vreau sa deschid alta polemica.

Concluzia e ca ABS-ul reduce, dar nu dramatic numarul accidentelor (ceea ce s-a spus de la bun inceput), chiar daca schimba proportiile intre diferite tipuri de accidente, ca si in studiile anterioare. Intrebarea totusi ramane. De ce avantajele lui nu se vad mai clar? Revenim la intrebarea de la inceput. Putem face ipoteza ca accidentele (sau o parte din ele) sunt datorate unor greseli sistematice? La run-of-road, de exemplu, unde numarul lor creste la masinile cu abs, greselile sistematice de pilotaj fiind ajutate chiar sa fie puse in aplicare de catre abs? Cei de pe site au facut ipoteza ca aceste greseli sunt provocate de fapt de abs (reactia gresita la vibratia pedalei, etc), insa nu ar putea fi si independente de existenta abs-ului? Mi se pare nestiintific sa elimini o ipoteza fara sa ai o oarecare justificare.
vlad51974
am si eu o problema, ca este bun sau nu sistemul abs, esp, ebd si altele nu discut, dar ce este clar la sistemele astea electronice este ca odata cu trecerea timpului se uzeaza si mai trecuiesc din cand in cand reparate sau inlocuite. aici este o problema, deoarece la noi in tara sunt putini care fac reparatii in mod corect. de obicei isi "prind urechile".
Valentin50014
Nu e chiar asa. Reparatiile la aceste sisteme sunt mult mai usor de facut decat, de exemplu, la motor. Asta deoarece se repara... prin inlocuire. De cele mai multe ori electronica este destul de inteligenta si detecteaza o eventuala eroare in functionara. Se pare ca eu sunt cam ghinionist, datorita unei erori la ABS ramasesem aproape fara frane (cam 75% din capacitatea de franare). :wtf:
elena47125
Eu cred ca intr-adevar sunt utile dar ca sunt si soferi care cam abuzeaza de faptul ca au masini cu ABS,ESP...din cauza asta nici nu a scazut nr de accidente.Conduci mult mai relaxat atunci cind stii ca te ajuta masina sa iesi din multe situatii neplacute!Nu ca ar trebui sa fii stresat atunci cind esti la volan dar putina prudenta nu strica.
Eu am condus o Dacie cam 4 ani(vreo 70000km),fara sa fac nici un accident(desi in orice situatie si cam cu viteza intotdeauna),acum am un Mercedes si trebuie sa recunosc ca fiind linistita in privinta sigurantei(stiu ca ma ajuta destul de mult electronica) nu mai sunt atit de atenta ca inainte,nu mai conduc chiar atit de preventiv cum ar trebui!Imi dau seama ca gresesc si incerc sa-mi schimb comportamentul dar e destul de greu sa mergi cu 50 in/90 out cu o masina de tipul asta(mie mi se pare ca pur si simplu cere viteza)!
James Kilowatt
Ai naibii comunistii astia din UE : biggrin.gif

Brussels proposal puts pressure on brakes
Pending pedestrian safety rules could get electronic assist
Brake assist systems that automatically apply full braking power for emergency stops might become mandatory on all new cars starting in 2008. The active safety measure is part of a draft proposal to change phase two of the European Union's pedestrian safety rules.

http://europe.autonews.com/


O fi avand vre-un barosan din Bruxelles o firma de microcontrolere care a ramas fara piata biggrin.gif Daca avea o scoala privata probabil baga obligativitatea educatiei rutiere si pentru infanteristi biggrin.gif

Acum exagerez un pic, totusi as vrea sa stiu si eu pe ce date isi motiveaza decizia, ca asta au omis sa spuna si nici in alta parte n-am gasit. Sau berbecul de rand nu are nevoie sa inteleaga regulile date de sacrosanta UE?

Ideea in sine s-ar putea sa nu fie rea, insa putea si UE asta sa spuna ceva de genul "conform studiului facut de ... in orasul/regiunea ... in perioada... si un link cu rezultate... CC al Republicii Populare UE ia decizia de a blabla" biggrin.gif

In alta ordine de idei, cu asemenea echipamente o sa devina si Dacia la nivel european smile.gif
Luka
Mai e pana in 2008 biggrin.gif
Pana sa oblige astia la ABS pe toate masinile, mai rupe piata Renault-ul cu vreo 5 modele...Glumesc, normal. :wave:
MR, termina cu ideile astea de democratie prost inteleasa; daca UE crede ca asa trebuie, atunci e bine cum zice ei...care este. blink.gif
James Kilowatt
UE crede multe chestii... de exemlu, crede ca e bine sa sparga 40% din buget pe subventii in agricultura, inca niste procente babane pe alte feluri de protectie sociala prost inteleasa si aplicata, si doar 0.4% pe cercetare de exemplu, asa ca am tot dreptul sa ma indoiesc de intelepciunea si omniscienta lor biggrin.gif

Si atunci cand vin cu decizii pe care nu le explica si plebeilor ca mine, unora le explodeaza mamaliga si incep sa carcoteasca biggrin.gif

Hai ca e off topic. Da' tot nu vad de ce nu e necesar sa fie ceva mai transparente rationamentele lor, care in definitiv pot fi si bune din cand in cand.
Iulian HondaFan
mda, obligativitatea ABS/EBD/EBA, etc... e o tampenie.

cat despre UE, asa proasta cum e pt. noi ca tara balcanica si ex comunista e inca un punct de reper. sa ajungem noi acolo ( sau macar pe aproape) si dupa aia mai vorbim de defecte...

desigur, fata de USA, UE lasa de dorit. dealtfel datele economice spun totul. o mentiune aparte este pt. UK care desi in UE are o eonomie mult mai bine pusa la punct. ah, si economiile noilor aderate sunt f. dinamice si par sa fi beneficiat pe ansamblu de aderare. si chiar par mai liberale decat cele ale tarilor "neocomuniste" consacrate: Germania si Franta...
James Kilowatt
Asa este. Ce mi se pare straniu este ca neocomunismul asta e foarte puternic intrat in mentalitatea populara, nu e doar o chestie politica. Cand a fost referendumul legat de constitutia europeana mi s-a parut halucinant in campanie sa aud ca argumente contra - principiul piatei libere si al concurentei ca fiind daunatore si deci hai sa cvotam "NU - ca sa schimbam Franta si Europa ":blink: Asta era sloganul asociatiei tinerilor cumunisti francezi, adica utc-ul lor, si a prins teribil la public.

Anglia e alta mancare de peste, se vede asta de la rezultate economice, la reactia la atentate si la modeul social smile.gif In Franta la radio se vorbea despre "blestematul model englez":D de care se fereau ca de dracu pana si politicienii care de fapt sunt de acord cu el....


Maama, ce off topic sunt smile.gif Exista si o legatura tangentiala cu electronica, si anume faptul ca soferul e considerat din ce in ce mai idiot de catre marea adunare nationala ue si ca urmare trebuie altcineva sa conduca masina pentru el, un chip+cateva linii de cod e oricum mai destept decat un alegator, ca desi are o logica binara macar are o logica biggrin.gif.

Tragic ar fi sa fie chiar adevarat ...
Luka
Aici ai cam exagerat. Nu conduce altcineva masina in locul tau, ci doar te ajuta s-o conduci mai bine.
Desi aduce un picut cu bancul ala cu batrana care nu vroia sa treaca strada si copiii tot insistau...
Deci, MR, tu esti o batranica biggrin.gif
James Kilowatt
Cam asa ceva biggrin.gif Eu vreau sa fiu convins sa trec strada, nu fortat biggrin.gif

Sa vezi cu cat entuziasm o sa treceti de partea mea cand vor baga si limitator obligatoriu si nedeconectabil de viteza la 110,120 sau in cel mai bun caz la 130 km/h.... deh, vom fi ajutati sa conducem mai prevazator si mai ecologic. Mediul si securitatea sunt mult mai importante decat placerea egoista a catorva vitezomani inconstienti! biggrin.gif

Deja se vorbeste de asta ... Ptiu, scuip in san ...
Luka
Se vorbeste despre multe, insa ar fi chiar stupid sa puna asa ceva. E o diferenta totusi intre ABS si limitator de viteza.
James Kilowatt
QUOTE(Luka)
Se vorbeste despre multe, insa ar fi chiar stupid sa puna asa ceva. E o diferenta totusi intre ABS si limitator de viteza.



Daaa, e o mare diferenta, utilitatea limitatorului e mult mai evidenta si mai usor de demonstrat cu cifre si in ce priveste securitatea rutiera, si in ce priveste mediul sau economia de carburant smile.gif

Norocul nostru este ca ideea e atat de nepopulara si printre constructori si printre majoritatea soferilor incat demagogii aia nu au tupeul sa incerce sa o impuna, inca. Insa sunt din ce in ce mai multi spalati pe creier de propaganda "verde" care sunt de acord, insa sunt minoritari. Oricum, faptul ca nu au impus inca limitarea vitezei din constructie demonstreaza ca popularitatea e mai importanta decat utilitatea chiar si in raiul din UE biggrin.gif

De fapt au demonstrat asta si in exemplul de mai sus cu subventiile si cu cercetarea biggrin.gif

PS N-am nimic cu ecologistii, de multe ori au si idei bune, chiar daca uneori cam exagereaza smile.gif
Valentin52311
Am o MARE nelamurire!! Cum e cu pulsatiile din pedala la ABS?? Ce-s alea?? apesi pe pedala si ea vine inapoi??
Iulian HondaFan
pt. ca ABS-ul pune 10-15 frane pe sec. chestia asta se simte si in pedala ca si in intreaga masina ca o trepidatie mai grosiera.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.