QUOTE(Iulian HondaFan)
cred ca numarul accidentelor va scade prin folosirea ABS/EBD/ESP chiar daca studiile de pana acum nu au confirmat asta. tehnologia a fost imbratisata de toti producatorii intr-o forma sau alta, de asemenea presa auto/protectia consumatorilor o recomanda. poti aduce ca argument ca este si un interes comercial pentru aceasta dar cred ca sunt si beneficii.
un punct de vedere de foarte mult bun simt. Insa cu conditia ca ea sa fie folosita alaturi e conduita preventiva, si nu in loc de.
QUOTE(Valentin50014)
QUOTE
To ensure the best comparisons, the accidents studied involved 34 pairs of vehicles. Each pair included a vehicle from the first year in which ABS was available as standard equipment and the same or a similar model from the nearest preceding year without ABS
Citind pasajul de mai sus aceasta este concluzia ta?[
Imi cer scuze, am citit cam in viteza.
Recitind, concluzia mea e alta. Eroarea de 5% e trasa barbar de par pe un lot de 68 masini, cu exceptia situatiei in care cele 68 masini au avut sute de accidente in 8 ani care a durat studiul. Care este numarul minim de accidente in care au fost implicate, in asa fel incat procentele date sa iasa numere intregi ?! Pentru ca diferenta generala de "intre 9 si 10 procente" intre cele 34 masini cu si cele 34 masini fara sa fie un numar intreg de accidente? Au facut studiul pe maimute la volan, sau pe oameni?
Avand in vedere felul in care sunt date cifrele, "intre 9 si 11" sau "24-28", putem face doua ipoteze.
1. Aprox 2% = 1 accident, inseamna aprox 90 ACCIDENTE in total (sa zicem 52 la fara abs si 48 la cu abs, cu aprox). Insa in acest caz eroarea statistica e mult mai mare de 5%. Din pacate am uitat metoda de calcul a erorii functie de numarul de "mostre", am invatat-o acum 6 ani la scoala
. Impartind accidentele astea si in subcategorii, probabil ca erorile pentru fiecare subcategorie cuprinzant doar cateva accidente sunt cu 2-3 cifre.
2. Eroarea e corecta, atunci numarul de accidente e mult mai mare, si totul devine si mai neverosimil. Ar insemna ca aia au mers din stalp in stalp
Insa chiar si 90 accidente IN TOTAL, in 8 ani pentru 68 masini mi se pare enorm.
Din fericire, matematica asta desi uneori prea complicata pentru mine, macar e exacta
Foarte interesant celalat link. Am avut curiozitatea sa citesc de la cap la coada raportul PDF si mi-a placut. Explica in detaliu metodologia de calcul, ipotezele facute, etc. Profesionist. Uitati-va de exemplu la tabelul 4 din al 2-lea pdf, update bla bla, unde valorile sunt de exemplu pentru run of road intre 1 si 20%, medie de 11, adica o eroare de aprox 100%, spre deosebire de primul link care pretindea o eroare de doar 5%. Asta mi se pare si mie un studiu corect si transparent.
Ipotezele facute pe pagina (si nu din raportul pdf) sunt din cat deduc eu facute de cei care au comandat studiul, nu cei care l-au facut, si mi se par mai putin profesioniste, sau poate sunt imcomplet publicate pe site, insa asta e off topic, nu mai vreau sa deschid alta polemica.
Concluzia e ca ABS-ul reduce, dar nu dramatic numarul accidentelor (ceea ce s-a spus de la bun inceput), chiar daca schimba proportiile intre diferite tipuri de accidente, ca si in studiile anterioare. Intrebarea totusi ramane. De ce avantajele lui nu se vad mai clar? Revenim la intrebarea de la inceput. Putem face ipoteza ca accidentele (sau o parte din ele) sunt datorate unor greseli sistematice? La run-of-road, de exemplu, unde numarul lor creste la masinile cu abs, greselile sistematice de pilotaj fiind ajutate chiar sa fie puse in aplicare de catre abs? Cei de pe site au facut ipoteza ca aceste greseli sunt provocate de fapt de abs (reactia gresita la vibratia pedalei, etc), insa nu ar putea fi si independente de existenta abs-ului? Mi se pare nestiintific sa elimini o ipoteza fara sa ai o oarecare justificare.