Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Subaru & GPL: compatibilitate, avantaje & dezavantaje
Masini.ro Forum > Marci de masini > Marci de masini > Subaru
Pages: 1, 2, 3
pista
CITAT(f1anatic @ Nov 23 2009, 12:05 AM) *
Si eu va multumesc pt raspunsuri. Cu doua mentiuni:

Din articolul Wikipedia citat de Mike Omega. Wikipedia nu este intotdeauna sursa cea mai potrivita.
HC = hydrocarbons (hidrocarburile) sint compusi carcinogenici (cancerigeni); in special Polycyclic Aromatic Hydrocarbons. Si nu stii ce iese pe teava, ca sa nu mai zic de aia halogenati.

IARC - International Agency for Research on Cancer
http://monographs.iarc.fr/ENG/Meetings/92-pahs.pdf

NIOSH/CDC
- LPG http://www.cdc.gov/niosh/npg/npgd0372.html
Target Organs: respiratory system, central nervous system (si asta FARA sa il "arzi")

TReaba cu testul suprem: thumbsup.gif

Raspuns la mentiunile tale:
1. Benzina e un mixt complex de HC = hydrocarbons (hidrocarburi) si contine aromatici.
Ce iese pe teava se poate masura foarte precis.
Gazele de esapament rezultate din arderea benzinei sunt daunatoare sanatatii, cele de la LPG foarte putin. Nox e 20% fata de benzina, HC nearse sunt la 50% fata de utilizarea benzinei. LPG nu contine materiale nocive.

2. NIOSH/CDC
- Benzina http://www.cdc.gov/niosh/npg/npgd0299.html
Target Organs: Eyes, skin, respiratory system, central nervous system, liver, kidneys

Pai combustibilul se arde (LPG-ul mai complet si mai curat) in motor si nu se consuma de catre oameni.

Recomand un alt test suprem: pregateste mancarea in bucatarie folosind benzina in loc de aragaz(propan-butan=PB). In foarte scurt timp vei observa diferenta.
Obs. compozitia LPG e aproape identic cu PB.
f1anatic
Raspuns la mentiunile tale la mentiunile mele fata de postul lu' nu-mai-stiu-cine

Arderea de substante organice in motoare nu elibereaza doar aromatice si oxizi de azot NOx ci si o gramada de metale generate din " blocul motor/pistone" (Fe, Al, Mn, V) si din convertoarele catalitice (mai ales Pt, Pd, Rh) care sint dovedite a fi toxice. link. LPG are o temperatura de combustie de 2-3 ori mai mare ca benzina. link Nu zic ca nu este un combustibil mai curat - in anumite aspecte dar nu este un combustibil ideal si nu va rezolva problemele omenirii. Bauniesc ca prin arderea LPG - ce genereaza temperaturi mai ridicate - gazele de esapament contin un % crescut de metale. Toate aceste noxe sint in general sub 2.5 um in diametru, si sint direct inspirate pina in alveole (plamini), de unde pe urma intra in sistem. Iar toxicitatea metalelor asupra sistemului respirator (si nu numai) este ceva stiut la fel de bine ca si faptul ca Subaru are symmetrical all wheel drive. link
Mircea104901
f1anatic, daca gpl-ul ar fi mai poluant, nu cred ca autoritatile din Londra l-ar mai promova atat (reducere la taxe si impozite + suportarea unei parti din contravaloare). Si nu ar mai fi atat de puternic curentul eco imprimat instalatiilor gpl. ( http://www.subaru-ecomatic.de/index2.php )

eu am scris ceva mai sus masuratorile efectuate de RAR la mine si pe benzina si pe GPL. Pe GPL valorile erau mai mici (CO = 0 si CO2 cu 10-15%mai putin parca) mai putin valorile la CH-uri (care erau ceva mai mari). Normal ca nu a venit nimeni cu spectrometrul ca sa-ti pot demonta teoria, dar nici tu nu ma poti convinge ca e mai poluant doar prin presupunerea ca noxele contin mai multe particule de metal (la nivel de micrometri, in cateva mii de km, motorul ar fi scos pe teava de esapament dupa teoria ta).
mike.omega
Nu cred ca are cineva in cap sa salveze planeta ca-si pune GPL, sa fim seriosi smile.gif
Ideea era ca e mai putin poluant decat benzina si mult mai ieftin.
kroko
Eu am avut acum citiva ani un BMW 323 luat din Italia cu instalatie de gaz. Sincer, nu mi-a placut cum merge, si am dat jos instalatia. Orice s-ar spune, pe gaz nu va merge niciodata ca pe benzina.
Mircea104901
QUOTE (kroko @ Nov 23 2009, 12:40 PM) *
Eu am avut acum citiva ani un BMW 323 luat din Italia cu instalatie de gaz. Sincer, nu mi-a placut cum merge, si am dat jos instalatia. Orice s-ar spune, pe gaz nu va merge niciodata ca pe benzina.


N-a afirmat nimeni treaba asta. Doar ca diferentele sunt mici, chiar foarte mici (insesizabile chiar la mersul zilnic). Si cu cat computerul GPL e mai performant, cu atat scad diferentele.
f1anatic
QUOTE (Mircea104901 @ Nov 23 2009, 09:26 AM) *
f1anatic, daca gpl-ul ar fi mai poluant, nu cred ca autoritatile din Londra l-ar mai promova atat (reducere la taxe si impozite + suportarea unei parti din contravaloare). Si nu ar mai fi atat de puternic curentul eco imprimat instalatiilor gpl. ( http://www.subaru-ecomatic.de/index2.php )

eu am scris ceva mai sus masuratorile efectuate de RAR la mine si pe benzina si pe GPL. Pe GPL valorile erau mai mici (CO = 0 si CO2 cu 10-15%mai putin parca) mai putin valorile la CH-uri (care erau ceva mai mari). Normal ca nu a venit nimeni cu spectrometrul ca sa-ti pot demonta teoria, dar nici tu nu ma poti convinge ca e mai poluant doar prin presupunerea ca noxele contin mai multe particule de metal (la nivel de micrometri, in cateva mii de km, motorul ar fi scos pe teava de esapament dupa teoria ta).



Mai documenteaza-te in ceea ce priveste poluarea cu metale cit si despre poluarea de la esapament in general.
Cit despre noxe, chiar tu ai spus-o: CO, CO2 mai mic, HC mai mare. Probabil Londra (Environmental agency UK; Health & Safety Executive UK) au o strategie comuna prin care urmareste o reducere de CO, CO2 de la traffic de autovehicule usoare; HC de la diesel si NOx; SOx; de la fabrici si termocentrale (pe carbune si pacura). Sa zicem doar ca vorbesc in cunostiinta de cauza.
kroko
QUOTE (Mircea104901 @ Nov 23 2009, 05:48 PM) *
.......
N-a afirmat nimeni treaba asta. Doar ca diferentele sunt mici, chiar foarte mici (insesizabile chiar la mersul zilnic). Si cu cat computerul GPL e mai performant, cu atat scad diferentele.

Diferentele sunt mari. Daca nu as fi avut asa ceva ( masina facuta afara, nu la noi ) poate credeam.
Oricine simte imediat daca benzina nu e de calitate, darmite gaz... Hai sa fim seriosi rolleyes.gif
pista
F1anatic, la aspectul ce priveste poluarea suplimentara cu metale in cazul LPG nu m-am gandit. Nu am auzit despre aceast aspect negativ.
In schimb cu urmatoarea afirmatie totusi nu pot fi de acord:
CITAT(f1anatic @ Nov 23 2009, 03:57 PM) *
...LPG are o temperatura de combustie de 2-3 ori mai mare ca benzina...

Temperatura de ardere(si nu de autoaprindere care are legatura cu CO) a LPG-ului e mai ridicata cu 100-150 grade fata de benzina care arde la peste 2500 grade. Diferenta e de cca.5%.
Propunerea mea e sa ne documentam noi inainte sa indemnam pe altii.
P.S. e bine ca mi-ai atras atentia asupra poluarii cu metale, chiar daca in acest caz nu este relevant. smile.gif


Kroko, "Orice s-ar spune, pe gaz nu va merge niciodata ca pe benzina". Depinde ce ai gandit. Sigur nu va merge ca pe benzina fiindca merge pe GPL, dar poate merge la fel de bine ca pe benzina(noile VSI)
http://www.prinsautogas.com/en/products/vsi-lpg/vsi-lpg.html
sau chiar mai bine in cazul celor care injecteaza direct GPL in forma lichida. In acest caz ECU propriu comanda procesul.
P.S. pe vremea cand ai avut BMW 323 nu existau aceste sisteme si performantele masinii tale au avut de suferit. smile.gif
Zetics
f1anatic
QUOTE (pista @ Nov 23 2009, 02:48 PM) *
F1anatic, la aspectul ce priveste poluarea suplimentara cu metale in cazul LPG nu m-am gandit. Nu am auzit despre aceast aspect negativ.
In schimb cu urmatoarea afirmatie totusi nu pot fi de acord:
QUOTE (f1anatic @ Nov 23 2009, 03:57 PM) *
...LPG are o temperatura de combustie de 2-3 ori mai mare ca benzina...

Temperatura de ardere(si nu de autoaprindere care are legatura cu CO) a LPG-ului e mai ridicata cu 100-150 grade fata de benzina care arde la peste 2500 grade. Diferenta e de cca.5%.
Propunerea mea e sa ne documentam noi inainte sa indemnam pe altii.
P.S. e bine ca mi-ai atras atentia asupra poluarii cu metale, chiar daca in acest caz nu este relevant. smile.gif


Asa-i am tradus in mintea mea aiurea ignition temperature. Oricum, temperatura de ardere este mai ridicata si iti va distruge catalizatorul mai repede in timp. Si iti va degaja mai multe "metale". Sa nu mire pe nimeni daca are nevoie de catalizator mai repede. Faza cu indemnarea la "documentare" este oarecum hazlie. Nici unul de aici pe site nu detine adevarul suprem - in nici un caz eu -; cu toate acestea unii dintre noi au studiat sursele de metale in praful atmosferic si efectele metalelor in vitro pt ca nu au avut alta optiune; si nu ca fapt divers intre rebusul din revista AS si ziarul Romania Libera in timpul mesei de prinz. thumbsup.gif

Ca fapt divers: anumite modele Subaru turbo care au convertor catalitic in up-pipe dar la care s-a crescut presiunea prin tuning, au avut destul de repede niste defectiuni foarte interesante: li s-a stricat turbo. Bucatele din materialul covertorului catalitic s-au desprins din cauza caldurii si au "zburat" in palele turbinei. Cunosc situatii cind boost a fost crescut doar 2 psi in plus fata de calibrarea OEM. Ma rog sint si alte cauze cu problemele la turbo.
pista
Off topic,
crede-ma ca nimeni nu pune la indoiala studiile tale in vitro sau in vivo.

On topic,
temperatura de ardere la LPG e mai ridicata cu 5%, dar e o ardere mai "blanda" decat la benzina. Daca ai date concrete in legatura cu distrugerea catalizatorul mai repede in timp si degajarea mai multe "metale" te rog sa ne informezi.
Cresterea compresiei la turbina nu e comparabila. Intreaba pe un specialist cu cat solicita termic mai mult motorul. thumbsup.gif

Faza cu indemnarea la "documentare" este oarecum hazlie. Oare ? Citez:
CITAT(f1anatic @ Nov 23 2009, 05:07 PM) *
.......................
Mai documenteaza-te in ceea ce priveste poluarea cu metale cit si despre poluarea de la esapament in general.
.......................



kroko
QUOTE (pista @ Nov 23 2009, 09:48 PM) *
......
Kroko, "Orice s-ar spune, pe gaz nu va merge niciodata ca pe benzina". Depinde ce ai gandit. Sigur nu va merge ca pe benzina fiindca merge pe GPL, dar poate merge la fel de bine ca pe benzina(noile VSI)
http://www.prinsautogas.com/en/products/vsi-lpg/vsi-lpg.html
sau chiar mai bine in cazul celor care injecteaza direct GPL in forma lichida. In acest caz ECU propriu comanda procesul.
P.S. pe vremea cand ai avut BMW 323 nu existau aceste sisteme si performantele masinii tale au avut de suferit. smile.gif

Sistemele astea nu fac altceva decit sa faca corect proportia aer-gaz. Pe gaz, niciun motor nu va avea raspunsul pe care-l are pe benzina indiferent ce sisteme se mai inventeaza. De mers va merge, poate chiar frumos. Insa demarajul si raspunsul la acceleratie au si vor avea intotdeauna de suferit.
Oricum e normal, economia are si ea un "pret". Daca era mai bine pe gaz, abandonau toti demult benzina.
f1anatic
QUOTE (pista @ Nov 23 2009, 02:54 PM) *
Off topic,
crede-ma ca nimeni nu pune la indoiala studiile tale in vitro sau in vivo.

On topic,
temperatura de ardere la LPG e mai ridicata cu 5%, dar e o ardere mai "blanda" decat la benzina. Daca ai date concrete in legatura cu distrugerea catalizatorul mai repede in timp si degajarea mai multe "metale" te rog sa ne informezi.
Cresterea compresiei la turbina nu e comparabila. Intreaba pe un specialist cu cat solicita termic mai mult motorul. thumbsup.gif



Pai spune-mi tu cu cit este solicitat termic mai mult motorul ? Eu te consider pe tine mai specialist; mai priceput ca mine in turbine; tuning; si in EGT ? Cu toate ca cu arderile tale "blinde" am dubii..

Pentru cine vrea sa citeasca despre temperaturile in motor si de ce trebuiesc riguros controlate si de ce chiar si chiar si 5% poate face o diferenta.
http://rusubaru.com/egts-101/
http://bankspower.com/techarticles/show/25...gt-is-important

Deci ca idee de cultura generala, am inteles ca daca temperatura de ardere este mai ridicata, arderea este "mai blinda". Sa inteleg ca in ordinea "blindetilor"; (1) cel mai blind este sa arunci un vreasc de lemne pe "Soare"; (2) urmat de stropirea lemnelor cu LPG + dat foc; (3)...urmat de stropirea lemnelor cu "benzina" + foc; ... iar daca le stropesti cu apa si apoi le dai foc, arderea este cea mai viguroasa; sau mai precis mai putin "blinda". Eu am inteles ce vrei tu sa spui prin faptul ca este o reactie mai puternic exotermica dar abordarea problemei este irelevanta pt ca aici vorbim de o situatie in care ambele lichide sint introduse in motor, amestecul de aer si carburant comprimat si apoi aprins. In stare naturala, benzina are intr-adevar un LEL (lower explosive limit) mai scazut decit LPG (adica ca procentual ca volum, ai nevoie de mai putina benzina decit LPG pt a aprinde amestecul in acelasi volum de aer).

Sa nu crezi ca mi-am pierdut vremea citind in mod special pentru tine dar avind de ele nevoie la munca, uite citeva semnaturi chimice a aerului in anumite orase americane Metoda se numeste PMF - positive matrix factorization si permite determinarea unor factori care contribuie la poluare. Bazat pe analiza chimica prin ICP-MS a filtrelor pe care s-a colectat "praf" din aer; se poate obtine o amprenta a unor activitati poluatoare. Acesti factori sint specifici fiecarei zone unde se fac studiile, si depinde de o groaza de factori: industrie; trafic; termocentrale; etc. . Intre diesel si benzina, se face un raport intre Elemental Carbon si Organic Carbon si metale specifice si asa se observa diferenta, bineinteles tinundu-se cont de sursele de poluare; directia vintului; etc. Metalele provin din motor, din convertoare...

Pt cei care sint fani boxer diesel. O sa vi se toceasca motorul in curind, la cite metale ies din esapament. Oooops. Nu se aplica la Boxer Diesel ca nu exista in 1999 cind s-a publicat articolul. Mg; Al; Si; P; S; Cl; Ca; Fe; Cu; Zn; Br; Pb cine ar fi crezut rolleyes.gif Oricum asta este pt diesel. Exista o amprenta diferita pt benzina, la pariu ca cineva a facut-o si pt LPG...

Imi spui cind pot sa sterg discutia noastra despre LPG.
mike.omega
QUOTE (kroko @ Nov 23 2009, 11:58 PM) *
Sistemele astea nu fac altceva decit sa faca corect proportia aer-gaz. Pe gaz, niciun motor nu va avea raspunsul pe care-l are pe benzina indiferent ce sisteme se mai inventeaza. De mers va merge, poate chiar frumos. Insa demarajul si raspunsul la acceleratie au si vor avea intotdeauna de suferit.
Oricum e normal, economia are si ea un "pret". Daca era mai bine pe gaz, abandonau toti demult benzina.


Asa este. ECU-ul de la benzina face alte minunui?! smile.gif
Diferenta la diversele sisteme de gaz este ca spre exemplu exista unele mai rudimentare care iti introduc acest ameste gaz-aer in galeria de admisie printr-un singur loc. Amestecul ajungand in motor odata cu aerul(sper sa nu gresesc, ca e dimineata rau....)
Si mai e al doilea tip de instalatii cu rampa de injectoare ce functioneaza la fel insa introduc acest amestec prin intermediul a 4 sau mai multe injectoare(in functie de nr. de cil.) direct in camera de ardere. Iar la aceste instalatii electronica poate prelua si procesa informatiile de la ECU mult mai bine.

Pe un motor cu injectie de benzina pot functiona ambele instalatii insa prima nu va niciodata randament mai mult de 80% din puterea normala a motorului si mai necesita si reglaje periodice. In schimb a doua se apropie de 90% din performantele motorului si nu are nevoie de reglaje in timp.

@F1anatic: zi-mi ca nu te iei dupa un studiu facut in 99! Ce naiba! Intre timp la noi in Europa au aparut motoare Euro 4 si Euro 5 si nu mai stiu ce catalizatoare si filtre de particule!
f1anatic
QUOTE (mike.omega @ Nov 23 2009, 10:22 PM) *
@F1anatic: zi-mi ca nu te iei dupa un studiu facut in 99! Ce naiba! Intre timp la noi in Europa au aparut motoare Euro 4 si Euro 5 si nu mai stiu ce catalizatoare si filtre de particule!


Mike, ce naiba bre, lucrez in domeniu; pe cine incerci sa convingi ? Ca sa nu mai zic de normele voastre de poluare care sint preluate din America... Particulele astea diesel sint mici. Foarte mici. Sint ceva in jur de 0.01-0.1 um (micrometri) cel mult 1 um mai ales daca aduna in agregate. Asa ceva nu se filtreaza foarte bine. Nu vreau sa dau lectii in aerosoli aici. Acesta este unul din motivele principale pt care nu se gasesc masini mici diesel aici in america. DA, s-au facut progrese mari in industria auto, dar tu acum sa nu crezi ca respiri aer de Himalaya cind inchizi usa la garaj si pornesti masina. De unde crezi ca este atita aluminiu in aerul din Chicago ? Crezi ca a stat cineva si a pilit o ranga de dur-aluminiu ? Sau oare reprezinta uzura motoarelor ? Locul unde s-a masurat asta este departe de orice autostrada. Probabil insa, pe 5 iulie maxima de 0.368 ug/m3/24h (de la miezul noptii la miezul noptii) este datorata focurilor de artificii (si asta o vor confirma alte metale) DAR celelalte zile ?
mike.omega
Bre, io te inteleg ca lucrezi in domeniu dar cand prezinti cifre din 1999 parca semeni cu parlamentarii nostri, zau tongue.gif
La fel de bine sunt constient ca respir un aer foarte poluat. La mine in cartier 80% din populatie se incalzeste cu cocs, coceni si alte chestii care put! Nu miros, put! M-am dat jos in seara asta din masina si pur si simplu putea!

PS: nu erau state in SUA unde normele de poluare sunt mai putin restrictive decat in UE?
PPS: am folosit formula "la noi in Europa" tocmai din cauza faptului ca nu stiu exact cum stati voi cu normele de poluare auto smile.gif

Revenind la GPL, azi iar mi-a facut figuri masina, undeva intre 3000 si 4000rpm am avut parte de 2 intreruperi de putere, abia astept sa termin plinul asta, ba chiar ma grabesc! verymad.gif
pista
F1anatic, penultimul si mai ales ultimul tau post sunt offtopic.gif Vezi titlul topicului.
Te rog sa stergi sau fa un topic adecvat despre poluare si muta-l acolo.

Revenind la GPL, variantele pentru masina mea par ar fi:
1. Tomasetto/Stag 300+ (pret 700-800Euro)
2. Prins (pret 1.100Euro)
Primul sistem e o combinatie italiano-poloneza si are avantajul costului mai scazut, raspandire mai larga(multe sisteme vandute in tara), service mai usor si mult mai ieftin.
Prins e olandez, profesional, mai scump(dar mult mai ieftin decat in Germania unde e 1.950Euro), cu injectoare Keihin japoneze de nivel OEM. Dezavantaj: mai putin cunoscutla noi si service mai dificil, mai scump.
Eu inclin spre Prins, dar inca nu am luat decizia. Astept opiniile voastre.

P.S. ambele sisteme au vaporizator si injecteza LPG in stare gazoasa. Exista sisteme care injecteza LPG in stare lichida, astfel contribuind la racirea supapelor si cresterea randamentului. ICOM de exempu foloseste ECU OEM al masinii.(si nu un alt ECU)
http://www.icomnorthamerica.com/system.html
mike.omega
Prins, in speranta ca tot mai multi vor adopta aceasta solutie si vei gasi service usor.
Mircea104901
QUOTE (pista @ Nov 24 2009, 04:23 PM) *
P.S. ambele sisteme au vaporizator si injecteza LPG in stare gazoasa. Exista sisteme care injecteza LPG in stare lichida, astfel contribuind la racirea supapelor si cresterea randamentului. ICOM de exempu foloseste ECU OEM al masinii.(si nu un alt ECU)
http://www.icomnorthamerica.com/system.html


Am impresia ca pentru asta trebuie alimentat cu CNG si nu cu LPG.
pista
E pentru LPG. Iata pagina producatorului italian:
http://www.icomitalia.it/lang1/imp_jtg.html
(am dat http://www.icomnorthamerica.com/system.html ca sa creada si forumistii americani teehee.gif )

P.S. cineva are pe un WRX acest sistem si functioneza impecabil si dupa 40.000km. El spune ca la turatii mici merge mai bine pe gaz, la turatii ridicate pe benzina. Diferentele sunt aproape insesizabile.
pista
Azi am studiat Foresterul "ecomatic" al unui prieten. Are instalatie TeleflexGFI sistem SGI Type III care injecteaza LPG in stare gazoasa. (M-am linistit in legatura cu Prins VSI)
http://www.gficontrolsystems.com/af_R115.php
http://www.gficontrolsystems.com/pdf/alter...115R-000014.pdf (pag.22 cu tipuri si motoare)
Am imprumutat cartea tehnica a instalatiei in care am gasit un pasaj interesant: Da Benzin über bessere Schmierungseigenschaften als Gas verfügt, und um der originalen Motorelektronik die Möglichkeit zur Rekalibrierung zu geben, empfiehlt es sich das Fahrzeug in regelmäßigen Abständen (ca.50 von 1000km) im Benzinbetrieb zu bewegen
In traducere libera: Datorita prorietatii de ungere superioara a benzinei fata de gaz si a pastra posibilitatea recalibrarii ECU, se recomanda utilizarea autoturismul cu benzina pe distante regulate.
E confirmarea faptului ca ECU e capabil de recalibrare.

Mircea104901
Da, am uitat sa spun ca e recomandat sa mergi din cand in cand pe benzina (macar 50km din 1000km).
pista
Vineri am recuperat masina de la Brasov cu sistemul Prins VSI montat.
Comutarea de pe un combustibil pe altul e insesizabila, pe gaz performantele nu sunt diminuate(sesizabil).
A fost o placere sa platesc 64RON pentru 32litri LPG la OMV. Despre consum nu pot spune multe, dupa cei 104km extraurban vor urma mai multi km in oras (concediu 2 saptamani). Am remarcat ca CB nu afiseaza corect consumul de gaz, consum mediu extraurban afisat 7,2%LPG care dupa experienta mea trebuia sa fie 8,2%benzina in conditii de iarna, drum acoperit cu zapada. Probabil va trebui sa mai pun 2,0%LPG peste cel afisat.
Comutarea pe gaz a fost setata la 40C care azi dimineata a fost atinsa dupa 1,8km si cca.3min. de mers in oras la temperatura exterioara de -2C. Ma declar multumit.
mike.omega
Instalatia asta de gaz e legata la BC-ul masinii?
In mod normal consumul trebuie sa-l faci la fiecare plin, nu prea mai poti avea incredere in BC pt consum smile.gif
pista
" The VSI-LPG system is fully integrated by way of a "master - slave" method with the vehicle ECU, making it (E)OBD compatible, therefore signal emulation is not required."
http://www.prinsautogas.com/en/products/vsi-lpg/vsi-lpg.html
http://www.prinsautogas.com/en/products/co...ts/ecu/ecu.html

Bujiile recomandate de NGK pentru GPL la masina mea ar fi PFR6B:
http://www.ngk.de/index.php?id=403&pd=...U&m=Outback
PKW (Zündkerzen)
Modell ......Zyl. Ltr. kW Baujahre Motorcode Kerze LPG/CNG
Outback 2.5 4 2.5 121 09.2003 - ... EJ25 PFR5B-11 PFR6B Details
Outback 3.0 R 6 3.0 180 11.2003 - ... EZ30 ILFR6B ILFR6B Details

LPG=Liquified Petroleum Gas, auch Autogas genannt
CNG=Compressed Natural Gas, auch Erdgas genannt

P.S. pentru Forester 2.0l exista un singur tip de bujie pentru benzina si GPL. Chiar si pentru motorul de 3.0R, la motorul meu de 2,5i in schimb da alt tip. angry.gif

pista
Consum extraurban: 9,9l/100km. Mai mult decat ma asteptam. confused.gif O fi din cauza frigului ? Cel care a montat a spus ca iarna consuma cu 1l mai mult.
Pornind cu motorul rece la -10C comuta pe gaz dupa cca.3 min. Azi la -20C am uitat sa verific dupa cate minute a trecut pe gaz. Oare ar fi mai bine sa setez trecerea pe gaz la temperatura de 50C a agentului de racire ? Acum este setat la 40C.
Am primit si cartea tehnica a instalatiei. Garantia e pentru 2ani sau 250.000km iar reviziile periodice trebuiesc efectuate la 6 luni sau 20.000km.

P.S. Consumul de gaz 9,9l/100km ca si costuri este echivalent cu: 4,8l benzina / 100km sau 5,2l motorina / 100km. smile.gif
ag11tol
Eu am forester de 124 cai,instalatie gaz tomasseto si consum cam 10,5 mediu iar zilele astea 12.Trecerea benzina -gaz se poate face si mai devreme,cel putin eu am 2 subaru pe gaz (un legacy din 1995).Nu este nici o problema,la legacy chiar merge mai bine pe gaz,desi intre dupa 15 secunde de la pornire,chiar rece fiind.Acelasi motor la amandoua.
pista
CITAT(mike.omega @ Nov 22 2009, 10:34 AM) *
Recomandabil ar fi sa alimentezi cu gaz de la benzinarii (Lukoil/Mol/OMV) sau retele de statii GPL cunoscute(Crimbo/Butan).

Ieri la iesirea din Fagaras am alimentat ButanGas si sunt foarte multumit de calitatea gazului. Am masurat 80-120kmph in treapta V cu benzina vs. gaz in mod repetat si diferentele au fost sub 0,5s. Gaz la fel de bun am mai alimentat de la noua statie Mol din Gheorgheni.

P.S. La mine in oras pot alimenta gaz numai de la Lukoil care pare (sau chiar e ) mai slab. confused.gif
mike.omega
Care noua statie Mol din Gheorgheni? ca erau 2 asta vara si cea dinspre Borzont avea GPL, celalta parca sa zic ca nu smile.gif
pista
2 sunt si acum. Cea dinspre Borzont este statia veche iar cea dinspre M-Ciuc e statia noua(de cca. 1an).
Eu am alimentat GPL de la statia noua. smile.gif
pista
Acum am gasit si explicatia de ce GPL de la Mol este la fel de bun ca ButanGas: cool.gif
"Aproape jumatate din reteaua de benzinarii detinuta de MOL va vinde GPL de la Butan Gas"
http://www.zf.ro/companii/aproape-jumatate...an-gas-4216803/
AurDragos
Salut pe toti utilizatorii acestui forum, sunt prima zi aici si sunt impresionat de calitatea postarilor.
Detin un Subaru Forester 2.0 XS model 2009 cutie automata.
Ma gandeam la o instaltie GPL pentru a mai reduce din cheltuielie de exploatare. Nu stiu cum va reactiona masina pe GPL avand in vedere ca am cutie automata si acceleratia este ceva mai lenta fata de cutia manuala 0-100 manual =11 sec: 0-100 automat =12,7. Vreau sa precizez ca masina mi se pare destul de inceata in depasiri cu viteze de peste 80 km/h. Am primit o oferta de o instalatie BRC cu rezervor toroidal la 2800 lei, mai multe detalii despre instalatie nu am dar pot afla daca aveti idee despre aceasta marca. Acum o saptamana am facut Constanta -Bucuresti cu un consum mediu de 10L la o viteza medie de 120, cauciucuri de iarna in masina doua persoane. Nu am reusit sa scot un consum de 6,9L pe autostrada in cei 25 000km. In oras imi arata un consum mediu de 11,2-12,4.
Masina este inca in garantie dar am auzit ca nu ar fi probleme de fiabilitate la Subaru. Ce sfat imi puteti da legat de fiabilitate, cum credeti ca se va comporta masina avand cutie automata, tobele ruginesc mai repede trebuie sa fac un upgrade la ceva de inox am auzit ca ar face condens mai mare, uleiul trebuie sa-l schimb mai des acum il schimb la 12-13000 km desi constructorul recomanda 15000km pun Castrol Edge 5w30, filtrul de aer schimbat odata cu uleiul si filtrul ulei, am avut probleme cu un debitmetru la 120 000 km la o alta masina schimbam filtrul de aer cum recomanda constructorul?
Masina are injectie multipunct, am vazut ca sunt instalatii GPL marca BRC cu euro 5, presupun ca sunt cu injectie directa se poate monta asa ceva?
Aici am gasit instalatia http://www.pro-gaz.ro/articole-comune.htm
Va multumesc anticipat, de obicei nu intru pe forumuri dar discutiile mi s-au parut extrem de interesante si la obiect.
GLC120
Bine ai venit AurDragos! Sunt pe aici utilizatori de GPL care probabil iti vor da niste indicatii pretioase.

Din cate stiam, cine isi ia Subaru, benzina, transmisie automata se gandeste la orice altceva, dar nu la consum. Daca esti din Bucuresti si consumi REAL numai 12 este excelent. Eu ce stiu cu Forester nou 2.0 manual, este 13-15 in Bucuresti fara exceptie. Computerul e de regula mai optimist.
pista
CITAT(f1anatic @ Mar 5 2010, 01:31 PM) *
motor Subaru turbo + LPG = money pit extraodinaire

Bineinteles, cred ca totul este posibil. Inclusiv solutia tehnica propusa aici. Am asa...o vaga parere ca implementarea ei va fi si extraordinar de scumpa...si nu va da rezultate...si va scadea si fiabilitatea.

Sint curios cite WRX sau STI bi-fuel sint in Europa ? Ca este doar acelasi motor ? Am sa verific aici peste citeva zile poate cineva a furnizat raspunsul...complet cu poze si cu costurile finale.

E parearea ta in necunostinta de cauza.

"Extraordinar de scumpa" inseamna un +100Euro pentru motoare turbo si eventual un vaporizator mai mare.
http://www.prinsautogas.com/en/products/co...er/reducer.html
Ce rezultate nu va da ? Vorbim despre o modalitate de a economisi bani si nu despre tuning.
In exemplul citat de Mircea http://www.spritmonitor.de/en/detail/127411.html individul in cei 140.000km parcursi cu LPG a economisit ~10.000$ . Masina are aproape 160.000km. Fiabilitate la tine incepe de la 500.000km in sus fara reparatii capitale ?

Verifica daca doresti nr. de WRX sau STI bi-fuel din Europa. Propun sa citesti inclusiv forumurile germane, vei gasi multe informatii acolo. Daca mai ai dubii poti suna la importatorul german Subaru si vei primi raspunsuri precise si politicoase. Eu am sunat la ei inainte sa montez sistemul LPG.

Da, cunosc pe cineva care are WRX cu LPG si e foarte multumit. Sper ca nu te superi daca nu intru in detalii datorita reactiei tale la povestea cu JDM-ul transformat in LH.





Mircea104901
Cateva informatii dupa > 25.000km pe GPL:
-motorul se comporta exemplar, nu am avut probleme;
-consumul se situeaza intre 10,5(mers economic "afara") - 12-12,5(autostrada 130km/h constant) - maxim 14,5-15 (schimbat continuu la rosu, rpm>4000);
-ca o medie ma situez pe la 11,5-12%GPL + 0,8%benzina(un plin pe la 5-6000km, iarna mai des ~2000km).
- GPL are influenta asupra puterii, pe autostrada nu a vrut mai mult de 190km/h(pe bord - pe GPS 178km/h). Se simtea ca atunci cand accelerezi in "redline". Cum am trecut pe benzina, a inceput sa accelereze. In mers normal nu se simte absolut deloc diferenta de putere. Cu ocazia testului am sesizat diferenta mare dintre viteza reala(GPS) si ce indica kilometrajul masinii, diferenta care sare de 10km/h de pe la 140km/h. La ~200km/h(pe bord), GPS-ul arata 187km/h.

Investitia in instalatia GPL s-a amortizat pana acum, mai ales la diferenta de pret de acum (2,5ron/l la Cluj-in sud e mai ieftin- GPL fata de 4,7ron/l la benzina).
gabici
Salut,

Am un Forester modelul 2008 XT. Am instalatie de gaz pe ea. Sunt relativ multumit dar am 2 probleme la care poate cineva ma poate ajuta cu posibile raspunsuri
- la relanti cand este pe GPL vibreaza destul de tare, adica de multe ori comut pe benzina ca sa nu ii mai simt "leganatul"
- in ultima vreme imediat dupa ce comut pe gaz imi apar cele 2 erori engine si cruise

Mentionez ca instalatia de gaz montata are prevazut si un recipient pentru un aditiv (http://www.flashlube.com/en/products/valve-saver-fluid.html), aditiv care s-a terminat de ceva timp, de abia de putin timp am facut rost (tot sunam la cel care a montat instalatia si zicea ca nu are pana mi-a zis sa imi caut singur).
Acum ce se "strica" daca am cei doi martori aprinsi ?Este periculos sa merg pe gaz in continuare ? La cine ar trebui sa ma duc la o verificare, la cel care a instalat gazul sau la un service Subaru?

Instalatia este montata in Brasov , la acelasi inginer de care pomenea subdriver in niste posturi de anul trecut.
subidriver
QUOTE (gabici @ Jul 26 2010, 01:55 PM) *
- in ultima vreme imediat dupa ce comut pe gaz imi apar cele 2 erori engine si cruise
Mentionez ca instalatia de gaz montata are prevazut si un recipient pentru un aditiv (http://www.flashlube.com/en/products/valve-saver-fluid.html), aditiv care s-a terminat de ceva timp, de abia de putin timp am facut rost (tot sunam la cel care a montat instalatia si zicea ca nu are pana mi-a zis sa imi caut singur).
Acum ce se "strica" daca am cei doi martori aprinsi ?Este periculos sa merg pe gaz in continuare ? La cine ar trebui sa ma duc la o verificare, la cel care a instalat gazul sau la un service Subaru?
Instalatia este montata in Brasov , la acelasi inginer de care pomenea subdriver in niste posturi de anul trecut.


1. Din discutiile de la acea vreme, am realizat ca inginerul si cei de la subaru BV se cunosc destul de bine, deci cred ca poti sa mergi la oricare, totusi eu iti recomand sa mergi la inginer ca el a facut montajul si ai garantie, deci nu vei plati diagnoza si stergerea erorilor.
2. Cele 2 erori apar si raman asa sau se sting de la sine!? Si eu am patit de vreo doua ori la fel, o data am deconectat bateria si si-a revenit, dar a doua oara am mers la acel inginer si mi-a sters erorile cu ajutorul laptopului (s-a conectat si la calculatotul masinii si la cel al instalatiei). Concluzia a fost ca erorile au aparut din cauza calitatii carburantului/gaz (amestec saracit; daca am interpretat eu bine cele citite in cartea masinii, eroarea e data de evacuarea gazelor, ceva cu catalizatorul parca) si a necesitat o noua recalibrare - m-a pus sa fac vreo 20 km cand pe gaz cand pe benzina si sa revin. Si nu am mai avut probleme. De atunci cred ca am facut peste 40.000 km. Cu martorii aprinsi am mers cateva sute de km si nu au fost probleme.
3. Am aflat si eu despre Flashlube, am vazut ca este folosit in strainatate, dar nu sunt convins ca este necesar. Aici in zona SV si BT, inginerii care se ocupa de instalatii mi-au explicat ca nu este necesar, ba chiar contraindicat. GPL de calitate si atat. Dupa 15.000 km cand am schimbat filtrele, erau curate. Dupa alte 15.000 km cand am sunat pentru programare mi-a zis sa vin doar daca am probleme, daca nu, ne vedem peste alte 15.000.

Daca esti din Bv iti recomand OMV-ul de la gara, e de departe cel mai bun GPL pe care l-am folosit pana acum (performanta, pret, consum).
Cum e cu GPL pe 2,5 turbo? Acum cred ca trebuie sa mergi si mai des pe la peco. Nu te judec, sa nu ma intelegi gresit. Eu personal mi-as monta si instalatie cu apa, doar asa de dragul ingineriei si pentru ca se poate si altfel, nu musai de consum.
gabici
1. Nu se sting de la sine, trebuie sa merg o perioada buna pe benzina - problema este ca acum acea perioada se mareste...inainte cand imi aparea eroarea mergeam cam 10 Km si disparea acum trebuie sa merg mult mai mult pana dispare.
2. Am alimentat de la OMV-ul de la gara si de la MOL-ul de langa Carrefour - no nameuri nici nu prea am gasit pe unde ma deplasez eu cu masina


GPL pe turbo este ok, nu sesizez practic pierderile de putere, singurele probleme sunt cand schimb foarte sus, accellerez foarte brusc sau ridic piciorul de pe acceleratie brusc (cand e undeva peste 5000 ture).
Si ma deranjeaza la culme leganatul de la semafoare smile.gif - atunci de obicei comut pe benzina sa scap de el.

Masina asa am luat-o cu instalatia montata (SH), am fost avertizat la momentul cumpararii sa fac rost de acel lichid...
pista
CITAT(Mircea104901 @ Nov 30 2010, 05:10 PM) *
Supapele arse se datoreaza gpl-ului. O sa scriu un post mai stufos pe topicul respectiv.

Pista, la cat se ridica acum consumul pe gpl la tine?(mediu)


Astept cu interes postul respectiv.

Consumul mediu pe GPL e 11,0-12,0%, depinde cat merg in oras.
Extraurban e 10%, in oras 15-16% iar pe autostrada 12-13,5% in functie de viteza(120-150km/h dupa GPS)
Mergand "economic" extraurban nu am reusit sa scot sub 9% si astfel am renuntat la mersul economic.

Legionaru'
Pista, pe benzina cat consuma?
Se justifica investitia in instalatia de gaz. Eu am vorbit cu cineva care si-a montat pe Avensis si zicea ca nu prea.
pista
Pe benzina extraurban era 7,5- 8%, in oras 12-14% iar consumul mediu ~9% cu putin oras.
Cost pe 100km:
- benzina: 9% x 4,60Lei/l = 41,40Lei / 100km
- GPL..: 11,5% x 2,40Lei/l = 27,60Lei / 100km
Diferenta este: 13,80Lei / 100km. Dupa 50.000km economisesti 6.900Lei adica ~1.600Euro.
Instalatiile secventiale EURO4 (polonez/italian) cu montaj pleaca de la 600Euro. Eu am sistem olandez Prins si a fost 1.100Euro care se amortizeaza dupa 34.000km. Daca alegeam un sistem mai ieftin de 800Euro se amortiza in 25.000km.
Se justifica sau nu in functie de cat circuli cu masina.

L.E. mai multi au montat GPL pe Subaru si pentru cresterea autonomiei.
AlexandrKox
QUOTE (pista @ Dec 1 2010, 09:52 AM) *
Pe benzina extraurban era 7,5- 8%, in oras 12-14% iar consumul mediu ~9% cu putin oras.
Cost pe 100km:
- benzina: 9% x 4,60Lei/l = 41,40Lei / 100km
- GPL..: 11,5% x 2,40Lei/l = 27,60Lei / 100km
Diferenta este: 13,80Lei / 100km. Dupa 50.000km economisesti 6.900Lei adica ~1.600Euro.
Instalatiile secventiale EURO4 (polonez/italian) cu montaj pleaca de la 600Euro. Eu am sistem olandez Prins si a fost 1.100Euro care se amortizeaza dupa 34.000km. Daca alegeam un sistem mai ieftin de 800Euro se amortiza in 25.000km.
Se justifica sau nu in functie de cat circuli cu masina.

L.E. mai multi au montat GPL pe Subaru si pentru cresterea autonomiei.


Salutare!

Pista poti sa-mi spui si mie te rog cum ajung la persoana care ti-a montat tie instalatia? Am inteles ca la BV dar ceva date de contact? Eu am un Legacy
2007 2.0i si am inceput sa fiu din ce in ce mai convins de conversia la GPL, mai ales de cand vand si in Romania direct de la dealer. Din ce am citit pe topicul asta sa inteleg ca tu recomanzi instalatia Prins nu?
pista
Salut AlexandrKox, smile.gif
am ales aceasta persoana din mai multe motive:
- e profesionistul situat cel mai aproape de mine ~100km
- referinte bune si experienta indelungata in domeniul auto
- la discutiile telefonice premergatoare luarii deciziei la cine sa merg si ce sistem sa montez el a fost care a furnizat cele mai detaliate informatii. (am cerut oferta de la 3 dealeri autorizati, inclusiv importatorul)
Aici gasesti datele de contact: http://www.autogpl.ro/

Probabil pentru Subaru sistemul cel mai bun este Subaru ecomatic(Teleflex GFI/GSI) care se monteaza in Germania. Importatorul german are experienta bogata cu GPL pentru Subaru. Este prim montaj.
Tot pe site-uri, forumuri germane am citit si despre sistemul olandez Prins ca montaj ulterior. Asta si discutiile telefonice cu cei de la Subaru Germania m-au indemnat sa aleg sistemul Prins.
SC Autogaz Romania ofera garantie de 24 luni sau 250.000km pentru componentele acestui sistem.
Unele elementele ce tin de rezervor si alimentare sunt de la Tomasetto(Italia) dar elementele importante, cheie ca reductor-vaporizator, ECU, injectoare, filtru GPL, emulator, comutator, senzor nivel, racord admisie sunt de la Prins. Injectoarele Keihin(japoneze) sunt printre cele mai bune pe lume, de nivel OEM.
Performantele pe GPL sunt comparabile(foarte apropiate) cu cele pe benzina. yes.gif
cainedebalta
QUOTE (Mircea104901 @ Aug 31 2009, 10:27 AM) *
Data fiind autonomia redusa (~450-500km cu un plin) ma bate gandul sa montez o instalatie suplimentara de GPL.
Daca are cineva montata, as vrea sa stiu ce impact negativ are, dar si ce beneficii. Merita montata? Cum se comporta?


Eu am montat instalatia GPL Zenit AGC pe Subaru Forester:an 2000 Motor: benzina · Putere: 147 CP sunt foarte multumit...consumul mi-a crescut cu 6%(adica daca imi consuma 10% benzina pe gaz a crescut 10,5-11 l/100 km.Sunt multumit instalatie am dat in jur de 2800 ron si mi-am amortizat costul in 18000km.(care i-am facut in jumatate de an)
cristian-onofrei
QUOTE (pista @ Dec 3 2010, 11:54 PM) *
Salut AlexandrKox, smile.gif
am ales aceasta persoana din mai multe motive:
- e profesionistul situat cel mai aproape de mine ~100km
- referinte bune si experienta indelungata in domeniul auto
- la discutiile telefonice premergatoare luarii deciziei la cine sa merg si ce sistem sa montez el a fost care a furnizat cele mai detaliate informatii. (am cerut oferta de la 3 dealeri autorizati, inclusiv importatorul)
Aici gasesti datele de contact: http://www.autogpl.ro/

Probabil pentru Subaru sistemul cel mai bun este Subaru ecomatic(Teleflex GFI/GSI) care se monteaza in Germania. Importatorul german are experienta bogata cu GPL pentru Subaru. Este prim montaj.
Tot pe site-uri, forumuri germane am citit si despre sistemul olandez Prins ca montaj ulterior. Asta si discutiile telefonice cu cei de la Subaru Germania m-au indemnat sa aleg sistemul Prins.
SC Autogaz Romania ofera garantie de 24 luni sau 250.000km pentru componentele acestui sistem.
Unele elementele ce tin de rezervor si alimentare sunt de la Tomasetto(Italia) dar elementele importante, cheie ca reductor-vaporizator, ECU, injectoare, filtru GPL, emulator, comutator, senzor nivel, racord admisie sunt de la Prins. Injectoarele Keihin(japoneze) sunt printre cele mai bune pe lume, de nivel OEM.
Performantele pe GPL sunt comparabile(foarte apropiate) cu cele pe benzina. yes.gif


Salut,
Mai ai masina? Spune-mi te rog cum se comporta acum dupa atata timp. Ai avut ceva probleme datorita gazului? Da-mi te rog un feed-back.
Multumesc!
cristian-onofrei
Sau poate mai e cineva care are un sistemm GPL pe masina montat de mai muti ani si poate sa dea un feed-back.
Ma intereseaza daca si cum a afectat motorul sau alte echipamente ale masinii.

Va multumesc!
James Kilowatt
Eu am avut Nubira care a avut GPL de noua si care a facut minim 180kkm fara probleme. Asta daca nu cumva avea si kilometrajul dat inapoi cand am luat-o...

cristian-onofrei
QUOTE (James Kilowatt @ Nov 10 2012, 04:45 PM) *
Eu am avut Nubira care a avut GPL de noua si care a facut minim 180kkm fara probleme. Asta daca nu cumva avea si kilometrajul dat inapoi cand am luat-o...


Multumesc pentru raspuns.
Ma gandesc serios la GPL...
Mircea104901
QUOTE (cristian-onofrei @ Nov 12 2012, 02:00 AM) *
QUOTE (James Kilowatt @ Nov 10 2012, 04:45 PM) *
Eu am avut Nubira care a avut GPL de noua si care a facut minim 180kkm fara probleme. Asta daca nu cumva avea si kilometrajul dat inapoi cand am luat-o...


Multumesc pentru raspuns.
Ma gandesc serios la GPL...


Cu reglaj bun, si filtre schimbate la timp, nu ar trebui sa ai probleme. Am vazut masinile si vorbit cu o gramada de taximetristi cu Logan cu GPL cu peste 200-250 mii km pe GPL fara probleme (la service-ul unde merg sa schimb filtrele).
Subaru necesita o instalatie performanta (sa faca fata deselor schimbari de parametri ai ECU-ului, care e adaptiv, nu merge dupa niste tabele fixe). Eu am Stag 300+ si pot sa zic ca doar dupa ultimul update de firmware (v9.0+) merge asa cum trebuie, si o alimenteaza corespunzator.
Daca mergi mult, as recomanda Prins Vsi (chiar daca e mai scumpa, e mai potrivita pentru Subaru).
Eu am facut un calcul si, chiar daca ar trebui un reglaj de supape periodic (la peste 60.000km sa zicem, mai putin nu are cum in mod normal, atat am acum dupa ultimul reglaj si nu da semne ca ar fi probleme) si tot ies in avantaj cu GPL-ul. Se economisesc in jur de 1.700+ lei la 10.000km (punand 1 l GPL la 3,36 lei, si benzina la 6 lei (ultima oara cand am alimentat benzina era 6,24, dar am vazut ca a mai scazut)).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.