nu stiu prea mult despre europa de vest, dar aici exista de exemplu keyes toyota, keyes mitsubishi, keyes honda, keyes nissan samd. o singura firma - keyes - care cumpara masini de la producatori, si le vinde la poporul muncitor american. asa sint multe - cu producatorul n-ai deloc de-a face (si nici nu cred c-ai vrea, daca n-ai avea intentia sa cumperi de mai putin de $5M).
dpdv al service-ului, evident ca un dealer prefera sa aiba vreo citiva mecanici pe-acolo si sa se dea mare ca face service specializat. sint buni? sint rai? cine stie. te-ai duce sa cumperi o masina de la un vinzator care are doar o taraba pe marginea trotuarului, cu "vind toyota si hummer, pret redus"? probabil ca nu. cind ti se strica masina noua, unde te gindesti prima oara s-o duci la reparat, nu la ala ce ti-o vindut-o? (sa-i dai cu ea in cap?) probabil ca da.
cind intri pe usa unui dealer, flacaul ala care vine la tine si-ncepe sa se libidinosheasca nu vede in tine doar un client care cumpara o masina. cind se uita la tine ii sticlesc ochii in acelasi timp si pentru ca vede un client pentru creditul acordat de banca, si pentru ca vede un client pentru service-u lor piperat, si pentru ca poate-poate te mai fraiereste de vreun auto club, sau de vreo garantie extinsa pentru anul al 4-lea si-al 5-lea cu vreo firma care pina atunci dispare ca pamintu. habar n-aveai tu ca esti un personaj asa de complex pentru ei, este?
apropo, nu uita ca atunci cind negociezi un pret, ei de fapt isi muta profitul intre astea 3-4 surse de venit. le ceri 5% discount? cum sa nu... vin inapoi cu zimbatul mare pe fata si cu un discount de 5% la pret, compensat de o rata la credit cu 5% mai mare **pe an**