Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fotografie mobila
Masini.ro Forum > Discutii generale > Off Topic > Fotografie
Pages: 1, 2, 3
Potzocul
pun si eu ceva poze pe aici, mie imi plac mult si cred ca merita vazute:
aici avem un apus de soare la Oradea
si aici un semn ca exista cineva care ne iubeste smile.gif

L.E. fotografii realizate cu Nokia 6230i 1.3 mp
Potzocul
desi am cam intarziat cu lalelele, postez totusi, o mica parte din munca mea biggrin.gif cu care ma mandresc:

si ceva care mi-a placut in Timisoara: nu stiu ce reprezinta dar imi place mult.

fotografii facute tot cu acelasi nokia 6230i
_Constantin_
Am ridicol de multe poze cu telefonul dar astea 2 sunt sugestive.
mike.omega
thumbsup.gif
marius68582
Un peisaj care m-a impresionat profund,atat de aproape de inima Brasovului,dar despre care nici nu stiam pana acum.

Bless us Sun !
StefanVVTi
Un curcubeu...inca un curcubeu! biggrin.gif
Acum 5 minute...
klm
CITAT(marius68582 @ Apr 12 2009, 01:37 PM) *
Un peisaj care m-a impresionat profund,atat de aproape de inima Brasovului,dar despre care nici nu stiam pana acum.

Bless us Sun !

Bless RO Sun
Mircea104901
Apus de soare smile.gif
Click to view attachment
T u d o r
Picture of the day.... la Fiat in curte. teehee.gif
marius68582
melc melc codobelc....
Diesel
Eu si Mike ne sunam cand vedem cate o masina interesanta prin oras. Cu astea doua am castigat detasat biggrin.gif
Oana
I love my phone...

Click to view attachment
James Kilowatt
Noua metoda €uropeana de instalare a semafoarelor. Intrebare: cine are rosu in prima poza?
Scuze pt calitate, sunt facute cu telefon chinezesc.
James Kilowatt
Private jet si SUV (conceput pt autobahnul Stalingrad-Berlin), made in URSS.... expuse in curtea institutului politehnic din Kiev.


Avionul (IAC40) e proiectat in 1941 mellow.gif
Diesel
T-34-85 thumbsup.gif
James Kilowatt
Metoda sa-ti identifici masina sub nameti (facuta ieri)
James Kilowatt
Domnilor experti, am descoperit ca la chinezaria mea de telefon, exista un mod foto interesant: hdr recording. Te pune sa tii camera nemiscata cam 2s, si trage un cadru "normal" si unul "imbunatatit" in care amplifica contrastul si scoate umbrele fara sa arda partile luminoase. Totusi nu e foarte sensibil sa miscare, adica poti misca putin, nu e nevoie de trepied, problemele apar daca incerci sa fotografiezi un drac in miscare de exemplu, apare uneori o "fantoma" insa nu arata ca o poza normala cand o misti si are expunere lunga.
Insa de exemplu pozele cu soarele in fata chiar le scoate OK.

Aveti idee ce face de fapt - si daca optiunea asta exista si la camere obisnuite (dslr sau sapuniere)?

Pozele "normale" si "imbunatatite" arata asa. Pun intentionat si una in care apare o "fantoma":
klm
Tehnologia HDR a fost folosita pentru prima data pe scara larga de... iPhone; camera acestuia face 3 fotografii cu diferite nivele de expunere iar cei mai buni pixeli sunt combinati de soft pentru a da fotografia finala.
James Kilowatt
Mi se pare impresionant sa faca asta, mai ales asa, aproape in timp real. Adica sa fie capabila sa identifice care e acelasi pixel in cele 3 poze diferite... tinand cont ca virgula camera a fost miscata (putin, insa miscata).

Camerele obisnuite au vreuna treaba asta?
HalbaSus
OK, everybody hold their horses...
HDR = High Dynamic Range, si se obtine intr-adevar prin combinarea mai multor fotografii cu expuneri diferite.
Cum se face ?
Cu un DSLR (sau aparat foto normal, sau chiar camera telefonului daca are setari +/- la expunere) se fac 3 poze (ceva de genul -1/4 (usor subexpusa), 0 (expunere normala), +1/4 (usor supraexpusa). Se descarca pozele pe calculator apoi folosind un soft (photoshop sau mai simplu photomatix) se combina cele 3 expuneri astfel incat sa se pastreze cat mai multe detalii... rezultatul e ceva de genul asta:



Acum, daca avem un DSLR putem fenta putin toata treaba asta... si tragem o singura poza in format RAW, intrucat RAW-ul contine mult mai multa informatie putem sa modificam expunerea "ulterior" tragerii pozei... Deci dintr-un singur RAW putem face 3 jpg-uri (unul mai inchis, unul mai deschis, si unul normal) si apoi reluam procedeul descris mai devreme cu softul care combina cele 3 imagini.

Acum sa ajungem la ce face iphone (si camera stock de pe nexus si un catralion de aplicatii foto de pe diverse telefoane (cel de la sony are, si inca de pe vremea androidului 2.2 erau vreo 2-3 aplicatii foto care stiau sa faca acest lucru, asta cu "primul telefon care face HDR e marketing BS):
NU FACE NIMENI MAI MULTE POZE. (Ma rog, se pare ca chinezaria lui J.Kw. chiar face mai multe poze dar cred ca e evident de ce acest lucru nu e adoptat la scara larga). Se face o singura poza, doar ca procesorul de imagine (ala care transforma "poza" in jpg) face 3 variante (sau mai multe, ar putea sa faca si 24 de variante daca asta s-ar dori) apoi cele 3 imagini sunt procesate intr-una singura.

Avantajul HDR este ca se capteaza mai multe detalii (in poza cu masina mea cred ca e evident ca nu as fi putut face o singura poza in care sa se vada si farul, si lumina de la far, si cerul, si nici unul sa nu fie ars/negru). Dezavantajele acestei tehnici sunt faptul ca odata cu mai multe detalii vine si mai mult zgomot (un cer "ars" nu va avea zgomot... ca e doar alb...), al doilea dezavantaj este ca pozele au tendinta sa arate nenatural (cum e si poza cu masina... sau cea de mai jos):



Acum o sa intrebati de ce nu arata la fel pozele facute cu telefoanele (iphone, android) pe modul HDR...
E simplu, modul HDR la telefoane e conceput sa compenseze pentru dynamic range-ul de rahat al senzorilor minusculi montati in telefoanele noastre, nu isi propun sa obtina efecte de genul celor din pozele de mai sus. Din cauza asta o poza trasa cu HDR-mode pe iphone sau android va avea variatii mici intre setarile celor 3 (sau 20, ca habar n-am cate variante de expunere genereaza procesorul de imagine) expuneri iar rezultatul va fi destul de natural (ba chiar, e foarte probabil ca un aparat foto bun (gen DSLR) cu setari corecte, sa obtina chiar mai multe detalii decat un telefon cu "HDR".
James Kilowatt
Gata, m-am prins pana si eu biggrin.gif

Probabil in cazul in care pozele sunt facute din cateva "petece" de lumina puternica si slaba, o mica miscare intre cele trei poze nu duc la un rezultat "miscat" decat la limita dintre petece, insa interiorul fiecarui petec e obtinut din poza in care petecul respectiv e expus corect.

Mai mult, daca softul chinezariei e destept, dupa histograma primei poze ar putea optimiza expunerile pentru celelalte doua.
HalbaSus
QUOTE (James Kilowatt @ Aug 26 2013, 09:52 AM) *
Gata, m-am prins pana si eu biggrin.gif

Probabil in cazul in care pozele sunt facute din cateva "petece" de lumina puternica si slaba, o mica miscare intre cele trei poze nu duc la un rezultat "miscat" decat la limita dintre petece, insa interiorul fiecarui petec e obtinut din poza in care petecul respectiv e expus corect.

Mai mult, daca softul chinezariei e destept, dupa histograma primei poze ar putea optimiza expunerile pentru celelalte doua.

Cele 3 poze (la tine se pare ca HDR-ul e facut "old school" adica chiar sunt facute 3 poze in succesiune rapida) sunt suprapuse. Miscarea aparatului intre cadre nu e importanta pentru ca procesorul de imagine stie sa le suprapuna corect si sa corecteze miscarea (atat timp cat misti aparatul foarte mult) insa obiectele aflate in miscare produc acel ghost effect, dupa cum ziceam la majoritatea camerelor foto de pe telefoane HDR-ul e obtinut artificial dintr-o singura poza cu 3 sau mai multe expuneri.
Daca vrei sa experimentezi cu tehnica asta si cu alte aparate poti incerca photomatix.
James Kilowatt
QUOTE (HalbaSus @ Aug 26 2013, 10:14 AM) *
procesorul de imagine stie sa le suprapuna corect si sa corecteze miscarea (atat timp cat misti aparatul foarte mult)


Aproape in "timp real", folosind un procesor de celular? Tare.
HalbaSus
"Procesoarele de celular" (defapt SoC-uri cu CPU si GPU) sunt oleaca mai capabile la partea de grafica decat erau desktopurile acum cativa ani. Majoritatea celularelor stiu sa filmeze si sa redea filme FullHD, un core2duo fara GPU se descurca ceva mai greu la treaba asta.
klm
Halba, pana la folosirea tehnologiei de catre iPhone nu stia nici dracu de existenta HDR; nu am zis ca Apple a fost primul, am zis ca a fost primul care a folosit tehnologia pe scara larga.
Stiu, in lumea Android exista tot felul de chestii doar ca putine functioneaza asa cum ar trebui s-o faca si asa cum au fost proiectate (de aia doar S4 are o camera care poate fi considerata macar la fel de buna precum cea de pe iP daca nu chiar mai buna si doar cea de pe One poate face noaptea poze macar la fel de luminoase precum iP, daca nu mai luminose); scoatem Nokia din aceasta ecuatie pentru ca Pureview e la ani Lumnia (wink.gif) de restul telefoanelor.
James Kilowatt
Mie nu mi-e clar daca operatiunea asta de recompunere a pozelor din 3 poze diferite (si nitel miscate) e o operatie de tip GPU, puternica paralelizabila... in fine, mi se pare o chestie care poate compensa multe din defectele camerelor de telefon sau chiar sapunierelor low-end.

Btw, am cumparat un Nikon Coolpix S3500 pentru fiica-mea, ca de la o vreme tine musai sa faca poze. Merge decent in mod auto, insa totusi reglajele si optiunile disponibile mi se par mai naspa decat la sapuniera Canon Ixus 130. Adica are de exemplu optiunea "soft" careia nu-i inteleg utilitatea ca scoate poze horror, sau "toy" sau alte rahaturi din astea insa nu are un mod A, sau P, sau ceva util. sau nu le-am ghicit eu inca, ca n-am stat sa citesc manualul...

LE
Totusi, e mai fain Nikonul, sunt mai sharp imaginile (la aceeasi rezolutie). Canonul insa a fost traumatizat bine, are in el nisip, inghetata, etc.
Mircea104901
Halba - telefoanele cu HDR chiar fac 3 expuneri. Nu fac o singura expunere. Alea care fac o singura expunere (daca or fi) sunt "pseudo"-HDR. Si in general, pentru HDR ai nevoie de pasi intregi de 1EV (in general se face la -3EV la 0 si la 3EV compensare) pentru un HDR reusit. Din RAW nu obtii mare lucru, maxim 2-3 EV dinamica in plus fata de jpg (uite,la 3D Mark III sunt 4EV diferenta: 11.8 f-stops of total dynamic range, with 7.8 f-stops at the "High" Quality level).
KLM - aia cu iPhone face cele mai multe poze - e gargara de marketing. De ce? Pentru ca iPhone sunt 3G, 3Gs, 4, 4s, 5, etc,etc. E ca si cum ai spune Canon (sau Nikon, sau Sony) face cele mai multe poze. Vax albina. Prinde la fraieri.
JK - de anul asta, telefoanele filmeaza HDR-HD, adica daca in mod normal ai 30fps, pentru HDR-HD ai nevoie de 90fps si procesare in acelasi timp. Impresionanta puterea de calcul necesara daca stai sa te gandesti. Si o porti in buzunar. E drept ca e accelerata hardware, adica procesorul (quad-core sa zicem) in sine poate nu duce software tot atatea operatii cat un core2duo, dar daca folosesti instructiunile specifice gpu...
HalbaSus
QUOTE
Halba, pana la folosirea tehnologiei de catre iPhone nu stia nici dracu de existenta HDR; nu am zis ca Apple a fost primul, am zis ca a fost primul care a folosit tehnologia pe scara larga.

Te rog, nu mai spune chestii din astea, in caz contrar voi fi nevoit sa iti recomand sa cumperi un iphone... si eu fac treaba asta doar cu oamenii care imi sunt total antipatici.
QUOTE
Halba - telefoanele cu HDR chiar fac 3 expuneri. Nu fac o singura expunere. Alea care fac o singura expunere (daca or fi) sunt "pseudo"-HDR. Si in general, pentru HDR ai nevoie de pasi intregi de 1EV (in general se face la -3EV la 0 si la 3EV compensare) pentru un HDR reusit. Din RAW nu obtii mare lucru, maxim 2-3 EV dinamica in plus fata de jpg (uite,la 3D Mark III sunt 4EV diferenta: 11.8 f-stops of total dynamic range, with 7.8 f-stops at the "High" Quality level).

Evident ca sunt 3 expuneri, doar ca sunt simultane, adica intr-o singura deschidere a diafragmei se captureaza 3 (sau mai multe) poze. Comparatia cu tehnica folosita pentru a face HDR din RAW-uri e oarecum fortata dar principiul e acelasi. Nu se deschide de 3 ori diafragma ci se deschide o singura data si sunt facute 3 (sau 25) de poze... setarile (in cazul de fata expunerea) diferite dintre cele 3 poze sunt facute din soft, nu dintr-o diafragma mai mult sau mai putin inchisa sau un timp de expunere mai lung sau mai scurt.
klm
Petrolul fusese descoperit de ani buni cand Otto s-a gandit sa-l bage intr-o camera de combustie pentru a genera energie.
Condensatoare si diode existau de ani de zile cand IBM s-a gandit sa le lege si sa faca un procesor.
Touchscreen-ul exista de ani de zile insa nu l-a bagat nimeni in seama pana cand Apple nu s-a gandit sa faca doua dintre dispozitivele sale.
Tabletele insemnau 0,(0)1 din piata de electronice pana cand Apple s-a gandit sa le dea (de fapt sa le inventeze) o [presupusa] utilitate; parerea mea.
Fie ca ne plac sau nu unele firmele si produsele lor, nu putem cadea in derizoriu negand impactul pe care l-au avut asupra unei industrii sau asupra a ceea ce a devenit fenomen.

Daca imi spui 3 telefoane Android care pe vremea 2.2 - dar inainte de iPhone - aveau integrata tehnologia HDR in softul camerelor lor sau daca imi spui cate milioane de utilizatori aveau cele "2-3 aplicatii", iti dau intru totul dreptate; altfel, dovedesti doar tendentiozitate gratuita.

Edit: chiar voi cumpara un iPhone; nu stiu daca urmatorul (astept sa vad ce ofera) insa un 4S tot voi lua pentru ca pret/calitate/experienta se va mula nevoilor mele mult mai bine decat orice alt telefon; observi ca am spus 4s si nu 5 pentru ca nu dau doi bani pe MHZ, GHz, MB, tera quad penta cacat pansat si alti termeni adresati consumatorilor prosti.
former_ozz
QUOTE
Mie nu mi-e clar daca operatiunea asta de recompunere a pozelor din 3 poze diferite (si nitel miscate) e o operatie de tip GPU, puternica paralelizabila... in fine, mi se pare o chestie care poate compensa multe din defectele camerelor de telefon sau chiar sapunierelor low-end.


E o operatie foarte simpla de fapt.
Un senzor digital e ca o matrice in care fiecare coficient e un pixel. Valoarea cofeicientului "aij" e cita lumina a primit pixelul ala. Daca e pe 8 biti valoarea maxima e 255 care corespunde la alb absolut si aia minima e 0 care corespunde la negru (in realitatea ai 3 matrici pentru 3 culori, dar baza e tot ca la alb negru). Rezolutia iti spune ce dimensiune are matricea.
Toate operatiile de prelucrare de imagine sint operatii pe matrici.
Alinierea a doua matrici nu e grea, nu stiu exact cum se face dar evident o chestie banala.. e o simpla operatie bidimensionala de aflare a unui offset. Evident probabil arunci marginile care nu se mai suprapun. Asta inca e partea cea mai grea.
Dupa aliniere e iarasi usor sa inlocuiesti piexelii peste o anumita valoare ("arsi") si sub o anumita valoare ("subexpusi") dintr-o matrice cu cei din cealalta matrice. E chiar o operatie foarte paralelizabila ca trebuie numai sa compari aij cu niste numere fixe.

Ca sa afli numerele astea "fixe" in cel mai primitiv caz poti sa alegi 0 si 255 dar probabil poti sa o arzi mult mai smecher de atit si sa afli niste valori bazate pe luminozitatea locala din jurul elementului aij sau stiu si eu... caz in care nu mai sint chiar numere fixe.

Cred ca un HDR primitiv se poate face cu vreo 2 pagini de cod in C, probabil un proiect de un laborator la un curs. Singura smecherie e sa tii in memorie toate matricile ca sa te misti repede, ceea ce nu mai e o problema in ziua de azi. Practic orice operatie in Photoshop e mai grea de atit, in special filtrele alea de sharpenning sau softening care fac tot felul de convolutii si inmultiri de matrici.. daca cere si sa afli determinantul si invresa matricii chiar ia ceva procesor.

Mai trebuie sa tii cont ca videoul e de rezolutie foarte mica comparativ cu fotografia, un 1080p nici n-are un 1Mpx. Ca atare viteza cu care se pot prelucra cadrele e mult mai mare.


James Kilowatt
N-ai doar doua necunoscute in offsetul asta, ci 3, avand in vedere ca miscarea poate presupune si rotatia ei.
Daca stau si ma gandesc nu e chiar atat de complicat, insa nu cred ca realiniaza toata imaginea. Pot sa fie si 5 linii de cod, nu mi-e clar cum se face si cat e de paralelizabila partea asta de realiniere.
Insa la urma urmei nici nu conteaza intrucat nu esti obligat sa calculezi offsetul pentru toata matricea, ci doar pentru cativa pixeli si apoi il aplici intregii matrici. Iar restul operatiilor sunt paralelizabile 100%.
Iar daca asta e figura, nici nu conteaza de fapt prea tare care e rezolutia pozei. Tu calculezi matricea de transformare (3x3 in 2D, insa doar cu 3 necunoscute) plecand intotdeauna la acelasi numar de pixeli indiferent de rezolutia pozei, doar restul operatiilor (alea 100% paralelizabile) trebuie aplicate la intreaga matrice.


Treaba asta e valabila cand faci poza la un obiect la o oarecare distanta, facand presupunerea ca nu schimbi perspectiva odata cu miscarea camerei.
HalbaSus
QUOTE (klm @ Aug 26 2013, 11:35 PM) *
Touchscreen-ul exista de ani de zile insa nu l-a bagat nimeni in seama pana cand Apple nu s-a gandit sa faca doua dintre dispozitivele sale.
Tabletele insemnau 0,(0)1 din piata de electronice pana cand Apple s-a gandit sa le dea (de fapt sa le inventeze) o [presupusa] utilitate; parerea mea.
Fie ca ne plac sau nu unele firmele si produsele lor, nu putem cadea in derizoriu negand impactul pe care l-au avut asupra unei industrii sau asupra a ceea ce a devenit fenomen.

Daca imi spui 3 telefoane Android care pe vremea 2.2 - dar inainte de iPhone - aveau integrata tehnologia HDR in softul camerelor lor sau daca imi spui cate milioane de utilizatori aveau cele "2-3 aplicatii", iti dau intru totul dreptate; altfel, dovedesti doar tendentiozitate gratuita.

Nimeni nu a negat faptul ca primul produs comercial de succes cu touchscreen a fost iphone-ul, si ca prima tableta care a cunoscut succes comercial a fost ipad-ul. Dar succesul comercial nu este un argument tehnic. 100 de miliarde de muste mananca rahat, mancati rahat, 100 de miliarde de muste nu au cum sa se insele ! In plus, nu stiu cati dintre utilizatorii de 4s (parca pe asta au introdus hdr-ul) stiu ca au hdr, sau au luat in considerare acest fapt cand au cumparat telefonul. Pe principiul asta poti sa spui ca aplicatia de bursa care vine preinstalata pe iphone e un succes comercial imens, desi nu stiu cati oameni au folosit chestia aia (desi era prezenta de la primul iphone parca).

QUOTE
Edit: chiar voi cumpara un iPhone; nu stiu daca urmatorul (astept sa vad ce ofera) insa un 4S tot voi lua pentru ca pret/calitate/experienta se va mula nevoilor mele mult mai bine decat orice alt telefon; observi ca am spus 4s si nu 5 pentru ca nu dau doi bani pe MHZ, GHz, MB, tera quad penta cacat pansat si alti termeni adresati consumatorilor prosti.


Urmatorul iphone vor fi doua smile.gif adica Iphone 5s care va fi un iphone 5 upgradat (ah daaaa... si finger print scanner... woah, alta tehnologie de la inceputul anilor 2000, care va avea succes comercial odata cu iphone 5s-ul, care ar fi avut succes comercial si fara fingerprint scanner) si phone 5c care va fi un iphone 4s cu carcasa de plastic. Daca tot as vrea iphone eu as lua varianta asta pentru ca nu va fi la fel de fragil ca iphone 4s-ul.

P.S: Telefonul meu, Nexus4, a suferit saptamana trecuta un accident oribil... intr-un moment de neatentie (si pentru ca imi place sa traiesc viata la maxim si nu folosesc prezervativ, folie, sau alte mijloace de protejare a telefonului) am scapat telefonul pe niste scari de gresie, cu fata in jos, rezultatul a fost relativ minor estetic vorbind (o crapatura crapatura in coltul ecranului (acolo unde ecranul s-a intalnit cu coltul gresiei) insa a devenit inutilizabil (nu mai functioneaza touch-ul), drept urmare, pana imi sosesc piesele de schimb am fost fortat sa trec la Xperia L, telefon despre care vorbisem anterior si l-am laudat.

Eh... revin un pic asupra primelor impresii.
The bad:
1. Telefonul nu e "rau", in sensul ca isi face treaba, nu are lag cand navighez prin meniuri sau cand fac scrolling pe o pagina web... insa aplicatiile pornesc cu o ezitare minuscula dar totusi foarte clar observabila (mai mare decat la galaxy nexus si semnificativ mai mare decat la nexus4).
2. Daca in utilizarea zilnica normala (telefon, mail, facebook, browsing, jocuri simple) telefonul se misca bine, la primul semn de aplicatie cu consum intensiv de resurse (in afara de Diesel mai sunt si alti jucatori de Ingress pe forum ?) se simte clar submotorizat.
3. Ecranul de 4.3 e mic, cu tastatura lui e dureros sa tastezi, cu swiftkey cloud (care e cel mai bun lucru de la painea feliata incoace) e folosibil dar tot vreau sa trec inapoi la ecranul de 4.7 al nexusului.
The good:
1. Sony a invatat din greselile altora se pare, si nu s-a indepartat prea mult de androidul stock. Nu exista butoane (nici fizice nici capacitive) ci doar virtuale (ca la nexus), si sunt si in ordinea corecta si in numar corect (back, home, taskmanager) exact cum trebuie sa fie. Locurile unde difera de androdul stock sunt in majoritatea lor pozitive: ai procentul bateriei afisat in cifre (ca la CM), ai optiune de screenshot daca apesi pe butonul de power (ca la CM), nu m-a incantat launcherul si tastatura dar astea pot fi schimbate foarte usor (in prezent folosesc nova launcher si swiftkey)
2. Pentru un smartphone ieftin se misca foarte bine, nu suficient de bine ca sa merite luat in locul unui nexus4, dar suficient de bine cat sa nu iti para rau de banii dati pe el.
klm
Halba, eu nu am laudat nici compania nici produsul odata cu observatia mea ci am prezentat o situatie: nimeni nu a bagat in seama HDR pana cand Apple a implementat tehnologia in telefoanele sale.
Inteleg ca ai o repulsie obsesiva fata de iP si, pentru ca nu ma afecteaza nici pozitiv nici negativ atitudinea aceasta a ta, prefer - de cele mai multe ori - sa o ignor; dar te rog sa nu-mi interpretezi cuvintele ca partizanat pentru vreuna dintre platformele mobile pentru care nu pot avea decat atata stima si atasament in valoare de cate beneficii imi ofera.
Restul observatiilor cred ca isi au locul pe topicul despre telefoane.
former_ozz
@JK: asa e ai 3 necunoscute dar sint absolut sigur ca exista procedee matematice si algoritmice standard si banale care sa faca asa ceva. Pe linga metoda de a identifica numai citiva pixeli mai imi vine una in cap: creezi o matrice/imagine mare dar simpla, adica cu multe zone constante sau si mai bine, 0. Genul asta de matrici se pot manevra foarte usor si se folosesc o multime in genul asta de probleme. Practic e cam acelasi lucru cu ideea cu citiva pixeli ca complexitate.
Cum se face o imagine/matrice simpla dintr-una complicata? pai cam cum e in programele alea care transforma o poza in "penitza", adica numai contururile schitate cu negru si restul cu alb ca un desen... contururile se gasesc cu o derivata rudimentara, adica diferenta intre elementul curent si cel dinaintea lui, si dupa aia ce e sub un prag se face negru si ce e peste se face alb. Astfel numai zonele de tranzitie, de "muchii" ramin ca o linie de "creion".

Toate operatiile astea sint foarte usor paralelizabile pentru ca nu au dependetze. Toate operatiile in elementul a(ij) din rezultatul HDR se pot calcula separat de cele din elemntul a(mn) si nu interactioneaza. Toate elementele din rezultat se pot calcula simultan, nici un element nu are nevoie de rezultatul de la alt element.

@KLM: HDR exista de cind exista fotografia digitala probabil, si e si folosit tot de atunci dar de obicei de oameni cu oarecare pasiuni fotografice. Sincer nu stiu de cind exista ca mod automat in aparate P&S. Nu stiu daca hdr e meritul lui SJ sau e doar ceva oferit de fabricantul de senzori pentru telefon pe care apple l-a bagat pentru imaginea premium.
Mircea104901
QUOTE (former_ozz @ Aug 28 2013, 12:41 AM) *
Nu stiu daca hdr e meritul lui SJ sau e doar ceva oferit de fabricantul de senzori pentru telefon pe care apple l-a bagat pentru imaginea premium.

SJ are meritul de a fi pus un procesor puternic, capabil de HDR. KLM asta e motivul, puterea de procesare, pe care SJ a mizat, lasand un pic in urma concurenta. Acum lucrurile stau invers. Apple e cam in gara.
Si ti-am mai spus de 4s ca e ragalie la conectivitate:ca sa poti vorbi trebuie tinut nu stiu cum, sa nu piarda semnalul, la wifi se deconecteaza subit si are nevoie de restart pentru a mai vedea vreo retea, etc. De design e ok.
Ozz - 1080p are ~2Mpx. (1920x1080).
Ozz&Jk -accelerarea video din SoC-urile telefoanelor e diferita fata de cea din PC-uri, in sensul ca operatiile respective sunt implementate la nivel hardware in GPU, si se apeleaza direct prin instructiuni, eliminand programarea software a algoritmilor respectivi. (cam cum a fost MMX-ul pe vremuri, in fapt un set de instructiuni in plus)
klm
CITAT(Mircea104901 @ Aug 28 2013, 09:11 AM) *
SJ are meritul de a fi pus un procesor puternic, capabil de HDR. KLM asta e motivul, puterea de procesare, pe care SJ a mizat, lasand un pic in urma concurenta.

Exact aceasta abordare ne diferentiaza: eu explic de cateva mesaje ca mesajele mele si discutia nu au absolut nicio legatura cu Apple, cu produsele sale, cu faptul ca HDR sau alte tehnologii functioneaza bine sau prost pe iPhoane; la fel cum Android nu era bagat in seama pana cand nu s-a apucat sa copieze de la Apple - direct sau prin intermediul producatorilor de telefoane - forma dispozitivelor precum si parte din interfata, eu - pifanul - nu am bagat de seama ca exista HDR decat odata cu aparitia lui pe iP; restul tine de evolutie.
CITAT(Mircea104901 @ Aug 28 2013, 09:11 AM) *
Si ti-am mai spus de 4s ca e ragalie la conectivitate:ca sa poti vorbi trebuie tinut nu stiu cum, sa nu piarda semnalul, la wifi se deconecteaza subit si are nevoie de restart pentru a mai vedea vreo retea, etc

Nu stiu ce telefoane ati folosit voi pentru ca eu nu am auzit de asa ceva decat aici; niciunul dintre posesorii pe care ii cunosc nu s-a plans de asa ceva, am folosit si eu vreo 2 zile un 4S si nu am intalnit absolut nicio problema nici cu semnalul, nici cu wifi, nici cu viteza de internet (aia gatuita pe care mi-o da operatorul); astept 5S doar pentru 4G si in speranta ca va avea aceleasi margini precum 4S; altfel, pentru ceva care nu va aparea pe scara larga decat peste 1-2 ani (4G) iar beneficiile aduse sunt indoielnice (10-20-30 Mbps pe mobil sunt cam acelasi drac) ramane sa vad daca din alte motive va merita vreo 200 de euro in plus.

Revenind la HDR, e simplu sa scrii un algoritm barbar de functionare - doua variabile care merg una de la de la 1 la 3k si ceva, alta pana la ~2.5k (un total de ~8 mil) si o functie care compara 3 pixeli intre ei, returnandu-l pe cel mai bun - insa ar fi consumator de resurse (inseamna 8x3 mil operatii + inca 8x3 mil operatii de scriere plus stergere).
James Kilowatt
Revin putin la discutia de mai devreme, legata de viteza cu care un smartphone chinezesc face hdr-ul.

M-am jucat putin cu Photomatix, la sugestia maestrului Halba. Merje frumos, insa e departe de a face prelucrarea "in timp real" chiar si la rezolutii comparabile cu ale chinezariei (8mpixeli), si asta si pe un I5 3320M (2.6Ghz) cu video integrat HD4000, si pe un desktop cu Phenom II X4 3.6Hzh + Ati HD 6870, ambele cu SSD-uri decente.

Cumva fie chinezii astia sunt niste genii ale softului, fie dracovenia are implementata figura asta cu HDR in hardware, ceea ce e si mai laudabil, altfel nu vad cum ar putea sa o faca atat de rapid.

Sau poate photomatix e prost scris? Adevarul e ca in niciun moment al prelucrarii/alinierii/conversiei/whatever nu foloseste nici procesorul prea tare, nici ramii.

klm
Din cauza formatelor folosite de fiecare in parte?
Camera din telefon probabil trage 3 cadre in format jpg cu care lucreaza pe cand Photomatix-ului i-ai dat (?) raw.
O alta explicatie ar fi algoritmul folosit; normal ca un soft pentru PC va incerca sa foloseasca toata puterea de care dispune pentru a face cat mai multe operatii (abordarea barbara de care vorbeam mai sus) pe cand un soft de pe telefon ar trebui sa lucreze cu zone care cuprind cateva mii de pixeli, reducand operatiile la cateva zeci, sute sau, cu toleranta maxima, mii.
De altfel, eu cred ca i-ar fi imposibil unui procesor de telefon - chiar celui mai puternic care exista: octa-core de pe S4 sau 800 de pe G2 - sa ruleze in mod similar acelasi proces precum un procesor de 4-5 ori mai puternic precum i5-ul tau (chiar daca Halba, data fiind conduita lui in acest domeniu, va trebui sa spuna ca opt nuclee dau o putere mai mare decat un rahat cu doar doua).
Mircea104901
QUOTE (klm @ Sep 3 2013, 05:48 AM) *
De altfel, eu cred ca i-ar fi imposibil unui procesor de telefon - chiar celui mai puternic care exista: octa-core de pe S4 sau 800 de pe G2 - sa ruleze in mod similar acelasi proces precum un procesor de 4-5 ori mai puternic precum i5-ul tau (chiar daca Halba, data fiind conduita lui in acest domeniu, va trebui sa spuna ca opt nuclee dau o putere mai mare decat un rahat cu doar doua).

Multe din functiile necesare calcularii HDR, codare-decodare, prelucrare foto-video sunt implementate hardware in SoC (in CPU sau in GPU) astfel incat viteza cu care un SoC (octa-core Exynos sau Snapdragon 800, sau ce vreti voi) - in mod normal sub un i5 sau i7 de generatie noua ca si MIPS - pe unele segmente (codare video, prelucrare etc) sunt la acelasi nivel (poate chiar peste - depinde de model). Daca un Krait dual-core codeaza-decodeaza lejer full HD in timp real, nu acelasi lucru se poate spune despre Core2Duo care "sughite", desi ca MIPS e net superior.
E aceeasi situatie ca atunci cand scrii o functie care calculeaza o impartire (de exemplu), chiar si in cod masina - rezultatul ca viteza va fi net inferior fata de folosirea instructiunii dedicate de impartire implementata direct in procesor.
Si, ca sa nu ne mai miram de chinezarii, care s-au ridicat puternic si (eu cred ca in viitorul nu prea indepartat) calitativ vor fi peste produsele firmelor cu traditie (dar care nu au productie in curtea proprie - productie externalizata), cititi aici.
Asiaticii (in special chinezii) au investit mult in tehnologie, si foarte mult in educatie. Ba chiar importa "creiere" (recent VP-ul de la Android s-a dus la Oppo parca).
James Kilowatt
Banuiesc ca functiile de care vorbesti sunt implementate hard si in placa grafica din PC-uri. Poate insa photomatix nu stie sa le foloseasca, si se bazeaza exclusiv pe soft si pe CPU.... altfel nu vad cum poate sa fie atat de lent in comparatie cu o prastie de smartphone care nu e nici pe departe the cutting edge of pocket computing biggrin.gif .
Desi cum spuneam photomatix nici macar CPU-ul nu il incarca la 100%, si ramii zac nefolositi.

@Klm
Am incercat si cu raw si cu jpg la aceeasi rezolutie, insa nu e sesizabila diferenta de viteza, tot atat de lent se misca pe PC. Adica nu e lent la modul absolut, nu trebuie sa stau ore in sir ca sa faca o prelucrare, insa nu e instantanee ca pe smartphone, dureaza secunde bune.

Revenind la HRD-ul pursange, eu am un Nikon D5000 care stie sa traga 3 cadre in rafala unul dupa altul cu expuneri diferite. Insa NU stie figura de care spunea halbasus, sa traga 3 cadre intr-o singura deschidere a diafragmei.

Am incercat si cu un Iphone (4 cred) al unui coleg si functioneaza la fel ca chinezaria. Adica tot trage mai multe cadre (cel putin 2) pe care le recombina ulterior, si la iphone apar fantomele alea cand imaginea e in miscare.
Mircea104901
QUOTE (James Kilowatt @ Sep 3 2013, 07:40 AM) *
Banuiesc ca functiile de care vorbesti sunt implementate hard si in placa grafica din PC-uri. Poate insa photomatix nu stie sa le foloseasca, si se bazeaza exclusiv pe soft si pe CPU.... altfel nu vad cum poate sa fie atat de lent in comparatie cu o prastie de smartphone care nu e nici pe departe the cutting edge of pocket computing biggrin.gif .

Setul de instructiuni este propriu fiecarui procesor. Instructiunile x86 difera fata de ARM. Ca sa nu zic de algoritmii din GPU-uri care sunt proprii (ex CUDA proprietate nVidia), dar a aparut alternativa OpenCL (care nu inseamna instructiuni proprii procesorului, ci un standard prin care se poate programa GPU-ul) care e implementat inclusiv in CPU-urile Intel de generatie noua. Deci, daca scrii un program in OpenCL va functiona si pe nVidia si pe AMD si pe Intel (cele care stiu), pe cand CUDA doar pe nVidia.
Mai mult ca sigur algoritmii din Mediatek-ul tau implementati hardware nu exista in setul de instructiuni x86. Si o emulare a lor nu va fi la fel de eficienta, mai mult ca sigur, decat cu resurse muult mai mari.

Iti mai dau un exemplu: in setul de instructiuni din Core2Duo nu exista instructiuni specifice de codare-decodare AES. i-urile au implementata aceasta functie (AES accelerat). In utilizare, i-urile spulbera Core2Duo la AES.

Acuma, diferentele de performanta intre programe depind de cat de apropiate sunt de codul masina. Cele mai indepartate si cele mai proaste ca performante sunt programele interpretate (gen VB din Excel). Cele compilate depind de compiler, dar oricum ai da-o nu vor functiona ca un program scris direct in cod-masina. Dar dezvoltarea de aplicatii multimedia in cod-masina ... e ca si cum ai incerca sa muti un munte cu lopata. Se poate, dar dureaza.
In general, aplicatiile noi sunt scrise in medii de programare, in care nu mai controlezi manual hardware-ul (gen alocare memorie, eliberare memorie, etc). Mediile astea sunt vizuale, in marea lor majoritate, pentru a usura munca programatorilor. Deci intre codul sursa si rezultatul compilarii mai exista o interfata generata de masina, tocmai pentru a putea gestiona resursele in mod automat (cum e la .NET CLR-ul). Ce mai conteaza ca aplicatia nu va rula optim, atata timp cat exista resurse hardware (putere procesor in crestere an de an, memorie la fel), iar executia ei satisface clientii?
James Kilowatt
Stai putin... ca ma pierzi biggrin.gif
Photomatixul nu incearca sa emuleze aplicatia foto care face HDR de pe chinezaria mea mtk.

Tu vrei sa spui ca smartphoanele au implementate hard o serie de smecherii pentru prelucrare foto (inclusiv HDR) care nu au niciun echivalent (echivalent, nu aceeasi instructiune, normal) pe x86/openCL/etc? La urma urmei nu ar fi absurd avand in vedere ca smartphoanele au toate camera foto, in timp ce PC-urile n-au. De exemplu pentru redarea video hd banuiesc ca si GPU-urile o fac tot hard, chiar daca instructiunile sunt altele decat cele pt smartphone.

Oricum, chiar daca pe PC e nevoie de 1000 instructiuni (iteratii) ca sa faca o chestie implementata hard dintr-o singura instructiune pe smartphone, cum spuneam pe PC resursele existente tot sunt nefolosite... de asta suspectez o aplicatie scrisa prost.

Apropo, am vazut foarte multe cazuri de aplicatii scrise prost de programator, nu de compilator. Adica din motive de comoditate, scrie cu fundul fara sa isi bata capul sa o faca scalabila, optimizata, etc. De exemplu baga cu nesimtire doua bucle una in alta ambele depinzand de dimensiunea problemei (-> timp CPU ~ patratul dimensiunii), alocari de memorie depinzand de patratul dimensiuni (matrici in general), etc. De multe ori nu e necesar, insa e mai usor de scris.
Genul asta de aplicatii prost scrise incarca totusi resursele, ceea ce Photomatix n-o face.
Mircea104901
QUOTE (James Kilowatt @ Sep 3 2013, 11:10 AM) *
Tu vrei sa spui ca smartphoanele au implementate hard o serie de smecherii pentru prelucrare foto (inclusiv HDR) care nu au niciun echivalent (echivalent, nu aceeasi instructiune, normal) pe x86/openCL/etc? La urma urmei nu ar fi absurd avand in vedere ca smartphoanele au toate camera foto, in timp ce PC-urile n-au. De exemplu pentru redarea video hd banuiesc ca si GPU-urile o fac tot hard, chiar daca instructiunile sunt altele decat cele pt smartphone.

Da. Sunt sigur ca pe partea de multimedia/grafica au multe functii implementate hardware. Pe langa GPU-uri puternice. Altfel ar fi foarte solicitante pentru procesoare, care cred ca ar trebui sa fie mult mai performante sa se miste cum se misca smartfoanele in prezent. Mai ales la rezolutii fullHD. Eu nici pe monitorul pe care lucrez curent nu am rezolutia de pe telefon, deci necesarul puterii de calcul e mai mic pentru a afisa aceeasi informatie.
E impresionant unde a ajuns tehnologia in zilele noastre. Cine stie ce ne asteapta in viitor smile.gif
James Kilowatt
QUOTE (Mircea104901 @ Sep 3 2013, 04:30 PM) *
...
E impresionant unde a ajuns tehnologia in zilele noastre. Cine stie ce ne asteapta in viitor smile.gif


Poate niste baterii care sa tina stiu eu... aproape trei zile . Eventual niste mici fuel cells, sau generatoare cu radioizotopi, sau stiu eu, cu pedale, daca solutiile astea chimice bazate pe baterii nu mai fac fata rolleyes.gif

Iar ecranele de 5.5" vor deveni standard, insa nu ca sa nimerim mai usor tastatura sau sa citim scorul cand jucam freecell, ci sa sa aibe pe unde sa disipe caldura. Ecranele vor fi in acelasi timp si radiatoare si panouri solare. teehee.gif
former_ozz
Mediatek nu mai este firma de mina a doua.. adica fost dar se ridica. Am o multime de cunoscuti care au plecat la MDK de la firme de prima mina. Chiar MDK se lauda ca acum face cel mai tare procesor din parcare, 4 nuclee arm care pot functiona la viteze diferite.
Apopo de quadcoreurile astea. Nu prea exista soft care sa poata folosi un quad eficient... mai mult, nu s-a descoperit inca metoda de scris cod eficient si mai ales de compilat pentru sisteme multi procesor.
Pisica asta cu 8 inimi a lui Smasung e vrajeala de marketing. La viteza e sub cel putin un Quad (parca Krait). De fapt numele e rejectat de injineri, pentru ca nu e octacore adevarat, asta pe linga ca toata lumea zice ca e o prostie. E doua quadcoruri care nu functioneaza NICIODATA simultan. E bazat pe un design a lui ARM numit bigLITTLE, facea si NVidia ceva asemanator, in care se pune impreuna un procesor slab cu unul puternic, ala slab e optimizat pentru putere mica si functioneaza cind n-ai nevoie de putere, si trece pe ala puternic cind e nevoie. Ca un NOS. Din nefericre nu trece decit toate nuccleele simultan.
Apple nu e prost. Nu exista nici un motiv in afara de marketing sa treci de doua inimi la ora actuala.

@Mircea: SOCul de telefon are integrat nuclee de GPU (de obicei de la PowerVR), pe cind la PC de obicei e separat pe placa grafica, sau mai nou la laptop/utrabook e integrat cu procesorul ca in intel 2500/4000. Este insa posibil sa aiba optimizate alte functii, habar n-am.

@JK: ce dovada ai ca-ti face HDR-ul in full? Poate ia 2 secunde dar iti trinteste o varianta preliminara la rezoltie suficienta ca sa para ok.
solmar
QUOTE (HalbaSus @ Aug 27 2013, 02:30 PM) *
QUOTE (klm @ Aug 26 2013, 11:35 PM) *
Touchscreen-ul exista de ani de zile insa nu l-a bagat nimeni in seama pana cand Apple nu s-a gandit sa faca doua dintre dispozitivele sale.
Tabletele insemnau 0,(0)1 din piata de electronice pana cand Apple s-a gandit sa le dea (de fapt sa le inventeze) o [presupusa] utilitate; parerea mea.

Nimeni nu a negat faptul ca primul produs comercial de succes cu touchscreen a fost iphone-ul, si ca prima tableta care a cunoscut succes comercial a fost ipad-ul. Dar succesul comercial nu este un argument tehnic. 100 de miliarde de muste mananca rahat, mancati rahat, 100 de miliarde de muste nu au cum sa se insele ! I


Ei bine va povesteam ca am avut acum multi ani (sa fie 7 ani) Samsung cu touchscreen. Am urat telefonul ala. Cu sinceritate l-am urat. Si aveam un resentiment pentru orice viitoare scula cu ecran tactil. Ce s-a intamplat de fapt e faptul ca Apple a dus mai departe spre ideal (ca sa nu spun perfectiune) ceva ce mergea prost la altii. In momentul in care esti cel mai bun din domeniu atunci vinzi. Asta e de fapt, daca stai sa te gandesti, meritul Apple. Ceea ce altii fac prost, stangaci, nefinisat, neglijent, samd ei fac foarte bine. Pentru ca ecranul lor mergea brici.
Sau faceau.
klm
Nu te contrazic, Mircea; sigur ca un procesor dedicat unei sarcini o va face mult mai bine decat un procesor care, printre multe alte functii, e pus sa faca si sarcina in cauza (la fel cum un telefon e mult mai bun decat un paletaphone la sarcini ce tin strict de comunicare); pe de alta parte eu nu sunt convins ca procesoarele mobile au implementate instructiuni hardware dedicate lucrului cu HDR... sunt convins, de altfel, ca singurul aspect care difera este algoritmul folosit (adica pe pc se prelucreaza toti pixeli - sau majoritatea lor - in timp ce telefonul lucreaza cu zone de intensitate a luminii); poate ca si softul de pe laptop are o setare care ii permite sa lucreze in acelasi mod (prelucrare HDR gasesti in Photoshop care are un nivel mai ridicat - daca nu cel mai ridicat - al nivelului de configurare deci poti compara).
Eu asa as gandi un soft pt telefon: impart imaginea intr-o suta (cred ca e suficient), o mie de zone (pentru o calitate mai buna) care trec printr-o functie de evaluare care returneaza o valoare; valoarea respectiva se compara cu valoarea rezultata din compararea cu zonele celorlate doua imagini si se pastreaza cea mai buna dintre ele; in felul acesta obtin calitate satisfacatoare, folosind maxim 3k de operatii (eventual faci in prima faza doar 300 iar restul in backgroundcat timp utilizatorul "admira" poza).
Pentru o statie grafica as gandi o posibilitate sa modific fiecare pixel in parte (ba chiar sa pot modifica inclusiv sub-pixelii) pentru ca am in spate puterea necesara sa o fac; deci alea 24 mil de operatii.
Partea tehnica - adica aia ce tine de implementare (limbaj masina, instructiuni nu stiu de care, mips etc) - ma depaseste.

JK, ti-ai dat singur raspunsul: softul nu este optimizat sa foloseasca puterea care ii este pusa la dispozitie; imi amintesc de perioada in care aparusera primele quad-uri, perioada in care un E8400 spulbera un Q6700 in absolut orice test... mai putin in lucrul cu programele scrise de Adobe - optimizate pentru quaduri (eu as spune ca e inca un exemplu care intareste punctul de vedere exprimat pe topicul despre telefoane cum ca Android este un sistem scris prost daca pe un quad cu frecventa apropiata de 2 GHz se misca mai prost decat un iOS pe un dual apropiat de 1 GHz).
former_ozz
Nu se pot compara procesoarele dupa numarul de inimi si frecvente. E ca si cum ai compara masinile dupa turatie, un motor de 6L are mai mult cuplu la 1500RPM decit unul de 2L la 3000rpm.
D-aia trebuie teste adevarate, si facute cit mai realsit.. apropo de teste, nu-s usor de facut, compilatorul are tendinta de a arunca codul redundant de genul buclelor care nu fac nimic si al caror rezultat nu e folosit mai departe etc.. dat fiind ca un test nu face nimic util, ideal un compilator bun ar trebui sa arunce tot programul la gunoi smile.gif.
James Kilowatt
Nu cred ca un compilator poate detecta un algoritm prost, adica daca berbecul de programator a alocat o matrice NxN doar ca sa stocheze 3 elemente non-nule pe ficare linie de exemplu. In realitate el are nevoie sa zicem de 3N cuvinte si foloseste N^2. Cand N=2000 nu e grav, insa cand N=2 000 000 e cu totul altceva, n-o sa ai pe ce sa rulezi multi ani de acum inaine. Asta e valabil si pentru bucle, ar putea sa nu fie goale doar ca fac operatii inutile dpdv al rezultatului.
Baiatu' din comoditate scrie doar 3 linii ca sa lucreze cu matricea aia inutil de mare, in timp ce pentru a lucra cu ce spun eu intr-un spatiu mai mic are nevoie de mult mai multe linii si operatii intermediare (sa zicem, 100) (daca cele 3 elemente non-nule sunt asezate oarecum "aleator"). Si ca sa fie si mai rau, daca faci un test pe 200 elemente s-ar putea ca rezutlatul sa fie chiar mai prost pe programul "optim", algoritmul prost face 200x200=40 000 operatii in timp ce ala bun face 3 x 100 x 200 = 60 000 operatii. Da' ia incearca pe 2000 de exemplu.... sau pe 2 000 000

Si pe partea de paralelizare poti sa dai gherle daca nu esti atent la ce faci. De exemplu, degeaba paralelizezi un proces, daca procesele paralele trebuie sa comunice intre ele sau cu altcineva, iar comunicarea ia mai mult timp fizic decat calculul in sine. Si din nou treaba nu e intotdeauna foarte evidente si foarte scalabila.. daca procesele au nevoie de 10ms de comunicare intre ele, iar timpul de "calcul" total efectiv e de 1s, merita sa imparti pe 2 procesoare paralele. Insa nu mai merita sa il imparti pe 10 (presupunand ca fiecare are nevoie de 10ms de comunicare prin acelasi "canal")


@KLM
Daca ai diferente de "expunere" in zone vecine, rezultatul e uratel. 1000 zone inseamna o grila de ~35x35, daca 10% dintre vecini au alta expunere iese naspa. Tre' sa mai faci o trecere sa "netezesti" rezultatul...
Si tot ai nevoie ca functia de evaluare sa fie implementata hardware, altfel daca asta presupune cateva mii de operatii si citiri de memorie tot e porno si imposibil de facut "in timp real" chiar daca fiecare zona in sine ruleaza paralel in vre-un shadder al GPU-ului de ex...
Plus ca nu scapi de ce am discutat mai devreme, realiniere si d-astea.
James Kilowatt
Apropo, partea asta cu HRD-ul miroase a problema de optimizare, daca tii neaparat sa o interpretezi asa. Ceea ce ar face-o foarte simpla pentru un rezolvare (fie si aproximativa) cuantica, pe qbiti.

Mircea, cand vedem qbitii in smartphoane? Oricum, din ziua aia s-a cam zis cu protocoalele actuale de securitate si criptare a datelor care ar fi sparte al naibii de repede...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.