Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SITUATII LIMITA
Masini.ro Forum > Masini.ro > Masini.ro
Pages: 1, 2
Constantinescu25549
Salut ! Propun un topic nou care sa instruiasca, teoretic cel putin, ce ai de facut in situatii limita.
De exemplu: Iti sare un copil in strada in fata la 30 m si ai 100km/ora. Ce faci? Apesi pedala de frana la maxim, tragi ca nebunu' de volan si incerci sa eviti ?
Stiu ca majoritatea conducatorilor auto nu au cunostinte elementare de ce trebuie sa faci in cazuri extreme. Recunosc, nici eu nu sunt expert (am 100.000 km condusi)...Dar oricum pe fiecare ne testeaza viata la un moment dat. Este indicat sa te testezi in situatii imaginare, pe asfalt uscat, ud sau cu gheata. Sa vezi cum te comporti tu si masina.
Am cunostinte care au iesit in decor, altele care au omorat, altele care au scapat teferi.
Voi da un exemplu: cu situatia de mai sus cel mai indicat lucru: franezi la maxim pana la 5m de obstacol reducand viteza cat de mult - in cazul masinilor cu ABS sau in cazul masinilor fara ABS franezi pana APROAPE blochezi rotile, iei piciorul de pe frana si tragi de volan in asa fel incat sa eviti obstacolul.
Majoritatea blocheaza rotile incercand sa vireze disperati cu rezultate minime in cazul masinilor fara ABS sau imbunatatite in cazul masinilor cu ABS, si dupa aia cum iti e norocul.
Intrebarea mea e catre tori soferii care au trecut prin astfel de experiente: Ce faci in situatii limita ? Ati fost in situatii limita? Care au fost urmarile ?
florin55503
e foarte greu de rasp. depind efoarte mult de situatie. uneori e mai bine sa franezi alteori e mai bine sa accelerezi si sa ocolesti obstacolul
Vlad6
Eu am patit-o cu un copil si chiar daca mergeam incet si am reusit sa evit accidentul n-as vrea sa mai treaca cineva prin ce am trecut eu
Din fericire eu deabea plecasem de pe loc si eram cu a 2-a asa ca m-a ajutat si frana de motor. De ocolit nu prea aveam cum sa-l ocolesc pentru ca nici el n-a stiut in ce parte vrea sa fuga deci eu nici macar sa banuiesc n-am putut
Singura solutie care imi vine mie in cap este : nu mergeti tare in oras, mai ales pe stradute cu masini parcate pe lateral si cu copii care se joaca printre ele.
adi82479
Interesant topic.
Sunt curios la ce s a gandit soferul autoturismului ford mondeo cand a dat peste premierul Tariceanul,cred ca la crestere exagerata si imorala a taxei vamale la autoturisme,macar daca il lovea mai tare sa faca entorsa la gat nu la genunchi,sa mearga in scaun cu rotile,ca la astea nu se plateste vama! Blestemele ne-au fost ascultate!
Ne vom ruga in continuare pt urmatoarea "cascadorie" a premierului,dupa ce isi v-a primi carnetul inapoi.
stefan44002
Din pacate am fost in situatia de mai sus, dar datele erau altele:
-copilul era un adolescent
-masina nu avea ABS
-viteza era cam de 50km/h
-era iarna
Ceea ce spune Constantinescu25549 ca trebuie facut, am facut din experienta - a mai fost o situatie. Afara era uscat si ar fi mers manevra, dar, o mica portiune de gheata - de la o spalatorie din apropiere - a "ajuns" sub roti in momentul franarii. Final : pustiul a scapat, masina a derapat din cauza ghetii si am lovit o Dacie parcata neregulamentar.
Concluzie manevra e foarte buna - trebuie insa o coordonare perfecta
Alta situatie, acum 10 ani: intru intr-o depasire de TIR cu o Dacie , cam la 110km/h.In momentul cand eram pe contrasens, motorul se opreste. Din fata venea un microbuz. Sincer nu mai stiu ce manevra am facut, dar am reusit sa intru inapoi in coloana.Fireste, eram ud de transpiratie rece.
Constantinescu25549
Eu ce v-am spus mai sus legat de ce trebuie sa faci pentru evitarea accidentelor al vazut in urma cu 6-7 ani la RTL (cand nu aveam carnet). Era testul cu franare pana in obstacol si testul cu franare pana aproape de obstacol si evitarea acestuia. Era facut cu o masina cu ABS si se vedea clar diferenta dintre cele doua manevre.
Eu am un prieten care a lovit un copil mortal cu oglinda dreapta in incercarea de a-l ocoli - copilul a iesit perpendicular dintr-un gang pe strada. A franat si a virat dar nu suficient.
Eu ce fac saptamanal, si din placere dar si pentru a invatza sa stapanesc masina, sunt teste pe asfalt in toate conditiile. Acestea sunt indicate pentru toate persoanele, pentru orice masini ai avea, indiferent de stabilitate, ABS sau fara, etc.
Si eu am patit-o cu Dacia la intrarea intr-o curba fara vizibilitate cand era sa ma "pup" de o Dacie SuperNova cu o femeie la volan, 6 in masina si care era in depasire la 3 tir-uri. Nu stiu daca m-a ajutat experientza, norocul sau D-zeu dar oricum am iesit controlat de pe drum in incercarea de a evita masina din sens opus care cu franele blocare se rotea la 100km/ora spre mine.
E ciudat ca ai senzatia ca sta timpul in loc. Ca ai secunde sa te gandesti ce sa faci....dar nu e tocmai asa. E vorba de fractiuni de secunda.
Eu am iesit in decor, Dacia s-a invartit pe drum si a cazut intr-un santz. S-a facut praf, dar oamenii din ea au scapat cu rani usoare.
Stiu ca mare lucru nu poti sa faci in anumite situatii dar e vorba de aia 10% sau 5% care pot schimba ceva. Aia trebuie sa-i aflam si sa-i stapanim la volan. Cateva reguli de aur in condus.
Cine le stie, sa le spuna !
stefan44002
Mare dreptate ai, parca sta timpul in loc.
James Kilowatt
Hai ca am si eu o regula de aur, pentru care poate merit avertisment :

De cate ori ajungeti intr-o situatie limita, da-ti-va doua perechi de palme cu piciorul peste ochi si promiteti de trei ori cu voce tare ca nu o sa se mai intample, indiferent daca e sau nu vina voastra. Eu asa procedez.

Important e sa ai intuitia si experienta formata incat sa nu ajungi la limita. De exemplu, sa incetinesti cand apare un viraj fara vizibilitate de unde poate veni pe contrasens unul beat, sau sa treci departe de masini parcate pe dreapta prin fata carora poate sari un copil, etc.

Situatiile limita absolut imprevizibile sunt doar o mica fractiune din cele care ar fi putut fi evitate cu putina intuitie si experienta.

De gresit gresim cu totii, mai ales la inceput, intr-o masura mai mare sau mai mica. Insa e important ca greselile sa nu fie repetate.
geeoo30
Bravo MR28673 dupa aceleasi reguli in condus ma ghidez si eu.....imi incarc in fiecare situatie incerta cel mai urat cosmar ...sa trec cu bine peste..
vma
Can aveam permis doar de vre-o 2 ani si masina de 2 luni am ajuns intr-o situatie delicata si daca "timpul nu se oprea" nu cred ca scapam. Aveam o Dacie care deaba o luasem si eram tare multumit de ea smile.gif Repede am plecat la drum. Timisoara - Tg.Jiu via Tr. Severin, luna Ianuarie. Drum foarte bun si uscat am ajuns pana la dealul Bujorescu intre Severin si Tg.Jiu. Stiind ca in ultimii 200 de km nu a fost nici un fulg dapai gheata mergeam vitejeste pe curbele super stranse. La o curba pe dreapta toata soseaua era acoperita de gheata eu aveam vre-o 70-80 si eram in coborare. Bine inteles ca masina a luat-o de-a doua spre parapetul de metal care sunt sigur ca nu ar fi tinut si as fi zburat in vale. Dupa cum am spus parca toate erau cu incetinitorul. Mi-a fulgerat in cap sfatul unui prieten: inainte de curba franezi si dupa aia accelerazi ca masina sa te scoata din curba. Cum alceva nu puteam sa fac ca eram sanie am apasat acceleratia la blana. Am prins putin asfalt si o data m-a aruncat inapoi pe drum. Jur ca 5 minute am stat dupa aia langa masina sa imi traga rasuflarea si atat cel din dreapta cat si eu eram albi ca varul.. De atunci nu ma mai risc in curbe, si mai ales nu in Ianuarie wink.gif
Eduard RO
Chiar acum 2 ore am vazut un accident.Eram in localitate cand o femeie in varsta a inceput sa treverseze strada neregulametar.Am incetinit a incetinit si masina din fata mea dar spre surprinderea mea a luato in plin desi nu avea decat vreo 40 de km/h.De ce nu o fi oprit habar nam ca doar a atins frana putin si cum am spus nu avea viteza.Femeia a zburat in aer.E groaznic sa vezi asa ceva.La volan era o fata incepatoare.Bine ca femeia nu avea nimic.Am urcato intro masina si iam spus fetei sa nu miste masina pana nu vine politia.Am vazut perfect accidenu ca doar era la 3 metri in fata mea.Accidentu sa intamplat din vina soferitei dupa parerea mea chiar daca femeia a traversat neregulametar.Pur si simplu nu pricep cum de nu a putut opri cand eu am oprit fara probleme.Adica o situatie limita variaza de la persoana la persoana.Si inca cev nu am nimic cu femeile si sper sa nu porneasca iar o disputa dar cred ca stie toata lumea cum se dau carnete la fete.Si eu sunt dragut si amabil cu fetele dar de la asta si pana sa li se dea permis mai usor mai e cale lunga.Cat de greu e vezi pe cineva care vine in fata ta franezi. :bash:
Cat despre sfaturi nu stiu cat de folositoare sunt mai ales daca situatia este limita.Cea mai importanta e experienta.Condusul il inveti sofand nu din carti.
marius60959
interesant topicul.

MR28673 cred ca ai zis-o f bine.
adaug la ce ai zis tu : sa nu te bazezi pe faptul ca celalalt nu o va face, ci sa te te astepti "sa se bage". eu asa incerc sa previn eventuala prostie/neatentie din partea celorlalti participanti la trafic...
de ex. daca din sens opus vine un camion cu viteza mica urmat de o coloana, sunt de 2 ori mai atent. daca din lateral vrea unul sa iasa incerc sa fiu pregatit ptr asta...atentie mare la grupuri de pietoni pe marginea strazii, biciclisti...etc.
nu poti face asta 100% cazuri...insa cat mai des cu atat mai bine.

situatie limita am patit conducand un matiz, acum 3 ani, a doua zi de Craciun, ora 22, inafara localitatii, ceata extrem de deasa, o dacie depasea si m-am trezit cu ea in fata mea. aveam max 50km/h. norocul mare a fost ca era f frig si carosabilul uscat si am reusit sa ies total de pe sosea fara sa derapez. defapt cred ca norocul a fost si ca am avut loc sa ies, diferenta de nivel fiind aproape inexistenta. oricum am stat apoi 10 min pana mi-am revenit si am plecat mai departe. fara exagerare...am simtit ca m-am nascut a doua oara.

eu va doresc drum bun si fara evenimente neplacute.
ivghenie74744
povesti despre ceea ce am patit de cand am inceput sa lucrez in curierat as avea zilnic de povestit , depinde in primul rand de noroc si de atentia pe care o acorzi tuturor participantilor din trafic, m a ferit cel de sus de accidente majore,nu conteaza daca ai un an sau douazeci de cand ai permisul, poti sa exersezi zilnic moduri de a opri masina sau de a evita un pieton,o clipa de neatentie poate sa aduca nenorocirea,sau sa fiu fatalist daca e sa se intample n ai ce face. blush.gif
vma
Un sfat pe care l-as da oricui si care l-am spus tuturor prietenilor mei cand si-au luat permis: Uita-te de cate ori poti in oglinda retovizoare, nu numai cand vrei sa executi o manevra. Te ajuta foarte mult sa nu ajungi in situatii limita faptul ca sti ce este in spate. Daca e masina mai acatari de astepti in orice moment sa se infiga intr-o depasire deci nu ocolesti gropi fara sa te asiguri, nu intrii in depasiri fara sa te uiti de 3 ori in oglinda... Este unul dintre cele mai bune sfaturi care le-am primit si care il recomand la toata lumea. Sa stii intotdeauna ce e in spatele tau!
T u d o r
De fapt, as generaliza eu putin ce ai spus tu, vma. smile.gif E bine sa te uiti din cand in cand peste tot, sa-ti arunci ochii si in stanga si in dreapta, si in oglinzile retrovizoare, sa incerci sa anticipezi miscarile diferitelor mobile pe care le vezi, fie ele masini, oameni sau animale. Sa nu fii in situatia de a corecta inseamna sa ai capacitatea de a prevedea ce se poate intampla. Asta dupa parerea mea este cea mai buna lectie pe care o poti primi in viata de sofer. (si eu am primit-o la randul meu, nu fac pe desteptul. smile.gif )[/b]
Constantinescu25549
Multumec pentru raspunsuri ! Si de asemenea pentru interes.

Inca un sfat de aur ! Sa evitati coliziunile frontale !

Faceti orice: iesiti de pe drum, dati intr-un copac de pe marginea drumului, intrati in ala din fata(de pe sensul vostru), dar evitati coliziunile frontale ! Sunt cele mai periculoase. Mai ales intr-o masina firava ca o Dacie sau una de clasa mica. Poate sa fie de 10 stele la EuroNcap, pentru ca testele sunt facute la o viteza de colisiune de 65km/ora, si nu de 100 sau 120. (exemplu a fost cu cantareata aia cu Clio de 5 stele care acum zace la 2 m sub pamant).

Si testati-va un pic masina. Cand e drumul liber trageti un pic de volan mai tare - nu trebuie sa fie la viteza mare. Faceti aceeasi manevra pe drum cu pietrish, umed si mai ales pe drum cu gheata (la viteze in jur de 10km/ora). Incercati sa franati brusc sa vedeti in ce distante opriti pe drum uscat si de asemenea pe drum umed.

Si aveti grija (asta trebuie sa-mi sune si mie de multe ori) ca de la 200km/ora se franeaza foarte greu pana la 100 si masina nu e la fel de stabila si de ascultatoare ca de la 100 la 0. Trebuie foarte bine apreciate distantele. Spun asta ca am patit-o cand am trecut de pe Dacie la Mondeo. Pot s-o patzeasca toti care trec de la o masina mai lenesa la una puternica.

Mai astept sfaturi. Scrieti ! ca siguranta e mai importanta decat toate !
bogdan52631
Salut!Am avut si eu o situatie asemanatoare in care mi-a sarit un copil in fata.Dar mai bine sa va spun toate datele accidentului.Aveam de 2 ani permisul auto si ma intorceam de la o benzinarie.Nu aveam viteza foarte mare ,cand deodata vad pe cealalta parte a carosabilului din spatele unui tir care era parcat ,un copil de vreo 7 ani care pur si simplu imi sare in fata masini ,problema a fost aceea ca el nu stia in ce parte vrea sa o ia(cred ca s-a speriat) si eu nu stiam pe ce parte sa-l evit (totul s-a petrecut in mai putin de cateva fractiuni de secunde);cum am vazut copilul la aproximativ 5m in fata am incercat sa franez(masina pe care o aveam atunci nu avea abs) dar in momentul cand am observat ca nu o sa pot oprii la timp am dat de volan dreapta si m-am lovit frantal cu un perete..Nu am avut nimic nici eu nici copilul dar masina a fost avariata destul de grav si nici nu aveam casco la ea(accidentul s-a petrecut duminica si eu urma sa ma duc luni sa fac casco)
Drept concluzie....fiti foarte atenti cand conduceti si circulati cu viteza mica!
f1anatic
Dar sfatul sa portzi centura tot timpul si sa insitzi ca totzi cei din masina sa o poarte...unde este ? Asta ca atunci cind sint situatzii limita sa ai cele mai mari sanse de scapare ?

Si sfatul cu verificatul tehnic al masinii (nu trebuie sa fii Zeul Mecanic - lucruri simple gen: am lichid de frina ? cauciucurile prea tocite ? pedala de frina e la fel de tare ca si ieri ?) unde este ?

How about sfatul cu reglatul oglinzilor sa scapi (pe cit se poate) de unghiurile moarte ? Ca am mai discutat pe tema asta...oglinzile SE POT REGLA !

Sau sfatul de a nu avea lucrui care pot zbura prin masina...si care sa itzi impiedice vizibilitatea (vreo esarfa luata de vint) care itzi pot distrage atentzia (javra familiei in fatza in bratzele tale, domnisoara de alaturi cu un mini foarte scurt), vorbitul la telefon, cititul ziarului, aplicarea de make-up etc ?

Cred ca daca incerci sa evitzi situatziile limita folosind "common sense" esti mai cistigat decit daca discutzi ca ai aplicat frina timp de 20 de metri si ai tras de volan in dreapta ? Sigur...daca vrei sa stapinesti volanul mai bine...ar fi bine sa gasesti parcarea aia goala...si sa te joci cu masina la limita. Insa oricita practica ai avea...situatziile limita sint neprevazute si niciodata "ca in carte" asa ca...cel mai bine ochii cit cepele si use common sense. Si ca venii vorba...nu te increde in masina si nu fii prea increzator in Schumacheria din tine.

Situatziile limita pot fi in foarte mare parte evitate.
Florin50070
Eu am patit-o cu un sofer "profesionist" (cu o dubita de curierat) care la 120 km/h cat aveam amandoi statea in fundul meu cam la 3 m si nu voia sa ma depaseasca. Efectiv nu stiam cum sa scap de el asa tare ma stresa. Am incetinit cu gandul ca ma va depasi dar nu a facut-o asa ca am renuntat la idee si mi-am continuat drumul. La o curba usoara dar fara vizibilitate apare brusc in fata o masina care era oprita si semnaliza stanga (probabil ca sa intre pe un drum lateral). Normal ca am franat puternic, distanta era destul de mica. Desi eu reuseam sa opresc la limita in secunda aia m-am gandit ca dobitocu din spatele meu n-o sa reuseasca si in momentele in care franam m-am uitat si in retrovizoare. Ala venea peste mine. Ca sa nu ma loveasca, am lasat frana si am ocolit prin dreapta masina care oprise. Noroc ca era ceva spatiu. Daca nu, ala ma lovea in spate si ma arunca in cel din fata. Totul a durat vreo cateva secunde. Nu e nu stiu ce eveniment dar ideea e ca trebuie sa fii foarte atent la ceilalti si la ce intentioneaza sa faca.
mihai79646
Iata si 'situatia mea limita' cea mai grava,acum vreo 8 ani mergeam din Bucuresti spre Baia mare,pina in Predeal inclusiv drum curat si uscat,iar in panta de iesire (coborire pronuntzata))din Predeal urmata de curba la dreapta ac de par gheatza batatorita peste tot,si intrasem pe ea cu vreo 70-80 presupun.
Eu cu o Dacie berlina,am frinat cit am putut,intrind totusi cu vit mai mare decit permitea curba si lipsa de aderentza; am aplicat metoda de la raliuri-frina de mina moderata pe spate si acceleratie moderata,m-am inscris cu chiu cu vai in viraj,s-a tras si cel din sens contrar cit a putut in dreapta lui,si iata ca am scapat in extremis,cu pulsul spre 200 presupun.
Experienta ca sofer aveam destula si atunci,dar in manevre din-astea nu suficienta,dar iata ca a tinut
E un semn de atentie sus inainte de panta resp,dar fiind atunci un deces in familie,plus lipsa de credibilitate a semnelor din Romania,nu am tinut cont
:bash:
Constantinescu25549
Centura de siguranta o recomand si eu cu caldura la toti !
Stiu ca pentru multi e nashpa sa porti centura, pentru ca e asociata cu fraier, incepator, neindemanatic, etc. dar un sofer adevarat va sti sa poarte intotdeauna centura si sa impuna la toti ceielalti dina masina sa si-o puna. Si vai de ala la care i se sparge air-bag-ul in fatza cand nu are centura.....
CPI
Centura e de BAZA! Si nu doar in afara localitatii!!!

Sa va spun cum l-a ajutat pe un prieten:

El cu un Golf 3 a plecat pe verde de la semafor. Era primul la intersectia Kogalniceanu cu Schitul Magureanu, venind dinspre Dimbovita. De pe deal dinspre Universitate a venit un Renault Sfrane cu vreo 80-90 km/h care nu a frinat mai deloc (vagi urme pe asfalt). A intrat in plin in Golf, din fericire imediat dupa stilpul dintre usi. S-au oprit pe coltul celalt, Golful flancat in dreapta de Safran si in stinga de treptele si peretele de la Cofetaria Ciresica. Si prietenul meu si cel ce statea in dreapta fata au avut centurile si s-au ales doar cu niste dureri de spate/ceafa. Altfel cred ca ar fi iesit prin geamuri....

Golful zob evident, au recuperat doar motorul si CD-playerul
lucicop
Dupa subiectul topicului, nu imi dau seama daca e destinat povestirii situatiilor limita prin care am trecut fiecare, sau sfaturilor de a actiona intr-o astfel de situatie limita.

O sa povestesc si eu o situatie limita prin care am trecut vineri in drum spre Sighisoara: veneam din Brasov si mergeam spre Sighisoara. Conduceam o Skoda Fabia si eram doar eu si prietena mea in masina. Traficul era destul de aglomerat, si destul de multe masini mari, insa drumul era foarte bun. Am intrat in depasirea a doua masini mari, un tir si o utilitara. Am depasit utilitara si cand eram pe la jumatatea TIR-ului a aparut de pe sensul opus o masina. Am franat puternic (cred ca aveam cam 100km) dar am avut senzatia ca masina nu se opreste asa cum ma asteptam eu. Norocul a fost ca pe stanga era o parcare si atunci am tras stanga si am oprit acolo. Judecand la rece evenimentul, am ajuns la concluzia ca era mai bine sa accelerez si sa termin depasirea (cel din fata ma observase si franase, cred ca si TIR-ul incetinise putin). Care este parerea voastra ?

Despre centura de siguranta: eu nu sunt de acord ca este asociata cu a fi fraier daca o porti. Dimpotriva. Nu poti sti cand ai nevoie de ea.
Skywalker
Pe ruta Deva - Savarsin - Arad, eu ("coco din deva" ca alta descriere nu-mi gasesc) ajung din urma 3 vehicule:
primul - camion de 10T (cred)
al-2lea - BMW seria 5 nou cu nr Italia
al-3lea - Mercedes 124 cu nr de AR
si...al-4lea jmecherul din mine (denumirea stiintifica: imbecilium idiotus)
si sa facem depasirea... la un moment dat iesim toti din curba si linie dreapta vreo 1000m, BMw-ul se hotaraste abia pe la jumatatea distantei sa faca depasirea, mertanul urmeaza din scurt dar cu un demaraj mai greoi si ma bag si eu ca vita a-3a masina in depasire. BMw-ul, mertul reusesc sa se incadreze in banda si eu raman pe contra sens cand imi apar 2 faruri in fata cred ca la vreo 100m, calc brusc frana (am ABS) la aprox. 95kmh, ma uit in deapta vad camionul ca accelereaza, trag dreapta de volan si intru partial cu botul masinii sub caroseria camionului care fiind inalta nu patesc nimic, masina de pe sensul ei de mers franeaza si trage cat poate dreapta de volan sa il evite pe jmecherul din mine...reuseste, nu s-a intamplat nimic cu nici una dintre masini implicate.
Daca acel sofer utilizeaza acest forum ii cer scuze e putin spus, incidentul s-a petrecut seara in jurul orei 20:30 la intrare in Savarsin (cred, ca la cat de speriat am fost numai stiam nici unde tre sa ma duc cu masina si dece, mi-am vazut toti cei 29 ani si eu si nevasta intr-o sutime de secunda) dinspre Deva, masinile implicate ca si culoare:
BMW - negru
Mert - Gri
Eu (Vectra A) - albastru
camionul - nu mai tin minte
masina care m-a evitat - cred ca era un Zafira nu stiu ce nr de inmatriculare avea.

P.S si de atunci 29. Mai. 2006 a murit din mine "coco din Deva"
_Constantin_
HMM... Anul 2005 Toamna, ora 5 seara, afara cald si frumos ma duceam sa imi iau orarul de la facultate. Era 30 sau 31 sept. Sens unic, curba, nu foarte mare, viteza regulamentara. Masina mea mergea pe stanga si pe dreapta era parcat un nene cu o Dacie, din spatele daciei se gandeste un taximetrist sa dea cu spatele exact cand treceam eu. Trag dreapta sa-l evit, sau mai bine spus sa-i fac locsi vad pe trotuar niste copii care se indreptau vertiginos spre grila radiatorului meu, trag din nou stanga si maisna derapeaza, ma inotroc vreo 50*si ajung perpendicular pe strada indreptandu-ma spre spatele unei dacii parcate pe trotuar pe care o lovesc din plin.

Am franat cat am putut si distanta de franare la vechea masina era chiar foarte mica comparabil cu restul clasei( Megane Clasic 1.9 tdi). Cand m-am dat jos un nene mai batran s-a pus in fata masinii taximetristului sa nu-l lase sa plece, fiind dupa parerea nopastra a tuturor vina lui. Taximetristul ia statia si cheama "bagabontii" eu sun frumos la politie si spun ca am fost implicat intr-un accident din vina unui taxi si acum ne ameninta cu "potera" lui. Politia a venit instantaneu, eram la vreo 2 km de sectie si taximetristului i s-a dat amenda pt nush ce chestie de ordine publica, in schimb accidentul din partea politiei a fost atribuit subsemnatului. Nu am gandit nici un moment cand s-a intamplat totul, singura grija era sa nu lovesc copii aia. Dupa ce i-am evitat parca nici nu ma mai interesa. oricum totul se petrece foarte repede si nu poti sa calculezi variantele atat de rapid.


In aceiasi Iarna dupa 1 luna de asteptare prin service sa vina piesele ma intorceam de la prietena mea, ora 11-12 seara. Zapada de 1.5 m pe marginea drumului, drumul curatat dar destul de alunecos. Doi copii cocotati pe mormanul de zapada de pe marginea drumului, i-am claxonat si unul din ei a alunecat frumos si a cazut direct in strada in fata mea. M-am uitat rapid in spate si unde toata iarna exersasem, ca deeh frica, am bagat 1-a si m-am urcat frumos pe mormanul de zapada de pe sensul celalalt. Masina nu a avut nimic si copii au fost destul de draguti sa ma ajute sa ies din zapada. biggrin.gif Oricum experienta de multe ori te ajuta sau nu are nici o relevanta, important e sa fii odihnit si bineinteles fara alcool.


REFERITOR LA CENTURA DE SIGURANTA. IN ROMANIA PROCENTUL DE PURTARE AL CENTURII ESTE DE SUB 18%, IN GRECIA ESTE DE 45%, IN GERMANIA 98% DIN CONDUCATORI POARTA PERMANENT CENTURA DE SIGURANTA. MAI BINE FRAIER VIU DECAT SMECHER CU FLORI PE PIEPT SI BANI PE OCHI.
vick
am fost si eu pus intr-o situatie limita, in care daca nu aveam o extraordinara prezenta de spirit acum sigur nu va mai scriam....

abia luasem carnetul de sofer de 2 luni si mergeam spre Piatra Neamt cu un Opel Corsa impreuna cu parintii mei....

dupa cum probabil stiti drumul este foarte bun in acea parte a tarii si permite viteze maricele....eu aveam vreo 90-100km/h

la un moment dat un tip din contrasens a oprit cu gand sa vireze peste banda mea de mers....cand mai aveam cam 200 metri pana sa ma intersectez cu el, din spatele lui apare un Ford Escort care se balansa pe sosea de parca dansa, cred ca a adormit/neatent si a vrut sa-l evite pe tipul care vroia sa vireze si se indrepta cu mare viteza spre mine......

in momentul ala am reactionat brusc tragand tare de volan (a fost scaparea mea si a familiei) fiindca daca franam praf ne faceam si noi si ala din Escort....

la viteza pe care o aveam nu am franat deloc si datorita faptului ca am tras foarte brusc si puternic de volan am inceput sa ma balansez si eu pe cate 2 roti pana am reusit sa tin volanul drept......

am continuat drumul fara sa mai opresc cu toate ca mama insista......


mare noroc am avut ca nu am franat, deci concluzia este ca depinde de situatie.....uneori e mai bine sa franezi, uneori e mai bine sa tragi tare de volan, bineinteles cu riscul de rasturnare, care cred ca nu are acelasi impact fatal ca la ciocnirea frontala......


dupa acel eveniment, nu am mai avut parte de evenimente neplacute in urmatorii 3 ani de condus......



P.S. si eu cred ca centura de siguranta e sfanta :punk:
cioaba
anul trecut, prin ianuarie, cand a fost ninsoarea aia mai teapana, ma pune dracu sa plec la buzau. stiu ca trebuia sa plec de vineri, dar am amanat pe sambata pe motiv ca or sa curete soseaua. doar ca pana sambata s-a depus si mai bine. pana la urziceni bucuria mea, nimeni pe sosea, dacia topaia usor in zapada afanata, dar am mers relativ bine (40/50kmh). dupa urziceni, drumul si mai prost si cu trafic. nu trece mult si alta bucurie: incepe viscolul. dau de niste tiruri care incercau sa mearga si ele, si cu greu si doamne-ajuta imi faca curaj sa ma bag in depasire, dar n-apuc decat sa intru ca vad niste lumini. ma apuc eu de frana de motor si cand sa ma trag in spatele tirului vad in oglinda alta bazaconie: altul cu dacia care se tinea dupa mine, nevazand stop de frana se trezeste ca ma maresc cam repede si se infige in frane, si dai balet la curul meu. asa ca m-am infipt in acceleratie si m-am dus de unde am plecat, langa tir, privind cu nespusa placere cum vine altul din sens opus catre mine. noroc ca situatia s-a limpezit destul de repede in spatele meu si cu greutate am reusit sa ma ascund dupa tir. inutil sa va spun cam ce distanta de mine a pastrat cel cu dacia dupa aventura lui si cum mi s-a parut brusc o viteza rezonabila cei 10-15kmh ai tirului din fata.
f1anatic
To get the widest field of vision possible, lean slightly to the left until your head nearly touches the glass. Set the left mirror so you can just see the edge of the left rear fender. Lean slightly right to the same degree and set the right mirror so you can just see the edge of the right rear fender. This simple procedure will give you an optimal view into your blind spots with the side rearview mirrors, rather than duplicating the view in the inside rearview mirror two more times.

http://www.drive.subaru.com/Mirrors.html
AZAZEL
cea mai tare mi s-a intamplat anul trecut in drum spre mangalia. trecusem de constanta. erau 2 benzi pe sens, in localitate, si aveam vreo 70 km/h. din sens opus venea o masina pe banda 1 care circula incet. in spatele ei era tot pe banda 1 o alta masina care a intrat in depasire pe banda a 2-a, fara sa se asigure ca din spate vine o alta masina tot pe banda 2 dar cu o viteza mult mai mare. cred ca 100km/h. cel care a venit in viteza din sens opus pe banda 2 gaseste ce mai abuna solutie tragand de volan stanga, adica intrand pe contrasens. practic m-am trezit cu el in fata mea la maxim 15 m. oricum vazusem fiecare manevra a celorlalti din timp(daca se poate spune asa) , si am tras volan dreapta intrand pe banda 1 de pe sensul meu de mers. cred ca l-am evitat in ultiima clipa. norocul meu a fost ca pe banda 1 nu venea nimeni.

faza nasoala a fost ca atunci cand am tras eu de voaln dreapta pt a evita nebunul ce venea din sens opus, la vreo maxim 20 m, pe sensul meu de mers era o statie de autobuz in care erau vreo 10 persoane. mare parte din ei au prins cel putin partial incidentul , iar cand au observat manevra mea au inceput sa fuga ca potarnichile. eu practic , cand am incercat sa il evit pe cel din sens opus, ma indreptam spre oamenii din statia de autobuz. noroc ca masina nu mi-a intrat in derapaj din cauza manevrei bruste. ca altfel maturam vreo cativa pietoni.

apropo, daca evitam accidentul cu cealalta masina , dar loveam cativa pietoni, cine o incurca, eu???
Skywalker
QUOTE(maryuskkk)
...cine o incurca, eu???

Daca loveai vreun pieton. Poti fi sigur de asta!!
Constantinescu25549
Pentru Lucian: topicul l-am inceput pentru ambele subiecte: situatii limita si ce poti sa faci in aceste situatii. Daca sunt niste reguli elementare care trebuie aplicate in situatii limita. Ce reguli trebuie sa urmezi ca sa eviti situatiile limita.
Sunteti cu totii soferi profesionisti - Purtati centura de siguranta ! Boavo ! Apropos de centura de siguranta.....Ieri mergand dinspre Cluj spre Baia-Mare am avut ocazia sa vad un accident nasol de tot intre un Touareg de Bistrita "BN...LUX" nu stiu exact numarul...care a intrat in depasire la un tir cu viteza mare si a intrat frontal intr-un Tico masina de firma. Cei din Touareg au scapat teferi (doar unul cu mana rupta - probabil ca nu purtau niciunul centura de siguranta) si soferul Tico-ului mort si masina facuta zob.
Constantinescu25549
tico-ul. Condoleantze familiei baiatului. Nu avea chiar nici o vina. Voi deschide un topic nou despre oamenii cu bani si masini tari care nu au habar de ce inseamna condus. Va stept cu raspunsuri.
rafaello5
In legatura cu evitarea in situatii de urgenta am vazut acum catva timp un reportaj pe discovery.Daca vrei sa eviti un obstacol la viteza mare si daca masina are ABS sau nu se franeaza puternic pana aproape de obiect(20-15 metri cu aprox) dupa care se elibereaza frana si se trage de volan in partea unde ai loc.Asta e manevra pe care o invatau invataceii de la o scoala de condus de la niste soferi profesionisti de raliuri.FAza este: chiar daca masina are ABS sau nu ea tot va pierde din aderenta atunci cand tu vei frana cu atat mai rau daca nu ai ABS ca atunci degeaba mai tragi de volan ca masina se va duce unde vrea ea atat timp cat frana e calcata la maxim.La franare se schimba centrul de greutate spre fata si atunci cand masina capata aderenta maxima pe rotile din fata tu tragand de volan dar acum nemaiavand frana calcata vei reusi sa eviti obstacolul.Aste sa intamplat pe asfalt perfect uscat.Pe carosabil umed, zapda si gheata debeaba ai ABS ca masina se va duce unde vrea ea atunci cand vei trage de volan ptr ca se modifica centrul de greutate catre stanga si dreapat si nu o vei mai putea controla dau o vei controla foarte greu.Deci pe carosabil umed si cu zapada sau gheata reduceti viteza pana la evitatea oricarui pericol (ca la carte).Sa stiti ca in Franta parca in conditii de carosabil umede sau alunecos sau conditii de vizibilitate scazuta viteaza maxima admisa in locaitate SCADE de la 50 la 40 Km/h in localitate, in adara la fel de la 90 la 80 km/h iar pe autostrada de la 130 km/h la 120 km/h.Asa e legea si e bine ca e asa ca nu lasa loc de interpretare ca la noi ca cica sa adaptezi viteaza la conditiile de drum si daca tu mergi cu 50 si vine politaiu si iti zice ca meric cam tare tu n-ai ce sai spui.E interpretabil.
Acum o intamplare petrecuta iarna trecuta in Galati.Dimineata pe la ora 9 , asfalt acoperit cu polei eu vitreza mica ceva pana in 40 km max (de la mine putere ca eu aveam vreo 33) si mergeam regulamentar pe starda Brailei (strada principala a Galatiului cu 3 benzi pe sens eu pe banda 2) dar se trezeste una sa iasa cu masina din lateral dreapta de pe o strada cu vizibilitate foarte buna.Mai si iese pe banda 2 direct si imi apare in fata si nici macar nu a accelerat ca sa nu intru in ea.Si eu calc frana vad ca alunec, ridic piciorul iar calc asta de vreo 3 ori, ma uit in oglinda in stanga venea o masina in dreapta nu aveam loc la fel de o masina si pana int-un tarziu apuc sa reduc viteza pana la 10 km /h si intru in spatele ei.Bine c avariile au fost minime dar va zic ca atunci cand am vazut ca masina nu incetineste asa cum vreau eu si ca ma apropii de ea rapid si nici in dreapta nici in stanga nu am loc am zis asta e intru in ea ca doar ea e de vina.De aceea va zic cu faza cu apasatul franei si lasatul ei in apropierea obstacolului ptr ca daca as fi avut loc sa o ocolesc in intervalul cand am facut pe ABS-ul o evitam.
Si nu mai fiti asa de bazati pe ABS ca nu face minuni atat timp cat tun nu stii sa coordonezi masina.
Centura e obligatorie si o port de fiecare data cand ma urc in masina si ptr faptul ca eu am o dacie din 97' si asta e singurul ei sistem de siguranta.Macar in caz de accident nu ies cu capul prin parbriz.Si cei care au Airbag e mai imperios purtarea centurii ptr ca se pare ca Airbagul fara centura in cazul unui impact frontal te impinge sub volan!! :bash:
BandiT
sa va povestesc si eu o intamplare personala:
eram cu masina din semnatura pe drumul dintre sighisoara si brasov
trecusem de padurea bogatii si mai aveam putin pana la maierus.
intr-o curba dulce la dreapta calc pe un cui de potcoava si-mi plesneste cauciucul de pe fata dreapta.
aveam cam 120 la ora , centurile puse(eram 4 in masina)...
pierd controlul asupra directiei , de fapt incerc sa stabilizez masina care derapeaza...dar nu reusesc, incep sa derapez dreapta , apoi derapez stg..invart de volan stg si dreapta..prind cu rotile din fata santul de pe contrasens, derapez oarecum lateral cu partea dreapta a masinii inainte si ma rastorn dupa ce roata din fata dreapta se loveste de o bordura care era pe marginea santului .
masina a ramas cu rotile in sus...
mi-a trebuit cam 1 minut sa desfac centura de siguranta si sa ies. a fost cel mai lung minut din viata mea...
de atunci nu prea mai port centura de siguranta...
o recomand pasagerilor ,dar eu nu o mai port...
cauciucul facuse o gaura de intra pumnul prin ea...si pe drum erau vreo 3..4 cuie de potcoava pe sensul meu de mers.
dar numai eu am avut probleme...
apoi evident ca am aruncat acele cuie in sant.
politia mi-a dat amenda ca nu am "adaptat viteza la cinditiile de trafic"
de atunci am ciuda pe carutasi si pe centura de siguranta..
booneK9
Auch, cam nasoala faza. Drept e ca la explozie pe fata masinile sunt extrem de greu de controlat.
Dar foarte bine ca purtai centura. Te-a tinut "in conserva". Daca nu ai fi purtat-o putea sa fie si mai rau.
Inteleg ca dincolo de daunele masinii, pasagerii nu au patit mare lucru...
Alex-F1
Pfuaaaaaiii....sa-ti mai dea si amenda dupa ce si-asa esti nacajit, cu masina distrusa, cu rotile-n sus.... blink.gif :boxing: :minigun: In locul tau ii ziceam vreo doua la militianul ala tampit!!! :bash: Auzi dom'le "nu ai adaptat viteza la conditiile de trafic".... :bash: ...da el ce-ar fi facut in locul tau, l-ai intrebat? Sa nu-mi spui ca a zis ca ar fi mers cu 70 km/h...si si atunci tot derapa... Bine ca s-a sfarsit cu bine! :angel: Erai singur in masina? Incerc sa-mi imaginez...cred ca au fost secunde nasoale rau pt. tine, cand ai incercat sa tii masina pe drum....oricum de la 120 pe ora ai fost norocos....putea fi si mai rau....
HalbaSus
Aud prin trafic tot felul de masini care la un demaraj minor sau la o frana nu foarte puternica le scartaie cauciucurile. Consider ca ITP-ul nu isi face suficient de bine treaba... in alte tari exista legislatie ca santurile antiderapante ale anvelopelor sa aiba minim 3 mm (unii consider si asa ca e prea lejera legislatia). Adevarul e ca eu as insista nu doar pe adancimea santurilor ci si la calitatea cauciucurilor... Anumite marci de cauciucuri pot crea probleme chiar si cand sunt noi: montana, matador, kormoran, etc... Daca ITP-ul nu poate rezolva problema gumelor la masinile vechi poate printr-o legislatie mai severa s-ar putea reglementa situatia masinilor NOI. Vorbesc in speta de dacia, care are traditie in asi echipa masinile cu gume de foarte proasta calitate (mi se pare ca doar pe varianta de top a loganului dacia ofera cauciucuri michelin)... Eu inteleg ca e o masina ieftina si economia e cuvantul de baza... dar sincer eu nu as face economie la cauciucuri, frane, directie... e una sa nu ai o acceleratie 0-100 sub 10 secunde si cu totul altceva sa derapezi in curbe sau sa nu poti evita un accident din cauza gumelor.
Mariustom
Salutare :wave:
offtopic.gif
Că nu m-am putut abține: auzi, Alex, citești printre rânduri?
QUOTE(BANDIT)
centurile puse(eram 4 in masina)...

iar tu zici:
QUOTE(Alex-F1)
Erai singur in masina?

:bash: :bash: :bash: Altădată fii mai atent, și lasă problemele acasă când ești la servici biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif :bandit: :boxing: .
Watcher
Apropos de abordare lui MR, cu care in mare parte sunt de acord, iata faza de acu 2 saptamani, pe la Poiana Marului:
urma sa prind din urma un tractor care remorca o caruta biggrin.gif:D, mergand deci cu vreo 20kmph, evident ca trebuia depasit. Conform legilor lui Murphy carutele se gasesc intotdeauna in curbe sau pe poduri. Cum asta era in linie dreapta, trebuia sa fie altceva, si acel altceva era un biciclist pe contrasens, care dupa calculele mele era prea aproape pentru ca sa depasesc in siguranta - am fi fost toti trei intr-un spatiu prea mic.
Deci am incetinit in spatele tractorului ca sa astept sa treaca biciclistul.
Aici e faza interesanta: cand ajunge in dreptul tractorului biciclistul ii saluta dupa care se dezechilibreaza si cade fix in mijlocul bandei lui de mers.

Daca as fi facut depasirea putea sa imi cada pe capota. Cool? Exact de threadul asta mi-am adus aminte.

De ce nu sunt complet de acord cu parerea lui MR este exemplificat cu o faza de ieri: stateam sa ies de la Plaza Romania , acordand prioritate masinilor ce veneau din stanga, fara sa fi bagat botul pe benzi. O domnisoara care vporbea la telefon isi propusese sa intre pe straduta de pe care ieseam eu si a scapat volanul din cauza ca nu avea servo si o mana era pe tel, deci era CAT PE CE sa se infiga in usa mea. Per total a fost situatie limita ca ma sifona nasol, dar pur si simplu nu aveam ce sa intuiesc sau cum sa ma apar...
Ionut85037
Hmmm....aici toata lumea poate sa povesteasca matrix, terminator, orice....crezi ca te-ar ajuta daca ti-as spune ca am schimbat dintr-a cincea in a treia, am tras stanga de volan concomitent cu frana de mana timp in care am accelerat la blana ca sa nu lovesc fata/radiatorul in asa fel incat sa pot pleca mai departe, dar spatele masinii l-am facut praf... crezi ca te-ar ajuta toate astea? Nu vreau sa supar pe nimeni, dar topicul asta este un non-sens(parerea mea). V-am pupat !
Mihai63349
QUOTE(Lucian82182)
Dupa subiectul topicului, nu imi dau seama daca e destinat povestirii situatiilor limita prin care am trecut fiecare, sau sfaturilor de a actiona intr-o astfel de situatie limita.

O sa povestesc si eu o situatie limita prin care am trecut vineri in drum spre Sighisoara: veneam din Brasov si mergeam spre Sighisoara. Conduceam o Skoda Fabia si eram doar eu si prietena mea in masina. Traficul era destul de aglomerat, si destul de multe masini mari, insa drumul era foarte bun. Am intrat in depasirea a doua masini mari, un tir si o utilitara. Am depasit utilitara si cand eram pe la jumatatea TIR-ului a aparut de pe sensul opus o masina. Am franat puternic (cred ca aveam cam 100km) dar am avut senzatia ca masina nu se opreste asa cum ma asteptam eu. Norocul a fost ca pe stanga era o parcare si atunci am tras stanga si am oprit acolo. Judecand la rece evenimentul, am ajuns la concluzia ca era mai bine sa accelerez si sa termin depasirea (cel din fata ma observase si franase, cred ca si TIR-ul incetinise putin). Care este parerea voastra ?

Despre centura de siguranta: eu nu sunt de acord ca este asociata cu a fi fraier daca o porti. Dimpotriva. Nu poti sti cand ai nevoie de ea.


Era mai bine sa nu intri in depasire. Nu inteleg cum "a aparut" unul cand erai la jumatatea tir-ului? De unde a aparut? Dintr-o curba, banuiesc.
James Kilowatt
@Mihai
Exact

Uite inca un scenariu "clasic". Ai in fata un camion care abia se taraie. De pe sens opus vine altul la fel de puturos, insa te bagi in depasire considerand ca ai suficient loc. Insa din spatele camionului de pe contrasens apare un BMW lanstat care a facut exact acelasi rationament ca tine........
lucicop
Da, cred ca era o curba pe acolo. Greseala mea a fost ca m-am bagat sa depasesc si al doilea tir cand nu prea aveam vizibilitate.
Andrei38283
Ce a spus MR e foarte adevarat. Acelasi lucru mi-a spus si tatal meu atunci cand am luat permisul si intr-o oarecare masura l-am respectat. Pana cand vitezomanul si smecherul din mine a vrut sa se dea mare. Ma luasem la intrecere cu o dacie break cu injectie pe un dig plin de curbe (Smardan -Macin pt cine stie) care fusese pe jumatate asfaltat. Tipul cu dacia trage tare eu ma tineam aproape de el ca doar eram smecher cu SN. La un moment dat raman in urma din cauza unor depasiri si trag trare sa-l ajung. Bag 130km/h intru in curba (destul de larga ) break-ul deja iesise, cand ma intalnesc cu trei masini (un sprinter,mondeo si o dacie parca) si ei smecheri ca si mine care taie curba. Trag de volan fara sa ma mai gandesc si rotile din dreapta coboara pe acostament-ul plin de pietris, masina fuge de spate, eu accelerez si reusec sa ies din situatie. Cand am ajuns acasa nu puteam sa ma dau jos din masina pt ca imi tremurau genunchii. De atunci viteza pe dig e de 70-80km/h indiferent de masina.
ozz86651
Astea cu depasirile aiurea sint inconstiente care pot omori lejer 4-8 oameni. Ce-i in capul vostru?
Cum sa vina ala cu bmw lansat? Pai cind iese de linga coada tirului nu vede ca e masina deja in depasire din fata? daca vede nu frineaza sa se bage inapoi? Apoi e fizica de clasa a 6a: daca ai timp, ai timp si cu bmw si fara ca doar nu se intilnesc tirurile mai devreme.... fiecare se repliaza in fata tirului lui si gata. Bne, ai nevoie de 2 lungimi de masina in plus, dar cine face depasiri asa la limita?
Adrian81432
Pot sa zic ca sunt un sofer incepator dar foarte pasionat de condus. De aceea
vroiam sa intreb pe cei mai experimentati dak este o idee buna ca la orice depasire(pe drum cu 1 banda pe sens gen centura) sa pastrezi o distanta laterala f mica fata de cel ce-l depasesti (o oglinda, o oglinda jumate). Fiindca facand astfel manevra de depasire sansele, ca in cazul in care vine cineva din sens opus, sunt mult mai mari de a avea loc(toti trei simultan) Observ ca majoritate soferilor cand depasesc pastreaza o distanta de peste 60-70 cm.
grenouille
risti sa traga ala depasit involuntar de volan si nu ai suficient spatiu de manevra. trebuie pastrata o distanta de siguranta nu?
HalbaSus
De acord cu fortelady, trebuie pastrata o distanta rezonabila intre masina ta si cea pe care o depasesti, un viraj cat de mic (chiar si involuntar, sau provocat de o groapa) si cele 2 masini se pot atinge...
grenouille
[offtopic] halba... ma bucur ca esti de acord cu mine biggrin.gif ca de la tine am invatat (era un topic pentru soferii incepatori unde ai scris destul de mult, eu as propune sa-l facem sticky sa il vada toata lumea.... sunt multe chestii folositoare acolo)

observatie pt adrian - nu cred ca e ok sa intri in depasire daca iti vine ceva pe contrasens si nu e la o distanta rezonabila ... ca nu stii ce idei ii vin depasitului si ce incidente neprevazute pot aparea
booneK9
Distanta mai mare fata de masina depasita e de recomandat si din cauza fenomenului de aspiratie. Juma' de metru poti oricand sa lasi, pe orice drum ai fi.
Iar chestia aia cu "sa incapa trei masini" nu e voie de la lege...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.