IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

Frine: Intrebari & Raspunsuri

This topic is about Frine: Intrebari & Raspunsuri, the author, , wrote about: ... To read more just scroll down

> Frine: Intrebari & Raspunsuri
f1anatic
post Nov 27 2006, 03:08 PM
Post #1


Subaru Anti-Hero
******

Group: Moderator
Posts: 5.323
Joined: 13-May 04
From: F 1 World
Member No.: 25.368



INTREBARE: Am Bugatti Veyron dar in curbe, pe circuit sau pe strada, vecinul cu Ferrari Enzo FXX frineaza intr-o distanta mai mica. Ce pot face sa reduc distanta de frinare a masinii ?
RASPUNS: Multe. Depinde cit de mult timp, efort si bani doresti sa investesti si ce anume doresti sa obtii.

Nu toata lumea are nevoie de performante la frinare care sa rivalizeze o masina de Formula Unu. Pe de alta parte, cunosc persoane care au pus un "Big Brake Kit" pe a lor masina si se pling ca nu frineaza la fel de bine ca atunci cind masina era stock.

In primul rind, ca am mentionat Formula Unu, uite citeva date despre
2000 Jaguar R1 Formula One (Road & Track, October 2000)
Brakes: Front & Rear 10.9 inch vented discs with 6 piston lithium alloy calipers, carbon discs and pads
No Brake Assist
BHP > 800 @ 17,500
Weight ~ 600 kg including driver and engine/transmission fluids (not including racing fuel)
Acceleration:
0-60 mph (~100kph) @ 2.7 sec
0-120 mph (~200 kph) @ 4.8 sec
1/4 mile @ 181 mph @ 9.4 sec
Braking
From 60 mph (~100 kph) @ 72 ft (~22m)
From 80 mph (~130 kph) @ 118 ft (~36m)
0 mph to 100 mph to 0 mph @ ~ 6 sec


Nu cred ca vreunul dintre noi sa aiba o masina de F1 in garaj sau ceva cu performante relativ apropiate si nici Superlicenta de Pilot F1 nu avem (adica pregatire de curse profesionala)...dar cred ca toti sintem curiosi cam la ce distante de frinare sa ne asteptam. Distanta totala parcursa este mai mare insa - deoarece exista si un timp de reactie (in care percepi pericolul, si actionezi cu piciorul pe frina).

Un grafic de pe website-ul BBC


Iar daca ai timp si te plictisesti, atunci poti arunca o privire si poti descoperi capatul internetului vizitind situl
National Highway Traffic Safety Administration
http://www.nhtsa.dot.gov/
si folosind cu incredere functia de cautare.

Inarmati cu atitea grafice si detalii, sa ne indreptam in sfirsit atentia la FRINE.

Primul lucru care trebuie facut pentru a imbunatati frinarea masinii este sa schimbi cauciucurile
De ce ? Well cauciucurile sint cele care sint in contact cu asfaltul. Coeficientul de frecare intre cauciucuri si asfalt dicteaza cit de bine va frina masina.

1) Cauciucurile de curse/autocross/ de vara
La F1 se foloseau "slicks"; iar in mai toate seriile profesioniste, toate cauciucurile de uscat sint netede. Acum, cauciucurile tip "skicks=netede" acestea sint bune numai pe asfalt uscat si fierbinte, si sint moi si se tocesc repede si opereaza eficient numai la temperaturi ridicate. De ce credeti ca plotii de F1 cind sint in turul de incalzire sau in spatele la Safety Car trag de volan stinga-dreapta si frineaza puternic ? - Pentru a mentine temperatura ridicata (optima) in frine si cauciucuri. Cind aveti posibilitatea, comparati un cauciuc de vara cu unul all-season. Si cauciucurile de vara se apropie prin design de "racing slicks" chiar daca au canele: forma si directia canalelor este diferita si nu sint adinci sau late. La rindul lor, cauciucurile de vara...sint bune mai mult in conditii de uscat si cind e cald.

2) Cauciucurile "all season" sint mai dure, au canale pentru a disipa apa si preveni hidroplanarea si opereaza pe o plaja larga de temperaturi. In functie de stilul de condus, pot fi bune cca 25-30,000 de mile.

3) Cauciucurile de iarna au alta constructie, sint mai moi, au canale mai adinci si opereaza bine la temperaturi coborite. In mod normal tin 2-3 ierni, dar daca le folosesti cind temperatura asflatului este in medie peste 5-7 grade C atunci se vor toci foarte repede si nici nu "presteaza".

Cam la fel stau lucurile si cu "upgrade" la sistemul de frinare
Putem incerca o clasificare sumara in functie de modul de condus.

STREET
- condus moderat, nu agresiv, frinari lente, de la viteze mici
- placutele de frina au viata lunga, nu fac zgomot si praf
Ca upgrade cel mai bine este sa utilizeze placute de frina cu coeficient de frecare ceva mai ridicat (ca OEM) si cu o plaja a temperaturilor de operare cit mai larga (-20 pina la 250 C).

STREET TOURING
(imi plac numele astea in engleza) Stilul acesta de condus este pentru cei ce se cred zei ai strazii/autostrazii, caracterizat prin frine lungi si dese si bruste de la viteze ridicate.
Ca upgrade cel mai indicat sint
- placute de frina performante, care opereaza bine la temperaturi mai ridicate
- lichid de frina cu temperaturi de fierbere cit mai ridicate (DOT 4+)
- discuri de frina cu slot/gaurite (pentru disiparea caldurii)
- stainless steel brake lines (mai greu de explicat...dar tot ce pleaca de la master brake cylinder/servo frina si pina la etriere trebuie sa fie teava de metal. Orice este din cauciuc sufera de expansiune cind este aplicata presiune prin el)

COMPETITION
Numele spune totul nu ? Este nevoie de frine care sa opreasca masina de la viteze mari, des, si fara sa dea semne de oboseala. Tot ce este enumerat la STREET TOURING este valabil si aici, dar bineinteles putem vorbi de Big Brake Kits care in general contin
- discuri ma mari ca diametru (gaurite/slotted)
- discuri mai groase (pentru disiparea caldurii)
- etriere cu multe pistonase permitind o suprafata de apasare pe disc mai mare si mai uniforma
- placute de frina care opereaza bine numai la temperaturi inalte

Vreau sa imi schimb placutele de frina. Ce gasesc pe piata ? Cum sa le aleg ?

1) Durata de viata
2) Coeficient de frecare
3) Praf/Zgomot
4) Temperatura de operare

E greu de gasit ceva care sa combine cele 3 calitati. Placutele cu durata de viata lunga sint mai tari, frineaza mai prost, nu fac praf, au plaja temperaturilor de operare medie (si la frig, si la cald). In schimb ce frineaza bine dureaza putin, face praf, zgomot si nu tine decit la cald. Cum o dai nu o nimeresti.

Pentru mersul pe strada e clar ca trebuie ceva care sa "tina" si la frig...si la cald. O plaja a temperaturilor intre -20 C si 250 C este probabil optima.

Ce lichid de frina imi trebuie?
Simplu: lichidul de frina cu cel mai ridicat WET BOILING POINT ! Lichidul de frina absoarbe umezeala de aceea cind completezi lichidul de frina sau cind il inlocuiesti complet, trebuie sa folosesti o sticla noua. Umezeala si apa in lichidul de frina dau frinelor senzatia de "moale" (bineinteles si/sau aer pe traseu)
Exemplu: Motul RBF600 sau ATE Super Blue

Ce e aia stainless steel brake lines si chiar imi trebuie
Chiar mergi la curse ? Iti schimbi etrierele ? Mai mult ca sigur nu ai nevoie...
Exemplu: Cobb SS Brake Lines

Care-i vraja cu Big Brake Kits
Nu-i nici o vraja. Insa daca tot ce faci este sa mergi pe autostrada si prin oras, chgiar la viteze mari; NU ai nevoie de ele. Daca esti un serios pareticipant la curse si ai de gind sa ii respiri lui Schumi in ceafa ore intregi pe circuit, atunci ai nevoie de ele.
Exemplu: RalliTEK/AP Racing 6 Piston Big Brake Kit

Ceva in plus despre discurile de frina ?
Pai slotted vs. drilled. Slotted este un fel de "autoventilate" cu 2 suprafete unite intre ele de niste nervuri prin care poate sa intre aerul. "Drilled" sint gaurite. Acum, pot fi gaurite din turnare...sau gaurite ulterior. Sint scumpe, bune dar nu mereu fiabile.

Ok atita vorbaraie, saracia omului. f1anatic oare ce are pe masina ?
Eu sint sarac si cinstit. Nu am decit Cobb Street Formula Brake Pads si rotoarele erau bune - doar resurfaced. Cred ca mai merg un an. Si sint "slotted" (adica practic se autoventileaza) si dupa cum am mai mentionat sint destul de babane in diametru. DOT 4 Castrol brake fluid - cind imi voi face revizia tehnica la 30,000 atunci ii schimb eu si lichidul de frina, tot, complet cu ce am spus mai sus. Mai am juma de an pina atunci.

O alta treaba pe care am observat-o eu si o recomand este ca frinele cit si turbina (la masinile turbo) trebuie sa se raceasca in sarcina, nu imediat oprita masina dupa efort.


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Posts in this topic


Reply to this topicStart new topic
Tags
No Tag inserted yet

1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 



RSS Lo-Fi Version Time is now: 26th April 2024 - 05:42 AM