No SSO cookie

Schimbarea uleiului masinii (2)

voteaza
(0/ 0)
Schimbarea uleiului masinii (2)
Utile · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Alegerea celui mai potrivit ulei de motor si inlocuirea lui la termen face motorul sa toarca ca un motan fericit si ii prelungeste durata de functionare. In acest fel ne putem bucura de performantele autoturismului.

 
 

Intretinerea masinii personale presupune si schimbarea la timp a fluidelor cu care aceasta functioneaza.
Cel mai bun si cel mai impartial sfatuitor in aceasta problema este manualul de intretinere care ne-a fost inmanat la cumpararea autoturismului. Daca l-am pierdut sau daca nu l-am primit de la reprezentanta sau de la fostul proprietar, il putem descarca gratuit de pe situl producatorului. Este bine sa-l purtam cu noi, pentru a putea achizitiona piese de schimb corespunzatoare, ori de cate ori este cazul.

1. Cand schimbam uleiul de motor?
In cartea de intretinere a autoturismului este precizat numarul de kilometri la care se face schimbul de ulei.
Sunt si alte situatii in care aceasta operatiune trebuie efectuata:
- daca uleiul de motor si-a schimbat caracteristicile, fiind inchis la culoare, sau daca prezinta depuneri, particule mai inchise;
- daca la ultimul schimb am folosit ulei de calitate inferioara, ale carui specificatii indica un timp mai redus de utilizare;
- daca gasim sub autoturism mici pete grase sau daca filtrul de ulei prezinta deformari mecanice, semn ca acesta s-a deteriorat;
- daca masina a stat necondusa timp indelungat (unul sau mai multi ani): uleiul de motor se poate deteriora, pierzandu-si caracteristicile tehnice;
- daca tocmai am achizitionat un autoturism folosit, chiar daca fostul proprietar sustine ca abia l-a schimbat (de obicei, asa spun toti).

2. Ce ulei alegem?
Producatorii au lansat o gama larga de uleiuri de motor, insa nu oricare dintre acestea este potrivit autoturismului pe care il conducem. Este recomandat sa consultam cartea de intretinere a autoturismului, pentru a alege unul cu caracteristicile recomandate de producator. Daca nu putem face acest lucru, putem consulta vanzatorul de piese auto, insa va trebui sa oferim cateva date cuprinse in certificatul de inmatriculare.
Exista uleiuri sintetice si semisintetice: primele au – de regula – o perioada mai mare de utilizare.
Producatorul insusi indica mai multe tipuri de ulei pentru buna functionare a aceluiasi motor. De exemplu, cu un anumit tip de ulei, un motor functioneaza excelent la temperaturi de sub 10° C, iar cu altul, acelasi motor functioneaza de la sub -30°C pana la peste 40°C.
Exista diverse clasificari ale tipurilor de ulei de motor, dupa performanta, vascozitate, compatibilitatea cu catalizatorul si indicele de spumare: ACEA (denumirea inseamna Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile), API (Institutul American al Petrolului), etc.
Pe eticheta produsului cumparat se gasesc informatii privind:
a. cantitatea (trebuie sa stiti cati litri de ulei incap in motorul dumneavoastra: informatia este continuta in manualul de utilizare);
b. marca si tipul;
c. clasele de vascozitate SAE:
- clase de iarna (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W);
- clase de vara (20,30,40, 50.60);
(Daca uleiul de motor satisface cerintele unei singure clase de vascozitate, uleiul se numeste monograd.
Uleiul multigrad este uleiul care satisface cerintele mai multor clase de vascozitate. De exemplu un ulei 10W-40 va asigura o pornire la rece similara cu un ulei din clasa 10W si se va comporta la temperaturi ridicate ca un ulei din clasa 40.
Este bine sa alegem un ulei multigrad, pentru ca, de regula, nu schimbam uleiul in fiecare anotimp.)
d. nivelul de performanta ACEA si API;
e. compozitia (uleiul de baza mineral sau sintetic, aditivi, etc.);
f. alte informatii.
Cumpararea uleiului de motor presupune si achizitionarea unui filtru de ulei nou. Pentru a usura alegerea sa, multi producatori indica pe ambalaj modelele de autoturisme pentru care sunt recomandate.

3. Cum schimbam uleiul de motor?
Inlocuirea uleiului de motor si a filtrului de ulei nu este o operatiune complicata si – cel putin teoretic – ar putea fi efectuata de fiecare dintre noi. Nu dorim sa facem studii privind rezistenta materialelor din care este facut motorul nostru: de aceea, nu vom turna uleiul rece in motorul fierbinte!
Avem la dispozitie mai multe optiuni:
- un service autorizat (in multe cazuri, acestea chiar comercializeaza anumite tipuri de ulei);
- un punct de lucru al vanzatorului de piese auto (multe magazine de piese auto ofera gratuit schimbarea uleiului achizitionat);
- o persoana cunoscuta fara calificare in domeniu.
Este bine sa alegem una dintre primele doua variante, deoarece evitam multe probleme si rezolvam si problema colectarii uleiului uzat.
Pentru schimbarea uleiului se procedeaza astfel: Se asteapta ca motorul sa se raceasca, apoi se pune sub autoturism un recipient de colectare. Se scoate capacul din partea superioara a motorului, se indeparteaza capacelul din partea inferioara si filtrul vechi. Se asteapta ca uleiul vechi sa se scurga, apoi se monteaza capacelul din zona inferioara si filtrul nou. Dupa aceea, se toarna uleiul nou si se infileteaza capacul superior al baii de ulei.
Dupa un numar mare de schimburi de ulei, este bine sa spalam motorul, inainte de a introduce uleiul nou. Acest lucru se face in service, cu substante dedicate.

4. Ce trebuie sa facem dupa inlocuirea uleiului?
Este bine ca dupa ce uleiul a fost inlocuit sa nu fortam motorul. Ideal este sa asteptam cateva minute, apoi sa dam cheie si sa asteptam un timp stand pe loc, la ralanti. In acest fel, ii oferim sansa sa se greseze, uleiul nou oferindu-i protectia necesara. Daca motorul a fost spalat, aceasta perioada este bine sa dureze jumatate de ora.
A doua zi, inainte de a ne urca la volan, ridicam capota, scoatem joja, o stergem cu un servetel curat, apoi o introducem la locul ei. Trebuie sa observam ca uleiul se afla intre zona marcata MIN si MAX a jojei. Operatiunea se efectueaza cu masina oprita pe o suprafata orizontala (daca este inclinata, informatiile pe care le obtinem in acest mod sunt false).
Este bine sa agatam o eticheta pe care sa consemnam ziua cand am facut schimbul de ulei si indicele pe care il indica kilometrajul (in multe service-uri, mecanicul face el acest lucru).
Inainte de a ne urca in masina, mai aruncam o privire sub ea: o pata grasa poate indica o garnitura defecta sau o montare gresita a filtrului de ulei.

Va doresc drum bun si fara evenimente rutiere neplacute!

Autor: Carmela Botezatu
In final, noi cei de pe Masini.ro va invitam sa participati la concursul initiat de media-content.ro, puteti castiga un iPhone sau un iPad. CLICK pentru a merge pe pagina concursului.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1816 :: 19.27MB