No SSO cookie

Regulament de aplicare a noului Cod Rutier

voteaza
(0/ 0)
Regulament de aplicare a noului Cod Rutier
Utile · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Regulamentul de aplicare a noului Cod rutier, intrat în vigoare la data de 1 februarie 2003, aduce câteva modificări esenţiale în legislaţia privind circulaţia vehiculelor pe drumurile publice, înmatricularea acestora şi limitele maxime de viteză în interiorul şi în afara localităţilor. Vă prezentăm în continuare câteva dintre aspectele care au suferit schimbări.

 
 
Potrivit regulamentului, limita maximă de viteză este de 50 kilometri pe oră în localităţi, de 130 kilometri pe oră pe autostrăzi, de 100 kilometri pe oră pe drumurile naţionale deschise traficului internaţional şi de 90 kilometri pe oră pe celelalte categorii de drumuri.

Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, se pot stabili pentru autoturisme, cu acordul poliţiei, şi limite de viteză superioare, fără ca acestea să depăşească 80 kilometri pe oră.

De asemenea, pe anumite sectoare de drum din interiorul municipiilor şi oraşelor se pot stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de 30 kilometri pe oră.

Organizarea mitingurilor sau a altor activităţi pe drumurile publice fără acordul poliţiei, deţinerea, montarea sau utilizarea în circulaţie pe drumurile publice a mijloacelor tehnice de detectare a aparatelor radar şi a dispozitivelor antiradar, precum şi montarea, în cazul autovehiculelor, remorcilor sau tramvaielor, a altor lumini ori dispozitive de avertizare decât cele omologate sunt interzise.

Atunci când pe autovehicul este montat un sistem antifurt sonor, acesta nu trebuie să se declanşeze la trecerea în imediata apropiere a altui vehicul, iar durata semnalului sonor nu trebuie să fie mai mare de trei minute.

Semnalele şi mijloacele speciale de avertizare luminoase şi sonore pot fi utlizate numai atunci când autovehiculul pe care acestea sunt montate se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni cu caracter de urgenţă.

Autovehiculele care formează o coloană, însoţite de un autovehicul cu regim prioritar, trebuie să aibă în funcţiune luminile de întâlnire şi nu se supun restricţiilor de viteză, cu excepţia cazurilor când se apropie de intersecţie şi trebuie să reducă viteza.

Potrivit regulamentului, numai maşinile în care se află preşedintele ţării, preşedintele Senatului, preşedintele Camerei Deputaţilor şi prim-ministrul sunt însoţite de echipaje ale poliţiei rutiere. În situaţii deosebite, care impun deplasarea în regim de urgenţă, aceste echipaje îi pot însoţi şi pe miniştri sau pe omologii străini ai acestora, precum şi pe şefii misiunilor diplomatice.

Candidaţii la funcţia de preşedinte al ţării au dreptul, la rîndul lor, după validarea candidaturii, să fie însoţiţi, pe timpul campaniei electorale şi numai pe raza localităţilor unde au loc activităţile electorale, de poliţia rutieră.

Regulamentul privind circulaţia pe drumurile publice stabileşte că foştii preşedinţi ai României să fie însoţiţi, la rândul lor, de echipaje ale poliţiei rutiere.

În ceea ce priveşte regulile de avertizare luminoasă şi sonoră în cazul bicicletelor fără motor, documentul precizează că acestea trebuie să fie dotate, în partea din faţă, cu dispozitive de lumină albă sau galbenă, respectiv de lumină roşie, în partea din spate, fără a avea dreptul să utilizeze claxoane specifice autovehiculelor.

Vehiculele cu tracţiune animală trebuie să aibă o placă purtând numele localităţii, un număr de ordine atribuit de autorităţile locale pe raza căreia îşi are domciliul proprietarul şi o serie de materiale reflectorizante aplicate pe harnaşamentul animalului.

Regulamentul atribuie administratorilor drumurilor publice noi sarcini, a căror neîndeplinire atrage amenzi între cinci şi 20 de milioane de lei. Astfel, staţiile de autobuz şi troleibuz trebuie mutate la cel puţin 50 de metri după intersecţii şi doar în spaţii amenajate în afara carosabilului, iar amplasarea oricăror construcţii (în afară de refugii) în aceste zone este interzisă.

Totodată, administratorii drumurilor trebuie să construiască pasaje aeriene ori subterane la trecerile la nivel cu calea ferată, astfel încât cele două fluxuri de circulaţie să fie separate.

În privinţa obţinerii permisului de conducere, regulamentul precizează că persoanele care, deşi au reuşit la proba teoretică, nu se prezintă în termen de 90 de zile pentru susţinerea probei practice, vor fi declarate respinse.

Acestea vor putea susţine un nou examen pentru obţinerea permisului după cel puţin 30 de zile de la data examenului, dar nu mai târziu de un an de la absolvirea şcolii. Permisul de conducere este valabil pe o perioadă de 10 ani de la data eliberării şi poate fi reţinut de poliţie pentru cumularea unui anumit număr de puncte de penalizare, aplicate pentru nerespectarea regulilor de circulaţie.

Astfel, permisul poate fi reţinut atunci când titularul a acumulat cel puţin 15 puncte într-un an sau cel puţin 10 puncte în decurs de 6 luni de la data expirării perioadei de suspendare, precum şi în situaţiile în care conducătorul auto se află sub influenţa băuturilor alcoolice sau a stupefiantelor, când acesta a depăşit cu mai mult de 50 kilometri pe oră viteza maximă admisă, când nu anunţă în 48 de ore, când este declarat inapt sau când permisul a fost deteriorat.

Astfel, pentru depăşirea cu mai mult de 30 kilometri pe oră a vitezei maxime admise se vor aplica 3 puncte de penalizare iar pentru nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor instalate într-o intersecţie sau utilizarea telefoanelor mobile în timpul circulaţiei se aplică două puncte de penalizare.

Persoanele care domiciliază în România şi deţin autovehicule înmatriculate în alte state sunt obligate ca în termen de 90 de zile să le înmatriculeze în ţară.

Deţinătorii de autovehicule sunt obligaţi să le doteze cu truse medicale de prim ajutor, precum şi cu triunghiuri reflectorizante şi stingătoare de incendiu.

Regulamentul mai stabileşte că în toate unităţile de învăţământ primar sau gimnazial să fie organizate, săptămânal, respectiv lunar, cursuri de circulaţie rutieră.

Portul centurilor de siguranţă devine obligatoriu atât pentru locurile din faţă, cât şi pentru cele din spate, în cazul în care maşina este dotată în acest sens. Totodată, sunt obligatorii centurile adaptate pentru copiii până în 12 ani, iar pentru cei sub trei ani scaunele ori dispozitivele speciale de reţinere.

Amenzile prevăzute pentru nerespectarea regulilor de circulaţie sunt cuprinse între 500.000 lei şi 8.000.000 lei. Astfel, pentru încălcarea prevederilor referitoare la mijloacele de avertizare luminoasă ale vehiculelor se prevede o amendă de 500.000 lei în timp ce pentru depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului electric sau la trecerile la nivel cu calea ferată, pentru schimbarea direcţiei de mers prin încălcarea marcajului longitudinal continuu, pentru circulaţia pe sens opus şi pentru neacordarea priorităţii de trecere a vehiculelor care au acest drept este stabilită o amendă cuprinsă între 1.500.000 lei şi 5.000.000 lei.

În ceea ce-i priveşte pe pietoni, ei au obligaţia să circule doar pe trotuare, dar nu sunt prevăzute sancţiuni pentru încălcarea acestei prevederi. În schimb, pentru traversarea pe culoarea roşie a semaforului a fost stabilită o amendă între 500.000 şi 700.000 de lei.

Pătrunderea în interesecţie a autovehiculelor la culoarea roşie a semaforului, încălcarea normelor referitoare la folosirea pe timp de noapte a luminilor de drum, depăşirea cu mai mult de 30 kilometri pe oră a vitezei maxime admise şi neacordarea priorităţii de trecere a pietonilor care au acest drept reprezintă contravenţii pedepsite cu amenzi între 1.000.000 lei şi 3.000.000 lei.

Conducerea autovehiculului sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie infracţiune, conducerea vehiculului cu defecţiuni tehnice grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcţie, depăşirea cu mai mult de 50 kilometri pe oră a vitezei maxime admise, nerespectarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferată şi a semnalului regulamentar al poliţistului, în scopul sustragerii de la control, vor fi pedepsite cu amenzi cuprinse între 2.000.000 lei şi 8.000.000 lei.

În ceea ce priveşte infracţiunile, regulamentul prevede o pedeapsă cu închisoare de la 1 an la 5 ani pentru conducerea unui autovehicul cu număr fals de înmatriculare şi de la 6 luni la 2 ani pentru conducerea unui autovehicul care nu are drept de circulaţie în România sau al cărui certificat de înmatriculare a fost reţinut pentru defecţiuni tehnice grave la sistemul de direcţie sau de frînare.

Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sînge ori o concentraţie ce depăşeşte 0, 40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau care se află sub influenţa unor produse stupefiante şi conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau a unui tramvai de către o persoană fără permis de conducere se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani.

Părăsirea locului accidentului fără aprobarea poliţiei şi modificarea ori ştergerea urmelor unui accident rutier în urma căruia o persoană a decedat sau a fost rănită se pedepsesc cu închisoare de la 2 ani la 7 ani.

Conducătorilor de autovehicule sau de tramvaie le este interzis să folosească telefoane mobile în timpul circulaţiei, cu excepţia celor prevăzute cu dispozitive de tip "hands free" sau a cazului când mjloacele de transport sunt staţionate, se arată în regulamentul de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1326 :: 19.52MB