No SSO cookie

Obligativitatea cauciucurilor de iarna

voteaza
(0/ 0)
Obligativitatea cauciucurilor de iarna
Utile · · 0 Comentarii
Nota utilizator
0.0

Prevederile legii 161/2011 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2011 – referitoare la obligativitatea anvelopelor de iarna – intra in vigoare la data de 1 noiembrie 2011. Este bine ca aceasta lege sa fie studiata de fiecare posesor al unui permis de conducere.

 
 

Conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna constituie contraventie. Pentru autovehiculele de marfa si cele de transport de persoane sunt introduse conditii suplimentare/complementare. Tot contraventie este si conducerea autovehiculelor echipate cu lanturi de zapada pe alte portiuni de drum decat cele acoperite de zapada.

Sanctiunile pot fi:
- amenda de pana la 4000 lei,
- retinerea certificatului de inmatriculare si eliberarea unei dovezi inlocuitoare fara drept de circulatie,
- plata cheltuielilor pentru degajarea drumului (daca din acest motiv s-a blocat un sector de drum),
- plata cheltuielilor pentru refacerea carosabilului (daca acesta a fost deteriorat prin utilizarea lanturilor, desi nu era zapada),
- plata costurilor aferente repararii sau inlocuirii elementelor de drum degradate/distruse (in cazul in care s-a produs un accident din cauza ca autoturismul nu a fost echipat cu anvelope iarna si autoturismul nu avea asigurare obligatorie valabila sau daca aceasta nu acopera, integral, costurile aferente repararii).

De retinut:
- indiferent de temperatura, conducerea autovehiculului fara anvelope de iarna, daca drumul nu este acoperit de zapada, gheata sau polei nu constituie contraventie;
- in schimb, daca in luna mai se depune zapada si autoturismul este condus cu anvelope de vara, se savarseste o contraventie;
- conducerea autoturismului echipat cu lanturi pe portiuni de drum fara zapada este contraventie.

Sfaturi practice pentru alegerea anvelopelor de iarna:
1) Caracteristici tehnice
In certificatul de inmatriculare sau/si in cartea de identitate sunt trecuti niste parametri. Acestia trebuie obligatoriu respectati. Daca in cartea autoturismului apare 195 R 15, nu trebuie sa ascultati sfaturi precum „sunt bune si astea 185 R 15” (rotile devin mai mici, consumul de benzina creste, vitezometrul va indica o viteza mai mare decat cea reala, autoturismul nu va functiona in parametri), nici „sunt bune 205 R 15” (rotile devin mai mari, anvelopele se vor deteriora mai repede datorita faptului ca se freaca de anumite parti ale autoturismului, pe bord se va afisa o viteza mai mica decat cea reala).
2) Calitatea
Legea nu prevede calitatea anvelopelor de iarna pe care le achizitionati: ele pot fi noi, resapate sau second-hand. Chiar si niste anvelope uzate, daca au santurile corespunzatoare, vor face calatoriile dumneavoastra de iarna mult mai sigure decat unele noi, de vara. Totusi, trebuie sa tineti seama ca si cauciucul, ca orice material, este supus unui proces natural de imbatranire si ca in timp de cativa ani de la fabricare isi diminueaza calitatile, iar anvelopele resapate sunt recomandate numai pentru viteze reduse.
3) Factura
Pentru o persoana care nu este experta in anvelope, cele de vara, mixte sau de iarna arata exact la fel. Interesati-va, inainte de a cumpara anvelopele, daca primiti factura, bon fiscal si garantie. Rugati reprezentantul magazinului/service-ului sa nu se grabeasca cand completeaza factura si sa consemneze faptul ca sunt de iarna. Pastrati factura si bonul fiscal: sunt atuul dumneavoastra ca ati cumparat anvelope conform prevederilor legii. (Le puteti folosi daca sunteti amendat abuziv sau daca constatati ca ati fost inselat, cumparand anvelope de iarna falsificate, dar si pentru garantie.) In mod normal, vanzatorul are obligatia de a va inmana si o declaratie de conformitate, care atesta ca produsul respectiv este omologat.
4) Jantele
Daca va permiteti, odata cu achizitionarea anvelopelor, cumparati si un set de jante. Cu sau fara ele, anvelopele pe care le utilizati in prezent vor necesita tot atat de mult loc pentru depozitare. La demontare, oricat de atent va fi cel care executa lucrarea, ele se pot deteriora: nu veti mai avea patru anvelope, ci numai trei… sau doua… Sunt frecvente situatiile cand, in luna martie, minimele sunt de peste 10º C: veti schimba anvelopele de iarna, revenind la cele de vara… apoi – in aprilie – ninge si legea va face pasibili de amenda daca nu le montati pe cele de iarna…
5) Termenul
Anvelopele de iarna ar fi trebuit montate de mult. ( la temperaturi pozitive, dar apropiate de 0º, anvelopele de vara nu se mai comporta corespunzator). Daca nu le aveti inca, trebuie sa le procurati pana pe 31 octombrie 2011. In caz contrar, va trebui sa… stati la panda, alegand o zi in care drumul nu are zapada, gheata sau polei: altfel riscati ca – in afara de contravaloarea anvelopelor – s-o platiti si pe cea a amenzii.
6) Montajul
Este bine ca montajul sa fie efectuat intr-un punct de lucru al vanzatorului de anvelope sau intr-un service autorizat: este stiut ca un montaj necorespunzator duce la pierderea garantiei. Solicitati factura si bonul si pastrati-le si pe acestea.

Va recomand sa cititi legea. Veti vedea ca inscriptionarea anvelopelor cu semne precum M+S, M.S., M&S sau cu desene precum un munte si un fulg sau un munte cu un fulg in interiorul sau sunt doar… literatura. Acestea sunt simboluri ale anvelopelor de iarna produse pentru alte tari de pe Glob. De altfel, au aparut si abtibilduri cu aceste insemne: confectionate din cauciuc, sunt lipite de escroci pe anvelopele de vara, pentru a fi apoi comercializate ca fiind… de iarna!

Utilizarea necorespunzatoare a anvelopelor duce la uzura lor prematura:
- Anvelopele de vara devin casante, se plastifiaza, fac crapaturi atunci cand sunt utilizate la temperaturi reduse. Desigur, daca drumul nu este acoperit cu zapada, gheata sau polei, nu puteti fi amendati pentru ca le utilizati. Insa este posibil ca locul de parcare sa fie acoperit de gheata, roata sa patineze si o multime de piese de torsiune ale rotilor sa se uzeze.
- Anvelopele de iarna utilizate la temperaturi ridicate se „topesc” pe asfaltul fierbinte, profilul lor se uzeaza si se deformeaza la franare.
De aceea, aceasta lege, atat de benefica in acest an pentru producatorii si importatorii de anvelope, pentru magazinele de piese auto, service-uri si vulcanizari, dar si pentru guvern (prin colectarea TVA-ului si a amenzilor), in viitor se va dovedi benefica buzunarelor posesorilor de autoturisme.

Chiar daca autoturismul este echipat cu anvelope de iarna, conducatorului auto ii revine obligatia de a conduce cu atentie.

Va doresc drum bun si fara evenimente rutiere neplacute!

Autor: Carmela Botezatu
In final, noi cei de pe Masini.ro va invitam sa participati la concursul initiat de media-content.ro, puteti castiga un iPhone sau un iPad. CLICK pentru a merge pe pagina concursului.

 

Cuvinte cheie:
Urmareste masini.ro pe:
Comentarii (0)

Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!

Drive Test

  • Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Opel Grandland X 1.6 CDTI Innovation MT6

    Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări

  • TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    TEST DRIVE: Mercedes-Benz E 220d 4M All-Terrain

    Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?
Inregistrare
0.1045 :: 19.61MB