Anul 1960 a fost anul nasterii Mazda ca producator de masini. Tot in aceasta decada, marca a progresat la 16 cp, de la 12cp, la modele sport Wankel, Mazda Cosmo. Mazda a intrat de asemenea pe piata din Statele Unite la sfarsitul acestei decade.
Anii 1970 au fost anii de gratie ai Mazda. Motorul Wankel a fost punctul forte in fata competitorilor si Mazda si-a folosit la maxim fabricile pe care le avea, punand in fiecare vehicul pe care l-a comercializat acest tip de motor, de la Rotary Pick-up la RX-7 si chiar in Luce sedan. Singura exceptie a fost Mazda Chantez keicar din cauza faptului ca alti producatori au respins miscarea.
In orice caz, anii ’70 au fost si primii ani in care Mazda a simtit prima sa criza financiara, ceea ce a dus la faptul ca Ford a preluat 25% dintre actiuni. Primul RX-7 a fost lansat in 1978 si a creat o imagine puternica de leader pentru Mazda, dar vanzarile nu au fost suficiente pentru refacerea companiei pana in 1980.
In 1980 Maza a facut tranzitia de la nisa japoneza la o parte a Imperiului Ford. Avand in vedere aceasta, anii ’80 au constituit anii de glorie ai companiei Mazda. Modelele 323 (GLC in America de Nord) si 626 au fost succese major, iar 323 a fost pe locul 1 in materie de vanzari in Japonia, inaintea Toyota Corolla.
Mazda a contribuit a evolutia Ford, in principal si datorita modelului Mx-6 Ford Probe. Mazda a inceput si constructia noului 1998, 626/MX-6 in Statele Unite. Productia in SUA a fost initiata dupa alianta cu Ford, numita AutoAlliance International.
Mazda a incheiat decada cu revolutionarul Eunos Roadster (Mazda MX-5 sau Miata in afara Japoniei), masina sport (pentru modelul din 1989). Acest model a revitalizat piata masinilor sport. Modelul Miata a fost un success pana in prezent.
Anii 1990 au constituit o perioada de declin pentru Mazda. Datorita pretului mare, a treia generatie RX-7 s-a vandut prost si Miata nu a putut sustine vanzarile companiei. Restul liniei a fost prost primit in SUA si Japonia, iar popularitatea din Europa nu a reusit sa sustina pierderile.
La sfarsitul anilor ’80, Mazda a avut o incercare dezastruoasa de a-si diversifica numele brandului. S-a decis acest lucru deoarece s-a observat ca Mazda ducea cu gandul la masini economice, pentru bugete reduse. Cu scopul de a-si dubla vanzarile, Mazda a lansat trei noi branduri in Japonia: Eunos, Anfini si Autozam. Numarul de branduri era o incercare de a concura Toyota si Nissan, care aveau multiple lanturi in Japonia. Opinia generala este ca numarul mare de modele a daunat companiei, in 1993 Mazda a vandut 7 modele bazate pe 626, si chiar si asa, de abia a ajuns la 1/3 din vanzarile Toyota.
Pe alte piete, criza de identitate a Mazda s-a reflectat in dificultatea de a alege un logo. Litera Mazda a fost adoptata in 1975, ca primul element al identitatii corporative a companiei. In 1991, a fost introdus un nou logo, dar curand s-a revenit la veriunea rotunjita "Eternal Flame" pentru ca originalul avea o asemanare destul de mare cu logo-ul Renault. Noua versiune a fost folosita pentru vehiculele din 1990, dar nu a devenit la fel de cunoscuta ca cea in forma de litera. Pentru a rezolva acasta problema, Mazda a recurs la un nou logo in 1998, “Wings” sau “Owl”, pe care il foloseste si acum.
Mazda a fost foarte criticata in Europa pentru designul modelelelor de la sfarsitul anilor 1990, inlcuzand 323 si 626 care s-au comparat in mod nevaforabil cu modelele anterioare. Chiar daca din punct de vedere tehnic era superior, inlocuirea modelului Mx-5 (Miata) in 1998 a pierdut mult din puritatea designului modelului 1989, care este inca preferatul multora.
Mazda si Ford au continuat sa isi uneasca eforturile. In 1994, Mazda Serie-B a fost impartita intr-o versiune internationala (proiectata de Mazda) si una Nord Americana, clona Ford Ranger. In 1998, Mazda si Ford au deschis o noua fabrica in Thailanda, AutoAlliance. AAT este acum o locatie de productie foarte importanta a companiei.
2001 a fost un an foarte dificil pentru Mazda, caci noile modele erau inca in lucru, iar compania nu a adus nimic nou pe piata pana la mijlocul 2002. Odata ce noile masini au iesit pe piata, compania s-a razgandit. Mazda 6/Atenza, RX-8 si Mazda 3/Axela s-au dovedit foarte populare si au ajutat la schimbarea perceptiei companiei.
Pana in 2004, Mazda a depasit competitorul Mitsubishi la vanzari. Noul MX-5 (s-a renuntat la Miata) a debutat in 2005 si nu a mai partajat nimic cu modelul anterior cu exceptia indicatorului lateral folosit pe masinile europene.
Cu un exterior conservator dar elegant și cu o configurare interesantă a elementelor de styling, modelul testat a captat suficiente priviri pe stradă pentru a ne confirma că modelele producătorului german sunt apreciate în țara noastră și acest lucru cu siguranță se va observa în cifrele de vânzări
Modelul Clasa E All-Terrain nu este unul revoluționar, însă cu siguranță este cel mai convingător model Clasa E Estate din toate timpurile, în primul rând raportându-ne la design-ul exterior special și la funcționalitatea sa pe drumuri nu tocmai bune.
Pentru a putea comenta la acest articol, te rugam sa te autentifici!